Συνέντευξη στον Γιώργο Καρατάσιο*
Ο Δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών Σίμος Δανιηλίδης, μιλάει στο SPEAKNEWS και τον Γιώργο Καρατάσιο για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, το πώς ανταποκρίθηκε ο Δήμος του στην πανδημία, την ανάγκη να ενταχθούν οι δήμοι πιο δυναμικά στο σχεδιασμό του ταμείου ανάκαμψης, και τα μεγάλα έργα που έχει ανάγκη η Θεσσαλονίκη που μπορούν να προχωρήσουν μόνο μέσα από τη συνεργασία των δήμων.
Διανύουμε τον τρίτο χειμώνα υπό την σκιά της πανδημίας, ενώ αυτό το διάστημα έχουμε και έξαρση κρουσμάτων με τη μετάλλαξη ‘‘Όμικρον’’. Ήταν προετοιμασμένη η Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Ελλάδα για την υγειονομική κρίση; Πώς ανταποκρίνεται ο δήμος Νεάπολης-Συκεών στην αυξημένη πίεση των τελευταίων εβδομάδων;
Η πανδημία του κορωνοϊού Covid-19 βρήκε την παγκόσμια κοινότητα απροετοίμαστη να διαχειριστεί τέτοιου μεγέθους υγειονομική κρίση, θέτοντας σε σκληρότατη δοκιμασία ακόμη και τα πιο οργανωμένα Συστήματα Υγείας των ισχυρών και προηγμένων κρατών ανά την υφήλιο. Ο Π.Ο.Υ. κήρυξε την πανδημία τον Μάρτιο του 2020 αφού πρώτα σημειώθηκαν οι εκατόμβες νεκρών. Μέσα σ’ αυτό το περιβάλλον κλήθηκε να λειτουργήσει η ελληνική Τοπική Αυτοδιοίκηση διαδραματίζοντας διαδοχικά κρίσιμο ρόλο στη στήριξη της κοινωνίας και την προστασία της δημόσιας υγείας, χωρίς μάλιστα να υποστηρίζεται από το κεντρικό κράτος.
Στον δήμο μας από την πρώτη στιγμή όλες οι κοινωνικοπρονοιακές Υπηρεσίες και τα Νομικά Πρόσωπα (ΔΚΚΠΑ, ΚΕΥΝΣ) βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή της μάχης αναπτύσσοντας πολλαπλές δράσεις, προγράμματα και πρωτοβουλίες. Με αιχμή του δόρατος τον μηχανισμό του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» κανένας ηλικιωμένος και ανήμπορος συνάνθρωπός μας δεν έμεινε μόνος μέσα στα διαδοχικά lock down, φροντίζοντας να του παρέχουμε τα αναγκαία της διατροφής και της καθαριότητας, αλλά κυρίως κρίσιμες υγειονομικές υπηρεσίες μέσα από το δίκτυο των Δημοτικών Ιατρείων μας.
Το τελευταίο διάστημα όλο το βάρος έχει πέσει στην ενίσχυση του τείχους ανοσίας για τον έλεγχο και τον περιορισμό της μετάδοσης του κορωνοϊού.
- Διεκδικήσαμε και πετύχαμε να έρχονται τακτικά οι ΚΟΜΥ της 3ης ΥΠΕ/ΕΟΔΥ στα ΚΑΠΗ για εμβολιασμό όσο περισσότερων πολιτών χωρίς ραντεβού και ταλαιπωρία, όπως επίσης
- Διεκδικήσαμε και εξασφαλίσαμε τη διενέργεια rapid test από ΚΟΜΥ της 3ης ΥΠΕ σε όλο το δήμο περιοδικά ανά Δ.Ε.
- Διεκδικήσαμε και επεκτάθηκε ο εμβολιασμός κατ’ οίκον για τους συνανθρώπους μας που αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας και μετακίνησης, διαθέτοντας στην 3η ΥΠΕ οχήματα και οδηγούς.
