Ο Πολιτισμός ξανασυστήνεται
Γράφει η Νένα Μυρωνίδου
Μετά από ένα μεγάλο χρονικό διάστημα σιωπής σε θέατρα και συναυλιακούς χώρους, ο Πολιτισμός ανασαίνει και πάλι για καλλιτέχνες και φιλοθεάμον κοινό.
Το Φεστιβάλ Επταπυργίου 2021 θα κρατήσει αναμμένα τα φώτα στο φρούριο από τη Δευτέρα 5 έως και την Πέμπτη 29 Ιουλίου, με 6 παραγωγές και 10 παραστάσεις, στις οποίες συμμετέχουν 300 καλλιτέχνες και 45 τεχνικοί.
Τη αυλαία άνοιξε η διάσημη όπερα «Τόσκα» του Πουτσίνι, τη Δευτέρα 5 Ιουλίου 2021 ενώ οι εκδηλώσεις θα ολοκληρωθούν την Πέμπτη 29 Ιουλίου 2021 με Gala Όπερας από την Ορχήστρα Δωματίου της Αγίας Πετρούπολης.
Το πρόγραμμα του ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΕΠΤΑΠΥΡΓΙΟΥ αποτελείται από πέντε παραγωγές που φέρουν την σφραγίδα του Κέντρου Πολιτισμού Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και παρουσιάζονται για πρώτη φορά.
Την παραγωγή-διοργάνωση των εκδηλώσεων υπογράφει το Κέντρο Πολιτισμού Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων πόλης Θεσσαλονίκης και με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. Το Φεστιβάλ Επταπυργίου τελεί υπό την αιγίδα της UNESCO.
Αθανάσιος Kολαλάς
Καλλιτεχνικός Διευθυντής-Σκηνοθέτης
«Eίναι απαιτητικό το κοινό της Θεσσαλονίκης και οφείλουμε να του προφέρουμε το καλύτερο»
Την καλλιτεχνική διεύθυνση του Φεστιβάλ Επταπυργίου 2021 έχει ο σκηνοθέτης Αθανάσιος Κολαλάς, ο οποίος μίλησε στο SPEAK NEWS.
Τί σημαίνει για εσάς η επανεκκίνηση του Πολιτισμού, μετά την πολύμηνη παύση στις τέχνες, που επέβαλε η πανδημία;
Mετά από 16 σχεδόν μήνες παύσης η επανεκκίνηση φαντάζει σχεδόν σα θαύμα.
Αν και μέσα στην καραντίνα το κέντρο πολιτισμού Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας δε σταμάτησε στιγμή τις διαδικτυακές εκδηλώσεις του, τώρα με το ζωντανό θέαμα, είναι σαφώς διαφορετικά.
Το βλέπουμε και στους καλλιτέχνες μας, που διψούνε να ανέβουν στη σκηνή, αλλά και στο κοινό που κατευθείαν αγκάλιασε τις εκδηλώσεις του φεστιβάλ και ξεκίνησε την αγορά εισιτηρίων ήδη από πολύ νωρίς.
Ποιές εκδηλώσεις ξεχωρίζετε από τη φετινή διοργάνωση και γιατί;
Όλες οι εκδηλώσεις μας είναι σαν παιδιά μας, με πολλή αγάπη τις οραματιζόμαστε, τις σχεδιάζουμε, τις στήνουμε. Η ομορφιά τους είναι ότι όλες είναι διαφορετικές μεταξύ τους, οπότε κάθε μια την αγαπάμε ξεχωριστά. Με την κεντρική μας παραγωγή την «Τόσκα», έχω φυσικά μια ιδιαίτερη σχέση, καθώς την υπογράφω σε σκηνοθεσία, σκηνικά και κοστούμια.
Με ποιό κριτήριο επιλέγετε τις παραστάσεις που θα πλαισιώσουν το Φεστιβάλ; Είναι το κοινό της Θεσσαλονίκης έτοιμο να δει κάτι διαφορετικό;
Το κοινό της Θεσσαλονίκης πάντα ήταν έτοιμο και πάντα αποζητούσε το φρέσκο και διαφορετικό, είναι απαιτητικό το κοινό της Θεσσαλονίκης και οφείλουμε να του προφέρουμε το καλύτερο.
Κριτήριο επιλογής των παραγωγών μας είναι καταρχήν η παρουσίαση έργων διεθνούς ρεπερτορίου, αλλά και έργων Ελλήνων καλλιτεχνών που τιμούν τη χώρα παγκοσμίως.
