Πανελλήνιες Εξετάσεις 2022: Πώς τις βίωσαν μαθητές και καθηγητές

της Έλενας Χελβατζόγλου


ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ 2022: Πως τις βίωσαν μαθητές και καθηγητές

 

Κάθε Ιούνιο δεν ανεβαίνει μόνο το θερμόμετρο λόγω εποχής, ανεβαίνει και το θερμόμετρο στην εκπαίδευση λόγω πανελληνίων εξετάσεων. «Πανελλήνιες», μία λέξη που κρύβει τόσα συναισθήματα: άγχος, όνειρα, φιλοδοξίες, προβληματισμοί,  αμφιβολίες, άγνοια και ταλαντευόμενη αυτοπεποίθηση. Από τη μία πλευρά οι καθηγητές με την εμπειρία τους και από την άλλη οι μαθητές που τους χαρακτηρίζει η απειρία της πρώτης φοράς καταθέτουν τις απόψεις τους στο SPEAKNEWS για τον θεσμό των πανελληνίων του 2022.

 

 

Δήμητρα Καλτέκη: Καθηγήτρια Νεοελληνικής Γλώσσας και λογοτεχνίας σε γνωστό φροντιστήριο της Θεσσαλονίκης

 

Πώς θα χαρακτηρίζατε τα θέματα των φετινών πανελληνίων όσον αφορά τη δυσκολία τους;

 

Φέτος τα θέματα στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία ήταν

διαβαθμισμένης δυσκολίας και ένας καλά προετοιμασμένος μαθητής

μπορούσε να ανταποκριθεί. Δεν είχαν εκπλήξεις, καθώς ήταν μέσα στο

πλαίσιο της νέας φιλοσοφίας των θεμάτων, δεν αποφεύχθηκε όμως η

αναγκαιότητα χρήσης μεταγλωσσικών όρων, με αποτέλεσμα για άλλη μια

χρονιά να καταφεύγουν οι μαθητές στις έτοιμες λύσεις και να

αποπροσανατολίζονται από την εστίαση στην προθετικότητα του κειμένου.

Είναι γνωστό, βέβαια, πως όλο και περισσότερο αντιμετωπίζουμε την

αδυναμία των μαθητών να κατανοούν κείμενα, καθώς σε όλη τη σχολική

τους ζωή έρχονται αντιμέτωποι με την τυποποίηση και τις έτοιμες

απαντήσεις, τα οποία μάλιστα επιβραβεύονται. Δε νομίζω ότι θα έχουμε

ανατροπές σε σχέση με πέρυσι στις βαθμολογίες των υποψηφίων στο

μάθημα αλλά θα δούμε πάλι συγκέντρωση του μεγαλύτερου ποσοστού

των βαθμολογιών στο 12 με 16.

 

Ποια είναι η άποψή σας για τη βάση του 10 και τον περιορισμό αριθμού των εισακτέων στην εκάστοτε σχολή;

 

Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) πιστεύω πως προκάλεσε -πέρυσι

τουλάχιστον- περισσότερα προβλήματα από όσα έλυσε. Το 1/3 των

μαθητών δεν μπόρεσε να κάνει μηχανογραφικό και επομένως να

διεκδικήσει μια θέση στα Πανεπιστήμια και βέβαια δεν μιλάμε για μαθητές

που συγκέντρωσαν 3.000 μόρια αλλά 13.000, καθώς υποτίθεται πως

αυτός ήταν ο στόχος, να αποκλειστούν δηλαδή υποψήφιοι με πολύ

χαμηλή βαθμολογία. Έτσι, είδαμε να υπάρχουν τμήματα στα οποία έμειναν

πολλές κενές θέσεις, τμήματα με 2 ή και με καθόλου φοιτητές. Οπότε το

ζήτημα δεν αφορά απλώς περιορισμό εισακτέων στην τριτοβάθμια

εκπαίδευση αλλά πρόκληση προβλημάτων στην ίδια τη λειτουργία

τμημάτων και σχολών.