- Προχωρήσαμε με διαφανείς διαγωνιστικές διαδικασίες στην εξασφάλιση μοριακών τεστ (PCR) με πολύ χαμηλές τιμές 27 και 29 ευρώ ανά τεστ για τους όλους τους εργαζόμενους και τους ωφελούμενους των ευάλωτων κοινωνικά ομάδων, τα οποία πληρώνει ο δήμος και τα Νομικά του Πρόσωπα, όταν το πλαφόν που όρισε η κυβέρνηση είναι 47 ευρώ!
- Τελευταία απευθύναμε δημόσια πρόσκληση ενδιαφέροντος σε διαγνωστικά κέντρα, μοριακά και μικροβιολογικά εργαστήρια για προσφορά προνομιακών τιμών για όλους τους δημότες.
Είναι και πολλά άλλα που έχει υλοποιήσει ο δήμος μας σε όλα τα επίπεδα και τους τομείς (Παιδεία, Πολιτισμός, Αθλητισμός, κ.ά.), κάτι που αναγνωρίζουν οι συμπολίτες μας και δεν παραλείπουν να εκφράσουν την ικανοποίησή τους για όλα όσα εισπράττουν όλο αυτό το διάστημα της πανδημίας.
Οι πολίτες του δήμου Συκεών, αρχικά, και του δήμου Νεάπολης-Συκεών στη συνέχεια, σας εμπιστεύονται τη Διοίκηση του δήμου από το 1994! Τί σημαίνουν τρεις δεκαετίες στη θέση του δημάρχου; Πόσα χρόνια ακόμη θα αγωνίζεστε για την Τοπική Αυτοδιοίκηση;
Αποτελεί ιδιαίτερη τιμή για μένα, αλλά και για όλους τους συνεργάτες μας, η εμπιστοσύνη των συμπολιτών μας που ανανεώνεται από το 1994 έως και σήμερα. Αυτή η εμπιστοσύνη και η αγάπη που μας περιβάλλει, αυξάνει όλο και περισσότερο την υποχρέωσή μας για περισσότερη και μεγαλύτερη προσφορά στον δήμο και στην κοινωνία μας, και χαιρόμαστε όταν πετυχαίνουμε τους στόχους που βάζουμε κάθε φορά.
Γνωρίζετε πολύ καλά ότι ήμουν, είμαι και θα είμαι αυτοδιοικητικός. Ανώτερη φιλοδοξία για μένα είναι να συνεχίσω να υπηρετώ το καλό του δήμου μας, την ίδια την κοινωνία. Φιλοδοξία μου είναι να μην προδώσουμε ποτέ την εμπιστοσύνη των συμπολιτών και συνδημοτών μας, να μην διαψεύσουμε τις προσδοκίες τους για περισσότερα έργα και υπηρεσίες που βελτιώνουν διαρκώς το επίπεδο ζωής. Μέσα από πολλές και μεγάλες δυσκολίες όλα αυτά τα χρόνια έχουμε οικοδομήσει μια στενή και ειλικρινή σχέση εμπιστοσύνης που αξίζει πολλές θυσίες.
Ποιο είναι το όραμά σας για το μέλλον του δήμου Νεάπολης-Συκεών;
Το όραμά μας για τον δήμο, αλλά γενικότερα για την Τ.Α., είναι επιτέλους και στη χώρα μας η Τοπική Αυτοδιοίκηση να ακολουθήσει τον ευρωπαϊκό προσανατολισμό, τον ευρωπαϊκό δρόμο, με μεγαλύτερες ευθύνες, με περισσότερες αρμοδιότητες, μεγαλύτερη και περισσότερη αυτοδιοίκηση και αποκέντρωση. Όραμά μας, και προσωπικό δικό μου, είναι να επιτύχουμε επιτέλους στην πατρίδα μας κρίσιμοι τομείς, όπως είναι η πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, η κοινωνική φροντίδα, η Παιδεία, η Χωροταξία, η Πολιτική Προστασία, να ανήκουν στην ευθύνη της Τ.Α., όπως συμβαίνει στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης. Με αυτόν τον τρόπο, με αυτή τη μεταρρύθμιση και τη μεταφορά αρμοδιοτήτων θα επιτευχθεί η βελτίωση της ποιότητας ζωής, η προστασία του περιβάλλοντος με την πράσινη ανάπτυξη, την ανακύκλωση και την κυκλική οικονομία, θα βελτιωθεί η ποιότητα της παρεχόμενης Παιδείας και της κοινωνικής φροντίδας.
