Βασικοί στόχοι της νέας επικοινωνιακής στρατηγικής μας είναι: Η ανάκαμψη της χώρας ως κορυφαίου τουριστικού προορισμού και το δυναμικό rebranding της Ελλάδας, που θα την εδραιώσει ως “top of mind” ταξιδιωτική επιλογή
Η Άντζελα Γκερέκου μιλάει στη SPEAKNEWS και τον Περικλή Βλάχο για την προσπάθεια επανεκκίνησης του ελληνικού τουρισμού μετά την πανδημία, τους στόχους για τη φετινή σαιζόν, την εμπειρία από το καλοκαίρι του 2020 που οδηγεί σε καλύτερη προετοιμασία για φέτος, την νέα καμπάνια, τις τάσεις που επικρατούν αυτή τη στιγμή διεθνώς σε ότι αφορά τον τουρισμό και πως τις εντάσσουν ο ΕΟΤ και το Υπουργείο Τουρισμού στα πλάνα τους.
Κυρία Γκερέκου, αν και η πανδημία συνεχίζεται και οι ΜΕΘ είναι γεμάτες, ήδη είχαμε στη χώρα μας τις πρώτες αφίξεις γκρουπ τουριστών από το εξωτερικό. Με τις υπάρχουσες συνθήκες πότε προβλέπεται η επίσημη έναρξη της τουριστικής περιόδου;
Ο Υπουργός Τουρισμού Χαρης Θεοχάρης επιβεβαίωσε ήδη όπως ξέρετε ως χρονικό ορόσημο για το επίσημο άνοιγμα του Ελληνικού Τουρισμού την 14η Μαΐου 2021, αναφέροντας ότι «είμαστε σχετικώς βέβαιοι ότι η συγκεκριμένη ημερομηνία είναι ασφαλής». Η χώρα μας δοκιμάστηκε το 2020 σκληρά και έχουμε πλέον μεγαλύτερη εμπειρία, τα πρωτόκολλα και η γενική προετοιμασία ήδη υπάρχουν, άρα θα είναι πιο εύκολο το 2021. Καθοριστικό βέβαια παράγοντα θα συνεχίσει να αποτελεί η ασφάλεια του ταξιδιού, με τους Ευρωπαίους να έχουν ως βασικό τους κριτήριο να επιλέξουν ασφαλέστερα ταξίδια και προορισμούς. Όλο αυτό τον καιρό επενδύουμε στις νέες τεχνολογίες που θα υποστηρίξουν τις προσωποποιημένες υπηρεσίες, και όλοι μαζί εκπαιδευόμαστε στα νέα δεδομένα. Όλος ο τουριστικός τομέας αναγεννιέται. Επίσης η χώρα μας προσφέρει την ποιότητα και την αυθεντικότητα που αποτελούν βασικούς πυλώνες της καλής ζωής άρα είναι ο ιδανικός τόπος για την «θεραπεία» στην μετά covid εποχή. Μετά την εμπειρία του covid, αξίες όπως: η ασφάλεια, η υγεία, η συνολική ευεξία, η σωστή διατροφή, η προστασία του πλανήτη θα ενδυναμώνονται περισσότερο και θα προβάλλονται ως επιτακτικές ανάγκες.