Η συνάφεια και σεβασμός επίσης στον ιστορικό χώρο που μας φιλοξενεί αποτελεί βασική μας προτεραιότητα. Παράλληλα πρέπει να σκεφτούμε να καλύψουμε μια μεγάλη γκάμα προτιμήσεων του κοινού αλλά και να συστήσουμε νέο κοινό σε ακούσματα που δεν είναι της καθημερινής τους επιλογής.
Είναι βασική επιδίωξη του ίδιου του Περιφερειάρχη, Απόστολου Τζιτζικώστα, η αξιοποίηση του σημαντικού καλλιτεχνικού δυναμικού της Περιφέρειας μας, όποτε και αυτό αποτελεί κριτήριο επιλογής παραγωγών και συνεργατών.
Σκηνοθετείτε την όπερα «Τόσκα». Γιατί επιλέξατε αυτό το έργο; Ποιά κοινά σημεία με το παρόν σάς ενέπνευσαν;
Η Τόσκα αποτελεί ένα από τρία πιο πολυπαιγμένα έργα του διεθνούς λυρικού ρεπερτορίου. Είναι ένα έργο που αγαπήθηκε από το κοινό ήδη από την πρώτη του παρουσίαση γιατί συγκλόνιζε η μουσική του πρωτοτυπία αλλά και η έντονη δραματουργική του δράση. Ένα έργο δύσκολο που παράλληλα με τις πολύ απαιτητικές μουσικές του στιγμές φιλοξενεί και πολύ δυνατές σκηνές σε επίπεδο ερμηνείας, ως εκ τούτου γίνεται πολύ απαιτητικό για τους τραγουδιστές αλλά και το σκηνοθέτη. Εδώ και ενάμιση μήνα σε καθημερινές πρόβες με τους επτά σολίστες μας και τις δυο χορωδίες, Στήσαμε ένα κινηματογραφικό θρίλερ, όπου ο έρωτας, η ζήλια και η αρρωστημένες ορέξεις μπλέκουν τους χαρακτήρες σε ένα παιχνίδι που μόνο άσχημη εξέλιξη μπορεί να έχει. Πιστεύουμε ότι από τα πρώτα λεπτά της μουσικής το κοινό θα παρασυρθεί από την ένταση των γεγονότων και θα ταξιδέψει μαζί μας σε αυτό το δίωρο μουσικό δράμα.
Παράλληλα το έργο έχει πολλές αναφορές στην καθημερινότητα που βιώνουμε τους τελευταίους μήνες κάνοντάς το πολύ επίκαιρο. Η χρήση της εξουσίας του Σκάρπια για να επιβάλλει τις ερωτικές του ορέξεις πάνω στην Τόσκα, θυμίζει σε πολλά τις άρρωστες πρόσφατες αποκαλύψεις. Έχει έτσι το έργο άμεσες αναφορές στο σήμερα και πολύ πιο εύκολα παρασύρει τον θεατή στο δράμα που βιώνει η πρωταγωνίστρια.
Πώς οραματίζεστε το καλλιτεχνικά ιδανικό Φεστιβάλ Επταπυργίου;
Το φεστιβάλ Επταπυργίου από το ξεκίνημα του έθεσε την καλλιτεχνική του ταυτότητα και πέτυχε το σκοπό του, να προσφέρει για το κοινό της περιφέρειας εκδηλώσεις υψηλής ποιότητας και παραγωγής του τόπου. Θεωρώ ότι αυτούς τους ίδιους στόχους θα πετύχουμε και φέτος (ανεβάζοντας ίσως τον πήχη και λίγο ψηλότερα). Το όραμα μου είναι η σφραγίδα αυτή της ποιότητας να συνεχίσει να χαρακτηρίζει κάθε διοργάνωση και κάθε χρόνια ο κόσμος που το επισκέπτεται να νιώθει πόσο τον σεβόμαστε και πόσο αγωνιζόμαστε για τις ποιοτικές και προσεγμένες επιλογές μας.
Σοφία Μητροπούλου
Σοπράνο
«Ο καλλιτέχνης αν δεν δημιουργεί είναι σαν να αργοπεθαίνει»
Η σοπράνο Σοφία Μητροπούλου περιγράφει στο SPEAK NEWS όσα τη συνδέουν με την «Τόσκα», καθώς υποδύεται τον ομώνυμο ρόλο.
