Του Δρ. Παναγιώτη Παππά
Η συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση είναι μια μείζονος σημασίας διαδικασία για τις υποψήφιες και τους υποψήφιους. Με την υποβολή του έχουν δηλώσει τα τμήματα προτίμησής τους, ώστε με την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων τέλη Ιουλίου να ξέρουν που πέρασαν! Ωστόσο, αν και φαινομενικά φαντάζει εύκολη η συμπλήρωση και υποβολή του, κρύβει παγίδες που πρέπει να γνωρίζουν, ενώ με τις κατάλληλες οδηγίες και συμβουλές, προϊόν χρόνων εμπειρίας της επιστημονικής μας ομάδας θα καταφέρουν ουσιαστικά κι επιτυχημένα να οδηγηθούν σε αντικείμενα σπουδών που τους παθιάζουν. Ελάτε να δούμε το δεκάλογο συμπλήρωσης του Μηχανογραφικού Δελτίου έτσι όπως τον έχουμε διαμορφώσει για τις υποψήφιες και τους υποψήφιους:
Νο1: Δηλώνουμε τα τμήματα με σειρά προτίμησης και επιθυμίας.
Είναι πολύ σημαντικό να δηλώσουμε πρώτα εκείνα τα τμήματα τα οποία ανταποκρίνονται στα θέλω μας. Έτσι, θα είμαστε σίγουροι και σίγουρες ότι δεν θα βρεθούμε προ εκπλήξεως εγκλωβισμένοι σε τμήματα που δεν θέλαμε. Δεν υπάρχει περιορισμός στον αριθμό των τμημάτων.
Νο2: Για κάθε τμήμα που δηλώνουμε ΠΡΕΠΕΙ να γνωρίζουμε:
Ενδεικτικά μαθήματα στα εξάμηνα σπουδών, τις κατευθύνσεις και ροές του τμήματος, τα επαγγελματικά δικαιώματα του πτυχίου μου και τις προοπτικές που έχει στην αγορά εργασίας. Είναι σημαντικό να ξέρω με τι θα βρεθώ αντιμέτωπος/η τα επόμενα χρόνια, τι κρυφές διαδρομές υπάρχουν και τη σύνδεση με την αγορά εργασίας.
Νο3: ΔΕΝ εστιάζω στα μεταπτυχιακά που προσφέρει το τμήμα ή συνδέονται με αυτό.
Τις μεταπτυχιακές σπουδές τις μελετώ σαν πυξίδα για το που μπορεί να με πάει το πτυχίο μου. Ωστόσο, δεν είναι κριτήριο για το τι θα σπουδάσω, καθώς, όταν θα έρθει η ώρα για μεταπτυχιακό, πολλά από αυτά θα έχουν καταργηθεί, θα έχουν ανανεωθεί ή θα έχουν προκύψει καινούρια.
Νο4: ΔΕΝ απορρίπτουμε τμήματα προτού τα ψάξουμε ή λόγω χαμηλών μορίων στη βάση εισαγωγής.
Υπάρχουν τμήματα που δεν γνωρίζουν οι υποψήφιοι/ες το περιεχόμενο και το πρόγραμμα σπουδών και τα απορρίπτουν, ενώ μπορεί να έχουν εντυπωσιακή προοπτική στην αγορά εργασίας. Στο μηχανογραφικό δελτίο, σε όλα τα επιστημονικά πεδία υπάρχουν τμήματα με χαμηλά μόρια και μεγάλη δυναμική σταδιοδρομίας.
Νο5: Ομαδοποιώ τις επιλογές μου με κλίμακα επιθυμίας και μετά σε κάθε ομάδα κάνω εσωτερική ιεράρχηση των τμημάτων.
Για παράδειγμα, εφόσον ενδιαφέρομαι για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στο 1ο επιστημονικό πεδίο, ομαδοποιώ τα τμήματα που μου δίνουν επαγγελματικά δικαιώματα Φιλολόγου και στη συνέχεια ιεραρχώ εσωτερικά ανάλογα με τα προγράμματα σπουδών που μ’ αρέσουν περισσότερο (κλασική Φιλολογία ή Ιστορία-Αρχαιολογία) και μετά ακόμα περαιτέρω πόλεις ανά την Ελλάδα (Αθήνα, Θεσσαλονίκη ή Ιωάννινα).
Νο6: Δημιουργήστε σενάρια!
Κάνω ένα αισιόδοξο σενάριο σε περίπτωση που πέσουν οι βάσεις κάποιων τμημάτων προκειμένου να πιάσω ένα τμήμα που είχε περισσότερα μόρια απ΄ όσα έγραψα, δημιουργώ το ρεαλιστικό σενάριο με τμήματα που είναι κοντά στα μόρια που έγραψα γι’ αυτά και τέλος πάντα κι ένα απαισιόδοξο σενάριο, σε περίπτωση που έχουμε άνοδο βάσεων να έχω σχηματίσει ένα δίκτυ ασφαλείας, ένα «μαξιλαράκι» για κάθε ενδεχόμενο.
Νο7: Προσέχουμε την Ε.Β.Ε των τμημάτων
Ιδίως αν έχουμε γράψει χαμηλές βαθμολογίες μας απασχολεί η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, καθώς ενδέχεται να επηρεάσει την είσοδο μας σε κάποια τμήματα.
Νο8: ΔΕΝ βασιζόμαστε σε προβλέψεις για τις βάσεις!
Οι βάσεις εισαγωγής των τμημάτων προσδιορίζονται από τον αριθμό εισακτέων κάθε τμήματος, τις επιδόσεις των υποψηφίων στις Πανελλήνιες εξετάσεις και τις προτιμήσεις των υποψηφίων στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού. Άρα κανείς δεν μπορεί να κάνει ασφαλή εκτίμηση χωρίς να έχει στη διάθεσή του και τις τρεις παραμέτρους.
Νο9: Αφιερώνουμε αρκετό χρόνο!
Η συμπλήρωση και υποβολή του Μηχανογραφικού Δελτίου είναι μια διαδικασία που χρειάζεται προσοχή και χρόνο προκειμένου οι επιλογές μας να είναι προϊόν ώριμης σκέψης, καθώς ενδέχεται να επηρεάσουν τα επόμενα 4 με 5 τουλάχιστον χρόνια της ζωής μας.
Νο10: Λαμβάνω υπόψη μου όλα τα κριτήρια επιλογής σπουδών και εστιάζω:
Πρωτίστως στις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά μου, στη Διεπιστημονικότητα, στις προοπτικές στην αγορά εργασίας και στο υπόβαθρο (δεξιοτήτων, αξιών, οικογενειακό).
Το μηχανογραφικό, λοιπόν, είναι ένας γρίφος για δυνατούς λύτες καθώς έχει συγκεκριμένες επιλογές και προϋποθέσεις. Ένας γρίφος και μια διαδικασία που πρέπει να δούμε με ιδιαίτερη προσοχή και υπευθυνότητα.
* Σύμβουλος Σταδιοδρομίας EMPLOY EDU Σύμβουλοι Εκπαίδευσης & Σταδιοδρομίας | www.employ.edu.gr
Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.