Μετά τις πρόσφατες εκλογές και την ανάδειξη σε πρόεδρο του κόμματος του Νίκου Ανδρουλάκη, υπάρχει ένα ανανεωμένο ενδιαφέρον για το ΠΑΣΟΚ. Ως μέλος του κόμματος εδώ και δεκαετίες, πώς σχολιάζετε τις τελευταίες εξελίξεις; Θα γίνει ξανά το ΠΑΣΟΚ κόμμα εξουσίας;
Μετά τις δημοκρατικές διαδικασίες στο Κίνημα Αλλαγής, και μετά την εκλογή του Νίκου Ανδρουλάκη στην προεδρία του Κινήματος, η λεωφόρος είναι ορθάνοιχτη, η συγκυρία είναι πάρα πολύ θετική και η κοινωνία είναι ώριμη για να επιτευχθούν οι μεγάλοι στόχοι. Λειτουργώντας σωστά, δημοκρατικά προγραμματικά, πολιτικά θα επαναφέρουμε στο προσκήνιο των πολιτικών εξελίξεων το ΠΑΣΟΚ και το Κίνημα Αλλαγής, και θα γίνουμε και πάλι πρωταγωνιστές.
Θα έλεγε κανείς ότι ο δήμος Νεάπολης-Συκεών είναι ο πλέον άμεσα συνδεδεμένος με τον δήμο Θεσσαλονίκης. Τα προβλήματα της Θεσσαλονίκης (ατμοσφαιρική ρύπανση, συγκοινωνίες, κυκλοφοριακό, κ.λπ.) είναι προβλήματα και των όμορων δήμων; Ποια είναι η προοπτική για την αντιμετώπισή τους;
Αυτά τα κρίσιμα ζητήματα αντιμετωπίζονται με συνεργασίες και με μητροπολιτική αντίληψη. Δυστυχώς δεν καθιερώθηκε η Μητροπολιτική Αυτοδιοίκηση. Εφόσον όμως, δεν υπάρχει ο θεσμός, πρέπει να υπάρχει αγαστή συνεργασία με τον κεντρικό και τους γειτονικούς δήμους. Αυτό επιδιώκουμε εμείς για την αντιμετώπιση και επίλυση αυτών των σοβαρών και μεγάλων ζητημάτων κοινού ενδιαφέροντος. Και μόνο μέσα από τέτοιου είδους συνεργασία μπορούμε να επιλύσουμε αυτού του είδους τα μεγάλα προβλήματα.
Έχετε εκφραστεί δημοσίως εδώ και χρόνια υπέρ της μεταφοράς της ΔΕΘ δυτικά, εκτός του αστικού κέντρου, και της δημιουργίας μητροπολιτικού πάρκου στο υφιστάμενο χώρο της. Τα σχέδια για την ανάπλαση της ΔΕΘ ακολουθούν έναν άλλο δρόμο. Πώς το σχολιάζετε;
Η παραμονή της ΔΕΘ στον υφιστάμενο χώρο στο κέντρο της πόλης είναι εγκληματική από όποια πλευρά και αν προσεγγίσει κανείς το θέμα. Αυτό που τονίσαμε με κοινό υπόμνημά μας οι επτά δήμαρχοι της Δυτικής Θεσσαλονίκης, το οποίο υπέγραφε και ο σεβασμιότατος μητροπολίτης Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβας, είναι η ανάγκη η ΔΕΘ να μεταφερθεί στη Δυτική Θεσσαλονίκη, και συγκεκριμένα στη Σίνδο, και ο νυν υφιστάμενος χώρος να μετατραπεί σε μητροπολιτικό πάρκο, που τόσο στερείται η πόλη της Θεσσαλονίκης. Δυστυχώς, όμως, δεν εισακουστήκαμε και οι διαδικασίες προχώρησαν υπό την έγκριση και αυτής της κυβέρνησης.
