Μαρία Αντωνίου
Επικεφαλής του Γραφείου Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη
«H Θεσσαλονίκη μπορεί να αναδειχθεί σε κόμβο τεχνολογίας, νησίδα καινοτομίας, innovation hub, ψηφιακή πρωτεύουσα στα Βαλκάνια και σε ολόκληρη τη νοτιοανατολική Ευρώπη»
H επικεφαλής του Γραφείου Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη κυρία Μαρία Αντωνίου, μιλάει στη SPEAKNEWS και τον Ανδρέα Γερμανό, για την ενίσχυση του κυβερνητικού έργου στη Βόρεια Ελλάδα, τις επενδύσεις που έρχονται στη Θεσσαλονίκη και αυτές που αναμένονται στην ευρύτερη περιοχή της Μακεδονίας, την πρόοδο των μεγάλων έργων (Μετρό, Ανάπλαση ΔΕΘ κλπ.) και τα χρόνια προβλήματα που δεν λύνονται (Μέσα Μαζικής Μεταφοράς), και υποστηρίζει ότι «η Θεσσαλονίκη μπορεί να αναδειχθεί σε κόμβο τεχνολογίας, νησίδα καινοτομίας, innovation hub, ψηφιακή πρωτεύουσα στα Βαλκάνια και σε ολόκληρη τη νοτιοανατολική Ευρώπη».
Κυρία Αντωνίου, είστε επικεφαλής του Γραφείου Πρωθυπουργού στη Βόρεια Ελλάδα. Τι στόχους και τι αρμοδιότητες έχει το Γραφείο;
Τον Αύγουστο του 2019 ο Πρωθυπουργός της χώρας μας Κυριάκος Μητσοτάκης μου ανέθεσε το Γραφείο Μακεδονίας με έδρα τη Θεσσαλονίκη.
Με το Νόμο για το «Επιτελικό Κράτος» και όπως προκύπτει από τις σχετικές διατάξεις το Γραφείο αυτό έχει συγκεκριμένες αρμοδιότητες.
Το Γραφείο Μακεδονίας είναι αρμόδιο για τη μελέτη, την επεξεργασία και την υποβολή προτάσεων στον Πρωθυπουργό για την ενίσχυση του κυβερνητικού έργου στη Βόρεια Ελλάδα.
Αυτό κάνουμε με πολλή δουλειά και προσήλωση στον στόχο που έχει θέσει η Κυβέρνησή μας, που είναι η ανάπτυξη για όλους.
Μετά από πολλούς μήνες σκληρής και εντατικής δουλειάς, συνεχούς προσπάθειας, αλλαγής δεδομένων και πολλαπλών προκλήσεων συνεχίζουμε υπεύθυνα προκειμένου να ανταποκριθούμε με συνέπεια στους στόχους, που είχαμε θέσει όσον αφορά στην υλοποίηση έργων και δράσεων στη Μακεδονία.
Ποια σχέση έχει το Γραφείο Πρωθυπουργού με το Υπουργείο Εσωτερικών (τομέας Μακεδονίας-Θράκης), στο οποίο συστεγάζεστε; Δεν υπάρχει επικάλυψη αρμοδιοτήτων;
Όπως ήδη σας ανέφερα, ο ρόλος μας είναι διακριτός και συγκεκριμένος και δεν υπάρχει αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων. Τουναντίον, υπήρχε και υπάρχει μία πολύ καλή και στενή συνεργασία με τον Υφυπουργό Εσωτερικών Σταύρο Καλαφάτη όπως και με τον προκάτοχό του Θεόδωρο Καράογλου. Ο στόχος, άλλωστε, είναι κοινός. Να ολοκληρώσουμε τη μεταρρυθμιστική προσπάθεια, που ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2019. Μένοντας πιστοί στον σχεδιασμό της Κυβέρνησής μας για την αναπτυξιακή προοπτική της Βορείου Ελλάδας και σε συνεργασία με όλους τους φορείς κινούμαστε σε αυτή την κατεύθυνση. Στους 20 αυτούς μήνες πετύχαμε πολλά για τη Βόρεια Ελλάδα. Και συνεχίζουμε….
Η κυβέρνηση έχει εκφράσει την πρόθεση να μετατραπεί η Θεσσαλονίκη σε διεθνή κόμβο τεχνολογίας, και τα πρώτα βήματα έχουν γίνει με το τεχνολογικό πάρκο ThessIntec και το ψηφιακό κέντρο της Pfizer. Υπάρχουν άλλα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση;
Η Θεσσαλονίκη, με το συνολικό σχεδιασμό που έχουμε καταρτίσει ως Κυβέρνηση, θα αποτελεί κέντρο τεχνολογίας, έρευνας και καινοτομίας τα επόμενα χρόνια. Συγκεκριμένες και σημαντικές επενδύσεις παίρνουν σάρκα και οστά.
