«Έστω και τώρα, η κυβέρνηση οφείλει να κάνει ένα βήμα πίσω, να απευθυνθεί σε όλη την κοινωνία χωρίς διαχωρισμούς και να καταδικάσει τις αυταρχικές επιλογές Χρυσοχοΐδη»
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Σωκράτης Φάμελλος μιλάει στη SPEAKNEWS και τον Ανδρέα Γερμανό για το σχέδιο Υγείας που παρουσίασε πρόσφατα ο πρώην Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας και σχολιάζει τη στάση της κυβέρνησης στην εξελισσόμενη πανδημία. Ταυτόχρονα εγκαλεί την κυβέρνηση για τις αποφάσεις της στα περιστατικά βίας που εκδηλώνονται σε πλατείες και πανεπιστήμια τις τελευταίες μέρες, και την κατηγορεί για υποβάθμιση του ΤΕΕ και των Πολυτεχνικών Σχολών μέσω της άδειας ασκήσεως επαγγέλματος που δίνεται σε πτυχιούχους κολεγίων, και για παραχώρηση του φυσικού πλούτου της χώρας στους «μεγάλους παίκτες» χωρίς να λαμβάνει υπ’ όψιν τις τοπικές κοινωνίες. Ακόμη σχολιάζει τις εξελίξεις στα Ελληνοτουρκικά και τονίζει ότι η Θεσσαλονίκη πρέπει να συμπεριληφθεί στο σχεδιασμό του Ταμείου Ανάκαμψης.
Κύριε Φάμελλε, Η πανδημία συνεχίζεται και ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. έχει ανακοινώσει ένα νέο σχέδιο Υγείας. Μιλήστε μας για το σχέδιο αυτό.
Το σχέδιο που παρουσίασε ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Αλέξης Τσίπρας, για την Υγεία «πατάει» πάνω σε τρεις βασικούς άξονες. Πρώτον, στη «σύναψη» ενός νέου κοινωνικού συμβολαίου με τους εργαζόμενους στην υγεία, με ουσιαστική τους στήριξη, αφού χωρίς αυτούς δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί καμία μεταρρύθμιση, δεύτερον στην αύξηση των πόρων για την υγεία ώστε, σε ορίζοντα τετραετίας, να φτάσουν τον ευρωπαϊκό μέσο όρο που είναι 7% του ΑΕΠ και τρίτον, στην αναδιανομή των υφιστάμενων πόρων εντός του Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΣΥ).
Για να στηριχθούν αυτές οι μεταρρυθμίσεις, προβλέπεται το πρώτο έτος του νέου ΕΣΥ να δοθούν 2 δισ. ευρώ από τον εθνικό προϋπολογισμό και επιπλέον 1 δισ. από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης. Σχετικά με τις προσλήψεις υγειονομικού προσωπικού, που μάς χρειάζονται άμεσα για να μην πω εχθές, το σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για το νέο ΕΣΥ περιλαμβάνει την άμεση πρόσληψη 5.500 μόνιμων υγειονομικών που αποχώρησαν από το σύστημα τον τελευταίο χρόνο (σε συνθήκες πανδημίας) χωρίς να αντικατασταθούν, την πρόσληψη επιπλέον 10.000 μόνιμων υγειονομικών σε βάθος τριετίας και τη μονιμοποίηση του συνόλου του υγειονομικού προσωπικού που έδωσε τη μάχη της πανδημίας στη πρώτη γραμμή. Προτείνουμε τέλος κίνητρα, όπως είναι και η αναδιαμόρφωση του μισθολογίου, ώστε να νέα παιδιά, οι νέοι γιατροί/επιστήμονές μας να μη φεύγουν στο εξωτερικό.
Στις νέες συνθήκες των μεγάλων κλιματικών αλλαγών και της πανδημίας χρειαζόμαστε ένα πιο ισχυρό ΕΣΥ που δεν είναι μόνο κοινωνική υποδομή αλλά και στοιχείο ανάπτυξης, προόδου και διεθνούς ρόλου και θέσης της χώρας μας.