 

Υπάρχει περίπτωση ένας μαθητής να «αδικηθεί» στη βαθμολόγηση;

 

Τα γραπτά των υποψηφίων διορθώνονται από ανθρώπους και όχι από

μηχανές. Ειδικά το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας

δεν είναι δυνατό να τυποποιηθεί με ερωτήσεις κλειστού τύπου, ώστε να

απαιτήσουμε κάτι τέτοιο, προκειμένου να εξορθολογιστεί πλήρως η

διόρθωση. Θεωρώ πως είναι λανθασμένη η αντίληψη πως ο κάθε

βαθμολογητής διορθώνει όπως θέλει και βαθμολογεί σύμφωνα με τις

προσωπικές του αντιλήψεις. Το κάθε βαθμολογικό κέντρο έχει τον

υπεύθυνο ο οποίος μεριμνά για τον τρόπο βαθμολόγησης, περιορίζοντας

έτσι την υποκειμενικότητα, ενώ το γεγονός ότι υπάρχει και δεύτερος

βαθμολογητής δεσμεύει ηθικά για προσεκτική και όσο το δυνατόν πιο

αντικειμενική διόρθωση. Άλλωστε, σε περίπτωση απόκλισης 12 μονάδων,

μπαίνει και τρίτος βαθμολογητής. Βέβαια, οι 11 μονάδες- για τις οποίες δε

θα μπει τρίτος βαθμολογητής- είναι υπερβολικά πολλές, αν τις μεταφράσει

κανείς σε μόρια, γι’ αυτό και θα ήταν καλύτερα να οδηγούνταν σε

αναβαθμολόγηση γραπτά με πολύ μικρότερη απόκλιση, στις 5 ή 6

μονάδες. Σκεφτείτε λίγο την περίπτωση του υψηλού ανταγωνισμού σε

σχολές όπως η Ιατρική και η Νομική Αθηνών, όπου κάθε μόριο στο μάθημα της Έκθεσης παίζει καθοριστικό ρόλο. Όμως, όχι, δεν πιστεύω

πως μπορεί να «αδικηθεί» κάποιος μαθητής κατά τη βαθμολόγηση, καθώς

κανένας βαθμολογητής δεν πιστεύω πως έχει τέτοια πρόθεση.

 

Ποια είναι τα συστατικά για να πετύχει ένας μαθητής τον στόχο του; Τι συμβουλές δίνετε συνήθως;

 

Βασικό συστατικό για να πετύχει ένας υποψήφιος τον στόχο του είναι η

καλή καθημερινή οργάνωση, ώστε να μη μένουν κενά που η κάλυψη τους

προκαλεί πανικό λίγο πριν τις εξετάσεις. Δε χρειάζονται υπερβολές στο

διάβασμα ούτε άγχος. Αυτό που συνήθως συμβουλεύω για το μάθημά μου

είναι να αφήνουν να τους «μιλάει» το κείμενο, να αντιλαμβάνονται την

επικοινωνιακή πρόθεση του συντάκτη του απέναντι σε εμάς, τους

αναγνώστες. Τότε αρχίζουν να αντιλαμβάνονται και κατά πόσο τα δικά

τους κείμενα που παράγουν είναι επικοινωνιακά αποτελεσματικά ή όχι.

Τους συμβουλεύω πάντα να προσπαθούν να νιώθουν πως είναι «νέοι

συγγραφείς» αξιοποιώντας όλη τη δύναμη πειθούς αλλά και τη φρεσκάδα

του νεανικού τους λόγου, συντακτικά και γραμματικά ορθού βέβαια, και όχι

να προσπαθούν να γίνουν… «μικροί Παπανούτσοι».

 

 

Δημήτρης Νάτσης: φιλόλογος, συγγραφέας, υπεύθυνος Φιλολογικού σχολείου,

Διευθύνων σύμβουλος φροντιστηρίων Διάμεσος

 

Πώς θα χαρακτηρίζατε τα θέματα των φετινών πανελληνίων όσον αφορά τη δυσκολία τους;

 

Τα θέματα των φετινών πανελλαδικών ήταν θέματα κλιμακούμενης δυσκολίας. Καταρχάς ας αναφέρω ότι ήταν “γνήσια” θέματα για πανελλαδικές. Στο κάθε μάθημα ακολούθησαν αφενός την πεπατημένη, αφετέρου έκαναν και την έκπληξη σε κάποια θέματα. Ως φιλόλογος μπορώ να πω, ιδίως στο μάθημα των αρχαίων, ότι ήταν ωραία θέματα, μέσω των οποίων μπορούσε να αναδειχτεί και ο άριστος, αλλά και ο μέτριος μαθητής είχε την δυνατότητα να γράψει. Ομοίως και στα υπόλοιπα μαθήματα.

 

 

Ποια είναι η άποψή σας για τη βάση του 10 και τον περιορισμό αριθμού των εισακτέων στην εκάστοτε σχολή;

 

Σε αυτό το θέμα έχω μία πιο μετριοπαθή άποψη από αυτήν του Υπουργείου. Ενώ στην ύλη, στην τράπεζα θεμάτων, στην θεματοδοσία είμαι σύμφωνος ως προς τις περισσότερες επιλογές τους, σε αυτό το θέμα διαφωνώ.

