Άρθρο του Υφυπουργού Εσωτερικών αρμόδιου για θέματα Μακεδονίας – Θράκης κ. Σταύρου Καλαφάτη στην ιστοσελίδα του Τομέα
«Η Ελλάδα άρχισε να αλλάζει και δεν σταματά. Μαζί της αλλάζει -κι αλλάζει ακόμα πιο γρήγορα- η Θεσσαλονίκη. Κι αυτό γιατί μια σειρά έργων και δράσεων διασφαλίζουν τις προϋποθέσεις που αναβαθμίζουν την εικόνα και την ελκυστικότητά της, την προοπτική και τη δυνατότητά της να επανατοποθετηθεί στο χάρτη της ευρύτερης γειτονιάς μας. Προφανώς τίποτα δεν γίνεται από τη μια μέρα στην άλλη. Το νερό, όμως, μπήκε στο αυλάκι και δεν γυρίζει πίσω. Οι δεσμεύσεις που αναλάβαμε -και εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα της ΔΕΘ- γίνονται πράξη. Με προσωπικές παρεμβάσεις του ιδίου και σύμπραξη των αρμόδιων Υπουργείων, οι ταχύτητες αυξάνονται και ό,τι δεσμευτήκαμε υλοποιείται, ό,τι είπαμε, γίνεται», τονίζει ο Υφυπουργός Εσωτερικών αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας – Θράκης κ. Σταύρος Καλαφάτης, σε ανάρτησή του στην ιστοσελίδα του τομέα και επισημαίνει τα 20 συν 1 έργα και δράσεις που έχουν δρομολογηθεί και βρίσκονται σε εξέλιξη στην πόλη.
Αναφέρει συγκεκριμένα:
Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία προκαλεί ισχυρές αναταράξεις στην παγκόσμια αγορά ενέργειας και κατ’ επέκταση στις οικονομίες της Ευρώπης και τα οικονομικά επιχειρήσεων και νοικοκυριών. Οι συνέπειες είναι ήδη σοβαρές και στη χώρα μας και προφανώς θα έχουν επέκταση στο χρόνο. Άμυνά μας είναι τα όσα πετύχαμε χάρη στις πολιτικές των τελευταίων 2,5 χρόνων, καθώς και όσα ήδη δρομολογήσαμε. Η Ελλάδα άρχισε να αλλάζει και δεν σταματά. Μαζί της αλλάζει -κι αλλάζει ακόμα πιο γρήγορα- η Θεσσαλονίκη. Κι αυτό γιατί μια σειρά έργων και δράσεων διασφαλίζουν τις προϋποθέσεις που αναβαθμίζουν την εικόνα και την ελκυστικότητά της, την προοπτική και τη δυνατότητά της να επανατοποθετηθεί στο χάρτη της ευρύτερης γειτονιάς μας.
Προφανώς τίποτα δεν γίνεται από τη μια μέρα στην άλλη. Το νερό, όμως, μπήκε στο αυλάκι και δεν γυρίζει πίσω. Οι δεσμεύσεις που αναλάβαμε -και εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα της ΔΕΘ- γίνονται πράξη. Με προσωπικές παρεμβάσεις του ιδίου και σύμπραξη των αρμόδιων Υπουργείων, οι ταχύτητες αυξάνονται και ό,τι δεσμευτήκαμε υλοποιείται, ό,τι είπαμε, γίνεται. Ανάμεσα στα άλλα:
Πρώτο: Μετρό Θεσσαλονίκης. Η κατασκευή προχωρά και στη βασική γραμμή έχει υλοποιηθεί το 82% του έργου, σε πείσμα όσων σήκωναν προσκόμματα. Στην επέκταση της Καλαμαριάς το έργο έχει υλοποιηθεί κατά 84%. Ολοκληρώθηκε ήδη η παραλαβή των 18 συρμών -πλήρως αυτοματοποιημένων και εξοπλισμένων με συστήματα υψηλής τεχνολογίας- που θα εξυπηρετούν τη γραμμή, από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό ως τη Νέα Ελβετία και γίνονται, ήδη, τα δοκιμαστικά δρομολόγια.
Δεύτερο: FlyOver. Οι διαδικασίες για τη Νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης, προχωρούν τάχιστα. Ήδη έχει οριστεί προσωρινός ανάδοχος. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη εναέρια οδό στην Ελλάδα, με συνολικό μήκος 13 χιλιομέτρων, που θα αναβαθμίσει ουσιαστικά την κυκλοφοριακή ικανότητα και την οδική ασφάλεια.
