Συνέντευξη στη Φωτεινή Μπόγδου
Είναι το marketing στην εποχή των Online αγορών κάτι απλό που μπορεί να κάνει ο κάθε επιχειρηματίας με στοιχειώδεις γνώσεις του διαδικτύου, ή είναι μία εξίσωση για δυνατούς λύτες; Πόσο εύκολο μπορεί να είναι το επιχειρείν στη σημερινή ελληνική πραγματικότητα; Δημιουργεί η κρίση κροίσους; Για αυτά και πολλά άλλα ερωτήματα, που απασχολούν οποιονδήποτε ελεύθερο επαγγελματία θέλει να κερδίσει τη θέση του στην αγορά, μιλάει η Online Marketing Specialist Φωτεινή Βαβίτσα στο SPEAKNEWS και την Φωτεινή Μπόγδου.
Κα Βαβιτσα, τα τελευταία χρόνια εργάζεστε ως freelancer στον χώρο του marketing έχοντας ως βασικούς συνεργάτες ελεύθερους επαγγελματίες και επιχειρήσεις. Πόσο εύκολο είναι για έναν νέο επιχειρηματία να κάνει το ξεκίνημα του διαδικτυακά;
Από τη μία πλευρά είναι εύκολο διότι γνωρίζουμε τα βασικά βήματα από τότε που μπήκε το Online marketing στη ζωή μας, δηλαδή το τι χρειάζεται για να αναπτυχθούμε και να προβληθούμε. Ξεκινώντας κάνουμε την έρευνά μας, και αρχίζουμε να προβάλουμε τη δουλειά μας και να προσεγγίζουμε πελάτες. Αυτό σε βάθος χρόνου αποδίδει, είτε μας δείχνει ότι ήταν μία ιδέα που δεν πετυχαίνει, άρα γίνεται ένα μάθημα για την επόμενή μας ιδέα, είτε είναι κάτι το οποίο μας βοηθά να αναπτυχθούμε, να γίνουμε βιώσιμοι και να είμαστε μακροπρόθεσμα κερδοφόροι. Από την άλλη πλευρά όμως δεν σημαίνει ότι γίνεται από τη μία στιγμή στην άλλη και εκεί είναι η παγίδα στην οποία πέφτουμε πολλές φορές. Το εύκολο δεν είναι απαραίτητα και γρήγορο. Χρειάζεται να αφιερώσουμε χρόνο για πολλούς και διαφορετικούς λόγους. Πρώτον για να καταλάβουμε τι θέλει η αγορά από εμάς, δεύτερον για να μας γνωρίσει το διαδίκτυο και ο κόσμος και τρίτον είναι και το τεχνικό κομμάτι, γιατί ας μην ξεχνάμε ότι το διαδίκτυο μπορεί να έχει προσαρμοστεί έτσι ώστε να φαίνεται εύκολο στα μάτια μας άλλα έχει και κάποια τεχνικά ζητήματα π.χ. αλγόριθμοι, μηχανές αναζήτησης, που απαιτούν ένα χρόνο από την αρχική εφαρμογή μέχρι αυτή να αρχίσει να αποδίδει.
Η πανδημία σίγουρα έχει ευνοήσει την χρήση του Διαδικτύου σε ένα ευρύ φάσμα. Πιστεύετε ότι η κατάσταση αυτή έχει βοηθήσει την πλειοψηφία των επαγγελματιών; Εν τέλει είναι ένας καλός χειρισμός του Διαδικτύου αυτό που χρειάζεται μια επιχείρηση για να επιτύχει;
Ο καλός χειρισμός του διαδικτύου είναι ένα απαραίτητο εργαλείο για μία επιχείρηση καθώς μία μεγάλη μερίδα ανθρώπων πλέον βρίσκεται, ενημερώνεται και επικοινωνεί online. Πράγματι η πανδημία έχει ευνοήσει τη χρήση του, γεγονός που έχει δύο πλευρές. Από τη μία εξοικειώθηκε και εκπαιδεύτηκε ολοένα και περισσότερος κόσμος στις διαδικτυακές συναλλαγές, γιατί δεν είχε άλλη επιλογή. Από την άλλη πλευρά όμως αυτό έφερε πάρα πολύ ανταγωνισμό στο διαδίκτυο καθώς παρατηρήσαμε μεγάλες επιχειρήσεις να επενδύουν 100% στην online προβολή γιατί αυτό πρόσταζαν οι συνθήκες. Έτσι λοιπόν, ο καλός χειρισμός του διαδικτύου σημαίνει αφιερώνω χρόνο, βρίσκω τους πελάτες μου, και ανακαλύπτω τις ευκαιρίες τις οποίες έχει φέρει αυτή η νέα εποχή που σφυρηλατείται μέσα από την κρίση. Το μεγαλύτερο λάθος που μπορούμε να κάνουμε τώρα είναι να περιμένουμε και να προσκολλόμαστε στο πότε θα επιστρέψουμε στην κανονικότητα. Αντιθέτως, βιώνουμε μία κατάσταση από την οποία δε θα βγούμε ίδιοι, άρα χρειάζεται να κοιτάμε μπροστά και να δούμε ποια είναι τα επόμενα βήματά μας.
