της Έλενα Χελβατζόγλου
Το κουδούνι στα ελληνικά σχολεία χτύπησε και το 2022, παρότι ο αριθμός των χιλιάδων κρουσμάτων ημερησίως κρούει τον δικό του κώδωνα του κινδύνου. Πώς, όμως, βιώνουν την πραγματικότητα αυτή εκπαιδευτικοί και μαθητές; Το ποδαρικο της νέας χρονιάς στα σχολεία με μάσκες και self test αποτελεί ασπίδα για τη δια ζώσης διδασκαλία ή τροχοπέδη για μία αποτελεσματική εκπαίδευση; Είναι μία κατάσταση αντιμετωπίσιμη, που τα ελληνικά σχολεία είναι ικανά να ανταπεξέλθουν ή οι εκπαιδευτικοί παλεύουν «μετά κόπων και βασάνων» να ανταποκριθούν στις πρόσθετες απαιτήσεις και να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, με αποτέλεσμα τα σχολεία να υπολειτουργούν; Νηπιαγωγοί, δάσκαλοι, καθηγητές και μαθητές μίλησαν στο SPEAKNEWS για την κατάσταση που βιώνουν στα σχολεία την πρώτη εβδομάδα μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων, μετά την απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης να ανοίξει τα σχολεία, παρά τον μεγάλο αριθμό κρουσμάτων που υπάρχει στη χώρα.
Η επιστροφή στα σχολεία μέσα από τα μάτια των εκπαιδευτικών
«Έχουμε επωμιστεί μια τεράστια γραφειοκρατία και ιατρικές ευθύνες που έχει ως αποτέλεσμα τα παιδιά να είναι η τελευταία μας προτεραιότητα…»
Ελένη Ντάτου / Νηπιαγωγός:
«Η απόφαση ανοίγματος των σχολείων ήταν προφανώς μια πολιτική απόφαση που δεν στηρίχτηκε στις εισηγήσεις των ειδικών. Τα μέτρα προστασίας είναι ανύπαρκτα, καθώς οι περισσότεροι γονείς δεν κάνουν τα selftest.Το ότι άνοιξαν δεν σημαίνει ότι γίνεται μάθημα. Τάξεις και τμήματα υπολειτουργούν λόγω απουσιών μαθητών και δασκάλων. Τα σχολεία έχουν μετατραπεί σε υγειονομικές μονάδες, οι εκπαιδευτικοί ασχολούνται όλη την μέρα με διαδικασίες ιχνηλάτησης, διαχείριση κρουσμάτων, ελέγχους τεστ… Έχουμε επωμιστεί μια τεράστια γραφειοκρατία και ιατρικές ευθύνες που έχει ως αποτέλεσμα τα παιδιά να είναι η τελευταία μας προτεραιότητα…».
«Πιστεύω ότι ο στόχος είναι να υπάρξει μια βίαιη ” ανοσία της αγέλης” και μια όσο το δυνατόν μεγαλύτερη εξάπλωση στους κόλπους της εκπαιδευτικής κοινότητας.»
Ιωάννης Ξενίδης / Νηπιαγωγός:
«Εμπειρικά μιλώντας, η περίοδος των διακοπών ευνοεί τις συναναστροφές και μια χαλαρή τήρηση των μέτρων αποστασιοποίησης. Αν σ’ αυτό προσθέσουμε την μεγάλη κυκλοφορία του μεταλλαγμένου στελέχους όμικρον, την ραγδαία εξάπλωση στις ηλικίες των μαθητών, την προβληματική διάγνωση μέσα από τα αυτοδιαγνωστικά τεστ, τότε γίνεται ευκόλως αντιληπτό ότι το άνοιγμα των σχολείων αποτελεί μια μεγάλη πηγή άγχους για όλους τους εκπαιδευτικούς που καλούνται να εργαστούν μέσα σε μια τάξη. Οι αυξημένοι διαγνωστικοί έλεγχοι δεν αποτελούν μέσο αποτροπής της εξάπλωσης του ιού, απλά δίνουν την ψευδαίσθηση ότι όλοι ελέγχονται και ότι οι γονείς παρουσιάζουν με ειλικρίνεια τα αποτελέσματα των τεστ που διενεργούν στα παιδιά τους. Σε όλα αυτά χρειάζεται να μιλήσουμε για το πρωτόκολλο των 50+1 που , όπως έχει καταγγελθεί από μέλη της Επιτροπής, αποτελεί μια πολιτική απόφαση που δεν διακρίνεται από καμιά επιδημιολογική λογική και για την έλλειψη πρόνοιας για την μείωση του αριθμού των παιδιών μέσα στις τάξεις. Επιπλέον, οι εμβολιασμοί δεν αποτρέπουν την νόσηση. Υπάρχουν πλήρως εμβολιασμένοι εκπαιδευτικοί που νοσούν με μια συμπτωματολογία που δεν θα μπορούσαμε να την χαρακτηρίσουμε ως ήπια. Για όλους τους παραπάνω λόγους και έχοντας ακούσει πολλούς ειδικούς να ‘ναι επιφυλακτικοί για τον χρόνο που επιλέγεται η επαναλειτουργία των σχολείων, πιστεύω ότι ο στόχος είναι να υπάρξει μια βίαιη ” ανοσία της αγέλης” και μια όσο το δυνατόν μεγαλύτερη εξάπλωσή στους κόλπους της εκπαιδευτικής κοινότητας.