Πιστεύετε ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη είχε περιθώρια να αντιμετωπίσει με άλλο τρόπο την πανδημία, τη στιγμή που η πλειοψηφία των κρατών διεθνώς αλλά ακόμη και ο ίδιος ο Π.Ο.Υ. βρέθηκαν σε δεινή θέση;
Προφανώς είχε πολλά επιπλέον περιθώρια αλλά και εναλλακτικές που έχουν συζητηθεί πολλές φορές και στην Ελλάδα και διεθνώς. Θα μπορούσε να είχε προχωρήσει ταχύτατα σε μόνιμες προσλήψεις υγειονομικών με καλές αμοιβές και σε νέες Μονάδες Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ), πρωτοβουλίες που περιγράφονται και στο σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για την Υγεία. Όλα αυτά η κυβέρνηση τα είχε παγώσει έως τον Φεβρουάριο του 2020, γιατί το πραγματικό τους σχέδιο είναι να κάνουν ΣΔΙΤ στο ΕΣΥ. Θα μπορούσε ακόμη να αξιοποιήσει την επιστήμη, όπως έκανε στην πρώτη φάση της πανδημίας, με δωρεάν test για όλους και καλά σχεδιασμένα και σοβαρά μέτρα υγειονομικής προστασίας.
Ακόμα και σήμερα καθυστερεί η επίταξη ιδιωτικών κλινικών, που είναι επιτακτική ανάγκη να γίνει στην Αττική. Επιτακτική είναι και η στήριξη της Πρωτοβάθμιας Υγείας γιατί ο γενικός πληθυσμός σήμερα είναι ακάλυπτος.
Θα μπορούσαν να είχαν ληφθεί μέτρα στη Θεσσαλονίκη, εφόσον υπήρχαν στοιχεία για έξαρση από 15/10, στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και στους εργασιακούς χώρους και, το μείζον πρόβλημα καθυστέρηση στη λήψη μέτρων σε πολλά ιδρύματα φροντίδας ηλικιωμένων.
Θα μπορούσε, σε κάθε περίπτωση, να είχε αποφευχθεί το αλαλούμ με τη λειτουργία της αγοράς, με τα σύνορα και τον τουρισμό το καλοκαίρι και τα μέτρα-ακορντεόν ή την ασυνεννοησία με τα σχολεία, τις λαϊκές, τις εκκλησίες και το click away. Το εμβόλιο τέλος δεν έπρεπε να λειτουργήσει ως δικαιολογία για τη μη λήψη μέτρων τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο και δεν έπρεπε προφανώς ο εμβολιασμός να εξελιχθεί σε ρουσφέτι.
Υποστηρίζετε ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη επιχειρεί να αλλάξει το ρόλο των Τεχνικών Επαγγελματικών Επιμελητηρίων. Με ποιες ενέργειες η κυβέρνηση προβαίνει σε αυτό;
Η δυνατότητα εγγραφής αποφοίτων των κολεγίων στα επαγγελματικά επιμελητήρια της Ελλάδας και η δυνατότητα να αποκτήσουν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος, με τροπολογία που κατέθεσε νύχτα η κυρία Κεραμέως, αποτελεί προσβολή και υποβάθμιση όλων των Πολυτεχνικών Σχολών, αλλά και των Οικονομικών σχολών και των επιστημόνων της Ελλάδας. Άλλη μία προσβολή και υποβάθμιση μετά το σκάνδαλο εκατομμυρίων του «σκοιλ ελικικου» στην πλάτη των επιστημόνων μας.
Αυτή η επιλογή δημιουργεί σοβαρό θέμα ασφάλειας των κατασκευών και της ζωής μας, της οικονομικής, βιομηχανικής και τεχνικής παραγωγής στην Ελλάδα, και όλα αυτά για να κάνουν ρουσφέτι στους κολεγιάρχες. Αυτός είναι και ο μοναδικός στόχος που είναι συνεχώς στραμμένη η προσοχή των Κεραμέως-Μητσοτάκη.