Σίγουρα έπρεπε να μπουν κάποια ακαδημαϊκά όρια και προϋποθέσεις στα σχολεία και στην εισαγωγή στην Τριτοβάθμια. Είχε η κατάσταση ξεφύγει, οι καθηγητές ήταν δέσμιοι και βορά στην διάθεση γονέων και παιδιών, η συνέπεια και η μελέτη δεν έπαιζαν ιδιαίτερο ρόλο στο όνομα μίας κάποιας “δημοκρατικότητας”.  Ωστόσο αυτή η τόσο κάθετη και απόλυτη οριοθέτηση, ιδίως μετά από δύο έτη “καραντίνας”, “τηλεκπαίδευσης” και χωρίς εξετάσεις προαγωγής, δεν βοηθούσε τα παιδιά.

Επίσης η οριοθέτηση στο μηχανογραφικό των 8.000 μορίων είναι σωστή, ωστόσο η Ε.Β.Ε. πού αποσκοπούσε; Θεωρώ ότι προφανώς εξυπηρετεί την ιδιωτική εκπαίδευση στην Τριτοβάθμια, δηλαδή κολλέγια και ΙΕΚ.

 

 

Υπάρχει περίπτωση ένας μαθητής να «αδικηθεί» στη βαθμολόγηση;

Συνάδελφοι διορθώνουν τα γραπτά των πανελλαδικών ή των προαγωγικών. Ακολουθούν τις οδηγίες του Υπουργείου. Ωστόσο, επειδή οι περισσότεροι διδάσκουν ή διορθώνουν “by the book”, αυτό για εμένα είναι υποτιμητικό και παραπλανητικό.

Τι θέλω να πω; Η κατάρτιση ενός καθηγητή πρέπει να είναι διαρκής, πρέπει να έχει το δικό του στίγμα ως επιστήμονας, ώστε να διδάσκει και να διορθώνει βάσει των δικών του προδιαγραφών.  Τότε μόνο και η διδασκαλία και η διόρθωση θα έχει νόημα, αλλοιώς είναι σαν να βλέπω “μικρά παιδιά” τα οποία έχουν ανάγκη της επιμέλειας των γονέων.

 

 

 

Ποια είναι τα συστατικά για να πετύχει ένας μαθητής τον στόχο του; Τι συμβουλές δίνετε συνήθως;

 

Ωραία ερώτηση! Νοιώθω σαν “υποψήφιος”. Αυτό που μπορώ να συμβουλεύσω και να παρακινήσω έναν μαθητή είναι να διαβάζει ανελλιπώς τόσο ως μαθητής όσο και ως φοιτητής. Επίσης να προσπαθεί να κατανοήσει  σε βάθος ό,τι μαθαίνει, ώστε να μην είναι η μάθηση εν είδει αποστήθισης και απλώς μίας “υποχρέωσης”. Μόνο έτσι, δηλαδή στην εμφάνεια όλων των δεδομένων ενός μαθήματος, θα έχει γνώση και θα κατανοήσει αν του αρέσει εν τέλει ή όχι.

Δεύτερος παράγοντας είναι η επιλογή καθηγητή. Ο καθηγητής πρέπει να εμπνέει και όχι να διεκπεραιώνει. Αυτός δίνει την “φλόγα” στους μαθητές ή φοιτητές του για να τούς παρακινήσει. Αυτός, αν έχει βαθιά γνώση και αγάπη για το μάθημα, αυτόματα θα παρακινήσει τους υποψηφίους. Άρα, προσοχή στα κριτήρια επιλογής καθηγητών.

 

 

Ελένη Κωτσιοπούλου, μαθήτρια Γ’ Λυκείου  – Ανθρωπιστικών Σπουδών

Πώς θα χαρακτήριζες τα θέματα των φετινών πανελληνίων όσον αφορά τη δυσκολία τους;

 

Τα φετινά θέματα θα τα χαρακτήριζα από μέτρια έως δύσκολα. Πράγματι περιμέναμε πιο εύκολα και «βατά» θέματα, καθώς έτσι είχε «υποσχεθεί» η κυβέρνηση. Τελικά αποδείχθηκαν απαιτητικά και ήταν, κατά τη γνώμη μου, προσιτά στους πολύ καλά διαβασμένους.

 

Λίγα λόγια για την προετοιμασία σου αυτή τη χρονιά, το πρόγραμμα διαβάσματος και τη διαχείριση του χρόνου σχετικά με τον συνδυασμό σχολείου και φροντιστηρίου.

