Συνέντευξη στον Ανδρέα Γερμανό
Κυρία Βόζεμπεργκ,
Σε όλη την Ευρώπη διανύουμε το δεύτερο κύμα της πανδημίας. Ως ευρωβουλευτής πως βιώνετε προσωπικά όλη αυτή την κατάσταση με τα Lockdown;
Η καθημερινότητα των ευρωβουλευτών, όπως και όλων των ευρωπαίων πολιτών, έχει αλλάξει πολύ, καθώς μας λείπουν οι κοινωνικές επαφές, οι μετακινήσεις έγιναν πιο δύσκολες και είναι φυσικό σχεδόν ένα χρόνο μετά την έναρξη της πανδημίας να αισθανόμαστε πιεσμένοι.
Η τεχνολογία έχει μπει στη ζωή μας, είμαστε συνεχώς σε τηλεδιασκέψεις, όμως το έργο μας καθίσταται δυσχερέστερο, γιατί το lobbying που χρειάζεται για την προώθηση των θέσεών μας γίνεται καλύτερα δια ζώσης και είναι σαφώς πιο δύσκολο εξ αποστάσεως.
Σε ό, τι αφορά στον εμβολιασμό, θα ήθελα να τονίσω ότι οι ευρωβουλευτές δεν ζητήσαμε διαφορετική μεταχείριση και περιμένουμε τη σειρά μας μαζί με όλους τους πολίτες με βάση το ηλικιακό κριτήριο.
Η κάθε χώρα της Ευρώπης χάραξε δική της πολιτική στην αντιμετώπιση της πανδημίας. Πιστεύετε ότι θα έπρεπε (και θα μπορούσε) να εφαρμοστεί κοινή πολιτική δράση σε ό, τι αφορά τα μέτρα αντιμετώπισης, από όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση;
Κοινή πολιτική δράση σε ευρωπαϊκό επίπεδο εφαρμόζεται στο ζήτημα της προμήθειας των εμβολίων. Αυτό μάλιστα ευνοεί την πατρίδα μας, καθώς διασφαλίζει τον εφοδιασμό της με εμβόλια ταυτόχρονα ακόμη και με τις ισχυρότερες χώρες, όπως για παράδειγμα τη Γερμανία, κάτι που δεν θα ήταν τόσο εύκολο, εάν κάθε κράτος μέλος τα προμηθευόταν μόνο του.
Σε ό, τι αφορά στα μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας, κάθε κράτος μέλος εφαρμόζει τη δική του πολιτική, όχι μόνο επειδή οι 27 της ΕΕ έχουν διαφορετικές επιμέρους ανάγκες, αλλά και γιατί βρίσκονται σε διαφορετική επιδημιολογική κατάσταση.
Επί παραδείγματι σύμφωνα με τον επικαιροποιημένο χάρτη που έδωσε στη δημοσιότητα το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης και Ελέγχου Νοσημάτων, την ώρα που ολόκληρη η Ευρώπη βρίσκεται στο κόκκινο, μόνο τρεις χώρες η Ελλάδα, η Φινλανδία και η Ισλανδία βρίσκονται στο κίτρινο. Μάλιστα η Ελλάδα είναι η μοναδική ευρωπαϊκή χώρα, της οποίας ορισμένες περιοχές και πιο συγκεκριμένα η Ήπειρος, το Ιόνιο, οι Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα βρίσκονται στο πράσινο.
Η ανωτέρω θετική μας επίδοση δίνει τη δυνατότητα στην κυβέρνηση να λάβει μέτρα όπως το άνοιγμα των δημοτικών σχολείων και του λιανεμπορίου, την ίδια στιγμή που άλλες χώρες, όπως για παράδειγμα η Γαλλία και η Γερμανία, αναγκάζονται να λάβουν ακόμη πιο αυστηρά μέτρα.
Πως κρίνετε την στάση της Ε.Ε. σε ό, τι αφορά την παραγγελία και διανομή των εμβολίων. Ήδη αναγνωρίστηκαν λάθη στους υπολογισμούς των εμβολίων που δικαιούται η κάθε χώρα.
