Ο «άρτος ημών» και τα καύσιμα στο στόχαστρο της ενεργειακής κρίσης

Ρεπορτάζ : Έλενα Χελβατζόγλου

Ο «σιτοβολώνας της Ευρώπης» καίγεται και η βαριά σκιά του πολέμου δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στην ενεργειακή τροφοδοσία, με αποτέλεσμα τα οικονομικά δελτία να καταγράφουν “ιστορικά ρεκόρ”. Πρώτα η λαίλαπα των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας και τώρα η άβυσσος του πολέμου υπονομεύουν το μέλλον. Το SPEAKNEWS μίλησε με την πρόεδρο των αρτοποιών Θεσσαλονίκης κα Ελισάβετ Κουκουμέρια και τον πρόεδρο των Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων κ. Θεμιστοκλή Κιουρτζή, για την εικόνα που επικρατεί αυτή τη στιγμή και την απογείωση των τιμών στην αγορά, τις αιτίες της τόσο μεγάλης αύξησης των τιμών σε ψωμί και καύσιμα, για τα μέτρα που παίρνει η κυβέρνηση, και για τις λύσεις που θα μπορούσαν να δοθούν.

Κουκουμέρια Ελισάβετ, Πρόεδρος του Σωματείου Αρτοποιών Θεσσαλονίκης και Αντιπρόεδρος της Ο.Α.Ε

«Η μείωση του ΦΠΑ δεν θα περάσει στην κατανάλωση με την έννοια της έκπτωσης-μείωσης της τιμής των προϊόντων»

Οικονομική κρίση, άναρχος ανταγωνισμός, απουσία ελέγχων και συσσώρευση απλήρωτων λογαριασμών. Αυτά έχουν να αντιμετωπίσουν τα αρτοποιεία της χώρας, σύμφωνα με την Πρόεδρο του Σωματείου Αρτοποιών Θεσσαλονίκης και Αντιπρόεδρο της Ο.Α.Ε., κα Κουκουμέρια Ελισάβετ, η οποία μιλάει στο SPEAKNEWS προσφέροντας την εικόνα που επικρατεί αυτήν τη στιγμή στην αγορά.

Μπορείτε να μας δώσετε μία γεύση για την εικόνα που επικρατεί τη δεδομένη χρονική περίοδο στιγμή στην αγορά;

Αυτή τη στιγμή η αγορά στιγματίζεται από μεταβολές, που λόγω των αυξήσεων πιέζουν τα νοικοκυριά και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μην υπάρχει αγοραστική δύναμη. Παρατηρείται στα αρτοποιεία το 1ο τρίμηνο του 2022 μια μείωση η οποία ανέρχεται στο 20% στο ψωμί και πάνω από 40% στα αρτοσκευάσματα.

Είναι μία περίοδος που στην καρδιά της Ευρώπης επικρατεί πόλεμος, ενώ την ίδια στιγμή οι τιμές στα βασικά προϊόντα αυξάνονται. Πόσο έχει επηρεάσει τη δουλειά σας η οικονομική κρίση που όλοι βιώνουμε;

Τα αρτοποιεία επηρεάζονται άμεσα από την οικονομική κρίση μιας και με τις συνεχείς αυξήσεις δεν μπορούν να κοστολογήσουν τα προϊόντα. Πώς μπορεί να σταθεί ένα αρτοποιείο όταν έχει αυξηθεί 120% η ενέργεια, 140% το φυσικό αέριο, τα καύσιμα και όλες οι πρώτες ύλες; Και όταν όλες οι παραπάνω αυξήσεις δεν μπορούν να καλυφθούν από την όποια ανατίμηση της τιμής του προϊόντος;

Ποιο είναι το κυριότερο πρόβλημα που θεωρείτε ότι αντιμετωπίζει σήμερα η βιοτεχνική αρτοποιία στη Θεσσαλονίκη αλλά και στην Ελλάδα γενικότερα;

Νομίζω πως τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η αρτοποιία, μιας και δεν είναι ένα, είναι οι συνεχείς μεταβολές των τιμών των πρώτων υλών, ο άναρχος ανταγωνισμός, η απουσία ελέγχων.