Ήδη η δημιουργία του πρώτου Διεθνούς Κέντρου Επιτάχυνσης Ψηφιακού Μετασχηματισμού σε συνεργασία με τον τεχνολογικό κολοσσό Cisco είναι γεγονός. Σε λιγότερο από ένα χρόνο έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία. Στο κέντρο, παρουσιάζονται εφαρμογές και συστήματα που έχει αναπτύξει η Cisco και μπορούν να βρουν εφαρμογή π.χ. στην τηλεκπαίδευση, την τηλεργασία κ.ά.
Το ερευνητικό κέντρο της Pfizer στη Θεσσαλονίκη αναπτύσσεται με ταχύτατους ρυθμούς προσφέροντας πολλές θέσεις εργασίας.
Επίσης, η ανάπτυξη και περαιτέρω επέκταση μεγάλων πολυεθνικών εταιριών (Deloitte, Beta –Cae), δείχνουν ότι στον τομέα της τεχνολογίας έχουμε πετύχει πολλά.
Στα δύο πρώτα χρόνια διακυβέρνησης φαίνεται ξεκάθαρα ότι υπάρχει τεράστιο επενδυτικό ενδιαφέρον για τη Βόρεια Ελλάδα.
Η εγκατάσταση τεχνολογικών κολοσσών και η επέκταση των ήδη υφιστάμενων κάνουν τη Μακεδονία μας ορατή στον διεθνή επενδυτικό χάρτη, φέρνοντας στην περιοχή περισσότερα ξένα κεφάλαια, προς όφελος της οικονομίας και της απασχόλησης.
Το Τεχνολογικό Πάρκο 4ης γενιάς Thess Intec, υλοποιείται με ρυθμούς γρηγορότερους από τον αρχικό σχεδιασμό και θα λειτουργήσει μέχρι το 2023. Μία επένδυση, που θα προωθήσει την καινοτομία, την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων ενώ θα συμβάλει στην ανάσχεση του Brain drain.
Η Κυβέρνησή μας εργάζεται συντονισμένα, έτσι ώστε να προσελκύσουμε το ενδιαφέρον ακόμη περισσότερων πολυεθνικών κολοσσών ισχυρής εμβέλειας.
Με τα project που εξελίσσονται και άλλα που σχεδιάζουμε η Θεσσαλονίκη μπορεί να αναδειχθεί σε κόμβο τεχνολογίας, νησίδα καινοτομίας, innovation hub, ψηφιακή πρωτεύουσα στα Βαλκάνια και σε ολόκληρη τη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Το Μετρό έχει εξελιχθεί σε μακροχρόνιο σίριαλ για τους Θεσσαλονικείς, με τελευταίο επεισόδιο τον Σταθμό της Βενιζέλου. Σε ποιο σημείο βρισκόμαστε αυτή τη στιγμή; Ποιος είναι ο ρεαλιστικός χρόνος ολοκλήρωσης του έργου;
Το Μετρό Θεσσαλονίκης αποτελεί μεγάλο στοίχημα για όλους μας. Δέσμευση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη είναι να τεθεί σε πλήρη λειτουργία τον Απρίλιο του 2023. Σε αυτή την κατεύθυνση δουλεύουμε πυρετωδώς ξεπερνώντας διάφορα προβλήματα που προέκυψαν στην πορεία του έργου. Για τον Σταθμό Βενιζέλου αναμένουμε την απόφαση του ΣτΕ για να συνεχίσουμε τις εργασίες.
Προτεραιότητά μας είναι και οι επεκτάσεις προς Καλαμαριά και Δυτική Θεσσαλονίκη. Είμαι σε συνεχή και στενή επαφή με τη διοίκηση της Αττικό Μετρό Α.Ε. . Ευελπιστώ ότι πολύ σύντομα θα ολοκληρωθούν όλες οι διαδικασίες και θα είμαστε εντός χρονοδιαγράμματος. Ένα έργο μείζονος σημασίας που θα αναβαθμίσει τη Θεσσαλονίκη σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη, αλλάζοντας τη μορφή του αστικού τοπίου και βελτιώνοντας ριζικά την καθημερινότητα των πολιτών.
Η ανάπλαση του χώρου της ΔΕΘ και το Πάρκο Π. Μελά είναι δύο σημαντικά έργα, για τα οποία επίσης έχουν αρχίσει να διατυπώνονται προβληματισμοί για την πορεία τους και την τήρηση του χρονοδιαγράμματος. Είναι έγκυροι αυτοί οι προβληματισμοί;
Μεγάλο στοίχημα για τις τοπικές κοινωνίες είναι οι αστικές αναπλάσεις και η χρήση αναξιοποίητων χώρων .
