του Περικλή Βλάχου
Ο Κώστας Δαρδανός των Εκδόσεων Gutenberg μιλάει στο SPEAKNEWS και τον Περικλή Βλάχο για την ανάγκη μίας κρατικής πολιτικής παιδείας γύρω από το βιβλίο, και για όσα θα μπορούσε να κάνει άμεσα η πολιτεία για να στηρίξει τους εκδότες.
Τι θα ζητούσατε από την πολιτεία για να στηριχθεί το μέλλον του βιβλίου, και των εκδόσεων στην Ελλάδα;
Έχουμε ζητήσει πάρα πολλά, όπως για παράδειγμα η ίδρυση βιβλιοθηκών, για να ενισχυθεί η φιλαναγνωσία και για να μπορεί το βιβλίο να ενταχθεί και στο σχολείο με τις σχολικές βιβλιοθήκες, κάτι που είναι πάγιο αίτημα μας, και που μόνο η Ελλάδα δεν το έχει από τις λεγόμενες δυτικές χώρες. Ένα άλλο πάγιο αίτημα είναι το να παράγουμε το βιβλίο και να το πουλάμε με το ίδιο ΦΠΑ. Παράγουμε το βιβλίο με ΦΠΑ 24% και το πουλάμε με ΦΠΑ 6%. Και πάρα πολλά άλλα θέματα, όπως ότι δεν υπάρχει εθνικός φορέας βιβλίου και βιβλιοθηκών, υπήρχε το ΕΚΕΒΙ, έκλεισε, δεν έχουμε κάτι νεότερο.
Τελικά διαβάζει ο κόσμος σήμερα; Και τι διαβάζει;
Υπάρχουν βιβλία εμπνευσμένα που αντέχουν στο χρόνο, και υπάρχουν και τα βιβλία που τα σαρώνει ο χρόνος. Προφανώς τα βιβλία που αντέχουν στο χρόνο είναι πιο σημαντικά, γιατί αφορούν τον άνθρωπο διαχρονικά. Οι δυτικές χώρες, παίρνουν τα κορυφαία έργα του πολιτισμού τους και τα διδάσκουν στα παιδιά. Οι Γάλλοι τον Μπαλζάκ, οι Άγγλοι τον Ντίκενς κλπ.. Παίζει τεράστιο ρόλο σε μια χώρα, να έχεις κοινή κουλτούρα, να κοινωνείς το υψηλό. Το ελληνικό κράτος θα μπορούσε να δίνει στους μαθητές να διαβάζουν τα μεγάλα έργα των Ελλήνων, των Κινέζων, των Γάλλων, αυτό είναι για εμένα ο ορισμός του βιβλίου. Είναι ένα διαβατήριο για μια χώρα, που είναι η αληθινή πατρίδα σου. Κοινωνία σημαίνει έχω κάτι κοινό. Εάν δεν έχεις κάτι κοινό σε ένα ανώτερο επίπεδο, αναγκαστικά θα έχεις κάτι κοινό σε ένα κατώτερο επίπεδο, όπως συμβαίνει σήμερα στην κοινωνία.
Ποια είναι η στάση σας όσον αφορά τις ηλεκτρονικές εκδόσεις; Απειλούν το χώρο των παραδοσιακών εκδόσεων, η αποτελούν μονόδρομο για το μέλλον;
Τόσο το audio book όσο και το ebook, δανείζονται μια λέξη που δεν τη φέρουν ως ουσία, δεν είναι βιβλία δηλαδή. Δεν είναι το ίδιο πράγμα. Παγκοσμίως, είναι μικρό το ποσοστό των πωλήσεων τους, και ενδεχομένως να είναι μικρότερο το ποσοστό των αναγνώσεων. Γιατί ο άλλος έκανε download το ebook, δεν σημαίνει ότι το διάβασε κιόλας. Στην εποχή που η τεχνολογία σου δίνει την δυνατότητα να καταργήσεις την βιβλιοθήκη σου, και εσύ συνεχίζεις να αγοράζεις βιβλία και μάλιστα με αυξητική τάση, όπως έγινε στην πανδημία, τότε μάλλον δεν απειλείται το βιβλίο προς το παρόν.
Πόσο συμβάλλει η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης στην προώθηση του βιβλίου;
Το όμορφο σε μια έκθεση βιβλίου είναι ότι γνωρίζεις βιβλία, γνωρίζεις ανθρώπους, όλη η κοινότητα του βιβλίου για λίγες μέρες συναντιέται σε ένα χώρο και αυτό είναι πολύ γόνιμο. Τώρα η Έκθεση γεννήθηκε ως διεθνής, αλλά μάλλον δεν είναι διεθνής. Το να φιλοξενείται μία χώρα που είναι τιμώμενη κάθε χρόνο και να γίνονται κάποιες ομιλίες, καλό είναι, αλλά αυτό δεν το λες διεθνή έκθεση. Θα μπορούσε να γίνει μία πολύ πιο δυναμική παρουσία, μάλλον δεν έχει η χώρα δυνατότητες και πόρους να το κάνει.
Τι θα παρουσιάσει ο εκδοτικός οίκος σας, στην Διεθνή Έκθεση Βιβλίου (νέα βιβλία, συγγραφείς, εκδηλώσεις).
Στα κλασσικά βγάλαμε το «Περί Φύσεως» του Λουκρήτιου, από τον Θεόδωρο Παπαγγελή. Στη σύγχρονη λογοτεχνία-πεζογραφία έχουμε το Φάκελο Απόδρασης της Όριντζερ, το τελευταίο βιβλίο του Χανς Φάλαντα, που είναι από τα ελάχιστα βιβλία που καταγράφουν την εμπειρία των Γερμανών μετά την πτώση του ναζισμού, το Αμερικάνα, ένα από τα πρώτα βιβλία του Ντον Ντελίλο, και ένα μυθιστόρημα του Κέβιν Μπάρι, το Νυχτερινό πλοίο για Ταγγέρη. Βγάλαμε και την Αυλή του Χίτλερ, που είναι ένα ιστορικό βιβλίο για τον σκληρό πυρήνα του ναζισμού ο οποίος επιβίωσε μετά την πτώση. Και ένα ακόμη βιβλίο σχετικό, είναι τα Ζώα στον Εθνικοσοσιαλισμό. Πως οι ναζί είχαν ρατσιστική θεωρία και για τα ζώα, και τη δίδασκαν και στο σχολείο. Να που λέγαμε νωρίτερα πως τι διδάσκεις στα σχολεία παράγει και την αντίστοιχη γενιά παιδιών, αυτό το βιβλίο είναι ενδεικτικό τι σημαίνει κατασκευάζω συνειδήσεις!
Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.