«Νέοι Ορίζοντες» για τα ΑΕΙ Ή ένας νέος νόμος πλαίσιο που θα αναστατώσει περισσότερο τη λειτουργία των ΑΕΙ;

Του Περικλή Βλάχου


Αν η προηγούμενη εκπαιδευτική περίοδος σφραγίστηκε από την ψήφιση του νόμου 4777 για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, η φετινή χρονιά ολοκληρώθηκε εν μέσω αντιπαραθέσεων για το νέο σχέδιο νόμου για την λειτουργία των ΑΕΙ.

Το σχέδιο νόμου «Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και άλλες διατάξεις» όπως είναι ο πλήρης τίτλος του, τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση στα τέλη Μαΐου, προκαλώντας ποικίλες αντιδράσεις. Η δημόσια διαβούλευση ολοκληρώθηκε την Κυριακή 19 Ιουνίου.

Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, οι ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο σχέδιο νόμου αφορούν στην ενίσχυση της αυτονομίας των Πανεπιστημίων, στην αποκέντρωση αρμοδιοτήτων από το Υπουργείο προς τα ΑΕΙ, στην παροχή ευελιξίας, στην διεπιστημονικότητα, στην ακινητικότητα φοιτητών και στην ανάπτυξη εξωστρέφειαςενώ στο νομοσχέδιο θα ενταχθεί και το νέο μοντέλο διοίκησης των Πανεπιστημίων.

 

Γενικά για την αναβάθμιση ποιότητας των ΑΕΙ το νομοσχέδιο προβλέπει:

-εκσυγχρονισμό των προγραμμάτων σπουδών και αναβάθμιση της ποιότητάς τους μέσω πιστοποίησής τους από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης πριν την έναρξη λειτουργίας τους

-δυνατότητα ίδρυσης περισσοτέρων προγραμμάτων σπουδών από ένα Τμήμα, αλλά και οργάνωσης διεπιστημονικών και διπλών προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών στο πλαίσιο συνεργασιών Τμημάτων του ίδιου ή άλλου ΑΕΙ

 

-ευελιξία στη δόμηση του προγράμματος σπουδών και επιλογή μαθημάτων μέσω του Ιδρυματικού καταλόγου μαθημάτων

– θέσπιση συστήματος εσωτερικής κινητικότητας φοιτητών μεταξύ των Ελληνικών Πανεπιστημίων για ένα ακαδημαϊκό εξάμηνο σε πρόγραμμα σπουδών άλλου Πανεπιστημίου ακόμη και μη ομοειδούς γνωστικού αντικειμένου

– απελευθέρωση του πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας μεταπτυχιακών, παροχή της δυνατότητας ίδρυσης επαγγελματικών μεταπτυχιακών και απασχόλησης εμπειρογνωμόνων από την αγορά εργασίας

– εξορθολογισμό του καθεστώτος δωρεάν φοίτησης σε μεταπτυχιακά με δίδακτρα μέσω εισαγωγής προϋποθέσεων αριστείας και κοινωνικών κριτηρίων

– ίδρυση ερευνητικών κέντρων και διϊδρυματικών ερευνητικών κέντρων εντός των Πανεπιστημίων σε συνεργασία με Πανεπιστήμια της αλλοδαπής, δυνατότητα στελέχωσης με ερευνητές επί θητεία αμειβόμενους από ίδιους, ιδιωτικούς και διεθνείς πόρους, προσέλκυση Επισκεπτών καθηγητών και Ερευνητών και προώθηση δράσεων ανταλλαγής Ερευνητών.

– πλήρη αναδιάρθρωση του συστήματος εκλογής και εξέλιξης μελών ΔΕΠ που εξασφαλίζει τη διαφάνεια, την αξιοκρατία και την αντικειμενικότητα.

Αναφορικά με την ενίσχυση της λειτουργικότητας και της αποτελεσματικότητας των ΑΕΙ το νομοσχέδιο προβλέπει:

– σύνταξη πολυετούς στρατηγικού σχεδίου και των επιμέρους ακαδημαϊκών μονάδων τους, σχεδίου ψηφιακού μετασχηματισμού, σχεδίου αειφορίας και σχεδίου προσβασιμότητας ατόμων με αναπηρία.

