Οι φωτογραφίες του Σάκη Γιούμπαση δημοσιεύονται σε μέσα από όλο τον κόσμο, καθιστώντας τον ένα από τους πιο ξεχωριστούς επαγγελματίες του φακού που διαθέτει η Θεσσαλονίκη. Μιλώντας στο SPEAKNEWS και τον Περικλή Βλάχο, ο Σάκης Γιούμπασης εξηγεί τις δυσκολίες αλλά και τα θετικά στη ζωή ενός freelance φωτογράφου, μας μεταδίδει την αγάπη του για τα τοπία, την αεροφωτογραφία, την ανάγκη του να φωτογραφίζει σε όποιο μέρος και αν βρεθεί και την ιστορία που κρύβει η κάθε λήψη, και που την κάνει ξεχωριστή.
Κύριε Γιούμπαση, Μιλήστε μας για την πορεία σας. Πόσα χρόνια ασχολείστε με τη φωτογραφία;
Tο 1998 άρχισα να ασχολούμαι με την φωτογραφία παρακολουθώντας σεμινάρια δημιουργικής ασπρόμαυρης φωτογραφίας. Τότε είχα την πρώτη μου επαφή με το σκοτεινό θάλαμο και όλη την μαγική διαδικασία της εμφάνισης και της εκτύπωσης φωτογραφιών. Ήταν μια μαγική εμπειρία όπου ένα λευκό χαρτί μετατρεπόταν σε μια εικόνα την οποία είχα φανταστεί την ώρα που πατούσα το κουμπί της φωτογραφικής μου μηχανής. Αυτό ήταν και η αρχή που με οδήγησε ώστε να ασχοληθώ επαγγελματικά με την φωτογραφία, αρχίζοντας από το στούντιο φωτογραφίας του αξιόλογου φωτογράφου Απόστολου Μαστορή, όπου γνώρισα τον κόσμο των περιοδικών. Ακολούθησαν η εφημερίδα Μακεδονία, καθώς και αρκετά περιοδικά της πόλης. Το 2014 διεύρυνα τους ορίζοντές μου αρχίζοντας την ενασχόληση μου με την εναέρια φωτογραφία και τη λήψη βίντεο. Σήμερα δραστηριοποιούμαι με μία δημιουργική ομάδα στο χώρο της τηλεόρασης ως διευθυντής φωτογραφίας.
Ποιες είναι οι ιδιαιτερότητες στη δουλειά ενός freelance φωτογράφου;
Η ιδιαιτερότητα του freelance φωτογράφου είναι ότι πρέπει να είναι σε συνεχή αναζήτηση του επόμενου project ώστε να μπορέσει να έχει ένα σταθερό εισόδημα. Αυτό σε κάνει δημιουργικό είτε να βελτιωθείς σαν φωτογράφος και να προσφέρεις ένα καλύτερο αποτέλεσμα είτε να βρεις τρόπους να προσελκύσεις νέους πελάτες. Επίσης, η αναζήτηση μιας διαφορετικής οπτικής ματιάς με οδήγησε στην αεροφωτογραφία. Αυτή η διαδικασία σε κρατά συνέχεια σε μια δημιουργική εγρήγορση.
Φωτορεπορτάζ ή σκηνοθετημένη φωτογραφία; Τοπία ή πρόσωπα; Τι αγαπάτε να φωτογραφίζετε περισσότερο;
Όλα τα παραπάνω έχουν την ομορφιά τους και την ιδιαιτερότητα τους. Οι περισσότερες φωτογραφίες έχουν ένα είδος σκηνοθεσίας, όπου ο φωτογράφος προσπαθεί να βρει τις ιδανικές συνθήκες για μια ελκυστική φωτογραφία. Προσωπικά μου αρέσει η ταξιδιωτική φωτογραφία γιατί συνδυάζει δυο πράγματα που αγαπώ το ταξίδι και την αποτύπωση εικόνων από αυτό. Εάν δεν φωτογραφίζω είναι σαν να μην έχω πάει να μην έχω γνωρίσει το μέρος. Πολλές φορές ανακαλύπτω πράγματα όταν βλέπω τις φωτογραφίες μετά το ταξίδι τα οποία δεν τα είχα προσέξει εκεί. Τα τοπία είναι η θεματική που με αγγίζει περισσότερο, αλλά πολλές φορές για να ειπωθεί μία ταξιδιωτική ιστορία χρειάζεται και η αποτύπωση των ανθρώπινων χαρακτήρων κάθε τόπου.