«Προσπαθούμε με νύχια και με δόντια να υποστηρίξουμε τη δια ζώσης εκπαίδευση.»
Άννα Ασλανίδου / Δασκάλα Δημοτικού:
«Η κατάσταση στα σχολεία απ’ την αρχή της σχολικής χρονιάς ήταν πολύ δύσκολη. Το άγχος όμως και η ανασφάλεια μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων κορυφώθηκε. Δυστυχώς δεν μας βοηθάει και ο καιρός . Μέσα στην τάξη έχουμε 20-25 παιδιά και προσπαθούμε να έχουμε συνέχεια έστω και μισάνοιχτα τα παράθυρα. Έχουμε κυριολεκτικά παγώσει. Η αγωνία μας κορυφώνεται όταν στα διαλείμματα λόγω βροχής τα παιδιά βρίσκονται στον διάδρομο χωρίς μάσκα, γιατί τρώνε, τρέχουν και παίζουν, όπως είναι φυσικό. Μέσα στην τάξη επαναλαμβάνουμε συνέχεια συστάσεις για στην σωστή χρήση της μάσκας. Πολλά παιδιά είναι και αυτά αγχωμένα και αντί να παρακολουθούν το μάθημα, ελέγχουν με αγωνία όλη την ώρα τους συμμαθητές τους και λένε “Κυρία, ο τάδε δε φοράει καλά τη μασκα”.
Όσο για τα self tests επιτρέψτε μου να έχω πολλές αμφιβολίες για το αν πραγματικά τα κάνουν τα παιδιά αλλά και για το αν ανιχνεύεται εγκαίρως ο ιός. Πολλοί γνωστοί μου βρέθηκαν θετικοί αφού νοσούσαν 4 μέρες ήδη. Δεν νομίζω ότι το μέτρο αυτό μας προστατεύει επαρκώς. Επιπλέον , μας λείπει και μια καθαρίστρια με αποτέλεσμα οι 2 καθαρίστριες που έχουμε να τρέχουν πανικόβλητες και τελικά να μην προλαβαίνουν ( γιατί είμαστε ένα σχολείο συστεγαζομενο με 400 παιδιά) να καθαρίζουν τα θρανία σε όλα τα διαλείμματα. Πολλές φορές αναγκαζόμαστε εμείς να κάνουμε και αυτή τη δουλειά. Ταυτόχρονα, βέβαια, συμπληρώνουμε τις ώρες των συναδέλφων που λείπουν επειδή νοσούν και προσπαθούμε με νύχια και με δόντια να υποστηρίξουμε τη δια ζώσης εκπαίδευση.»
«Σε καμία περίπτωση αυτό που βιώνουμε δεν μπορεί να χαρακτηριστεί σχολική κανονικότητα!»
Πηνελόπη Τσαρτσάλη / Φιλόλογος:
«Σε καμία περίπτωση αυτό που βιώνουμε δεν μπορεί να χαρακτηριστεί σχολική κανονικότητα! Τμήματα αποδεκατισμένα και σύλλογοι διδασκόντων με αρκετές απουσίες! Τεράστια γραφειοκρατία και αρμοδιότητες που δε συνάδουν με την εκπαιδευτική μας ιδιότητα! Χωρίς εξωραϊσμούς και επικοινωνιακά τεχνάσματα θα έλεγα πως η αγάπη,το φιλότιμο και το αίσθημα ευθύνης των εκπαιδευτικών κρατά ανοιχτά τα σχολεία!»
«Πολλοί γονείς με το που άνοιξαν τα σχολεία κράτησαν προληπτικά τα παιδιά στο σπίτι για δύο με τρεις μέρες, καθώς ήταν επιφυλακτικοί.»
