Συνέντευξη στον Ανδρέα Γερμανό
Καταξιωμένος εδώ και δεκαετίες στο χώρο του Graphic Design, ο Στέλιος Ψευτογκάς εξηγεί στο SPEAKNEWS τι είναι αυτό που τον οδήγησε στην επιλογή του επαγγέλματός του και τι χρειάζεται για να διακριθεί κάποιος σε έναν επαγγελματικό τομέα. Ακόμη αναλύει στους νέους που θέλουν να ασχοληθούν με την γραφιστική τι πρέπει να γνωρίζει ο νέος γραφίστας και τι απαιτήσεις έχει ο χώρος.
Κύριε Ψευτογκά, είστε ένας καταξιωμένος επαγγελματίας στο χώρο σας. Πείτε μας τι ήταν αυτό που σας ώθησε να ακολουθήσετε το επάγγελμα της γραφιστικής;
Από πολύ μικρός, πρώτη τάξη του δημοτικού, θυμάμαι τον δάσκαλό μου να ζωγραφίζει τέλεια τις καρτέλες για την εποπτική διδασκαλία των μαθημάτων. Όμορφα πουλάκια και άλλες εικόνες με τέμπερες. Έμεινα εκστασιασμένος. Αυτό ήταν. Αυτό ήθελα να κάνω στη ζωή μου, να ζωγραφίζω. Μετά τις σπουδές μου -εσωτερική αρχιτεκτονική & graphic design- άνοιξα το δικό μου γραφείο, από τα πρώτα στη Θεσσαλονίκη. Είναι μεγάλη τύχη αυτό που αγαπάς να γίνει το επάγγελμά σου και να το κάνεις με επιτυχία.
Τι είναι αυτό που κάνει ένα επαγγελματία να διακριθεί στο χώρο του;
Θεωρώ πως πρέπει να είναι προοδευτικός, όχι με τoν πολιτικό προσδιορισμό του όρου. Προοδευτικός είναι αυτός που κάνει καλά τη δουλειά του. Που οι προθέσεις του είναι εργασίες καινοτόμες, ερευνητικές, ταυτόχρονα με τους στόχους που υπηρετεί για λογαριασμό του πελάτη. Να αφιερώνει περισσότερο χρόνο για κάθε πρότζεκτ που αναλαμβάνει. Να μην είναι ποτέ ικανοποιημένος από το τελικό αποτέλεσμα. Οι πελάτες ίσως είναι ικανοποιημένοι και με λιγότερα. Ο δημιουργός να αναζητά το απόλυτο.
Οι μεγαλύτερες διακρίσεις που έχω, είναι όταν βλέπω σε βάθος χρόνου τις εργασίες μου που άντεξαν ως ιδέες και σχέδια, να διατηρούν ακόμα κάποια από την αρχική φρεσκάδα.
Η γραφιστική είναι τέχνη; Ανήκει στο χώρο των καλών τεχνών;
Σήμερα, στη δική μας εποχή τα όρια των τεχνών είναι δυσδιάκριτα. Υπάρχει μια όσμωση η οποία θολώνει τα παλαιότερα διαχωριστικά περιγράμματα. Αναδύονται νέες εκφραστικές φόρμες, τα εργαλεία καθορίζουν τις τεχνικές, οι σπουδές απεκδύονται τις κλασικές πρακτικές. Νέοι όροι χαρακτηρίζουν τις τέχνες που ονομάζονταν «πλαστικές». Από την Ντοκουμέντα του Κάσσελ και τον Γιόζεφ Μπόις, οι τέχνες αποκτούν έναν βιωματικό χαρακτήρα, ο καλλιτέχνης γίνεται μέρος του έργου. Όλα είναι τέχνη αν τα υπογράψει ο καλλιτέχνης, στο πνεύμα του Μαρσέλ Ντισάν! Το design πιστεύω ότι είναι τέχνη. Το σχέδιο, η σύνθεση, το χρώμα και τα εργαλεία είναι κοινές αρχές. Τείνει να γίνει η κυρίαρχη τέχνη των εικόνων. Ο σκοπός του έργου-αποτελέσματος είναι διαφορετικός. Στα τελευταία ζωγραφικά έργα πάνω στα οποία εργάζομαι τώρα, δανείζομαι οπτικά στοιχεία και φόρμες του graphic design. Και αντίστοιχα, στις γραφιστικές μου εργασίες, οι επιρροές από την Ιιστορία της Τέχνης είναι εμφανείς.
Τι θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη του ένας νέος που θέλει να ασχοληθεί με τη γραφιστική;
Ο στόχος είναι οι σπουδές και η αγάπη γι αυτό που θέλει να γίνει η δουλειά του. Να λάβει όμως υπ´ όψιν ότι αυτό το επάγγελμα εξελίσσεται συνεχώς συμβαδίζοντας με την τεχνολογία. Οι απαιτήσεις για καινοτομίες και νέα μέσα απαιτούν γνώση που αγγίζει πολλούς τομείς. Το οπλοστάσιο στο σχέδιο, στη δημιουργικότητα και στη γλώσσα αυξάνουν την αυτοπεποίθηση. Οι νέοι σήμερα εργάζονται με ομαδικό τρόπο και αλληλοσυμπληρώνονται. Λίγο πιο παλιά αυτή κατάσταση ήταν “one man show”. Εν κατακλείδι το ταλέντο και σκληρή δουλειά, η πειθαρχία και άλλες παράμετροι, μπορούν να δημιουργήσουν τις συνθήκες ώστε οι επαγγελματίες να ανταπεξέρχονται στον ανταγωνισμό, ο οποίος λόγω της υπερπροσφοράς υπηρεσιών είναι πιο οξύς.
Ποια σχέση υπάρχει και τι συνδέει τη γραφιστική, την φωτογραφία, το video, την τυπογραφία και την Αισθητική; Τι από όλα αυτά θα πρέπει να γνωρίζει ένας νέος γραφίστας
Όλα αυτά ας τα σκεφτούμε σαν επί μέρους στοιχεία ενός συνόλου που τον αποκαλούμε οπτική επικοινωνία. Ο σχεδιασμός της προβολής και της μετάδοσης οπτικών μηνυμάτων βελτιστοποιείται με όλα αυτά τα διεπιστημονικά εργαλεία, ένα μικρό μέρος ενός μεγάλου εύρους του συστήματος επικοινωνίας. Στόχος του γραφίστα είναι να κωδικοποιεί αυτή την οπτική γλώσσα. Η ανάγκη για αύξηση της μαζικής πληροφορίας καθιστά το επάγγελμα αιχμή για τη δημιουργία και τη μετάδοσή της. Υπηρεσίες, όπως infographic design, εκδόσεις εντύπων, εταιρικά λογότυπα, packaging design, branding, διαδραστικός σχεδιασμός πολυμέσων, σχεδιασμός στην υπηρεσία της βιομηχανίας της ψυχαγωγίας χρειάζονται όλες τις παραδοσιακές γνώσεις, μαζί με όσες αναπτύσσονται ραγδαία στην ψηφιακή εποχή μας.