Στη δύσκολη αυτή συγκυρία που αντιμετωπίζουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και ιδιαίτερα τα μικρά βιοτεχνικά αρτοποιεία στην Ελλάδα, πιστεύετε ότι τα νέα μέτρα της κυβέρνησης για την καταπολέμηση της ενεργειακής κρίσης και κατ΄ επέκτασιν της ακρίβειας δίνουν την απαραίτητη ανάσα στα ήδη μεγάλα κόστη και υποχρεώσεις που καλείστε να καλύψετε;

Η επιδότηση της κιλοβατώρας με 0,23 λεπτά είναι μια ενεργειακή ανάσα για τα αρτοποιεία. Σίγουρα θα πρέπει να συνδυαστεί και με άλλα μέτρα από την πολιτεία, έτσι ώστε να μπορέσουμε να κρατήσουμε τα μαγαζιά μας.

Η Ρωσία και η Ουκρανία είναι οι μεγάλοι σιτοβολώνες του κόσμου. Η Ελλάδα καλύπτεται σε ποσοστό πάνω από 30% από τη Ρωσία και την Ουκρανία σε σιτηρά, το οποίο σημαίνει ότι όσο συνεχίζεται ο πόλεμος τόσο θα αυξάνεται η τιμή του αλευριού και κατά συνέπεια του ψωμιού. Αυτό σε συνδυασμό οδηγεί σε αδιέξοδο για τις αλευροβιομηχανίες και τα αρτοποιεία; Οι επιλογές είναι ή αύξηση των τιμών ή κλείσιμο της επιχείρησης;

Και οι δύο χώρες αποτελούν ένα μεγάλο σιτοβολώνα για τη χώρα μας. Ήδη οι αλευροβιομηχανίες έχουν στραφεί σε άλλες χώρες για να καλύψουν αυτό το ποσοστό. Δυστυχώς όμως ήδη στο μαλακό αλεύρι, έχουν γίνει αυξήσεις που αγγίζουν το 70%. Πιστεύω να επικρατήσει το θετικό σενάριο, να ομαλοποιηθεί η τροφοδοσία και να μην έχουμε περαιτέρω αυξήσεις που ούτε τα αρτοποιεία, ούτε οι καταναλωτές μπορούν να αντέξουν.

Η κυβέρνηση δεν θέλει να προχωρήσει στη μείωση του ΦΠΑ σε τρόφιμα τα οποία επηρεάζονται από τον πόλεμο στην Ουκρανία, όπως το αλεύρι, καθώς σύμφωνα με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Γιάννη Οικονόμου, η ελάφρυνση των έμμεσων φόρων δεν θα βοηθήσει ουσιαστικά στην αντιμετώπιση της ακρίβειας λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Τι έχετε να πείτε εσείς για αυτό;

Η μείωση του ΦΠΑ δεν θα περάσει στην κατανάλωση με την έννοια της έκπτωσης-μείωσης της τιμής των προϊόντων. Σίγουρα όμως θα αποτελέσει ένα κίνητρο για να μην έχουμε περαιτέρω αυξήσεις και ταυτόχρονα θα δώσει μια επιπλέον ρευστότητα στις επιχειρήσεις μας, οι οποίες έχουν συσσωρεύσει απλήρωτους λογαριασμούς!

Θεμιστοκλής Κιουρτζής, Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (Π.Ο.Π.Ε.Κ.) και της Ένωσης Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης (ΕΝ.ΒΕ.Θ.) 

«Στην διάρκεια των υψηλών τιμών η κατανάλωση μειώθηκε 25% και καθιστά τα πρατήρια μη βιώσιμα»

Για πρωτόγνωρες και αδικαιολόγητες αυξήσεις των διεθνών τιμών κάνει λόγο ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (Π.Ο.Π.Ε.Κ.) και Πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης (ΕΝ.ΒΕ.Θ.), κος Θεμιστοκλής Κιουρτζής, ο οποίος δίνει απαντήσεις στο SPEAKNEWS για τις συνέπειες του πολέμου σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, τις τιμές της βενζίνης και τις επιδοτήσεις της κυβέρνησης.

Μία από τις συνέπειες του πολέμου που επικρατεί αυτή τη στιγμή στην καρδιά της Ευρώπης είναι και η ακρίβεια. Οι τιμές των καυσίμων έχουν πάρει φωτιά. Ο πόλεμος αποτελεί τον μοναδικό ανασταλτικό παράγοντα ή και η ενεργειακή κρίση που βιώνουμε από τον Ιανουάριο του 2021 έχει λειτουργήσει συμπληρωματικά σε αυτό;

Οι αυξήσεις σε όλα τα ενεργειακά προϊόντα έχουν ξεκινήσει αρκετά πριν τον πόλεμο. Στην διάρκεια του πολέμου οι αυξήσεις ήταν πρωτόγνωρες. Μετά το πρώτο δεκαήμερο του Μαρτίου υπήρξαν σημαντικές αυξομειώσεις τις οποίες η αγορά δεν μπορεί να τις παρακολουθήσει.