Ποιες οι προϋποθέσεις για το ασφαλές άνοιγμα του τουρισμού; Ποιος ο σχεδιασμός για το πιστοποιητικό εμβολιασμού;
Mετά από μια χρονιά τεράστιων απωλειών, ελπίζαμε πως το εμβόλιο θα ανοίξει την πόρτα της ανάκαμψης για το 2021. Ωστόσο η πανδημία είναι ακόμη εδώ, μεταλλαγμένα στελέχη του ιού κάνουν την εμφάνισή τους το ένα μετά το άλλο, και η παραγωγή των εμβολίων είναι κατά πολύ χαμηλότερη της ζήτησης. Βλέπουμε τελικά ότι το να φτάσουμε σε ένα ασφαλές επίπεδο ανοσίας δεν είναι απλό και μετατίθεται συνεχώς λόγω πολλών παραγόντων. Τα εμβόλια, η ανάλογη φαρμακευτική αγωγή καθώς και τα rapid test θα δώσουν την δυνατότητα να κινηθούν οι επισκέπτες προς την Ελλάδα. Όπως ξέρετε οδεύουμε σε μια όσο είναι δυνατόν κοινή γραμμή με την Ε.Ε. όσον αφορά το Πράσινο Ψηφιακό Πιστοποιητικό. Σύμφωνα με τις δηλώσεις του Υπουργού Τουρισμού, δεν θα υπάρχει καμία απαγόρευση και καμία δυσκολία στο να επισκεφτεί κάποιος τη χώρα μας ή οποιαδήποτε άλλη χώρα, είτε έχει εμβολιαστεί είτε όχι.Μέχρι τότε η Ευρωπαϊκή Ένωση θα είναι έτοιμη με το πιστοποιητικό, που θα αποδεικνύει τον εμβολιασμό, το αρνητικό αποτέλεσμα τεστ ή την ανάρρωση από COVID-19, και παράλληλα όπως ήδη γνωρίζετε οι διμερείς συμφωνίες με χώρες όπως η Σερβία η Ρωσία κτλ προχωράνε.
Τι θα απαντούσατε σε κείνους που ισχυρίζονται ότι το άνοιγμα του τουρισμού το 2020 έφερε αύξηση των κρουσμάτων;
Η συσχέτιση της αύξησης των κρουσμάτων με το άνοιγμα του τουρισμού το 2020 είναι αβάσιμη. Το δεύτερο κύμα της πανδημίας «χτύπησε» την Ευρώπη περίπου προς το τέλος Οκτωβρίου-αρχές Νοεμβρίου του 2020 και σχεδόν ταυτόχρονα έπληξε και την Ελλάδα. Ο τουρισμός δεν είχε καμία σχέση με την έξαρση των κρουσμάτων». Έλληνες ειδικοί εκτιμούν πως η συμβολή του τουρισμού στην εξάπλωση του ιού είναι της τάξης του 3%. Τα στοιχεία αποδεικνύουν ότι δεν εκδηλώθηκε δεύτερο κύμα έξαρσης της πανδημίας στο μέσον του καλοκαιριού, αλλά πολύ αργότερα, κατά μία εβδομάδα μετά από τις χώρες της Βόρειας Ευρώπης, προς το τέλος Οκτωβρίου-αρχές Νοεμβρίου. Επίσης, ακόμη και χώρες οι οποίες δεν άνοιξαν τα σύνορά τους για τον τουρισμό, όπως το Ισραήλ, επλήγησαν από το δεύτερο κύμα στο μέσον του καλοκαιριού.
Που και πως θα κινηθούν φέτος οι προωθητικές ενέργειες του Υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ;
O ΕΟΤ σε συνεργασία πάντα με το Υπουργείο Τουρισμού, είναι πιο ευέλικτος από ποτέ και σε διαρκή ετοιμότητα απέναντι στην πανδημία,αξιοποιώντας όλα τα εργαλεία που του προσφέρει το μάρκετινγκ. Επίσης όπως ήδη έχει ανακοινωθεί, ο ΕΟΤ έχει καταρτίσει ένα τριετές στρατηγικό πλάνο προβολής και επικοινωνίας της Ελλάδας στις αγορές του εξωτερικού, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις νέες διεθνείς τάσεις και στοιχεία των αγορών, όπως έρχονται μέσα από τα γραφεία ΕΟΤ εξωτερικού και τους TOUR OPERATORS. Στόχος του πλάνου αυτού δεν είναι να καλύψει μόνο τις ιδιαίτερες ανάγκες του 2021 αλλά, για πρώτη φορά, να διαμορφώσει έναν μακρόπνοο οδικό χάρτη επικοινωνίας, που θέτει τις βάσεις για να ξεδιπλωθεί σταδιακά το νέο μεγάλο αφήγημα για τον ελληνικό τουρισμό.