Η Θεσσαλονίκη είναι βέβαιο ότι χρειάζεται ένα σύγχρονο, μεγάλο, εθνικού χαρακτήρα εκθεσιακό και συνεδριακό κέντρο που θα μπορεί να προσδώσει αναπτυξιακά πλεονεκτήματα σε όλη την ευρύτερη περιοχή. Ταυτόχρονα η Θεσσαλονίκη χρειάζεται ένα «αναπτυξιακό άλμα» στην υποβαθμισμένη δυτική πλευρά της και μια «πράσινη ανάπλαση» στο επιβαρυμένο κέντρο της πόλης.
Η επιλογή της εγκατάστασης της ΔΕΘ στη Σίνδο σε εξασφαλισμένη δημόσια έκταση, κοντά σε κεντρικούς συγκοινωνιακούς άξονες, είναι αυτή που θα αλλάξει και την εικόνα του κέντρου της Θεσσαλονίκης.
Μπορεί η κυβέρνηση να έχει κλείσει το θέμα, αλλά αυτό παραμένει ανοιχτό για όλη την πόλη. Η διεκδίκηση της EXPO στη δεκαετία του ’30 πρέπει να τεθεί και πάλι. Είναι το μεγάλο στοίχημα για την Ελλάδα, τη Μακεδονία, τη Θεσσαλονίκη, που οφείλουμε να διεκδικήσουμε και να πετύχουμε…
Το Ταμείο Ανάκαμψης δημιουργεί προσδοκίες για το 2022. Έχουν συμπεριληφθεί οι δήμοι επαρκώς στα σχέδια της κυβέρνησης για την αξιοποίησή του, ή περιμένετε περισσότερα;
Όχι, οι δήμοι δεν έχουν συμπεριληφθεί επαρκώς στον προγραμματισμό των έργων για το Ταμείο Ανάκαμψης. Δυστυχώς η κυβέρνηση ακολούθησε την πεπατημένη. Σχεδόν μόνη της σχεδίασε και κατένειμε τα κονδύλια σε κατευθύνσεις περιορίζοντας στο ελάχιστο τη συμμετοχή της Τ.Α. Θα πρέπει η Πολιτεία να αναμορφώσει τον προγραμματισμό για το Ταμείο Ανάκαμψης και να έχει ενεργό ρόλο συνδιαμορφωτή αυτού του προγράμματος και η Τ.Α. Με την αξιοποίηση αυτών των μεγάλων πόρων του Τ.Α. θα βελτιωθεί η ποιότητα ζωής μέσω της Τ.Α., και τελικά θα απολαύσει ο πολίτης καλύτερη ζωή με καλύτερες συνθήκες.
