Ομιλία του τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτη Φάμελλου, στη Διαρκή Επιτροπή δημόσιας διοίκησης, δημόσιας τάξης και δικαιοσύνης για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών
Ενώ ο Πρωθυπουργός έχει εξαγγείλει από τον Αύγουστο ότι οι δασικές υπηρεσίες θα μεταφερθούν στο Υπουργείο Περιβάλλοντος μέσα σε ένα μήνα, ο κ. Βορίδης τον διαψεύδει ακόμη μία φορά αφού, φέρνει διατάξεις για την υλοποίηση της μεταφοράς αυτής σήμερα, οχτώ μήνες μετά και εισηγείται διατάξεις δασικής αλλά και πολεοδομικής νομοθεσίας.
Ενώ οι δήμοι ασφυκτιούν και αδυνατούν να διαχειριστούν, με ευθύνη της κυβέρνησης, το υπέρογκο κόστος ενέργειας, η κυβέρνηση από την πίσω πόρτα φέρνει ρυθμίσεις που πρακτικά τους αφαιρεί έσοδα. Δίνει τη δυνατότητα να μην καταβάλλεται το τέλος ακίνητης περιουσίας, το οποίο είναι ένα πάρα πολύ ωραίο προεκλογικό ρουσφέτι. Είναι ξεκάθαρο ότι αυτό το νομοσχέδιο σκούπα είναι ακραία προεκλογικό, αλλά η κυβέρνηση το έχει παρακάνει. Σε ένα νομοσχέδιο έχει μαζέψει αποχαρακτηρισμούς, αυθαίρετα, ρουσφέτια, εκχερσώσεις, ό,τι μπορεί να φανταστείτε που εγείρουν μέχρι και ζήτημα αντισυνταγματικότητας.
Βέβαια σε αυτό το νομοσχέδιο ο κ. Βορίδης έχει κάνει και «high score» με διαβούλευση 7 ημερών fast track , και όποιος πρόλαβε τον κύριον είδε. Προσχηματική η δημόσια διαβούλευση, όπως προσχηματική είναι και η αριστεία και η επιτελικότητα.
Ο κ. Μητσοτάκης, στην προσπάθειά του να κρύψει τις ευθύνες της κυβέρνησης της ΝΔ για τις ακραίες καταστροφικές πυρκαγιές του καλοκαιριού, στις 13.08.2021 εξήγγειλε ότι θα μεταφέρει τις δασικές υπηρεσίες από το Υπουργείο Περιβάλλοντος στο Υπουργείο Εσωτερικών σε ένα μάλιστα μήνα. Σήμερα, 7 μήνες μετά, με το νομοσχέδιο του κυρίου Βορίδη ακόμα και οι διαπιστωτικές πράξεις που έχουν εκδοθεί ακυρώνονται και ότι η όλη διαδικασία της μεταφοράς είναι στον αέρα.
Γιατί η κυβέρνηση ΝΔ και ιδιαίτερα ο κ. Μητσοτάκης, που αρέσκεται σε αυτό το σπορ, νομίζει ότι τα επικοινωνιακά πυροτεχνήματα μπορούν να αντικαταστήσουν το σχεδιασμό, την εθνική στρατηγική για τα δάση, την οποία είχε ολοκληρώσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ με προσωπικό και με επιχειρησιακά εργαλεία. Πετάμε ένα πυροτέχνημα και 7 μήνες μετά τρέχουμε να μαζέψουμε τα ασυμμάζευτα.
