Χριστίνα Σαχινίδου-Τσαρτσίδου, Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ποντιακών Σωματείων. «Η Ελληνική κυβέρνηση οφείλει να λάβει θέση και να εντάξει στη διπλωματική της ατζέντα το ζήτημα της διεθνοποίησης της γενοκτονίας των προγόνων μας»

Η Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ποντιακών Σωματείων Χριστίνα Σαχινίδου-Τσαρτσίδου μιλάει στο SPEAKNEWS για τις εκδηλώσεις που θα πραγματοποιηθούν με αφορμή την 19η Μαΐου, Ημέρα Μνήμης για την Γενοκτονία των Ποντίων, και για τον αγώνα για διεθνή αναγνώριση της γενοκτονίας, και τονίζει την ανάγκη να εντάξει η ελληνική κυβέρνηση στη διπλωματική της ατζέντα το ζήτημα της διεθνοποίησης τη γενοκτονίας των προγόνων μας.

 

Κυρία Σαχινίδου, μέσα στο Μάιο έχουμε την ημέρα μνήμης για τη Γενοκτονία των Ποντίων. Ποιες δράσεις θα πραγματοποιηθούν φέτος;

Βρισκόμαστε προ των πυλών της 19η Μαΐου, Hμέρα μνήμης της γενοκτονίας των προγόνων μας. Να πω ότι ούτε η πανδημία ήταν αυτή η οποία σταμάτησε ή περιόρισε τη συλλογική μας μνήμη και τη συλλογική μας συνείδηση για τα τραγικά και φριχτά γεγονότα που βίωσαν οι πρόγονοί μας. Οπότε και φέτος θα τελέσουμε το μνημόσυνό μας στο μνημείο της γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού, στην πλατεία Αγίας Σοφίας, και την παραμονή 18 Μαΐου θα συμμετέχουμε στην εκδήλωση που οργανώνει η ΚΕΔΚΕ με το δίκτυο πόλεων, ονομάζοντας την εκδήλωση «Η μνήμη της φλόγας». Ξέχωρα από αυτό διαδικτυακά θα έχουμε μια πληθώρα εκδηλώσεων, διημερίδων, που θα μπορεί να τις παρακολουθεί όλος ο κόσμος από το Facebook της ΠΟΠΣ.

 

Ποιο είναι το νόημα της μνήμης τη γενοκτονία σήμερα και τι διεκδικούμε.

 

Διεκδικούμε την διεθνή αναγνώριση της γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου και την αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας. Αυτό είναι για μας το μέλημά μας, διότι τη 19η Μαΐου, αυτή τη θλιβερή επέτειο, όλοι οι Πόντιοι όπου γης αισθανόμαστε εντονότερη αυτή την άσβεστη μνήμη των αδικοχαμένων και ξεριζωμένων όλων μας. Η συμπεριφορά δε της Τουρκίας και σήμερα ακόμα καταδεικνύει πέρα από κάθε αμφιβολία ότι ο θύτης παραμένει δομικά αμετανόητος και επικίνδυνος αφού είναι επιρρεπής στην τέλεση ίδιων ή παρόμοιων εγκλημάτων καθότι παραμένει ατιμώρητος.

Αυτή η εκδήλωση μνήμης και τιμής στα θύματα της γενοκτονίας του Πόντου αλλά και όλης της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, δεν στοχεύει σε μια καλλιέργεια ρεβανσιστικού και μισαλλόδοξου κλίματος. Αποτελούν αρχικά οφειλόμενο φόρο τιμής προς τα χιλιάδες θύματα που έχασαν τη ζωή τους. Με μια συγκεκριμένη πολιτική που στόχο είχε την γενοκτονία και τον αφανισμό των χριστιανικών λαών της Ανατολής. Αφετέρου εντάσσονται στο ατομικό και συλλογικό αυτοπροσδιορισμό των Ελλήνων του Πόντου σήμερα, ιδιαίτερα της νέας γενιάς, ως Ελλήνων και Ευρωπαίων πολιτών οι οποίοι έλκουν την καταγωγή τους από τον χώρο του γεωγραφικού πόντου. Αποσκοπούμε στην αποκατάσταση μιας ιστορικής αδικίας που σχετίζεται με την ακριβή αποτύπωση των γεγονότων στην Ανατολή στις αρχές του εικοστού αιώνα. Και τέλος επιδιώκουμε αναδεικνύοντας τους μηχανισμούς και τις πολιτικές της γενοκτονίας να λειτουργήσουν ως οδοδείκτες στις συνειδήσεις των σύγχρονων κοινωνιών συντελώντας  στην απόφαση για αναπαραγωγή παρόμοιων καταστάσεων.

 

Θέλετε να μας πείτε κάποια ιστορικά στοιχεία, για κάποιους οι οποίοι πιθανώς να μην είναι ποντιακής καταγωγής και δεν γνωρίζουν πολλά πράγματα για την γενοκτονία.

Η γενοκτονία υλοποιήθηκε από τα μέλη του Τουρκικού Κομιτάτου «Ένωση και Πρόοδος», μιας καθαρά εθνικιστικής οργάνωσης η οποία στόχευε στην εκδίωξη ή τον αφανισμό των μη μουσουλμανικών κοινοτήτων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Αντίθετοι στην απόφαση αυτή ήταν κατά την πρώτη φάση οι Φιλελεύθεροι Οθωμανοί οι οποίοι τελικά ηττήθηκαν από τους ακραίους εθνικιστές, καθώς και κατά τη δεύτερη φάση οι λεγόμενοι παλαιότεροι, δηλαδή οπαδοί του Χαλιφάτου που αμφισβητούσαν το κοσμικό εθνικιστικό προσανατολισμό του κεμαλικού κινήματος. Η απόφαση λοιπόν για τη γενοκτονία των χριστιανικών πληθυσμών της Ανατολής πάρθηκε το 1911 σε συνέδριο του Κομιτάτου στη Θεσσαλονίκη. Επικεφαλής των Νεότουρκων ήταν η Τριανδρία των Πασάδων Εμβέρ Πασάς Ταλαάτ Πασάς και Τζεμάλ Πασάς. Κατά τη δεύτερη φάση της γενοκτονίας τη σκυτάλη πήραν τα στελέχη και οι οπαδοί του αρχηγού της τουρκικής αντίστασης Μουσταφά Κεμάλ, με πιο γνωστό από αυτόν τον διαβόητο Τοπάλ Οσμάν.