Η αλήθεια είναι ότι παρατηρήθηκαν καθυστερήσεις και αρρυθμίες, ενώ ακούσαμε και για ορισμένα κράτη μέλη, που επιχείρησαν να δράσουν αυτοτελώς, όμως η κεντρική γραμμή της ΕΕ είναι διαφορετική και είναι αυτή που τόσο η πατρίδα μας όσο και η συντριπτική πλειονότητα των κρατών μελών ακολουθεί.
Πιστεύω ότι δεν θα ήταν υπεύθυνο κάτι διαφορετικό, γιατί εάν υπάρξουν αποκλίσεις, θα διαταραχθεί η ευρωπαϊκή συνοχή.
Με αυτά τα δεδομένα και κατόπιν συνεννόησης με άλλους Ευρωπαίους ομολόγους του, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έθεσε το ζήτημα της όσο το δυνατόν πιο σύντομης αδειοδότησης τόσο του εμβολίου της AstraZeneca όσο και των υπολοίπων εταιρειών, προκειμένου να ξεπεραστούν οι δυσκολίες στην προμήθεια των εμβολίων και να επιταχυνθεί η εμβολιαστική διαδικασία.
Παρατηρείται μία σημαντική καθυστέρηση όσον αφορά το Ταμείο Ανάκαμψης. Η Ε.Ε. γενικά φαίνεται ότι όλα τα θέματα τα αντιμετωπίζει με σημαντική χρονική καθυστέρηση. Που οφείλεται αυτό; Τι προτείνετε;
Οι αργοί ρυθμοί αποτελούν χρόνια παθογένεια στη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η ανάγκη συνεννόησης ανάμεσα σε 27 εταίρους, ο συγκερασμός των διαφορετικών απόψεων, αλλά και η γραφειοκρατία των Βρυξελλών, συχνά προκαλούν καθυστερήσεις και το Ταμείο Ανάκαμψης δεν αποτελεί εξαίρεση.
Πάρα ταύτα δεν πρέπει να παραβλέπουμε ότι η Ευρώπη την κρίσιμη στιγμή στάθηκε στο ύψος των περιστάσεων, καθώς όχι μόνο ενέκρινε ένα τεράστιο πακέτο στήριξης για τα κράτη μέλη, αλλά και δέχθηκε να δανειστεί για πρώτη φορά στο όνομα της ΕΕ.
Μάλιστα η πατρίδα μας συγκαταλέγεται στους πλέον ευνοημένους, καθώς θα λάβει συνολικά 72 δις ευρώ, εκ των οποίων τα 32 δις ευρώ θα προέρχονται από το Ταμείο Ανάκαμψης με την καλύτερη αναλογία δανείων και επιχορηγήσεων, ενώ τα 40 δις από τον προϋπολογισμό 2021-2027.
Για την κυβέρνηση Μητσοτάκη η αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων συνιστά τη νέα εθνική πρόκληση με στόχο την κοινωνικοοικονομική ανάκαμψη της πατρίδας μας, γι’ αυτό εδώ και δύο μήνες υπέβαλε το σχέδιο αξιοποίησης των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, το οποίο είναι ένα από τα ταχύτερα και πληρέστερα σχέδια που έχουν κατατεθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση και βάσει αυτού μέσα στο 2021 θα εισρεύσουν τα πρώτα 5,5 δις ευρώ από τα 32 δις που μας αναλογούν.
Σε Ελλάδα και Κύπρο επικρατεί απογοήτευση για την στάση της Ε.Ε. απέναντι στην Τουρκία και τον Ερντογάν. Πως κρίνετε την ανακοίνωση για έναρξη του 61ου γύρου διερευνητικών επαφών; Ευελπιστείτε σε κάποια θετικά αποτελέσματα;
Η απογοήτευση Ελλάδας και Κύπρου είναι εύλογη και δικαιολογημένη και έγκειται στη μη επιβολή αυστηρών κυρώσεων εις βάρος της Τουρκίας από την πλευρά της Ευρώπης για την παράνομη και προκλητική συμπεριφορά που συστηματικά επιδεικνύει απέναντι σε δύο κράτη μέλη της ΕΕ.