 

Οι 15 ώρες φροντιστηρίου δεν ήταν λίγες. Επικρατούσε εξάντληση από τα εξάωρα του σχολείου και έπειτα έπρεπε με κάθε τρόπο να ανταπεξέλθω στα τρίωρα μαθήματα στο φροντιστήριο. Όσο περισσότερο μπορούσα ήμουν τυπική με τις υποχρεώσεις μου. Όσον αφορά το διάβασμα, όπως ανέφερα, οι πολλές ώρες φροντιστηρίου δεν μας επέτρεπαν να έχουμε χρόνο και ενέργεια για διάβασμα στο σπίτι. Παρόλα αυτά συνήθως οι βραδινές ώρες ήταν αυτές που με βοηθούσαν στο να διαβάζω και να αποστηθίσω με μεγαλύτερη ευκολία

 

Σε επηρέασε η πανδημία τα τελευταία δύο χρόνια όσον αφορά την προετοιμασία σου για τις πανελλήνιες;

 

Ναι, η πανδημία με επηρέασε και μάλιστα στη φετινή χρονιά δύο φορές άμεσα, καθώς τα μέτρα ήταν τέτοια, ώστε όποιος έχει έρθει σε επαφή με κάποιο επιβεβαιωμένο κρούσμα να κάθεται καραντίνα και εγώ με τη σειρά μου δύο φορές επηρεάστηκα από την κατάσταση αυτή. Έχασα δυόμιση εβδομάδες από τα μαθήματα του σχολείου και παρακολουθούσα τα φροντιστηριακά μέσω διαδικτύου. Όσον αφορά τις επιπτώσεις που επέφεραν τα προηγούμενα χρόνια η αλήθεια είναι ότι είχα ξεμάθει στο διάβασμα και στην αποστήθιση κάτι που απαιτεί η κατεύθυνση που επέλεξα. Από το γυμνάσιο σχεδόν είχα εγκαταλείψει την μέθοδο της “παπαγαλίας”, με την οποία ήρθα αντιμέτωπη τη φετινή χρονιά και αυτό με ζόρισε.

 

Ποια είναι η άποψή σου για τη βάση του 10 και τον περιορισμό αριθμού των εισακτέων στην εκάστοτε σχολή;

 

Δεν είμαι μια μαθήτρια του 20 και η φετινή μου προσπάθεια, ως αποτέλεσμα, θα έχει πιθανότατα τις χαμηλόβαθμες σχολές. Θεωρώ άδικο η βάση να εμποδίζει κάποιους μαθητές να έχουν πρόσβαση στο πανεπιστήμιο καθώς στη τρίτη λυκείου από όλους γίνεται μια προσπάθεια μεγαλύτερη ή μικρότερη. Η ύλη ήταν τεράστια και τα παιδιά που έγραψαν 10, 9 και 8 προσπάθησαν έστω και για αυτό. Δε μας χαρίζονται οι μονάδες. Θεωρώ άτοπη αυτή την αλλαγή του συστήματος και αντιλαμβάνομαι πως η μεταβολή έγινε για συμφέροντα του ίδιου του κράτους και όχι για το καλό των μαθητών και του συνόλου.

 

Πόσο επηρέασε η φετινή χρονιά την επιλογή σχολής και κατ’ επέκταση του μελλοντικού επαγγέλματος; Έχεις εναλλακτικό σχέδιο σε περίπτωση που δεν περάσεις στη σχολή της επιλογής σου;

 

Η αλήθεια είναι πως είχα άλλα σχέδια για το μέλλον και άλλες σχολές στις πρώτες μου επιλογές. Έπειτα από τις πανελλήνιες και από την απόδοση μου σε αυτές χωρίς ξεκάθαρο αποτέλεσμα βέβαια θεωρώ πως είναι περιορισμένες οι επιλογές που έχω . Παρόλα αυτά θα επιλέξω κάποια από αυτές και ίσως αργότερα ακολουθήσω αυτό που πραγματικά αγαπώ κάτω από άλλες συνθήκες. Αν πάλι δεν καταφέρω να περάσω θα ξαναδώσω πανελλήνιες, καθώς αντιλαμβάνομαι την ισχύ και που έχει η φράση «ένα πτυχίο πρέπει να έχεις σήμερα». Δυστυχώς εκεί έξω μας κρίνουν από αυτό τον βαθμό .