Τρίτο: Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά. Η μετατροπή του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά, σε μεγάλο Μητροπολιτικό Πάρκο έχει ξεκινήσει. Από τη σύμβαση του Δεκεμβρίου του 2021, βρισκόμαστε στο στάδιο των εργασιών. Οι κάτοικοι της περιοχής βλέπουν να σχηματίζεται ένας μεγάλος πνεύμονας πρασίνου για ολόκληρη την πόλη. Βλέπουν τα έργα στα δύο στρατιωτικά κτίρια, που θα μετατραπούν σε μουσεία, ένα για τον Προσφυγικό Ελληνισμό κι ένα για τα αρχαία που αποκαλύφθηκαν κατά τις εργασίες του Μετρό και θα συμβάλλουν στη διατήρηση και την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς μας.
Τέταρτο: Ανάπλαση Δ.Ε.Θ. Βρίσκονται σε εξέλιξη -χωρίς καθυστερήσεις, μέσα στο χρονοδιάγραμμα που όρισε η διοίκηση της ΔΕΘ Α.Ε- οι διαδικασίες για την αναμόρφωση του χώρου της ΔΕΘ. Ολοκληρώθηκε ο Διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός. Υπογράφηκε το Μνημόνιο Συνεργασίας με τον εποπτευόμενο από τον Τομέα Μακεδονίας και Θράκης φορέα, την ΕΥΑΘ, για την ανακατασκευή του αγωγού ομβρίων που θα διέρχεται κάτω από τις νέες εγκαταστάσεις. Αναμένονται μέσα στους επόμενους μήνες οι αρχιτεκτονικές και λοιπές προμελέτες. Η πόλη θα αποκτήσει αφενός ένα σύγχρονο εκθεσιακό και συνεδριακό κέντρο και αφετέρου έναν πνεύμονα πρασίνου στο κέντρο της, φυσική συνέχεια του πάρκου της ΧΑΝΘ ως το κάμπους του ΑΠΘ.
Πέμπτο: Πανεπιστημιακό Παιδιατρικό Νοσοκομείο. Προχωρούν οι διαδικασίες για το Νοσοκομείο το οποίο θα στεγάσει όλες τις παιδιατρικές κλινικές της πόλης. Εγκρίθηκε από τη Βουλή -χωρίς τις ψήφους του ΣΥΡΙΖΑ- η σύμβαση δωρεάς του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος», ύψους 160 εκατ. ευρώ, για την ανέγερσή του και δημοπρατήθηκε στις αρχές Ιανουαρίου η οδική σύνδεσή του, με τη βελτίωση του δρόμου μήκους 4,51 χιλιομέτρων, καθώς και τα αναγκαία συνοδά έργα υποδομής.
Έκτο: Αντιπλημμυρικά έργα στην ευρύτερη περιοχή της Λαχαναγοράς. Δημοπρατήθηκε τον Αύγουστο, η κατασκευή τους και σε 30 μήνες, θα δοθεί λύση σε ένα πρόβλημα δεκαετιών, με τα όμβρια ύδατα που έπνιγαν, όχι μόνον τη Λαχαναγορά, αλλά και περιοχές σε Δενδροπόταμο, Διαβατά, Στρατόπεδο Γκόνου και Καλοχώρι. Σύντομα δημοπρατείται και το έργο διευθέτησης ρεμάτων της περιοχής Ωραιοκάστρου και η κατασκευή των απαραίτητων δικτύων ομβρίων υδάτων.
Εβδομο: Μουσείο Ολοκαυτώματος. Με τροπολογία που ψηφίστηκε τον Μάιο του 2021, λύθηκαν οριστικά τα ζητήματα χωροθέτησης και άνοιξε ο δρόμος για την ανέγερσή του. Επιτράπηκε η ανταλλαγή οικοπέδου που ανήκει στη διαχείριση της ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε., με οικόπεδο του Δήμου, ώστε να γίνει το Μουσείο σε χώρο που να είναι ορατό από τη Δυτική Είσοδο της πόλης. Βρίσκεται σε εξέλιξη η Μουσειολογική Μελέτη, με ευθύνη της Ισραηλιτικής Κοινότητας
Όγδοο: Ενοποίηση του Παράκτιου Μετώπου. Ολοκληρώνεται η δημόσια διαβούλευση, στην οποία έχει τεθεί το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο. Προχωρούν, από το περασμένο καλοκαίρι, απαραίτητες προεργασίες, όπως ο καθαρισμός στη δυτική παράκτια ζώνη, στα διοικητικά όρια των Δήμων Δέλτα, Μενεμένης και Θεσσαλονίκης, από το Εθνικό Πάρκο Δέλτα Αξιού έως το λιμάνι.