Είδαμε δυστυχώς εν μέσω πανδημίας παρά πολλές επιχειρήσεις να βάζουν λουκέτο, και άλλες να υπολειτουργούν. Ωστόσο είδαμε και νέες επιχειρήσεις να κάνουν τα πρώτα τους βήματα. Θεωρείτε ότι η κρίση γεννά Κροίσους;
Το έχουμε δει να συμβαίνει σε επιχειρήσεις, τόσο στην ξένη όσο και στην ελληνική αγορά, και μάλιστα σε περιόδους που η οικονομία προσπαθεί διαρκώς να ισορροπήσει. Σε κάθε εποχή μπορεί κάποιος να αρπάξει την ευκαιρία και να καλύψει ένα κενό που υπάρχει στην αγορά. Ακόμα και σε έναν κορεσμένο κλάδο, μπορεί κανείς να δικτυωθεί και να διεκδικήσει τον δικό του χώρο και τους δικούς του πελάτες. Αναφορικά με τις επιχειρήσεις που βάζουν λουκέτο -μία κατάσταση που χαρακτηρίζει την ελληνική αγορά- από μόνο του δεν σημαίνει ότι είναι κάποια αποτυχία. Σίγουρα είναι ένα δυστυχές γεγονός, αλλά είναι μία κατάσταση η οποία έρχεται για να μας εκπαιδεύσει. Θα είναι μία αποτυχία ή ένα μάθημα στο οποίο θα στηρίξουμε τα επόμενα μας βήματα; Είναι στο χέρι μας, να αναγεννηθούμε από τις στάχτες μας και να δημιουργήσουμε κάτι καινούργιο, πιο κερδοφόρο. Χρειάζεται να σκεφτούμε αντικειμενικά και όχι συναισθηματικά, και να δούμε αν πράγματι αξίζει να κρατάμε αυτήν την επιχείρηση και αν ναι γιατί; Η κρίση γεννά Κροίσους μέσα από τον αντικειμενικό τρόπο σκέψης: κάνω τις απαραίτητες κινήσεις για να μπορέσω να επιβιώσω.
Στην Ελλάδα το εγχείρημα της νέας επαγγελματικής δραστηριότητας, είτε ως επιχειρηματίας είτε ως ελεύθερος επαγγελματίας, κρύβει αρκετά εμπόδια. Κατά τη γνώμη σας πως θα μπορούσε να εξομαλυνθεί αυτή η διαδικασία;
Όχι μόνο εμπόδια, αλλά και εκπλήξεις. Πάντοτε έλεγα ότι η ελληνική επιχειρηματικότητα είναι μία σπαζοκεφαλιά για δυνατούς λύτες. Υπάρχουν δηλαδή πολλά τυφλά σημεία που δεν αντιλαμβανόμαστε. Μιλώντας από την σκοπιά του ελεύθερου επαγγελματία, χρειάζεται πολύ καλή οργάνωση των οικονομικών, καταγραφή εσόδων εξόδων της ημέρας, της εβδομάδας και του μήνα, διότι δεν πρέπει να είμαστε αναβλητικοί στην οργάνωση των οικονομικών μας. Σημαντικός παράγοντας επίσης για μία υγιή επιχείρηση είναι ο λογιστής, ένας άνθρωπος που εμπιστευόμαστε, μας ενημερώνει έγκαιρα και εμπεριστατωμένα και έχουμε καλή επικοινωνία έτσι ώστε να μπορούν να λυθούν οι απορίες μας για πράγματα που καλούμαστε να κάνουμε για πρώτη φορά. Τελευταίο και βασικότερο, είναι η δική μας συνεχής προσωπική ενημέρωση. Με την επαρκή ενημέρωση μπορούμε να είμαστε σε θέση να προλαμβάνουμε κάτι που μπορεί να βλάψει εμάς και την επιχείρησή μας.