Κώστας Κ. / Γυμναστής Λυκείου
«Αυξημένα κρούσματα, περισσότερα από πριν τις γιορτές, σχεδόν τρία με τέσσερα κρούσματα καθημερινά, ενώ μέσα στην εβδομάδα υπήρξαν πολλά παιδιά που δεν ήρθαν καθόλου στο σχολείο γιατί νοσούσαν κατά την περίοδο των εορτών. Αναμένουμε ότι θα αυξηθούν κι άλλο τα κρούσματα την επόμενη εβδομάδα, μετά τα self test του Σαββατοκύριακου. Πολλοί γονείς με το που άνοιξαν τα σχολεία κράτησαν προληπτικά τα παιδιά στο σπίτι για δύο με τρεις μέρες, καθώς ήταν επιφυλακτικοί. Το σχολείο φιλοξενεί τις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου και τα περισσότερα κρούσματα παρατηρήθηκαν στο Γυμνάσιο. Όπως έχει ανακοινωθεί, όταν εντοπίζεται κρούσματα, οι καθηγητές στέλνουν όλη την τάξη να κάνει τα απαραίτητα τεστ. Προσπαθούμε όσο το δυνατόν περισσότερο να κρατήσουμε τα μέτρα. Οι καθηγητές ενημερώνουν διαρκώς τους μαθητές για τα μέτρα προστασίας που πρέπει να λαμβάνουν. Τα διαλείμματα γίνονται τμηματικά, ξεχωριστά Λύκειο και Γυμνάσιο, προκειμένου να αποφευχθεί ο συνωστισμός. Είναι δύσκολο παρ’ όλα αυτά να τήρουν τα μέτρα τα παιδιά, γιατί πολλές φορές, για παράδειγμα, μοιράζονται το φαγητό τους χωρίς να συνειδητοποιούν τη σοβαρότητα της κατάστασης, όπως είναι φυσικό.»
Πώς αντιλαμβάνονται οι μαθητές, την όλη κατάσταση;
«Είναι προφανές, όμως, ότι υπάρχουν μαθητές που δεν κάνουν τα απαραίτητα τεστ πριν να τα δηλώσουν στη κατάλληλη πλατφόρμα και ετσι η επέκταση του ιου συνεχίζεται ,καθώς έχουμε δει αρκετές φορές περιστατικά ασυμπτωματικών ασθενών.»
Ελένη Κωτσιοπούλου / Μαθήτρια Λυκείου:
«Καθώς άνοιξαν τα σχολεία η αλήθεια είναι ότι στο λύκειο που φοιτώ εγώ τα κρούσματα των μαθητών ήταν ελάχιστα. Από τη Δευτέρα μέχρι την Παρασκευή υπήρχε ταραχή, διότι έλειπαν καθηγητές οι οποίοι νοσούσαν και το πρόγραμμα συνεχώς άλλαζε με αποτέλεσμα τρία τμήματα Κατεύθυνσης στη Τρίτη λυκείου την Πέμπτη και την Παρασκευή να μην κάνουν μάθημα. Η διεύθυνση του σχολείου βρίσκεται σε σύγχυση, έχει να διαχειριστεί αρκετά θέματα και κυρίως το πρόβλημα του κορονοϊού καθώς καθημερινά αναλάμβανε να ενημερώνει μαθητές και καθηγητές και να λαμβάνει μέτρα για τα νέα κρούσματα που προκύπτουν.
Η αλήθεια είναι ότι με το σελφ τεστ γίνεται πιο άμεση και εύκολη η ανίχνευση του ιού σε ένα πρώτο στάδιο αν και εφόσον δεν υπάρχουν τα συμπτώματα, παρόλα αυτά δεν πιστεύω πως είναι αρκετό ένα αρνητικό σελφ τεστ αν κάποιος έχει έστω και ήπια συμπτώματα. Ήταν η πρώτη φορά που έγιναν τρία τεστ εβδομαδιαίως, ακόμη και για τους εμβολιασμένους. Σίγουρα αυτό, εφόσον και αν το έπραξαν ολοι οι μαθητές, δεν ειναι κατακριτέο και ανεπιθύμητο. Είναι προφανές, όμως, ότι υπάρχουν μαθητές που δεν κάνουν τα απαραίτητα τεστ πριν να τα δηλώσουν στη κατάλληλη πλατφόρμα και έτσι η επέκταση του ιού συνεχίζεται, καθώς έχουμε δει αρκετές φορές περιστατικά ασυμπτωματικών ασθενών.
Οι καθηγητές, από τη δική τους πλευρά καταβάλουν, προσπάθεια προκειμένου να εφαρμοστούν έστω και τα πιο προφανή μέτρα, όπως η χρήση μάσκας, διότι οι μικρότερες ηλικίες δεν ακολουθούν πιστά τις εντολές. Παρατηρείται συχνά το φαινόμενο πολλοί μαθητές να τοποθετούν τη μάσκα κάτω από τη μύτη η και το στόμα και να κυκλοφορούν στους κοινούς διαδρόμους του σχολείου. Η τρίτη Λυκείου παρόλα αυτά, μετά την επιστροφή των διακοπών φαίνεται πιο συνειδητοποιημένη και όλοι σχεδόν οι μαθητές προσέχουν, όσο αυτό είναι δυνατό σε έναν τέτοιο χώρο. Επειδή, όμως, τις πρώτες ώρες όλοι οι μαθητές κάθονται στον εσωτερικό χώρο του σχολείου εξαιτίας των καιρικών συνθηκών, παρατηρείται συνωστισμός ανάμεσα σε μαθητές από διαφορετικές αίθουσες.