 

Θα σας πω πως η Γενοκτονία  των Ελλήνων του Πόντου όπως και των άλλων χριστιανικών πληθυσμών της Ανατολής, Ελλήνων, Μικρασιατών, Ανατολικοθρακιωτών, Αρμενίων, ΑσσυροΧαλδαίων, επιλέχθηκε ως ο πιο αποτελεσματικός και σύντομος τρόπος για την τουρκοποίηση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και τη μεταφορά κεφαλαίου από τις στοχοποιημένες ομάδες στην ομάδα που διέπραττε τη γενοκτονία. Γιατί ο αφανισμός των μη μουσουλμανικών κοινοτήτων σήμαινε επιπλέον την οικειοποίηση των περιουσιών των δολοφονημένων, καθώς και την εξάλειψη τους από την κάθε είδους εμπορική δραστηριότητα στην περιοχή. Διότι εκεί ο πόντος ανθούσε, οπότε έπρεπε με κάποιον τρόπο -και επέλεξαν την γενοκτονία- να αφανίσουν τους χριστιανικούς λαούς της Ανατολής.

 

Υπάρχει μια πρόθεση για να έχουμε κοινή ημέρα μνήμης για τη γενοκτονία όλων των Ελλήνων της Ανατολής. Θέλετε να μας μιλήσει γι αυτό;

Εμείς βρισκόμαστε λίγο προ των πυλών της αδελφοποίησης με αυτές τις ομοσπονδίες, Μικρασιάτες, Θρακιώτες κλπ., διότι η γενοκτονία δεν αφορά μόνο τους Ποντίους, αφορά τους χριστιανικούς λαούς της Ανατολής. Έτσι λοιπόν οδεύουμε στην αδελφοποίηση πρώτα και μετά στη διεκδίκηση μιας κοινής ημέρας όπου θα αποτίουμε φόρο τιμής, ανεξάρτητα από τις ημερομηνίες που ήδη έχουμε. Να υπάρχει μία ημερομηνία μνήμης για τα θύματα της γενοκτονίας. Πιθανότατα μετά από συζήτηση και από γενικές συνελεύσεις που θα κάνουμε, θα βγει μια τέτοια ημερομηνία η οποία θα καλύπτει όλο το φάσμα των γενοκτονιών των χριστιανικών λαών. Αν θέλουμε να διεκδικήσουμε τη διεθνή αναγνώριση της γενοκτονίας, μπορούμε να το κάνουμε μόνο ενωμένοι με όλους τους λαούς που έχουν υποστεί γενοκτονία. Ήθελα να πω ότι αυτό που τονίζουμε είναι ότι η Ελληνική κυβέρνηση οφείλει να λάβει θέση και να εντάξει στη διπλωματική της ατζέντα το ζήτημα της διεθνοποίησης της γενοκτονίας των προγόνων μας. Αλλά να προχωρήσει και στην ανάληψη πρωτοβουλιών για την διαφύλαξη των μνημείων πολιτιστικής κληρονομιάς της ορθοδοξίας.

 

Η νέα γενιά σήμερα, οι έφηβοι και οι νεαροί ενήλικες, έχουν συνείδηση και γνώση για τις παραδόσεις τους;

 

Ο στόχος όλα αυτά τα χρόνια ήταν ακριβώς να μεταλαμπαδεύσουμε έναν πολιτισμό αιώνων στη νέα γενιά, στις επόμενες γενιές, και στους αγέννητους Έλληνες. Το γεγονός ότι συσπειρώνονται γύρω από τα πρωτοβάθμια σωματεία νέα παιδιά είτε μέσα από τη μουσική, είτε μέσα από τον χορό και μέσα από την εκμάθηση της ποντιακής διαλέκτου, είναι ένα πολύ σημαντικό για μας κεφάλαιο. Στα χέρια μας είναι -και το πετυχαίνουμε- να μεταφέρουμε σε αυτά τα παιδιά την ιστορία μας. Με μεγάλη μου χαρά διαπιστώνω ότι πολλά νέα παιδιά από τα πολύ μικρά έως τους μεγάλους είναι αυτοί που έχουν τη φλόγα να μάθουν για τις πατρογονικές τους εστίες. Και διαπιστώνουμε ότι νέα παιδιά γίνονται ένα με εμάς τους παλαιότερους και έτσι αυτός ο κύκλος μεγαλώνει μέχρι να φτάσουμε στην τελική δικαίωση.


Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.

Ακολουθήστε τις ειδήσεις του speaknews.gr στο Google News πατώντας εδώ

Προηγούμενο άρθροΜάρκος Μπόλαρης, π. Υφυπουργός Εξωτερικών – Οι εξαγγελίες της κυβέρνησης είναι απόδειξη της εκφρασμένης στις δημοσκοπήσεις σοβαρής δυσαρέσκειας των πολιτών
Επόμενο άρθροΓιορτή Σπόρων στη γη του Πελίτι Καταδεικνύει τη στροφή του κόσμου στη βιολογική καλλιέργεια

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