Πάγια θέση μας είναι ότι οι κυρώσεις για να έχουν αποτέλεσμα θα πρέπει να αγγίζουν την τελωνειακή ένωση, να περιορίζουν την πρόσβαση της γείτονος στη χρηματοδότηση από τις ευρωπαϊκές τράπεζες και να θίγουν τον πυρήνα της τουρκικής οικονομίας.
Όμως τα σημαντικά οικονομικά συμφέροντα που συνδέουν ορισμένα από τα ισχυρότερα κράτη μέλη της ΕΕ με την Τουρκία έχουν λειτουργήσει μέχρι σήμερα ως τροχοπέδη στην ανάγκη επιβολής κυρώσεων.
Όσον αφορά στις διερευνητικές επαφές, η Ελλάδα υποδέχεται την επανέναρξή τους μετά από διακοπή πέντε ετών, με τη σιγουριά του Διεθνούς Δικαίου, με την ασφάλεια της άμυνάς μας και με την επίγνωση της ισχύος των επιχειρημάτων μας για το μοναδικό ανοικτό ζήτημα που έχουμε με την Τουρκία, το οποίο είναι η οριοθέτηση της ΑΟΖ και της υφαλοκρηπίδας, στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.
Θα πρέπει να τονιστεί ότι οι διερευνητικές επαφές δεν συνιστούν διαπραγματεύσεις, ούτε έχουν δεσμευτικό χαρακτήρα.
Σε περίπτωση που διαπιστώσουμε ότι υπάρχει σημείο σύγκλισης, τότε θα προχωρήσουμε σε διαπραγματεύσεις στη βάση του Διεθνούς Δικαίου για το ένα και μοναδικό προαναφερθέν ανοικτό ζήτημα με την γείτονα.
Ως μέλος της Επιτροπής Πολιτικών Ελευθεριών, Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων έχετε να αντιμετωπίσετε το μεγάλο πρόβλημα του μεταναστευτικού. Πιστεύετε υπάρχουν ουσιαστικοί τρόποι αντιμετώπισης του προβλήματος;
Στα 6,5 χρόνια που ασχολούμαι ως ευρωβουλευτής με το προσφυγικό/μεταναστευτικό, έχω κάνει πλήθος παρεμβάσεων καταγγέλλοντας, μεταξύ πολλών άλλων, τη στάση της Τουρκίας, τα αργά αντανακλαστικά της ΕΕ, την απουσία αποτελεσματικής μεταναστευτικής πολιτικής, αλλά και τα κλειστά σύνορα κυρίως των χωρών του Βίσεγκραντ.
Το πρόβλημα είναι μεγάλο, θα απασχολεί την Ευρώπη για πολλά χρόνια και έχει ήδη προκαλέσει πολιτικές αναταράξεις σε αρκετά κράτη μέλη, καθώς ευνοεί την άνοδο ακραίων και ευρωσκεπτικιστικών κομμάτων.
Ας μην ξεχνάμε ότι ακόμη και το Brexit, που ψηφίστηκε με μικρή πλειοψηφία από το Βρετανικό λαό, στηρίχθηκε σε σημαντικό βαθμό σε fake news, βάσει των οποίων το Ηνωμένο Βασίλειο σε περίπτωση παραμονής του στην ΕΕ θα κατακλυζόταν από μετανάστες.
Η αυτονόητη προϋπόθεση για την αντιμετώπιση του μεταναστευτικού είναι η πολιτική βούληση και χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η στάση της πατρίδας μας επί κυβέρνησης Μητσοτάκη.
Η Ελλάδα σήμερα προστατεύει αποτελεσματικά τα σύνορά της κάτι που αποδεικνύεται από την επιτυχή διαχείριση της κρίσης στον Έβρο, από το θετικό ισοζύγιο επιστροφών – αφίξεων και από τη δραστική μείωση των αφίξεων κατά 80% το 2020.