Θα ήθελα να αναφερθώ σε ένα περιστατικό που συνέβη αυτές τις ημέρες στο σχολείο. Συγκεκριμένα την Πέμπτη 13/1 μας ανακοίνωσαν την απουσία τριών καθηγητών, με αποτέλεσμα να μείνουμε στο σχολείο τις τρεις πρώτες ώρες χωρίς να γίνει μάθημα, έχοντας κενό και αυτό συνέβη παράλληλα με άλλα δύο τμήματα, που αντίστοιχα δεν είχαν μάθημα. Αυτό μας πηγαίνει πίσω, ειδικά εμάς τους μαθητές που δίνουμε φέτος πανελλήνιες, καθώς είτε χάνουμε κάποιο σημαντικό μάθημα, είτε χάνουμε πολύτιμο χρόνο από διάβασμα στο σπίτι, σε περίπτωση που μας ενημέρωναν νωρίτερα για τις συγκεκριμένες απουσίες.»
«Δεν μπορούμε να προφυλαχτούμε, ενώ υπάρχουν 25+ άτομα σε μία τάξη και τα κρούσματα είναι τόσο αυξημένα μετά από τις διακοπές»
Ανδριάνα Ταρασίδου / Μαθήτρια Λυκείου:
«Η ζωή μας μετά την Covid-19 έχει αλλάξει καθοριστικά, ειδικά για εμάς τους μαθητές και η νέα χρονιά έρχεται να μας το υπενθυμίσει. Οι καθηγητές αναφέρουν συχνά πως πρέπει να προσέχουμε, αλλά δεν μπορούμε να προφυλαχτούμε, ενώ υπάρχουν 25+ άτομα σε μία τάξη και τα κρούσματα είναι τόσο αυξημένα μετά από τις διακοπές. Τα self test βοηθάνε την κατάσταση, εφόσον, όμως, τα κάνουν όντως τα παιδιά στο σπίτι.
Προσωπικά φοβάμαι πολύ για το αν κολλήσω εγώ και μετά χωρίς να το θέλω κολλήσω και την οικογένειά μου. Με τα μέτρα προστασίας που έχουν βάλει οι ανώτεροι δεν θεωρώ πως μας προστατεύουν από τα τόσα χιλιάδες κρούσματα κατά τη διάρκεια των εορτών και μετά από αυτές. Έτσι, ο κίνδυνος μεγαλώνει, όπως και το άγχος και η ανησυχία από τότε που ξεκίνησαν τα σχολεία.»
«Αδιαμφισβήτητα, τις τελευταίες ημέρες οι συνθήκες και τα μέτρα που επιβάλλονται στους μαθητές τους δυσκολεύουν αρκετά!»
Έλενα Προξένου / Μαθήτρια Γυμνασίου:
«Το άνοιγμα των σχολείων, έπειτα από τις διακοπές των Χριστουγέννων ήταν ένα θέμα που προβλημάτιζε τους ειδικούς τις τελευταίες εβδομάδες. Οι μαθητές φαίνεται να δυσκολεύονται με τα νέα μέτρα στα σχολεία, αφού αποτελούν κάτι νέο για εκείνους, κάτι που δεν έχουν βιώσει τα προηγούμενα χρόνια. Η υποχρεωτική χρήση της μάσκας, η οποία παίζει καθοριστικό ρόλο στην προσπάθεια μεγαλύτερης άμυνας απέναντι στη διασπορά του ιού, δυσκολεύει τους μαθητές κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Παράλληλα, η εντολή να προμηθεύονται τρία self test την εβδομάδα είναι αρκετά κουραστικό για παιδιά ηλικίας έξι έως δεκαεπτά ετών, αλλά και για τους γονείς που έχουν μία παραπάνω έγνοια στο μυαλό τους. Αδιαμφισβήτητα, λοιπόν, τις τελευταίες ημέρες οι συνθήκες και τα μέτρα που επιβάλλονται στους μαθητές τους δυσκολεύουν αρκετά! Ωστόσο, πρέπει να ομολογήσω, πως η χρήση της μάσκας και η προμήθεια τριών self test εβδομαδιαίως δεν είναι εφικτό να σταματήσουν, καθώς δυστυχώς ή ευτυχώς είναι οι μόνες λύσεις για να αμυνθούμε απέναντι στον κορονοϊό.»
Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.