 

Βαρβάρα Νταλιάρη, μαθήτρια Γ’ Λυκείου – Θετικών Σπουδών Και Σπουδών Υγείας 

Πώς θα χαρακτήριζες τα θέματα των φετινών πανελληνίων όσον αφορά τη δυσκολία τους;

 

Είμαι στην κατεύθυνση των Σπουδών Υγείας. Με εξαίρεση τη χημεία και την έκθεση, που θα τα χαρακτήριζα βατά και προσπελάσιμα στο όριο των 3 ωρών, τα θέματα της βιολογίας και της φυσικής, πέρα από το γεγονός ότι ήταν πιο απαιτητικά, ήταν και περισσότερα.

 

Λίγα λόγια για την προετοιμασία σου αυτή τη χρονιά, το πρόγραμμα διαβάσματος και τη διαχείριση του χρόνου σχετικά με τον συνδυασμό σχολείου και φροντιστηρίου.

 

Προσπαθούσα να είμαι τυπική στις υποχρεώσεις μου τόσο στο σχολείο όσο και στο φροντιστήριο. Αυτό είχε ως επακόλουθο, να υπάρχει πρόγραμμα τουλάχιστον 4 ωρών διαβάσματος σε καθημερινή βάση, πέρα από τα μαθήματα σχολείου και φροντιστηρίου που έπρεπε να παρακολουθήσω. Τις μέρες που δεν είχα φροντιστήριο οι ώρες διαβάσματος ήταν από 5 έως και 9. Είναι λογικό, όμως, να κουράζομαι ανά διαστήματα και για να μην καταρρεύσω και τα παρατήσω, διάβαζα λιγότερες ώρες και έβγαινα βόλτες, ώστε να αποφορτιστώ και να μετριάσω το άγχος.

 

Σε επηρέασε η πανδημία τα τελευταία δύο χρόνια όσον αφορά την προετοιμασία σου για τις πανελλήνιες;

Αρκετά, θα έλεγα. Ευτυχώς για τα παιδιά του 2004, δεν υπήρξε lockdown, που θεωρώ ότι θα μας επηρέαζε σε ψυχολογικό επίπεδο. Η περσινή χρονιά, μπορώ να πω ότι μας αποδιοργάνωσε λίγο και μας απομάκρυνε από τους συμμαθητές μας. Δεν μπορούσα να το αντιληφθώ τότε. Ωστόσο, φέτος η καθημερινή μου επαφή με τους φίλους και συμμαθητές μου, μου υπενθύμιζε ότι δεν κάνω των ”Αγώνα των Πανελληνίων” μόνο εγώ, αλλά και πολλά άλλα παιδιά, με τα οποία συμμερίζομαι τις ίδιες ανησυχίες. Έτσι, αντλούσα θάρρος και κουράγιο για να συνεχίσω.

 

Ποια είναι η άποψή σου για τη βάση του 10 και τον περιορισμό αριθμού των εισακτέων στην εκάστοτε σχολή;

Δυστυχώς όλο και περισσότερα παιδιά μένουν εκτός των πολυπόθητων ΑΕΙ. Συνεπώς, καθίσταται δυσκολότερη η εισαγωγή τους σε ένα πανεπιστήμιο. Αυτό, μάλιστα, συνεπάγεται ότι τα παιδιά οφείλουν να παρακολουθούν μαθήματα στο φροντιστήριο από πολύ νωρίς, προκειμένου να κατορθώσουν να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις των Πανελλαδικών εξετάσεων.

 

Πόσο επηρέασε η φετινή χρονιά την επιλογή σχολής και κατ’ επέκταση του μελλοντικού επαγγέλματος; Έχεις εναλλακτικό σχέδιο σε περίπτωση που δεν περάσεις στη σχολή της επιλογής σου;

Η φετινή χρονιά, επηρέασε το στόχο μου, κυρίως από την άποψη ότι μάθαινα όλο και περισσότερα για τον κλάδο αυτόν και φοβόμουν μη δεν κάνω τη σωστή επιλογή.

Προφανώς και έχω εναλλακτικό πλάνο, με το οποίο είμαι εξίσου χαρούμενη με το αρχικό.


Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.

Ακολουθήστε τις ειδήσεις του speaknews.gr στο Google News πατώντας εδώ

Προηγούμενο άρθροΧρ. Σταϊκούρας: Ο ιαπωνικός R&I φέρνει τη χώρα ένα «σκαλοπάτι» πριν την επενδυτική βαθμίδα
Επόμενο άρθροΓ. Οικονόμου: Επεκτείνεται το δίκτυο Προτύπων Επαγγελματικών Λυκείων με τη δημιουργία άλλων 19 σχολείων

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