Πλησιάζουμε στο τέλος μιας -ακόμα-δύσκολης χρονιάς. Ποσό σημαντικό θεωρείτε τον απολογισμό και ταυτόχρονα τον καθορισμό νέων στόχων, τόσο σε επαγγελματικό όσο και σε προσωπικό επίπεδο;
Ο απολογισμός και η αυτοαξιολόγηση είναι κομμάτια που μας βοηθούν στην προσωπική μας εξέλιξη. Ας βγάλουμε από τη εξίσωση για λίγο την μεταβλητή του δύσκολου χρόνου. Εμείς λοιπόν τι κάναμε μέσα σε αυτόν τον χρόνο; Και δεν αναφέρομαι μόνο στα λάθη που έγιναν αλλά και στο τι έχουμε κάνει σωστά. Τι έχουμε μάθει μέσα από αυτόν τον χρόνο; Πώς μας ήρθε αυτή η αναποδιά και τελικά αναλάβαμε δράση, την επιλύσαμε και τα καταφέραμε; Για μένα, ο Δεκέμβριος είναι ένας μήνας που καταγράφω τι επιλέγω να αφήσω πίσω γιατί δεν με εξυπηρετεί πια, και σε νοητικό αλλά και σε πρακτικό επίπεδο, και τι τελικά παίρνω μαζί μου στην επόμενη χρονιά. Εδώ εμπλέκεται και ο επαγγελματικός και ο προσωπικός τομέας καθώς η επαγγελματική μας ζωή είναι μέρος της προσωπικότητάς μας. Η πρότασή μου λοιπόν είναι να αφήσετε ό,τι δεν πήγε καλά, χωρίς κριτική, και ό,τι σας ευνόησε να το πάρετε μαζί σας, γιατί επαναφέροντας την μεταβλητή της δύσκολης χρονιάς, πάντα θα αντιμετωπίζουμε δυσκολίες, και πάντοτε ότι κάναμε, το κάναμε γιατί κρίναμε πως αυτό ήταν το σωστό για την δεδομένη χρονική στιγμή.
Εκτός από τις συνεργασίες που διατηρείτε ως freelancer, κάνετε και συμβουλευτική σε επαγγελματίες, εκπαιδεύετε δηλαδή τον επιχειρηματία να μπορεί να διαχειρίζεται ο ίδιος την προβολή του. Θα θέλατε να μοιραστείτε με τους αναγνώστες του Speaknews την πιο δημοφιλή συμβουλή που καλείστε να δίνετε στους πελάτες σας;
Η συμβουλή που δίνω συχνά στους πελάτες μου είναι ότι οφείλουμε να θυμόμαστε ότι πρέπει να κάνουμε “ένα βήμα τη φορά” γιατί στο τέλος όλων, το μέλημα του καθένα από εμάς δεν είναι ένα post στα social media ή η ανάρτηση ενός άρθρου στο προσωπικό blog, αλλά το να είναι καλός στο επάγγελμά του και σε αυτό που κάνει. Όπως αναφέρει και ο Marc Randolph, συνιδρυτής του Netflix, “Mην ερωτεύεσαι το προϊόν ή την υπηρεσία σου, να ερωτευτείς το πρόβλημα που λύνεις στην αγορά”. Για να γίνει αυτό πρέπει να αντιληφθούμε τον ενισχυτικό ρόλο που έχουν η τεχνολογία και το διαδίκτυο στην αναγνωρισιμότητα του προϊόντος μας. Επενδύουμε σε αυτό που κάνουμε, και ενσωματώνουμε, ένα βήμα τη φορά, την τεχνολογία.
Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.