Γι’ αυτό στην τελευταία έκθεση της Frontex καταγράφεται μεγάλη μείωση των μεταναστευτικών ροών στην Ελλάδα, ενώ ταυτόχρονα υπάρχει σημαντική αύξηση από την δίοδο της Κεντρικής Μεσογείου στην Ιταλία και επίσης μεγάλη αύξηση ροών στα Δυτικά Βαλκάνια.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη με τη φύλαξη των συνόρων και σειρά μέτρων όπως η επιτάχυνση διαδικασιών ασύλου, ο έλεγχος της λειτουργίας των ΜΚΟ, η αντικατάσταση άναρχων κέντρων με κλειστά και ελεγχόμενα κέντρα φιλοξενίας και η αποσυμφόρηση των νησιών πέρασε ένα σαφές μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση ότι η Ελλάδα εφαρμόζει αυστηρή, αλλά δίκαιη μεταναστευτική πολιτική, με σεβασμό στις ευρωπαϊκές αξίες και τους κανόνες του Διεθνούς Δικαίου.
Η Ευρώπη από την πλευρά της με το νέο Σύμφωνο Μετανάστευσης και Ασύλου καλείται να δείξει έμπρακτη αλληλεγγύη που δεν θα περιοριστεί σε ευχολόγια και υλικές παροχές, αλλά θα δίνει έμφαση στην δίκαιη κατανομή των μεταναστευτικών βαρών σε όλα τα κράτη μέλη.
Ως Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Δικαιωμάτων των Γυναικών και Ισότητας των Φύλων, πιστεύετε ότι στην Ευρώπη υπάρχουν ακόμη μεγάλες ανισότητες ανάμεσα στα δύο φύλα; Υπάρχουν πεδία τα οποία μένει ακόμη να κατακτήσουν οι γυναίκες;
Η δυσμενέστερη θέση των γυναικών στην ΕΕ επιβεβαιώνεται από τον δείκτη ισότητας των φύλων, ο οποίος για το 2020 ήταν στο 67,9%, κάτι που σημαίνει ότι με τους σημερινούς ρυθμούς χρειάζονται ακόμη 60 χρόνια για να φθάσει στο 100%, δηλαδή για να επιτευχθεί πλήρης ισότητα μεταξύ των δύο φύλων στην Ευρώπη.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η μισθολογική απόκλιση σε ποσοστό 16% εις βάρος των γυναικών για την παροχή της ίδιας εργασίας. Μάλιστα το μέγεθος της αδικίας γίνεται ακόμη μεγαλύτερο, εάν συνεκτιμήσουμε ότι αυτή η άνιση μισθολογική μεταχείριση ισχύει παρά το γεγονός ότι οι γυναίκες εμφανίζουν κατά μέσο όρο καλύτερες ακαδημαϊκές επιδόσεις από τους άνδρες.
Ένα ακόμη στοιχείο που επιβεβαιώνει την ανισότητα είναι η υποεκπροσώπηση των γυναικών σε θέσεις ευθύνης στο χώρο της πολιτικής, των επιχειρήσεων, αλλά και των Πανεπιστημίων, όπου παρά το γεγονός ότι το 60% των αποφοίτων είναι γυναίκες, μόνο το 20% των καθηγητών και το 10% των πρυτάνεων στα ίδια πανεπιστήμια είναι γυναίκες.
Είναι φανερό ότι παρά τα βήματα προόδου που έχουν γίνει στην Ευρώπη, έχουν ακόμη να γίνουν πολλά προκειμένου να αποκατασταθεί η άνιση μεταχείριση εις βάρος των γυναικών.