Κύριε Φάμελλε, κατηγορείτε την κυβέρνηση ότι με το άρθρο 219 του νομοσχεδίου για τις δημόσιες συμβάσεις προσπαθεί να αποδομήσει την προστασία των περιοχών Natura 2000. Μπορείτε να μας μιλήσετε για αυτό;
Η κυβέρνηση, με ανάθεση στον κύριο Γεωργιάδη και με την απουσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, νομοθέτησε την παράβαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για οικότοπους και τις περιοχές Natura 2000. Η επιλογή της αυτή θα οδηγήσει σε υψηλότατα πρόστιμα για την Ελλάδα, καθώς και στην αναίρεση των δρομολογημένων μελετών που θα μπορούσε να οδηγήσει στο να γνωρίζουμε επιτέλους ποια δραστηριότητα επιτρέπεται και πού.
Με τη νομοθέτηση της ΝΔ, δημιουργείται ξεχωριστό αποσπασματικό πλαίσιο a la carte για κάθε ενδιαφερόμενο, που μπορεί να παραβιάζει τους κανόνες και όρους προστασίας και διαχείρισης των προστατευόμενων περιοχών, δημιουργώντας επιπλέον συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού για τους υπόλοιπους ιδιοκτήτες γης, κατοίκους και επενδυτές.
Η κυβέρνηση παραχωρεί το φυσικό πλούτο της Ελλάδας σε συμφέροντα, αντί να τον μετατρέψει σε όφελος και προστιθέμενη αξία για τον τουρισμό και την τοπική ανάπτυξη, και ενώ έχουμε ήδη καταδικαστεί για αυτό το θέμα από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Στο ίδιο νομοθέτημα «χώρεσε» και η αναστολή κατεδαφίσεων των τελεσίδικων πράξεων σε αιγιαλό και παραλία και δημοπράτηση έργων χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η περιβαλλοντική αδειοδότηση! Δυστυχώς η Ελλάδα κατέβηκε πολλά σκαλιά στην περιβαλλοντική πολιτική.
Τα ενεργειακά θέματα αποτελούν πεδίο για την ανάπτυξη της χώρας αλλά και πεδίο έντονων αντιπαραθέσεων, όπως π.χ. με την εγκατάσταση ανεμογεννητριών στην ελληνική επικράτεια. Πως πρέπει να κινηθεί η Ελλάδα, ανάμεσα στις συμπληγάδες του σεβασμού του περιβάλλοντος και της ανάγκης για ενεργειακή εξασφάλιση και οικονομική ανάπτυξη.
Η μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα το 2050 είναι ένας αδιαμφισβήτητος στόχος. Ένας στόχος που οφείλει όμως να βαδίζει «χέρι-χέρι» με το στόχο προστασίας της βιοποικιλότητας και φυσικά όχι με την κοινωνία απέναντι, γιατί με αυτόν τον τρόπο τίθεται σε κίνδυνο η επίτευξη των εθνικών κλιματικών μας στόχων.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια από το Κλίμα (ΕΣΕΚ) του 2018 και τη θεσμοθέτηση των Ενεργειακών Κοινοτήτων (ΕΚΟΙΝ), με το νόμο 4513 του 2018, στηρίζει σταθερά και έμπρακτα την ενεργό συμμετοχή των πολιτών, των τοπικών κοινοτήτων και των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων στην παραγωγή Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ). Η ίδια στόχευση υπάρχει και στο νέο του Πρόγραμμα που έχει ήδη δημοσιοποιηθεί.
Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ θέσπισε επίσης κίνητρα για τις Κοινότητες, όπως η προτεραιότητα σύνδεσης, και διασφάλισε μέσω του ΕΠΑνΕΚ 25 εκατ. ευρώ για τις ΕΚΟΙΝ, χρηματοδότηση που παραμένει ακόμη και σήμερα «παγωμένη», ενώ η ΝΔ με σταθερά βήματα «ξηλώνει» τα κίνητρα που είχαμε προβλέψει.
Ο στόχος μας ήταν απλός. Να επωφεληθούν οι τοπικές κοινωνίες από την ανάπτυξη των ΕΚΟΙΝ, να εμπλακούν ενεργά οι πολίτες και οι Δήμοι ώστε να δημιουργηθεί τοπική «υπεραξία» και τοπικές θέσεις εργασίας και να έχουν πολίτες και επαγγελματίες φτηνότερο ρεύμα.