Απίστευτο αλαλούμ, 24 Αυγούστου συστήνεται ομάδα διοίκησης έργου για τη μεταφορά του προσωπικού, στις 7.10.2021 , ανατίθεται το έργο υποστήριξης της ομάδας διοίκησης έργου σε εταιρεία εκτός ΥΠΕΝ, 13 Σεπτεμβρίου εκδίδεται έγγραφο του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Εσωτερικών που παγώνει όλα τα ζητήματα που σχετίζονται με τα αιτήματα των δασικών υπαλλήλων για συνταξιοδοτήσεις, μεταθέσεις, μετατάξεις, άδειες για άσκηση ιδιωτικού έργου κ.α., στις 12 Νοεμβρίου το Υπουργείο Εσωτερικών εκδίδει νέα εγκύκλιο όπου παραδέχεται ότι δεν έχουν εκδοθεί διαπιστωτικές πράξεις και υπάρχουν προβλήματα ακόμα και υπηρεσιακά και ότι οι Δασικές Υπηρεσίες συνεχίζουν να εξυπηρετούνται για όλο το εύρος των αρμοδιοτήτων τους από́ τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις της Χώρας. Μια μέρα πριν τη δεύτερη εγκύκλιο του ΥΠΕΣ ο κ. Σκρέκας έλεγε στη Βουλή ότι ο συντονισμός πλέον της δασικής υπηρεσίας είναι ταχύτερος και αποδοτικότερος γιατί οι δασικές υπηρεσίες μεταφέρθηκαν στο Υπουργείο Περιβάλλοντος. Μήπως να τον ενημερώσετε κύριε Βορίδη ότι δεν ισχύει αυτό για να μην εκτίθεται; Είναι απίστευτα αυτά τα οποία συμβαίνουν με την κυβέρνηση της ΝΔ.
Προχωρώ στο άρθρο 36 για την ανάθεση αρμοδιοτήτων. Είναι δυνατόν να ανατίθενται σε δασικούς υπαλλήλους ζητήματα προϋπολογισμού, εκκαθάρισης, ενταλματοποίησης και πληρωμής δαπανών, όταν ακόμα και το ίδιο το προσωπικό, που δεν έχει ενισχυθεί, λέει ξεκάθαρα, ότι δεν έχει τις ειδικές γνώσεις για να ανταποκριθεί σε αυτές τις υποχρεώσεις;
Αφήνετε τις δασικές υπηρεσίες χωρίς υποστήριξη οικονομικών υπηρεσιών και πληροφοριακών συστημάτων ενώ κατά τα άλλα ζούμε στην ψηφιακή χώρα του κ. Πιερρακάκη. Στη διαβούλευση αναφέρθηκε επίσης ότι ο προϊστάμενος της διεύθυνσης συντονισμού και επιθεώρησης δασών δεν μπορεί να είναι και προϊστάμενος της οικονομικής υπηρεσίας καθώς υπάρχει ζήτημα ασυμβίβαστου.
Στο άρθρο 39 που είναι η αποθέωση της αριστείας, ο κ. Βορίδης, λέει πάρα πολύ σωστά, ότι ακυρώνονται οι διαπιστωτικές πράξεις που έχουν βγει μέχρι τώρα για να επικαιροποιηθούν, άρα δεν ισχύουν και αρχίζουν πάλι από το μηδέν.
Πέρα από τα θέματα των δασικών υπηρεσιών ο κ. Βορίδης αλλάζει και τον τρόπο οριοθέτησης οικισμών. Με τις νέες ρυθμίσεις μπορούν να αλλάξουν όρια οι οικισμοί, ρουσφετολογικά, χωρίς να ακολουθούνται οι ορθές διαδικασίες του πολεοδομικού σχεδιασμού, προφανώς και με απαράδεκτες ρυθμίσεις. Δίνεται η δυνατότητα για απίστευτες εξυπηρετήσεις. Για παράδειγμα, με ένα ειδικό πολεοδομικό σχέδιο μπορεί να γίνεται οριοθέτηση οικισμών με πολεοδομικά σχέδια που δεν είναι μελέτες οριοθέτησης οικισμών, με παράθυρα ουσιαστικά, με ανεξάρτητες (τάχατες) πολεοδομικές μελέτες και με εξαιρέσεις, όπως να γίνεται μία πολεοδομική ρύθμιση κατά μήκος οδικού άξονα. Δηλαδή, το ότι γινόταν γραμμική πολεοδομική ανάπτυξη εκτός σχεδίων, τώρα γίνεται και με τη βούλα να μπει στο πολεοδομικό σχέδιο και, δυστυχώς, αναφέρονται και όροι, όπως πολεοδομικός σε ενδιαφέροντα σημεία. Δηλαδή τι; Μπορεί, να είναι κάποιες βίλες, κάποιων εφοπλιστών ή κάποιων εργολάβων ή κάποιο Real Estate; Τραγικές επιλογές.