Βασικοί στόχοι της νέας επικοινωνιακής στρατηγικής μας είναι:
– Η ανάκαμψη της χώρας ως κορυφαίου τουριστικού προορισμού
-Το δυναμικό rebranding της Ελλάδας, που θα την εδραιώσει ως “top of mind” ταξιδιωτική επιλογή
-Η προβολή της ως μοναδικού πολυνησιακού προορισμού, με απαράμιλλης ομορφιάς ενδοχώρα, που προσφέρει έναν τεράστιο πλούτο από αυθεντικές, εξατομικευμένες εμπειρίες, παρέχοντας υψηλού επιπέδου υπηρεσίες φιλοξενίας, σε όλη τη διάρκεια του χρόνου, με υπευθυνότητα ως προς την ασφάλεια και σεβασμό στο περιβάλλον. Το νέο αυτό διαφημιστικό πρόγραμμα του ΕΟΤ, που θα προβάλλει την Ελλάδα στο εξωτερικό είναι δομημένο κατά τέτοιο τρόπο, που θα μπορεί να προσαρμόζεται στις εκάστοτε συνθήκες. Η καμπάνια προβολής της Ελλάδας δεν θα είναι δίμηνη και τρίμηνη, όπως στο παρελθόν, αλλά θα είναι εξάμηνη και οκτάμηνη. Η ένταση της θα αυξομειώνεται όποτε χρειάζεται ανάλογα με τη ζήτηση αλλά και τις χώρες στόχευσης. Σε ό,τι αφορά το περιεχόμενο της καμπάνιας, αυτό είναι έτοιμο από τα τέλη Μαρτίου και η εκκίνηση του θα γίνει όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες. Όπως πχ η διαφημιστική εκστρατεία στο Ισραήλ θα ξεκινήσει νωρίτερα, αφού τα νέα στο μέτωπο του εμβολιασμού είναι πολύ ενθαρρυντικά. Πέραν λοιπόν της κεντρικής καμπάνιας προβολής, προτεραιότητες φέτος για τον ΕΟΤ θα είναι και άλλες 4 μικρότερες (Micro Campaigns), που θα προβάλλουν τη γαστρονομία, τον θαλάσσιο τουρισμό, τον τουρισμό υπαίθρου αλλά και τον τουρισμό υγείας και ευεξίας. Βασικό πλέον στοιχείο στην νέα μας καμπάνια είναι και οι ψηφιακοί νομάδες, μια νέα τάση που αναπτύσσουμε, καθώς και οι επισκέπτες με long term διαμονή.
Βλέπετε να υπάρχει απήχηση από το εξωτερικό ή η πανδημία είναι ακόμη ανασταλτικός παράγοντας;
Η όποια αναστολή πιστεύω ότι κυρίως αφορά τις αποφάσεις και των υπόλοιπων χωρών, αλλά και τα πιο γενικά μέτρα ώστε να επανακκινηθούν οι αεροπορικές και οι μεταφορές κτλ. Οι πρώτες ενδείξεις δείχνουν ότι όλοι όσοι έχουν στερηθεί τις διακοπές σε ένα ηλιόλουστο μέρος, αδημονούν να ταξιδέψουν στην Ελλάδα, προσφέροντας παράλληλα μια πολύ σημαντική ενίσχυση στην εθνική οικονομία της χώρας. Η διάθεση για ταξίδια, των πολιτών από μεγάλες χώρες που είναι βασικές αγορές για τον ελληνικό τουρισμό, όπως η Βρετανία, η Γαλλία και η Γερμανία, εμφανίζεται αυξημένη κατά 20% για την περίοδο Μαΐου–Ιουνίου 2021.