– απλοποίηση του πλαισίου διεξαγωγής έρευνας, ιδίως σε θέματα οικονομικής διαχείρισης των ερευνητικών έργων/προγραμμάτων με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της ερευνητικής δραστηριότητας των Μελών ΔΕΠ.

Το νομοσχέδιο στοχεύει στη προώθηση της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία:

– θεσμοθέτηση πλαισίου ίδρυσης start-ups για φοιτητές, διδάκτορες και μεταδιδάκτορες

– παροχή υπηρεσιών από τα πανεπιστημιακά εργαστήρια σε πολίτες και φορείς.

– σύγχρονο πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας των Εταιρειών Αξιοποίησης και Διαχείρισης της περιουσίας των Πανεπιστημίων σύμφωνα με τα πρότυπα ανωνύμων εταιριών συμφερόντων του Δημοσίου τομέα.

Ενίσχυση του ρόλου των Κέντρων Δια Βίου Μάθησης των Πανεπιστημίων και ίδρυση θερινών/χειμερινών προγραμμάτων σπουδών.

Εκσυγχρονισμός ΔΟΑΤΑΠ:

Θέσπιση νέου σύγχρονου και ευέλικτου πλαισίου για την ακαδημαϊκή αναγνώριση τίτλων σπουδών από Ιδρύματα της αλλοδαπής (δηλ. για φοιτητές εξωτερικού που θέλουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην Ελλάδα)

Όλες οι παραπάνω αλλαγές και ρυθμίσεις που προβλέπονται και αναλύονται στα 345 άρθρα του νομοσχεδίου, έχουν προκαλέσει την αντίδραση όχι μόνο των κομμάτων της αντιπολίτευσης αλλά και της πανεπιστημιακής κοινότητας.

  • Χίλιοι Έλληνες πανεπιστημιακοί, από όλα τα ΑΕΙ της χώρας,  απάντησαν επωνύμως στην επιστολή που απηύθυνε η υπουργός Παιδείας κ. Κεραμέως σε όλους τους διδάσκοντες και διδάσκουσες των ελληνικών ΑΕΙ. «Διδάσκοντες και διδάσκουσες μέλη ΔΕΠ, ΕΔΙΠ και ΕΕΠ, συμβασιούχοι διδάσκοντες, αφυπηρετήσαντες και ομότιμοι καθηγητές που για δεκαετίες δίδαξαν και συνεχίζουν να υπηρετούν το ελληνικό πανεπιστήμιο δηλώνουν προσβεβλημένοι από το σύνολο του νομοσχεδίου, το οποίο διαπνέεται από βαθιά περιφρόνηση, καχυποψία και απαξίωση για τους Έλληνες και Ελληνίδες  πανεπιστημιακούς».
  • Επίσης θέσεις επί του Σχεδίου Νόμου εξέδωσαν 14  Σύγκλητοι, εκ των οποίων κάποιες θεωρούν ότι εισάγει και θετικά πράγματα, τα οποία όμως κινδυνεύουν να ακυρωθούν στην πράξη από το νέο μοντέλο διοίκησης, ενώ άλλες ζητούν να αποσυρθεί το σύνολο του σχεδίου.
  • Από την μεριά της η κυβέρνηση δείχνει αποφασισμένη, παρά τις αντιδράσεις, να προχωρήσει με την ψήφιση του νόμου μέσα στο καλοκαίρι. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός μάλιστα δήλωσε πως ο νέος νόμος θα έχει ψηφιστεί μέχρι τα τέλη Ιουλίου.

Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.

Ακολουθήστε τις ειδήσεις του speaknews.gr στο Google News πατώντας εδώ

Προηγούμενο άρθροΝ. Χαρδαλιάς: Οι σχέσεις Ελλάδας και Βουλγαρίας δεν ήταν ποτέ καλύτερες – Εξαιρετικές προοπτικές για περαιτέρω ανάπτυξη
Επόμενο άρθροΚυρ. Μητσοτάκης: Στο χέρι της Τουρκίας να προχωρήσει σε αποκλιμάκωση της έντασης

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