Ένατο: Οδική σύνδεση ΠΑΘΕ με το λιμάνι της πόλης. Υπογράφηκε η σύμβαση για την οδική σύνδεση της 6ης Προβλήτας του λιμανιού με τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό και το έργο ολοκληρώνεται στο τέλος του 2023. Το έργο αφενός θα λειτουργεί αποσυμφορητικά σε ό,τι αφορά τους δρόμους της πόλης και αφετέρου θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη κέντρων logistics, αναβαθμίζοντας τη θέση της πόλης ως διαμετακομιστικού κόμβου. Προοπτική που θα ενισχύσει και η σχεδιαζόμενη σιδηροδρομική σύνδεση της 6ης Προβλήτας με την υφιστάμενη γραμμή, η οποία συνδέει τον Σταθμό Διαλογής Θεσσαλονίκης με τον Εμπορικό Σταθμό και τον Λιμένα.
Δέκατο: Γέφυρα του Αλιάκμονα. Ολοκληρώνονται στα τέλη του 2022 τα έργα ενίσχυσης και συντήρησης της γέφυρας του Αλιάκμονα, στα περίχωρα της Θεσσαλονίκης, που θα διασφαλίσουν την επιμήκυνση της ζωής της. Συμπεριλαμβάνονται στο πρόγραμμα αναβάθμισης 96 παλαιών γεφυρών, που ξεκίνησε το 2019.
Ενδέκατο: Αυθαίρετα Μετεώρων. Δόθηκε λύση στο ζήτημα με τα αυθαίρετα κατοίκων των Μετεώρων και απομένουν λεπτομέρειες, για να αποκτήσουν νόμιμους τίτλους κυριότητας, μετά την ψήφιση της τροπολογίας για την παραχώρηση άρτιων οικοπέδων του Δήμου Παύλου Μελά. Μια προσπάθεια που άρχισα ως Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος και ολοκληρώθηκε χάρη στις κοινές προσπάθειες υπουργών. Πλέον οι κάτοικοι των Μετεώρων θα μπορούν να μεταβιβάσουν τα ακίνητά τους και να προχωρήσουν σε εργασίες συντήρησης και ανακαίνισης.
Δωδέκατο: Δικαστικό Μέγαρο. Προωθείται λύση επιπλέον κτιρίου στο ίδιο σημείο. Εξετάζονται προτάσεις για την μεταστέγαση ορισμένων δικαστικών υπηρεσιών και την ταυτόχρονη δημιουργία μιας πλατείας Δικαστηρίων, που θα συμβάλει στην αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής. Είναι σε εξέλιξη η διαδικασία για την ανακατασκευή του Δικαστικού Μεγάρου καθώς και για την ανέγερση των Δικαστικών Μεγάρων σε Έδεσσα, Σέρρες και Κιλκίς.
Δέκατο τρίτο: Αστικά Λεωφορεία. Διπλασιάστηκε ο στόλος των λεωφορείων που κυκλοφορούν στους δρόμους της Θεσσαλονίκης. Η κυβέρνηση παρέλαβε τον ΟΑΣΘ τον Ιούλιο του 2019 με στόλο 235 λεωφορείων και αυτήν τη στιγμή, κινούνται στους δρόμους κατά μέσο όρο 460 οχήματα. Άλλα 120 διαθέτουν τα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης και καλύπτουν το μεταφορικό έργο σε 25 γραμμές. Μέσω leasing αποκτήθηκαν 260 οχήματα. Παράλληλα, η Θεσσαλονίκη έχει ενταχθεί στον διεθνή διαγωνισμό για την προμήθεια 770 νέων λεωφορείων χαμηλών και μηδενικών ρύπων (για Αθήνα και Θεσσαλονίκη), προϋπολογισμού 384 εκ. ευρώ, με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ.
Δέκατο τέταρτο: Γηπεδικές Εγκαταστάσεις. Η Κυβέρνηση εργάζεται έτσι ώστε όλες τις ομάδες της πόλης να αποκτήσουν σύγχρονα γήπεδα. Προχωρούν οι διαδικασίες για το γήπεδο του ΠΑΟΚ, καθώς ενσωματώθηκαν στο φάκελο που στάλθηκε στο Συμβούλιο της Επικρατείας οι παρατηρήσεις για τα συνοδά έργα, που είχε ζητήσει η ομάδα. Παράλληλα, δόθηκε λύση στο πρόβλημα των εγκαταστάσεων του ΗΡΑΚΛΗ, σε Μίκρα και Χορτατζήδες, αφού ο “Γ.Σ. Ηρακλής” έχει, πλέον, τη δυνατότητα αξιοποίησης των ακινήτων. Προχωρούν επίσης οι διαδικασίες, ώστε ο ΑΡΗΣ να αποκτήσει κι αυτός, ένα σύγχρονο γήπεδο και να γίνει στο Χαριλάου μεγάλο πάρκο.