Τις τελευταίες μέρες είχαμε την καταγγελία από την ολυμπιονίκη Σοφία Μπεκατώρου και ακολούθησαν και άλλες αθλήτριες που μίλησαν για σεξουαλική παρενόχληση που δέχτηκαν στο παρελθόν. Πιστεύετε ότι ήρθε η ώρα να ανοίξει αυτή η συζήτηση και στη χώρα μας;
Η εξομολόγηση της Σοφίας Μπεκατώρου ήταν αξιοπρεπής και θαρραλέα στάση ζωής και αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση.
Είναι ντροπή οι πρεσβευτές μας του αθλητικού και του ελληνικού ιδεώδους στην παγκόσμια κοινότητα να φοβούνται ότι τα όνειρά τους θα πνιγούν, εάν καταγγείλουν αξιόποινες πράξεις, που θίγουν την τιμή, την υπόληψη και τη σωματική τους ακεραιότητα.
Αυτό δεν μας τιμά ως κοινωνία και ως χώρα που έχει φέρει τα φώτα του πολιτισμού στην Ευρώπη και τον κόσμο.
Προφανώς ήρθε η ώρα να ανοίξει η συζήτηση για το θέμα της κακοποίησης των γυναικών εν γένει, γιατί υπάρχει μεν η Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης, ένα νομικά άρτιο νομοθέτημα, το οποίο έχει κυρωθεί από την ΕΕ και τη χώρα μας, όμως αυτό από μόνο του δεν μπορεί να αποτρέψει ή να ελέγξει το φαινόμενο.
Θεωρώ κρίσιμο το να υπάρχουν στο σχολείο σωστά πρότυπα και μαθήματα περί ισότητας των δύο φύλων, γιατί ο πυρήνας της εφηβείας είναι το στάδιο, στο οποίο διαμορφώνονται οι αντιλήψεις των νέων ανθρώπων. Η νοοτροπία περί ισότητας θα έπρεπε να είναι πολλά βήματα μπροστά και δυστυχώς δεν είναι.
Όμως είναι άλλο πράγμα η νοοτροπία, άλλο η συμπεριφορά και άλλο η αγωγή από το σπίτι, που είναι θέμα ανατροφής. Τα δύο φυτώρια που λέγονται οικογένεια και σχολείο θα πρέπει να βρίσκονται σε αγαστή συνεργασία.
Θα ήθελα ακόμη να υπογραμμίσω ότι υπήρξαν πολλές περιπτώσεις σεξουαλικής παρενόχλησης στα όρια του βιασμού, που έφθασαν στα ακροατήρια από γενναία κορίτσια, όμως εκεί παρεισέφρεε η άποψη της αντιδίκου πλευράς, που υποστήριζε ότι ήταν μία παρατεταμένη φιλοφρόνηση, η οποία δεν εξηγήθηκε σωστά ή ερμηνεύθηκε με λάθος τρόπο.
Αυτό είναι ένα σημείο που αποτρέπει πολλές γυναίκες από το να προβούν σε καταγγελία, γιατί θεωρούν ότι εκτός του γεγονότος ότι θα υποστούν ένα δεύτερο εξευτελισμό στο ακροατήριο και στο προανακριτικό στάδιο, φοβούνται ότι τελικά θα υπάρξει και αθώωση του θύτη, όταν υπάρχει αυτό το δυσδιάκριτο όριο μεταξύ ενός φλερτ, που δεν ήταν αποδεκτό και της παρενόχλησης, που έχει αξιόποινη μεταχείριση.
