Συνέντευξη στη Φωτεινή Μπόγδου
Η SPEAKNEWS από τις αρχές της κυκλοφορίας της φιλοξενεί στις σελίδες της καλλιτέχνες από το χώρο του θεάτρου, της φωτογραφίας, της λογοτεχνίας, της μουσικής, και της ζωγραφικής, και προβάλλει το έργο και την πορεία τους. Δημιουργοί που εργάζονται αθόρυβα και ουσιαστικά πάνω στην τέχνη τους, σε μια εποχή δύσκολη για τον πολιτισμό και τους ανθρώπους του. Η Φωτεινή Μπόγδου την ζωγράφο Φαίδρα Φωτιάδου, και μίλησε μαζί της για την ποικιλομορφία του έργου της και αυτά που την εμπνέουν.
Κυρία Φωτιάδου, πότε ξεκίνησε η ενασχόλησή σας με τη ζωγραφική;
Η ενασχόλησή μου με το χρώμα ξεκίνησε από την παιδική μου ηλικία. Είχα μία περίεργη έλξη για τα χρώματα! Ακολουθούσα τους βαφείς μεγάλων επιφανειών, κοινώς τους μπογιατζήδες, και μόλις έφευγαν έπαιζα με τα χρώματά τους. Όταν γύριζα σπίτι η μαμά μάλωνε αλλά ποιος την άκουγε! Το πάθος παρέμενε και παραμένει πάθος.
Ασχολείστε με διάφορα είδη και ρεύματα ζωγραφικής. Πόσο σας έχει βοηθήσει αυτή η ποικιλομορφία ώστε να αναπτύξετε το δικό σας καλλιτεχνικό χαρακτήρα;
Η ενασχόλησή μου με διάφορα ρεύματα ζωγραφικής και της τέχνης εν γένει έχει να κάνει με τη μελέτη διαφόρων μεγάλων ζωγράφων που με εντυπωσίασαν με το χρωστήρα τους. Μελέτησα πιο πολύ αυτούς που αγάπησα. Κυρίως τους ιμπρεσιονιστές και τον Βαν Γκογκ που θεωρώ μέγιστο. Μετά πέρασα στην αγιογραφία. Μία προσέγγιση που έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην μετέπειτα πορεία μου ως ζωγράφος, και μπορώ να πω ότι καθόρισε και διαμόρφωσε το προσωπικό μου στυλ. Σίγουρα η αγιογραφία μου δίδαξε πολλά. Την θεωρώ τέχνη των τεχνών. Με υλικά αυθεντικά και πανάρχαια που έχουν δοκιμαστεί και αντέξει στον χρόνο. Μια τέχνη που μοιράζει Ελλάδα και Βυζάντιο όπως και τις άλλες ανατολικές εκκλησίες με επίκεντρο τη Ρωσία. Έχει και εκεί μεγάλους ζωγράφους και τεχνίτες της εικονογραφίας, όπως την αποκαλούν.
Τι αποτελεί έμπνευση για εσάς; Αντλείτε ιδέες και συναισθήματα από κοινωνικά ζητήματα; Πώς τα αποτυπώνετε στα έργα σας;
Μετά από πορεία τριάντα και πλέον χρόνων έχω βρει τη δική μου γραφή στον χώρο της τέχνης. Τα θέματα με τα οποία ασχολήθηκα περισσότερο ήταν ανθρωποκεντρικά. Η τέχνη θεωρώ ότι είναι κυρίως για τον άνθρωπο και όχι μόνο για την τέχνη. Η παρουσία του ανθρώπου σε ένα έργο εκτός της τεχνικής έχει να τονίσει και πολλά άλλα. Ένα άλλο είδος που αγαπώ είναι οι ανθογραφίες με ελεύθερες πινελιές και πολλά χρώματα. Άλλωστε η ζωγραφική είναι χρώμα! Επίσης όταν τα έργα έχουν ένα κοινωνικό ή πολιτικό μήνυμα πρέπει να έχουν τη δική τους σημειολογία.
Τι ρόλο παίζει η ψυχολογία σε έναν καλλιτέχνη; Μέσα στην πανδημία πώς διαχειριστήκατε την ψυχολογική κατάσταση συναρτήσει της τέχνης σας;
Η ψυχολογία βέβαια παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη δημιουργία ενός έργου. Στην χαρά τα χρώματα λάμπουν, στη θλίψη γίνονται μουντά και γκριζάρουν. Η πανδημία λόγου χάριν έφερε καταχνιά στην ψυχή μας. Βέβαια ο χρόνος περίσσεψε αλλά η διάθεση λιγόστεψε. Αντιστρόφως ανάλογα έγραψαν στην ψυχή.
Πόσο δύσκολο είναι για τους καλλιτέχνες σήμερα, ιδιαίτερα μετά από ενάμιση χρόνο πανδημίας, να βιοπορισθούν από το επάγγελμα του ζωγράφου;
Εκτός βέβαια όλων αυτών των συνεπειών, ψυχολογικών και λοιπών, είχε αντίκτυπο και στην οικονομική κατάσταση των καλλιτεχνών. Όταν οι άνθρωποι δυσκολεύονται να βιοπορισθούν δεν σκέπτονται την τέχνη, ούτε τον καλλιτέχνη! Η πολιτεία αλήθεια πού είναι; Πάντα απούσα. Στην χώρα που γέννησε τον πολιτισμό, πάντα απούσα! Ποια ήταν η βοήθεια της στον κάθε άγνωστο καλλιτέχνη; Όπως πάντα καμία, και αυτό είναι πολύ λυπηρό!