Δέκατο πέμπτο: Βελτιώνονται οι εγκαταστάσεις 16 σχολικών μονάδων της πόλης μας μέσω ΣΔΙΤ. Το έργο, προϋπολογισμού 129 εκ. ευρώ, περιλαμβάνει την κατασκευή ισάριθμων υπερσύγχρονων βιοκλιματικών μονάδων σε νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια σε Πεύκα, Συκιές, Ευκαρπία, Πολίχνη, Λαγκαδά, Ωραιόκαστρο, Μίκρα, Αμπελόκηπους, Καλαμαριά και Πυλαία.
Δέκατο έκτο: Σιδηροδρομική σύνδεση Ο.Λ.Θ. – 6ης Προβλήτας. Το έργο βρίσκεται στο στάδιο της προκήρυξης (σε ενιαίο διαγωνισμό της ΕΡΓΟΣΕ μαζί με το έργο του προαστιακού). Θα κατασκευαστεί μονή σιδηρογραμμή 3,2 χιλιομέτρων δύο τμημάτων, από το Σταθμό Διαλογής Θεσσαλονίκης και τον Εμπορικό Σταθμό ως το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Δέκατο έβδομο: Προαστιακός Σιδηρόδρομος Δυτικής Θεσσαλονίκης. Βρίσκεται στο στάδιο της προκήρυξης. Θα χρησιμοποιηθούν οι υφιστάμενες σιδηροδρομικές γραμμές, αλλά και νέα τμήματα. Η μία από τις τρεις γραμμές θα συνδέει το λιμάνι με τα Διαβατά. Ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται στα 55 εκ ευρώ.
Δέκατο όγδοο: Ασφαλής και σύγχρονος δρόμος προς τη Γαλάτιστα και τον Πολύγυρο. Στην οδική σύνδεση Θεσσαλονίκης – Πολυγύρου συνεχίζονται οι παρεμβάσεις σε μήκος 12,5 χλμ στο τμήμα Θέρμη – Γαλάτιστα, από τα οποία τα 3 χλμ αφορούν νέα χάραξη. Τμήμα της νέας χάραξης, μήκους 5 χλμ παραδόθηκε στην κυκλοφορία τον Δεκέμβριο του 2021 και οι παραδόσεις τμημάτων συνεχίζονται, με τελικό ορίζοντα παράδοσης τον Μάρτιο του 2023.
Δέκατο ένατο: Σιδηροδρομικές συνδέσεις Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα και Θεσσαλονίκης – Ειδομένης. Εκσυγχρονίζονται οι σιδηροδρομικές συνδέσεις και προχωρά η νέα σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης. Στη σιδηροδρομική γραμμή προς Προμαχώνα και Ειδομένη εγκαθίσταται σύγχρονο σύστημα σηματοδότησης και αντικαθίστανται 37 αλλαγές τροχιάς που θα εξυπηρετήσουν τις ανάγκες σηματοδότησης. Η σιδηροδρομική σύνδεση προς Προμαχώνα γίνεται ηλεκτροκίνητη σε μήκος 143 χλμ., ενώ προβλέπεται η βελτίωση των σταθμών και τοποθέτηση αυτόματων συστημάτων φύλαξης, στις ισόπεδες διαβάσεις.
Εικοστό: Έργα αποχέτευσης, ύδρευσης και άρδευσης σε όλη την Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης. Υλοποιούνται, ήδη, το δίκτυο αποχέτευσης της Κοινότητας Προχώματος και ο εκσυγχρονισμός της μονάδας επεξεργασίας λυμάτων Ακροποτάμου. Βρίσκονται επίσης στη διαδικασία δημοπράτησης έργα άρδευσης στη Θέρμη και στη Νέα Μεσήμβρια. Παράλληλα, η ΕΥΑΘ Παγίων Α.Ε., σχεδιάζει γραμμικό πάρκο υπερτοπικής σημασίας.
Εικοστό πρώτο: Τεχνολογικό Πάρκο Thess INTEC. Αναμένεται να αποτελέσει ένα από τα μεγαλύτερα Κέντρα Καινοτομίας και Τεχνολογίας στην Ευρώπη. Η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων προβλέπει την ανάπτυξη ερευνητικών εργαστηρίων, παραγωγικών μονάδων, χώρους πρασίνου, αλλά και ένα ξενοδοχείο με θεματικό πάρκο – ενυδρείο στα 760 στρέμματα στην Περαία της Θεσσαλονίκης, όμορα με το αεροδρόμιο «Μακεδονία». Εντός του 2022 αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι οριστικές μελέτες και να έχει προχωρήσει η κατασκευή των βασικών έργων υποδομής. Το Thess INTEC θα ολοκληρωθεί σε φάσεις και η ολοκλήρωση της πρώτης αναμένεται την άνοιξη του 2024 με την εγκατάσταση των πρώτων startups και ερευνητικών κέντρων.
Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.