Η κρίση άλλωστε αυτή, μην ξεχνάμε, είναι ξεκάθαρα υγειονομική, και μια αλλαγή στα υγειονομικά δεδομένα θα μπορούσε να αποτυπωθεί άμεσα στις αφίξεις, επιτυγχάνοντας τον στόχο της επαναφοράς του 50% της κίνησης του 2019, που είχε τεθεί αρχικά. Αλλά όλα εξαρτώνται από την υγειονομική εξέλιξη της κατάστασης.
Για τα δεδομένα του Τουρισμού αυτό μεταφράζεται ως εξής: όλο και περισσότεροι ταξιδιώτες θα αναζητούν νέους προορισμούς, μη μαζικούς, εναλλακτικούς, πιο κοντά στη φύση, που θα σέβονται την ισορροπία με το περιβάλλον. Όλο και περισσότεροι ταξιδιώτες θα αναζητούν προορισμούς, που στο επίκεντρο της τουριστικής οικονομίας τους θα είναι ο άνθρωπος και θα διαθέτουν υποδομές φιλοξενίας αληθινά υψηλού ποιοτικού επιπέδου. Προορισμοί, που θα προσφέρουν αίσθημα ασφάλειας στον ταξιδιώτη, δίχως όμως να του στερούν τη μαγεία του ταξιδιού. Η τάση δε, που διαγράφεται ως απόλυτα κυρίαρχη για τα επόμενα χρόνια, είναι η αναζήτηση προορισμών που μπορούν να προσφέρουν στους επισκέπτες τους μοναδικές, αυθεντικές, βιωματικές εμπειρίες.
Η οικονομία του βιώματος, που είχε ήδη εμφανιστεί δυναμικά στο διεθνές τουριστικό γίγνεσθαι κατά τον προηγούμενο διάστημα, μοιάζει πως θα αποτελέσει την αιχμή του δόρατος στα αμέσως επόμενα χρόνια.
Ο τουρισμός μετράει μια χαμένη χρονιά με τεράστια οικονομική ζημιά στον κλάδο για τη χώρα μας. Ποια εικόνα έχετε για την φετινή τουριστική περίοδο;
Σίγουρα έχουμε δρόμο ακόμα μπροστά μας και αφού η έναρξη τουριστικής δραστηριότητας δεν θα γίνει επίσημα πριν από τα μέσα Μαΐου, ο τομέας της ευρύτερης οικονομίας της φιλοξενίας, που έχασε τα τρία τέταρτα του εισοδήματός του τη χρονιά που μας πέρασε, θα χρειαστεί επιπλέον μορφές στήριξης για όλο το 2021. Φέτος, στοχεύουμε να έχουμε αφίξεις που θα αγγίζουν το 50% του 2019, όταν είχαμε το ρεκόρ αφίξεων, με 31,3 εκατ. ταξιδιώτες. Οι last minute κρατήσεις, λόγω των συνθηκών θα έχουν μεγάλο ποσοστό και φέτος. Βέβαια το να μιλάμε για νούμερα όταν στην εξίσωση υπάρχει ένας άγνωστος Χ, μια μεταβλητή, που λέγεται covid είναι μάλλον άτοπο. Παρόλα αυτά είμαστε αισιόδοξοι, ότι θα πάμε πολύ καλύτερα από την περσινή χρονιά. Έχουμε περισσότερα όπλα, έχουμε λάβει όλα τα μέτρα. Ο ξεκάθαρος και σαφής οδικός χάρτης προς την ανάκαμψη μπορεί να ανοίξει την πόρτα σε ένα καλοκαίρι με εξαιρετικά αυξημένη τουριστική κίνηση.