Σήμερα, η ΝΔ, με επίφαση την «απλοποίηση» της διαδικασίας αδειοδότησης των ΑΠΕ, έχει δημιουργήσει ένα πραγματικό χάος και έχει πυροδοτήσει την ένταση στις τοπικές κοινωνίες οι οποίες αντιδρούν στα έργα ΑΠΕ αφού, δεν βλέπουν κάποιο όφελος για τους ανθρώπους που ζουν σε περιοχές που εγκαθίστανται έργα. Βλέπουν ακόμη τα αποτελέσματα της «απλοποίησης» αλά ΝΔ να οδηγεί σε χωροθετήσεις ΑΠΕ χωρίς λογική, χωρίς σχέδιο και προσβάλοντας τις τοπικές κοινωνίες. Όλα αυτά θα οδηγήσουν σε συγκρούσεις, τελικά λίγα μόνο από τα έργα ΑΠΕ θα υλοποιηθούν, όμως αυτό δημιουργεί τρόμο στους πολίτες οι οποίοι βλέπουν εικονικά «κατειλημμένες» ακόμη και ιδιοκτησίες τους. Η επιλογή της ΝΔ να αφήσει την ανάπτυξη των ΑΠΕ μόνο για τους «μεγάλους» παίκτες και με όρους «Φαρ Ουέστ» φοβόμαστε ότι θέτει σε κίνδυνο τη διείσδυση των ΑΠΕ στην Ελλάδα.
Τις τελευταίες μέρες έχουμε γίνει μάρτυρες μίας κλιμακούμενης βίας, με θύματα πολίτες αλλά και σώματα ασφαλείας! Πώς μπορεί να εκτονωθεί αυτή η κατάσταση, πριν θρηνήσουμε ανθρώπινες ζωές;
Ζούμε το αδιέξοδο και την ένταση μιας κοινωνίας που, πέρα από τα προβλήματα στην υγεία και στης οικονομία, η κυβέρνησή της επέλεξε ο αυταρχισμός και η καταστολή να επανέλθουν στην διαχείριση των κοινωνικών προβλημάτων. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη από τη μια τροφοδοτεί την ένταση με αδιέξοδα στην επιβίωση, τη δουλειά και την καθημερινότητα, ενώ η κυνική και υπεροπτική στάση του Πρωθυπουργού στην Ικαρία, στην Πάρνηθα και η πρόσφατη «εξαίρεση» του κυρίου Γεωργιάδη για να γίνει νονός τροφοδοτούν την αναξιοπιστία στους πολίτες.
Από την άλλη, η κυβέρνηση ΝΔ νομοθετεί εντός πανδημίας, με συνθήκες πολλαπλών περιορισμών, για ζητήματα που δημιουργούν ένταση, όπως είναι η αστυνομία στα πανεπιστήμια και ο περιορισμός των εισακτέων, χρησιμοποιώντας και έντονη καταστολή.
Είναι δεδομένο πως η βία πολλαπλασιάζει τη βία και από την άλλη δικαιολογεί την αναπαραγωγή της και αυτό είναι απαράδεκτο για τη δημοκρατία μας. Προφανώς και απαιτείται πολιτική παρέμβαση. Η πολιτεία όφειλε να είχε παρέμβει νωρίτερα για να αμβλύνει την ένταση, όταν πολίτες είχαν ξυλοκοπηθεί στην πλατεία Νέας Σμύρνης και όχι μόνο μετά από τα επεισόδια και τον ξυλοδαρμό του αστυνομικού, που οδήγησαν στη διχαστική παρέμβαση Μητσοτάκη. Έστω και τώρα, η κυβέρνηση οφείλει να κάνει ένα βήμα πίσω, να απευθυνθεί σε όλη την κοινωνία χωρίς διαχωρισμούς και να καταδικάσει τις αυταρχικές επιλογές Χρυσοχοΐδη.