Στα υπόλοιπα, βλέπουμε, ότι παρατείνονται προθεσμίες για θέματα αυθαιρέτων και μάλιστα, μπαίνει στο άρθρο 75, παρέκκλιση από όρους δόμησης για φορείς ηλεκτρικής ενέργειας, δηλαδή αλλάζει ο νόμος 4759 του 2020. Δηλαδή, η ΝΔ των αρίστων έρχεται να ψηφίσει και να ξεψηφίσει άρθρο που η ίδια ψήφισε πριν από λίγο χρονικό διάστημα.
Στο άρθρο 76, τροποποιούνται τα δικαιολογητικά αυθαιρέτων, εφόσον ακόμα οι κκ Σκρέκας-Ταγαράς, προσπαθούν να ξεφύγουν από τα αδιέξοδα που δημιούργησε ο κ. Χατζηδάκης και έρχονται να διαψεύσουν όμως και τους ίδιους τους εαυτούς τους και δίνουν και άλλη παράταση στις διαδικασίες των αυθαιρέτων.
Ενώ είχαν προβλέψει μόνο για τα αυθαίρετα ακίνητα των τραπεζών και των Leasing τακτοποιήσεις, δεν έχουν ακόμα καμία λύση για τους στάσιμους οικισμούς, για τις σταβλικές εγκαταστάσεις, για τα κτίρια που θα μπουν στο «Εξοικονομώ», κυριολεκτικά γονατογραφήματα.
Στο άρθρο 80 έρχεται ο κ. Βορίδης να παραβιάσει και να αλλάξει βασικές διατάξεις στη δασική νομοθεσία. δίνεται η κυριότητα σε εκτάσεις δασικές και δασών στους ιδιώτες, ακόμα και με τίτλους που εκδόθηκαν χθες, δηλαδή χωρίς να υπάρχει μία χρονοσειρά, μία συγκεκριμένη αφετηρία.
Δεύτερον, δίνεται η δυνατότητα αποχαρακτηρισμού όλων των δασικών εκτάσεων χωρίς να πάμε, έστω σε τίτλους, αλλά με απλή πιθανολόγηση και τη χρήση ενόρκων βεβαιώσεων και Ε9. Αυτό σημαίνει ότι εξέρχονται της δασικής νομοθεσίας και άρα, υπόκεινται σε άμεση εκχέρσωση και αλλαγή χρήσης .Εδώ δεν ξέρω, αν ο κ. Βορίδης μπορεί να μας πει αν αυτό είναι συνταγματικό και, μάλιστα, αν τελικά αυτή ήταν η πρόταση της ειδικής νομοπαρασκευαστικής επιτροπής που είχε συσταθεί από το ΥΠΕΝ για τα θέματα των δασωμένων αγρών.
Τέλος, τροποποιούν τη ρύθμιση του ΣΥΡΙΖΑ για τη δυνατότητα γεωργικής ή δενδροκομικής καλλιέργειας μέχρι τα 30 στρέμματα δασωμένων αγρών που σήμερα έχουν την μορφή του δάσους, εισάγοντας πρόσθετες προϋποθέσεις που το κάνουν πιο δύσκολο τώρα.
Όλα αυτά που φέρνετε από το παράθυρο δεν ξέρουμε αν μπορούν να υλοποιηθούν γιατί έχουν μεγάλες αντισυνταγματικές ασάφειες και δεν προέκυψαν από κανονική διαδικασία νομοθέτησης. Πάντως όλο το νομοσχέδιο είναι σίγουρα μια προεκλογική φωτογραφία.
Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.