Η ανάπλαση της ΔΕΘ, είναι ένα εμβληματικό έργο για τη Θεσσαλονίκη, το οποίο προχωράει σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί και παρά τις συγκυρίες προκηρύχθηκε ο διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός, για τον οποίο εκδηλώθηκε τεράστιο ενδιαφέρον και εκδίδεται το Προεδρικό Διάταγμα του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου.
Η ανάπλαση των 176 στρεμμάτων στην καρδιά της πόλης, από τα οποία το 50% θα είναι χώροι πρασίνου και αναψυχής, σε συνδυασμό με τις νέες εγκαταστάσεις (δημιουργία εκθεσιακών κέντρων, ξενοδοχείων, πάρκινγκ) θα αποτελέσει έναν αναπτυξιακό πυλώνα όχι μόνο για την Θεσσαλονίκη αλλά για όλη τη Βόρεια Ελλάδα.
Μεταξύ άλλων τρέχουμε και τις διαδικασίες για την επανάχρηση των εγκαταστάσεων στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά, με στόχο τη δημιουργία ενός Μητροπολιτικού Πάρκου πολιτισμού και αναψυχής, που θα δοθεί για χρήση στο κοινό. Το στρατηγικό σχέδιο προβλέπει 258.700 τμ πρασίνου, 57.000 τμ πλατειών, λειτουργική επανάχρηση 25 κτηρίων, την κατεδάφιση 10.000 τμ κτισμάτων και τη δημιουργία υποδομών συντήρησης και λειτουργίας. Το σχέδιο προβλέπει δημόσιες κοινωφελείς χρήσεις, χρήσεις αναψυχής και ήπιες εμπορικές δραστηριότητες, ξενώνα και συνεδριακά κέντρα σε μία έκταση 320 στρεμμάτων.
Θέλω να τονίσω ότι μέχρι στιγμής, παρόλο που ήρθαμε αντιμέτωποι με μία τεράστια υγειονομική κρίση, είμαστε εντός χρονοδιαγραμμάτων και καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια εν μέσω πανδημίας να τα τηρήσουμε στο ακέραιο.
Η πανδημία έπληξε την αγορά. Υπολογίζεται ότι μία στις τρεις επιχειρήσεις εστίασης της Θεσσαλονίκης έβαλε ή ετοιμάζεται να βάλει λουκέτο. Πως θα μπορέσει να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση αυτή την οικονομική καθίζηση;
Διαχειριζόμαστε το σήμερα και την υγειονομική κρίση με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και παράλληλα σχεδιάζουμε για την επόμενη μέρα, με το βλέμμα στραμμένο πάντα στην ανάπτυξη.
Αναμφίβολα, η πανδημία προκάλεσε κραδασμούς στην οικονομία σε παγκόσμιο επίπεδο. Από την πρώτη στιγμή προσπαθήσαμε να αντιμετωπίσουμε μία πρωτοφανή κρίση λαμβάνοντας τα μέτρα εκείνα, που θα προστάτευαν πρωτίστως την υγεία των πολιτών και κατά δεύτερον θα επέφεραν τις λιγότερο δυνατές απώλειες στην οικονομία της χώρας μας.
Η Κυβέρνησή μας στάθηκε δίπλα στις ανάγκες των εργαζομένων και των επιχειρήσεων με ένα γενναίο πακέτο μέτρων στήριξης, που προσαρμόζεται μέχρι και σήμερα. Δουλεύουμε συνεχώς νέα εργαλεία και ανακοινώνουμε μέτρα που βοηθούν όλες τις επιχειρήσεις εστίασης.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι παράλληλα με την τιτάνια προσπάθεια ενίσχυσης του ΕΣΥ μέσα στο 2020 διατέθηκαν 24 δισεκατομμύρια για τη στήριξη των εργαζομένων και των επιχειρήσεων και συνεχίζουμε με μία νέα δέσμη μέτρων στήριξης, ύψους 2,5 δις ευρώ, που θα ανακουφίσουν πάνω από 500.000 επιχειρήσεις, ελεύθερους επαγγελματίες και εργαζομένους.
Σε κάθε περίπτωση εργαζόμαστε στην κατεύθυνση ενίσχυσης των πληγέντων από την υγειονομική κρίση με την ελπίδα ότι η κατάσταση θα ομαλοποιηθεί το συντομότερο δυνατό.
Όπως έχει πει και ο Πρωθυπουργός μας εάν κάνουμε τη συνολική αξιολόγηση της πανδημίας τα έχουμε πάει πολύ καλύτερα. Δεν βλέπουμε απλά το φως στην άκρη του τούνελ αλλά βλέπουμε το τέλος του τούνελ.
Η μέχρι τώρα διαχείριση της πανδημίας στη χώρα μας δείχνει ότι υπάρχουν οι συνθήκες εκείνες για να αναταχθεί άμεσα η οικονομία.