Μέσα στον Απρίλιο θα έχει ενεργοποιηθεί η πλατφόρμα για την επιδότηση καυσίμων, η οποία θα γίνεται με την έκδοση ηλεκτρονικής κάρτας καυσίμων, κατά το πρότυπο του freedom pass, που θα χρησιμοποιείται στα πρατήρια. Η κάρτα θα αφορά σε φυσικά πρόσωπα και ελεύθερους επαγγελματίες με οικογενειακό εισόδημα έως 30.000 ευρώ. Θεωρείτε πως οι επιδοτήσεις αυτές είναι αρκετές, έτσι ώστε να δώσουν μία ανάσα στους δικαιούχους; 

Η έκπτωση των 15 λεπτών στο πετρέλαιο είναι ένα σημαντικό ποσό αλλά η αύξηση της τιμής του πετρελαίου κίνησης ήταν κατά πολύ μεγαλύτερη από τις βενζίνες. Σε ότι αφορά την επιδότηση της βενζίνης το ποσό δεν είναι σημαντικό.

Οι τιμές της βενζίνης είναι δυσανάλογα ακριβές με την αγοραστική δύναμη του μέσου Έλληνα. Ποιες πιστεύετε πως είναι οι πιθανότητες στο εγγύς μέλλον να υπάρξει μείωση των τιμών, ώστε να επιστρέψουμε όσο το δυνατόν κοντύτερα στις τιμές που είχαμε το καλοκαίρι (γύρω στο 1,5 ευρώ η αντλία);

Η παράμετρος που έχουμε υψηλή τιμή  βενζίνης στην χώρα μας είναι αποτέλεσμα του υψηλού ΕΦΚ και του ΦΠΑ. Βλέπουμε ότι γειτονικές χώρες να έχουν κατά πολύ μειωμένη τιμή εξαιτίας της χαμηλότερης φορολόγησης. Αποτέλεσμα αυτού του γεγονότος πολλοί Έλληνες να επισκέπτονται τις όμορες χώρες προκειμένου να εφοδιαστούν φθηνότερα καύσιμα με αποτέλεσμα να χάνονται έσοδα, να ενδυναμώνονται άλλες χώρες και από τις αγορές άλλων προϊόντων και την χρεοκοπία των πρατηριούχων.

Η κυβέρνηση επιμένει ότι δε μπορεί να μειώσει τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα καύσιμα. Ποια είναι η δική σας τοποθέτηση στο συγκεκριμένο ζήτημα;

Η Κυβέρνηση θα έπρεπε να περιορίσει την παραβατικότητα στην διακίνηση καυσίμων ώστε να εξοικονομήσει τουλάχιστον 400 εκατομμύρια ευρώ, ώστε να μειώσει τους φόρους. Επίσης η μείωση της τιμής των καυσίμων θα επιφέρει αύξηση των καταναλώσεων και αύξηση των εσόδων. Στην διάρκεια των υψηλών τιμών η κατανάλωση μειώθηκε 25% και καθιστά τα πρατήρια μη βιώσιμα.

Είναι ένα ζήτημα που πρέπει να το εξετάσουμε σε εθνικό ή σε ευρωπαϊκό επίπεδο; Ποια είναι η εκτίμησή σας;

Το ενεργειακό κόστος σαφώς είναι Ευρωπαϊκό ζήτημα δεδομένου ότι δεν υπήρξε έλλειψη υγρών καυσίμων και άρα δεν δικαιολογείται η τόσο μεγάλη αύξηση των διεθνών τιμών. Ένα άλλο ζήτημα που πρέπει να συζητηθεί είναι η χρήση βιοκαυσίμων δεδομένου ότι αυξάνουν την τιμή ιδιαίτερα του πετρελαίου κατά 10 λεπτά περίπου το λίτρο. Επίσης έχουν μειωθεί οι εκτάσεις που προορίζονται για την τροφική αλυσίδα. Παράδειγμα η καλλιέργεια ηλιοτρόπιου που κατά 90% προορίζεται για το βιοκαύσιμο με αποτέλεσμα να έχουμε έλλειψη ηλιελαίου και αυξημένες τιμές.


Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.

Ακολουθήστε τις ειδήσεις του speaknews.gr στο Google News πατώντας εδώ

Προηγούμενο άρθροΕπιστροφή του Σάσα στο πρόγραμμα
Επόμενο άρθροΠΑΟΚ: Νέα αύξηση 4,5 εκατ. του μετοχικού κεφαλαίου

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