Οι τουριστικές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν προβλήματα επιβίωσης. Με ποια μέτρα η κυβέρνηση θα στηρίξει τον τουριστικό κλάδο;
Η Ελληνική κυβέρνηση έχει ήδη μιλήσει για δύο πακέτα μέτρων σχεδιασμένα για τη στήριξη των επιχειρήσεων της εστίασης και του τουρισμού. Με το πρώτο να βρίσκεται στην τελική ευθεία για την ανακοίνωσή του, ενδεχομένως και εντός του Απριλίου, ενώ σε δεύτερο χρόνο θα ακολουθήσει και το πακέτο τόνωσης της ρευστότητας που θα αφορά τις επιχειρήσεις του τουρισμού. Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις αυτές λοιπόν, το συνολικό πακέτο των ενισχύσεων θα περιλαμβάνει διάφορες στοχευμένες μορφές χρηματοδότησης στους δυο αυτούς κλάδους της οικονομίας, ώστε να παρασχεθεί η μέγιστη δυνατή ανάσα ρευστότητας και να μπορέσουν να λειτουργήσουν όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν. Σε δηλώσεις του ο υπουργός Οικονομικών κος Σταϊκούρας έχει αναφέρει ότι το ύψος της ενίσχυσης για τον τουρισμό και την εστίαση με την αξιοποίηση και του ΕΣΠΑ θα προσεγγίσει τα 700 εκατ. ευρώ.
Επίσης είμαστε σε αναμονή για τις ανακοινώσεις από το υπουργείο για τις επιπλέον προσθήκες στα υγειονομικά πρωτόκολλα (λόγω μεταλλάξεων κτλ.), επίσης εξετάζεται και το θέμα της δυνατότητας διενέργειας rapid tests στα ξενοδοχεία.
Η μέχρι τώρα σοβαρή και επαγγελματική τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων από τους Έλληνες ξενοδόχους και η τεράστια συμβολή τους στη θετική εικόνα που αποκόμισε διεθνώς η χώρα μας το 2020,είναι ένα σημαντικό εργαλείο για το 21. Βέβαια να πω εδώ ότι προσωπικά πιστεύω ότι οφείλουμε όλοι -η κυβέρνηση, οι αρμόδιοι φορείς, οι επιχειρήσεις και η κοινωνία- να επανεξετάσουμε το παραγωγικό μοντέλο της χώρας. Η πανδημία, δίνει την ευκαιρία στις επιχειρήσεις γενικότερα να επανεξετάσουν τα σχέδια διαχείρισης κρίσεως και επιχειρησιακής συνέχειας που διαθέτουν και να τα αναθεωρήσουν, ούτως ώστε να μην ξαναβρεθούν προ εκπλήξεως. Πολλές θα χρειαστεί να καταρτίσουν αντίστοιχα σχέδια, καθώς δε διέθεταν αντίστοιχες προβλέψεις στον σχεδιασμό τους, περνώντας έτσι σε μία νέα φάση επιχειρησιακής ετοιμότητας και ωριμότητας στο πώς αντιμετωπίζουν περιστατικά κρίσης. Ανεξαρτήτως COVID-19, είναι κρίσιμο οι επιχειρήσεις γενικότερα να μπουν σε μια μετασχηματιστική τροχιά, επικεντρωνόμενες στην επιχειρηματική καινοτομία και την ψηφιοποίηση, για να μπορέσουν να προσαρμοστούν στο νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται.
Χρειάζεται να δούμε την κατάσταση αυτή με πια πιο φρέσκια ματιά και να σκεφτούμε νέες ιδέες και νέες προτάσεις για το μέλλον της ελληνικής οικονομίας. Να στηρίξουμε και να ενισχύσουμε τομείς όπως η βιομηχανία και η μεταποίηση και να αναδείξουμε άλλους, στους οποίους η χώρα μας, βάσει γεωγραφικής θέσης, κλίματος, αλλά και άλλων παραγόντων, μπορεί να αποκτήσει συγκριτικό πλεονέκτημα, όπως ο αγροδιατροφικός τομέας, ο τομέας της τεχνολογίας και ο τομέας της ενέργειας. Είναι σημαντικό το μίγμα της οικονομικής δραστηριότητας να διαφοροποιηθεί, ούτως ώστε να αποφύγουμε την εξάρτηση από συγκεκριμένους κλάδους και να αξιοποιηθεί καλύτερα το τουριστικό προϊόν της χώρας.