Ευελπιστώ με την έναρξη και της τουριστικής σεζόν, όταν το επιτρέψουν τα επιδημιολογικά δεδομένα, να το δούμε και στην πράξη.
Χρόνιο πρόβλημα, το οποίο συνέβαλε και στην εξάπλωση της πανδημίας, είναι η κατάσταση στα μέσα μαζικής μεταφοράς της πόλης. Τι μπορούν να περιμένουν οι Θεσσαλονικείς σε αυτό τον τομέα;
Ως γνωστόν ο Ο.Α.Σ.Θ σηκώνει το βάρος των καθημερινών μετακινήσεων των πολιτών της Θεσσαλονίκης. Δυστυχώς, τον Αύγουστο του ‘19 παραλάβαμε 213 λεωφορεία. Με σχεδιασμό, σωστό συντονισμό και μεγάλη προσπάθεια σήμερα κυκλοφορούν πάνω από 400, δηλαδή σχεδόν διπλάσιος αριθμός συγκριτικά. θέλω να σας πω ότι το αρμόδιο Υπουργείο δουλεύει επιτυχώς προς αυτή την κατεύθυνση, εγκρίνοντας χρηματοδοτήσεις για την εύρυθμη λειτουργία της αστικής συγκοινωνίας στην συμπρωτεύουσα.
Σίγουρα, δεν είναι η εικόνα αυτή που θα θέλαμε σε μία πόλη, όπου οι πολίτες επιλέγουν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς για τις μετακινήσεις τους. Βούληση, ωστόσο, της Κυβέρνησής μας είναι να λύσουμε το φλέγον αυτό πρόβλημα άμεσα και δραστικά.
Εντός των επόμενων εβδομάδων, μάλιστα, προγραμματίζεται η μίσθωση ακόμη 270 λεωφορείων για την περίοδο 2021-2022, για τα οποία υπάρχει ήδη εγκεκριμένη χρηματοδότηση από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Σε συνεργασία πάντα με τη Διοίκηση του ΟΑΣΘ αποτελεί στοίχημα για την Κυβέρνησή μας να έχουμε γρήγορες, αξιοπρεπείς και ασφαλείς μετακινήσεις για όλους τους πολίτες.
Βλέπουμε να αναδεικνύεται το Βιομηχανικό Πάρκο Καστοριάς ως πόλος έλξης επενδύσεων. Υπάρχουν στην υπόλοιπη Μακεδονία παρόμοιες ευκαιρίες για την προσέλκυση επενδυτών, και ποιες είναι αυτές;
Το στοίχημα της ανάπτυξης που θέσαμε εξαρχής παραμένει ζητούμενο για μας. Και μπορεί η έκτακτη υγειονομική κρίση που προέκυψε να επαναπροσδιόρισε κάποιες από τις προτεραιότητές μας δεν στέκεται παρόλα αυτά εμπόδιο στον αρχικό σχεδιασμό της Κυβέρνησης.
Με το βλέμμα, λοιπόν, στραμμένο στο μέλλον και τις αναπτυξιακές προοπτικές που δημιουργούνται αξιοποιούμε όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχουμε στα χέρια μας.
Συνεχίζουμε με εντολή του Πρωθυπουργού μας Κυριάκου Μητσοτάκη να κάνουμε την Ελλάδα φιλικό προορισμό για επενδύσεις.
Εξετάζουμε το μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον, που παρουσιάζει η Βόρεια Ελλάδα και σχεδιάζουμε τα βήματα για να υποδεχθούμε τους υποψήφιους επενδυτές.
Σε αγαστή συνεργασία με την ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Α.Ε. και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για επενδύσεις και στη Δυτική Μακεδονία, που βρίσκεται σε καθεστώς μετάβασης. Η απολιγνιτοποίηση θα αλλάξει το παραγωγικό και αναπτυξιακό μοντέλο της περιοχής, ως εκ τούτου η ανάπτυξη και η αξιοποίηση των Βιομηχανικών Περιοχών κρίνεται αναγκαία.
Το ΒΙΠΑ Καστοριάς αποτελεί μία σπουδαία ευκαιρία για τόνωση της επιχειρηματικότητας και καταπολέμηση της ανεργίας στην περιοχή.
Συνολικά και συλλογικά, λοιπόν, προτάσσοντας το όφελος του τόπου και των πολιτών, οφείλουμε να δράσουμε γρήγορα και δραστικά έτσι ώστε να δημιουργήσουμε συνθήκες ευημερίας στη Δυτική Μακεδονία.
Όπως έγινε δίδαγμα ότι οι Έλληνες ενωμένοι μπορούμε να τα καταφέρουμε στα δύσκολα, έτσι και στην μετά κορωνοϊό εποχή, είναι στο χέρι μας και πάλι να τα καταφέρουμε με όραμα, με σχέδιο και δουλειά.