Η κατάσταση με την Τουρκία έχει φτάσει στο απροχώρητο, κυρώσεις ακούμε και κυρώσεις δεν βλέπουμε. Φοβάστε ότι η Τουρκία θα μας εξωθήσει σε σύγκρουση; Υπάρχει δυνατότητα για ενιαία πολιτική, τουλάχιστον σε αυτό το θέμα;
Όπως έχουμε πει δυστυχώς στο παρελθόν, η υποχωρητικότητα και η στρατηγική κατευνασμού εκ μέρους της Ελληνικής Κυβέρνησης ήταν μία λάθος στρατηγική. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2015-2019 εφάρμοσε μία πολυδιάστατη εξωτερική πολιτική, με την ενίσχυση συνεργασιών και συμμαχιών, η οποία είχε ως αποτέλεσμα να ισχυροποιηθεί η θέση και ο ρόλος της Ελλάδας διεθνώς. Η στρατηγική αυτή δυστυχώς εγκαταλείφθηκε από την πρώτη σχεδόν στιγμή που παρέλαβε η ΝΔ. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι πρέπει να δεχτούμε την αμφισβήτηση δικαιωμάτων και εθνικής κυριαρχίας της χώρας μας. Οι συζητήσεις με την Τουρκία πρέπει να έχουν σαφές περιεχόμενο μόνο για θέματα υφαλοκρηπίδας και με απόλυτο σεβασμό στο ευρωπαϊκό και διεθνές Δίκαιο. Εδώ και πολύ καιρό ζητάμε από την κυβέρνηση να συγκαλέσει το Συμβούλιο Πολιτικών Αρχηγών ώστε να συμφωνήσουμε σε μία ενιαία εθνική γραμμή, κάτι που δεν έχει πραγματοποιηθεί μέχρι σήμερα, με αποτέλεσμα να μην έχουν φωτιστεί επαρκώς πολλά σημεία των διμερών σχέσεων. Αυτή η στάση του κ. Μητσοτάκη δε βοηθάει στην ισχυροποίηση της εθνικής γραμμής.
Η Θεσσαλονίκη συνεχίζει να είναι μια παραμελημένη πόλη, με χρόνια προβλήματα, που δεν λύθηκαν με τις αλλαγές σε κυβέρνηση και δήμο; Υπάρχει κοινός τόπος για τους βουλευτές της Θεσσαλονίκης, προκειμένου να διεκδικήσετε από κοινού μια πόλη αντάξια της ιστορίας και του πολιτισμού της;
Είναι πολύ βαρύ το πλήγμα της πανδημίας στη Θεσσαλονίκη. Η αγορά και η οικονομία της πόλης έχουν χτυπηθεί από τον κορονοϊό αλλά και από την ακύρωση της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης. Τα ιδιαιτέρως αρνητικά αποτελέσματα της πανδημίας στην οικονομία επισημαίνουν, εδώ και σχεδόν ένα χρόνο, οι επαγγελματίες της πόλης από όλους τους κλάδους που μάς μεταφέρουν την αγωνία τους για το μέλλον στις διαδικτυακές τους συναντήσεις με στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.
Πέρα από τα οριζόντια μέτρα στήριξης της αγοράς, απαιτείται και ένα ειδικό αναπτυξιακό σχέδιο για την Θεσσαλονίκη με συνέχεια των πρωτοβουλιών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, όπως το σχέδιο των αστικών αναπλάσεων (Παύλου Μελά, Δυτική Είσοδο-Μουσείο Ολοκαυτώματος, Ανάπλαση ΔΕΘ, Κόδρα, Γήπεδο ΠΑΟΚ), η κατασκευή και λειτουργία του διαμετακομιστικό κέντρου (logistics), η οδική και σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού και γενικά έργα που θα ενισχύσουν το ρόλο της Θεσσαλονίκης στα Βαλκάνια ως συγκοινωνιακό, ενεργειακό και εμπορικό κόμβο. Η Θεσσαλονίκη πρέπει να συμπεριλαμβάνεται στο σχεδιασμό του Ταμείου Ανάκαμψης και κάτι τέτοιο δεν έχει κατατεθεί ακόμα από την κυβέρνηση.