Τι ερεθίσματα προσφέρει η Θεσσαλονίκη σε ένα φωτογράφο; Σας καλύπτει καλλιτεχνικά και επαγγελματικά;
Η Θεσσαλονίκη σου προσφέρει κάποιες ευκαιρίες αλλά το βασικότερο είναι ότι σου προσφέρει μια ποιότητα ζωής όπου δεν χρειάζεται να καταναλώσεις πολύ χρόνο για καθημερινές μετακινήσεις εάν χρησιμοποιείς κάποιο δίκυκλο μεταφορικό μέσο. Επαγγελματικά είναι ένα μέρος το οποίο έχει ευκαιρίες αλλά σίγουρα δεν έχει τις επιλογές που έχει η Αθηνά η κάποια άλλη πόλη του εξωτερικού. Το βασικό είναι να μπορείς να δημιουργείς στον τόπο και στο μέρος που σου δίνονται οι ευκαιρίες, να τις εκμεταλλεύεσαι και όχι να ψάχνεις που θεωρητικά υπάρχουν.
Ποια θεωρείτε ότι είναι η καλύτερη στιγμή στην μέχρι τώρα πορεία σας; Υπάρχει κάποια λήψη που να ξεχωρίζετε;
Η καλύτερη στιγμή είναι που μπορώ να βιοπορίζομαι από την φωτογραφία και είναι κάτι που με κάνει χαρούμενο καθημερινά. Ωστόσο το να είμαι μέρος ενός μεγάλου φωτογραφικού πρακτορείου όπως το getty images από 2014 και να μπορώ να βλέπω τις φωτογραφίες μου να δημοσιεύονται σε μέσα σε όλο τον κόσμο όπως πχ BBC, National Geographic, DW, The Guardian, LA Times, New York Times, Lonely Planet, Mashable, The Telegraph, ZEIT Online με κάνει ιδιαίτερα ευτυχισμένο για την αναγνώριση των κόπων μου. Κάθε λήψη είναι ξεχωριστή και κρύβει πίσω της μία ιστορία που την κάνει ιδιαίτερη και ξεχωριστή.
Αντίστοιχα υπάρχει κάποια στιγμή που ήταν η δυσκολότερη;
Ευτυχώς μέχρι τώρα δεν υπήρξε κάποια ιδιαίτερα δύσκολη στιγμή, κάποια που να μη αντιμετωπίζεται. Εάν θα έπρεπε να κατονομάσω υποθετικά κάποια, αυτή θα ήταν να πρέπει να κάνω κάτι άλλο για να μπορώ να βιοποριστώ. Η φωτογραφία αποτελεί μέρος της καθημερινότητας μου εδώ και αρκετά χρόνια και δεν θα μπορούσα να φανταστώ παραδείγματος χάρη να περνάω ένα οχτάωρο σε ένα γραφείο.
[easingslider id=”10557″]
Τα κινητά και τα socialmedia μας έχουν μετατρέψει όλους σε φωτογράφους. Αυτό είναι καλό για την τέχνη της φωτογραφίας ή φθείρει την αξία της;
Το να μπορούν να βγάλουν όλοι μια φωτογραφία είναι καλό και δίνει στους φωτογράφους νέα ερεθίσματα και πολλές φορές ανακαλύπτουν ότι πρέπει να βελτιώσουν την δουλειά τους. Να ανταπεξέλθουν στον ανταγωνισμό από τόσους πολλούς και πολλές φορές πολύ δημιουργικούς ανθρώπους που παρουσιάζουν τις φωτογραφίες τους στα social media. Το βασικό στοιχείο πρέπει να είναι το φιλτράρισμα των εικόνων και η επιλογή αυτών που θα μας κάνουν καλύτερους φωτογράφους, συμβάλλοντας στην εξέλιξη της οπτικής αντίληψης. Η λήψη της φωτογραφία εξελίσσεται με την τεχνολογία και δημιουργεί αντίστοιχα μια εξέλιξη και στη τέχνη της φωτογραφίας.
Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.