Ακούμε συνεχώς νέες εξαγγελίες και ανακοινώσεις για έργα ανάπτυξης στη Θεσσαλονίκη, όπως είναι η ολοκλήρωση του μετρό, η ανάπλαση της ΔΕΘ, επενδύσεις πολυεθνικών στον τομέα της τεχνολογίας, ανάπλαση δυτικού παραλιακού μετώπου, νέο τμήμα περιφερειακής οδού, κ.λπ. Πού βρίσκεται ο δήμος Νεάπολης-Συκεών σε αυτά τα σχέδια;
Από καιρού εις καιρόν γινόμαστε μάρτυρες μεγάλων και πολλών εξαγγελιών από την εκάστοτε κυβέρνηση των τελευταίων χρόνων, αλλά η κατάσταση στην πόλη της Θεσσαλονίκης παραμένει αμετάβλητη. Ακόμη και κάποια μεγάλα έργα, όπως είναι το μετρό, ακολουθούν τέτοιους ρυθμούς που στο τέλος οι πολίτες ξεχνούν πότε ξεκίνησε η υλοποίηση αυτών των ελαχιστότατων σχεδίων παρέμβασης. Λυπηρό όσο και τραγικό είναι το γεγονός ότι δεν υπάρχει ολοκληρωμένο ενιαίο σχέδιο για όλο το πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης, συμπεριλαμβανομένων κάποιων περιοχών-δήμων της εγγύς περιφέρειας, από τη Θέρμη μέχρι και τη Σίνδο.
Έτσι, όλα γίνονται μεμονωμένα και αποσπασματικά. Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο ο δήμος μας διεκδικεί και προωθεί συνεργασίες με όμορους δήμους για την αντιμετώπιση κοινών ζητημάτων, όπως είναι η ανάπλαση των Βυζαντινών Τειχών και του Επταπυργίου με τον δήμο Θεσσαλονίκης, η ανάπλαση της ΕΠΟ2 που διασχίζει τέσσερις δήμους, η επέκταση του μετρό στη δυτική Θεσσαλονίκη, η αναβάθμιση των οδικών αξόνων που οδηγούν στο υπό κατασκευή Παιδιατρικό Νοσοκομείο Φιλύρου, κ.ά., αλλά οπωσδήποτε την εξωτερική περιφερειακή που είναι απολύτως απαραίτητη και αδικαιολόγητα έχει παγώσει τα τελευταία χρόνια.
Πόσο ικανοποιημένος είστε από τις σχέσεις και τη συνεργασία με την κεντρική εξουσία; Ποια είναι τα βήματα που πρέπει να γίνουν για την πιο ευέλικτη και αποτελεσματική λειτουργία των δήμων;
Δυστυχώς η κεντρική διοίκηση του κράτους αντιμετωπίζει εχθρικά την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Όχι μόνο δεν της μεταβιβάζει καίριες αρμοδιότητες που χρόνια διεκδικούμε ως δήμοι, με αλλεπάλληλες ομόφωνες αποφάσεις των συνεδρίων μας, όχι μόνο αρνείται τη στήριξη της Τ.Α. με εξειδικευμένο προσωπικό και εξοπλισμό, αλλά αντίθετα με μια σειρά νόμων και αποφάσεων τη στραγγαλίζει θεσμικά και οικονομικά όλο και περισσότερο. Είναι λυπηρό η ελληνική Τ.Α. να είναι ο φτωχότατος συγγενής της Ευρώπης, όπου εκεί οι δήμοι είναι τα πρωταγωνιστικά κύτταρα των προηγμένων χωρών με ουσιαστικές και αποκεντρωμένες αρμοδιότητες. Οι κυβερνώντες αγνοούν προκλητικά τις αρχές της εγγύτητας, της επικουρικότητας και της αμεσότητας που έχουν οι δήμοι και ιστορικά αποτελούν τον στυλοβάτη των τοπικών κοινωνιών και της τοπικής ανάπτυξης. Η ουσιαστική αποκέντρωση πρέπει επιτέλους να γίνει πράξη και να μεταφερθούν στους δήμους κρίσιμες αρμοδιότητες με ταυτόχρονη μεταφορά πόρων, όπως περιγράφω και παραπάνω. Ως Τ.Α. έχουμε προτάσεις και λύσεις, και δεν έχουν παρά να μας ακούσουν…
*Ο Γιώργος Καρατάσιος είναι π. Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας
Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.