Bιογραφικό
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Τελείωσε το 6ο Γυμνάσιο Κυψέλης. Σπούδασε νομικά και πολιτικές επιστήμες στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και ασκεί μαχόμενη δικηγορία από το 1982. Ειδικεύεται στο ποινικό και οικογενειακό δίκαιο. Στην ιστορική και πολιτικού ενδιαφέροντος δίκη της 17Νοέμβρη ήταν συνήγορος πολιτικής αγωγής κατά των τρομοκρατών στις υπόθεση δολοφονίας του Κωστή Περατικού και απόπειρας ανθρωποκτονίας του Γεωργίου Πέτσου και στη δίκη του Επαναστατικού Λαϊκού Αγώνα (Ε.Λ.Α.) εκπροσώπησε την πολιτική αγωγή στην απόπειρα δολοφονίας του πρώην Προέδρου της ΓΣΕΕ, Γιώργου Ραυτόπουλου.Έχει ασχοληθεί ιδιαίτερα με θέματα ισότητας και μητρότητας και είναι μέλος του γνωστού σωματείου γυναικών «Η Καλλιπάτειρα», καθώς επίσης και της «Παναθηναϊκής Οργάνωσης Γυναικών». Είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Ποινικολόγων και διετέλεσε μέλος νομοπαρασκευαστικής επιτροπής του Υπουργείου Δικαιοσύνης.Για 15 συνεχή έτη εκλεγόταν Σύμβουλος στο Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών και έχει εισηγηθεί ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις ειδικά για τους νέους δικηγόρους και την αναβάθμιση του κοινωνικού ρόλου του δικηγόρου. Στις δικηγορικές εκλογές του 2002 υπέβαλε υποψηφιότητα για την προεδρία του ΔΣΑ, χωρίς ψηφοδέλτιο υποψηφίων συμβούλων, με εξαιρετικά τιμητικό αποτέλεσμα. Υπήρξε μέλος του Συμβουλίου Δικηγορικών Συλλόγων της Ευρώπης (CCBE), όπου εκπροσώπησε τους Έλληνες δικηγόρους με εισηγήσεις και παρεμβάσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλά επιστημονικά συνέδρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό με καίριες εισηγήσεις.Αρθρογραφεί συχνά στον ημερήσιο, έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο και συμμετέχει σε τηλεοπτικές συζητήσεις για θέματα πολιτικού και κοινωνικού ενδιαφέροντος, αλλά και της επιστήμης της. Οργάνωσε και παρουσίασε προ ετών σειρά εκπομπών πολιτικού περιεχομένου στην Κύπρο με αφορμή τις Κυπριακές προεδρικές εκλογές σε συνεργασία με τον τηλεοπτικό σταθμό LTV, καθώς και έτερη σειρά εκπομπών με αντικείμενο την ενταξιακή πορεία της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση.Το Μάρτιο του 2004 συμπεριελήφθη στο ψηφοδέλτιο επικρατείας της Νέας Δημοκρατίας στην τελευταία τιμητική θέση.Από τον Οκτώβριο του 2009 έως το Μάιο του 2012 προσέφερε τις υπηρεσίες της στο Ελληνικό Κοινοβούλιο ως εκλεγμένη βουλευτής της Αθήνας. Κατά την περίοδο αυτή (2009-2012), ήταν τομεάρχης της Νέας Δημοκρατίας στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων. Στις 13 Φεβρουαρίου 2013, ορίστηκε Γραμματέας Πολιτικού Σχεδιασμού της Νέας Δημοκρατίας από τον τότε Πρωθυπουργό και Πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας, Αντώνη Σαμαρά.Μιλάει αγγλικά και γαλλικά.Στις Ευρωεκλογές του 2014 και του 2019 εκλέχθηκε Ευρωβουλευτής με την ΝΔ.Η Ευρωβουλευτής Ελίζα Βόζεμπεργκ, είναι Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Δικαιωμάτων των Γυναικών και Ισότητας των Φύλων (FEMM) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, και είναι μέλος των κάτωθι Επιτροπών στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο:
– Της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού (ΤRΑΝ) που είναι αρμόδια για την ανάπτυξη πολιτικής στις μεταφορές, τη ναυτιλία και τον τουρισμό.
– Της Επιτροπής Πολιτικών Ελευθεριών, Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων (LIBE), αρμόδιας για τη διασφάλιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και θεμελιωδών ελευθεριών, και ιδίως για τη λήψη μέτρων σχετικών με την είσοδο και την κυκλοφορία των προσώπων, το άσυλο και τη μετανάστευση.
-Είναι επίσης μέλος της Αντιπροσωπείας στη Μικτή Κοινοβουλευτική Επιτροπή ΕΕ/ Τουρκίας.