Τί σας φέρνει κοντά με την ηρωίδα Τόσκα; Ενσαρκώνετε μια γυναίκα που θα μπορούσε να ζει στο σήμερα;
Προσωπικά νιώθω ότι έχω πολλά κοινά με την Τόσκα, οπότε ναι θα μπορούσε να ζει στο σήμερα. Είναι κατ’ αρχάς καλλιτέχνης, λυρική τραγουδίστρια, ντίβα της Όπερας. Έπειτα είναι μια γυναίκα με πάθος, με ταμπεραμέντο, βαθιά θρησκευόμενη, ζηλιάρα, ανασφαλής, πιστή, περήφανη, εύθραυστη, αδύναμη και δυνατή, αφού βρίσκει το κουράγιο να αντιμετωπίσει τον Σκάρπια.
Ποιά είναι η σχέση της Θεσσαλονίκης με την όπερα;
Το κοινό της Θεσσαλονίκης δεν είναι πολύ εκπαιδευμένο όσον αφορά την όπερα, πράγμα φυσιολογικό καθώς η όπερα δεν είναι μέρος της παράδοσής μας, όμως πιστεύω πως θέλει να την γνωρίσει καλυτέρα, γιατί όποτε ανεβαίνει μια όπερα, το κοινό δείχνει το ενδιαφέρον του και τιμά τις παραστάσεις, oι οποίες πολλές φορές είναι sold out. Κάτι σημαίνει αυτό!
Διδάσκετε μουσική. Τί είναι αυτό που συμβουλεύετε τους μαθητές σας να ακολουθούν, σε μια εποχή που οι τέχνες αντιμετωπίζουν πολλά εμπόδια;
Διδάσκω μονωδία! Η μουσική είναι τεράστια, και όσο ταλέντο και αν έχει κάποιος, δεν είναι τίποτα άλλο από απλός υπηρέτης της! Πρέπει λοιπόν να την υπηρετήσει με αγάπη, ήθος, σεβασμό, ταπεινότητα, συνέπεια και εργατικότητα! Όλα αυτά μαζί δίνουν την δύναμη να ξεπεράσει κανείς τα πολλά εμπόδια και τις δυσκολίες που έχει αυτός ο χώρος.
Σας έλειψε η επαφή με το κοινό, το χρονικό διάστημα του lock down; Ως καλλιτέχνης πώς καταφέρατε να ισορροπήσετε, χωρίς αυτή την αυτοέκφραση και την επαφή με το κοινό;
Φυσικά μου έλειψε! Ο καλλιτέχνης αν δεν δημιουργεί είναι σαν να αργοπεθαίνει. Έπειτα ο σκοπός της τέχνης είναι να αγγίζει τις ψυχές των ανθρώπων. Όταν είσαι στη σκηνή είναι τόσο όμορφο να βλέπεις δεκάδες μάτια να συγκινούνται και να χαίρονται μαζί σου! Νιώθεις ότι έχεις επιτελέσει το έργο σου, να υπηρετήσεις δηλαδή την τέχνη σου όσο πιο καλά μπορείς!
Όταν άρχισε το κακό, ήμουν μεταξύ Βιέννης και Κροατίας. Ακυρώνονται οι συναυλίες μου και μαζί μ’ αυτές και η πτήση μου από Βιέννη για Θεσσαλονίκη. Άρχισαν να κλείνουν τα σύνορα της Ευρώπης και με τον σύντροφό μου προλάβαμε μια μέρα πριν κλείσουν τα ελληνικά σύνορα, να μπούμε Ελλάδα οδικώς, ερχόμενοι από Κροατία. Δε θα ξεχάσω ποτέ την αγωνία εκείνου του ταξιδιού!
Στην πρώτη καραντίνα δεν ήθελα καν να μελετάω. Έβλεπα το χαμό που γινόταν, ειδικά στην αγαπημένη μου Ιταλία, όπου έζησα και δούλεψα πολλά χρόνια και προσπαθούσα να καταλάβω και να μεταβολίσω όλο αυτό το απίστευτο πράγμα που μας βγήκε!
Στη δεύτερη καραντίνα, παρόλο που τα πράγματα για την Ελλάδα μας ήταν πιο δυσκολία και είχαμε πολλά κρούσματα και απώλειες, πείσμωσα και είπα στον εαυτό μου ότι δεν πρέπει να τα παρατήσω και άρχισα να μελετάω κανονικά! Και ξαφνικά ήρθε η «Τόσκα» και άλλα ωραία πράγματα για τον ερχόμενο Χειμώνα. Δεν ξέρω αν μπορώ να πω ότι ισορρόπησα, το σίγουρο είναι ότι δεν πρέπει να τα παρατάμε! Μετά την καταιγίδα βγαίνει πάντα ο ήλιος!