της Έλενας Χελβατζόγλου
Οι μαθησιακές δυσκολίες αποτελούν ένα ζήτημα που απασχολεί όλο και περισσότερο τη σημερινή κοινωνία. Γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί αποτελούν τρεις αλληλένδετους κρίκους για τον εντοπισμό και την αντιμετώπιση των δυσκολιών αυτών. Το SPEAKNEWS μίλησε με ειδικούς επιστήμονες, που ειδικεύονται στις μαθησιακές δυσκολίες και απαντούν σε βασικά, καθημερινά ερωτήματα ανοίγοντας τον δρόμο της γνώσης για το ζήτημα αυτό.
Μαίρη Πότσικα, Εργοθεραπεύτρια
1. Γιατί ένα παιδί στις μέρες μας να χρειαστεί συνεδρίες εργοθεραπείας; Ποια είναι τα σημάδια, που αξίζει να δώσει προσοχή ένας γονιός στο παιδί του ή ένας εκπαιδευτικός;Οι γονείς είναι θετικοί στο να βοηθήσουν τα παιδιά τους ή υπάρχει πρόβλημα αποδοχής της συγκεκριμένης κατάστασης;
Η εργοθεραπεία είναι η επιστήμη η οποία μέσω της θεραπευτικής χρήσης των σκόπιμων έργων, βοηθά τον άνθρωπο να αποκτήσει και να διατηρήσει το μέγιστο επίπεδο της λειτουργικότητας και της ανεξαρτησίας του. Από την γέννηση ενός παιδιού μέχρι και τα πρώτα σχολικά του χρόνια, εξελίσσονται τα πιο σημαντικά αναπτυξιακά ορόσημα, τα οποία θα σηματοδοτήσουν την μετέπειτα πορεία του παιδιού σε όλους τους τομείς της ζωής του. Συνοπτικά υπάρχουν ορισμένες ενδείξεις για την αναγκαιότητα ένταξης ενός παιδιού σε προγράμματα εργοθεραπείας. Στην βρεφική, την προσχολική αλλά και την πρώτη σχολική ηλικία, ενδείξεις αποτελούν οι δυσκολίες στο παιχνίδι, η αδεξιότητα και η δυσκολία στην αδρή και την λεπτή κινητικότητα, η υπερκινητικότητα και η παρόρμηση, τα προβλήματα συγκέντρωσης, η έλλειψη χρονικού και χωρικού προσανατολισμού, οι αισθητηριακές δυσκολίες, η δυσκολία στην εμπλοκή με τα σχολικά έργα, η ελλιπής έκφραση και κοινωνικότητα και η δυσκολία στην αυτοεξυπηρέτηση. Αν ανιχνευτούν τέτοια προβλήματα, τότε καλό είναι οι γονείς να απευθυνθούν σε έναν εργοθεραπευτή, ο οποίος θα αξιολογήσει το παιδί και θα δημιουργήσει για αυτό το κατάλληλο στόχο κατευθυνόμενο πρόγραμμα παρέμβασης, κυρίως μέσω του παιχνιδιού, για την βελτίωση της λειτουργικότητας του.
Οι γονείς είναι περισσότερο θετικοί και δεκτικοί στο να αντιληφθούν τις δυσκολίες και να βοηθήσουν τα παιδιά τους. Σίγουρα υπάρχουν συχνά ζητήματα με το κομμάτι της αποδοχής τέτοιων καταστάσεων από τους γονείς και γενικά την κοινωνία, αλλά αυτό πιστεύω διαφοροποιείται ανάλογα την περίπτωση.
2. Η πολιτεία έχει λάβει τα κατάλληλα μέτρα εντοπισμού τέτοιων περιστατικών και αντιμετώπισης τους; Το δημόσιο σχολείο ποσό καλά προετοιμασμένο είναι σε γνωστικό επίπεδο, έτσι ώστε να αντιμετωπίσει ορθά τέτοια περιστατικά;
Θεωρώ ότι η πολιτεία δεν έχει λάβει στο μέγιστο τα κατάλληλα μέτρα. Σίγουρα έχουν γίνει πολλά βήματα σε σχέση με το παρελθόν και γίνονται συνεχώς, παρόλα αυτά το δημόσιο σχολείο δεν είναι ακόμα προετοιμασμένο πλήρως, σε γνωστικό επίπεδο, ούτε θεωρώ ο κρατικός μηχανισμός εκμεταλλεύεται την ειδικότητα του εργοθεραπευτή κατάλληλα και στο έπακρον. Στη δημόσια εκπαίδευση, εργοθεραπευτές θα συναντήσει κάποιος μόνο στα ειδικά σχολεία και σε δομές αξιολόγησης και συμβουλευτικής του υπουργείου παιδείας (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ). Σημαντικό είναι να προσληφθούν εργοθεραπευτές και στα γενικά πλαίσια εκπαίδευσης, και κυρίως στα νηπιαγωγεία για να λάβει σάρκα και οστά η πρώιμη παρέμβαση που είναι ένα από τα πιο σημαντικά κομμάτια αντιμετώπισης αλλά και πρόληψης τέτοιων καταστάσεων.
3.Παρατηρείται μια αυξανόμενη ανάγκη για εργοθεραπεία σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας. Ποιοι πιστεύετε είναι οι λόγοι.
Σίγουρα παρατηρείται μια αύξηση των ποσοστών των παιδιών με ειδικές μαθησιακές ανάγκες αλλά και αναπηρίες στις μέρες μας. Σημαντικό ρόλο όμως παίζει και ο τρόπος ζωής και το περιβάλλον στο οποίο μεγαλώνουν τα σημερινά παιδιά. Σε σχέση με το παρελθόν τα παιδιά εκτίθενται πολύ στις οθόνες και δεν παίζουν, στο σπίτι και στις γειτονιές, ώστε να αποκτήσουν κινητικές και άλλες εμπειρίες όπως συνέβαινε περισσότερο στο παρελθόν. Ακόμα οι μαθησιακές και σχολικές απαιτήσεις έχουν αυξηθεί αρκετά και φαίνονται πιο έντονα οι δυσκολίες. Τέλος, σίγουρα η ενημέρωση στις μέρες μας για τις ειδικότητες που βοηθούν παιδιά με μαθησιακές και άλλες δυσκολίες(λογοθεραπεία, εργοθεραπεία, ειδικό παιδαγωγικό κτλ), είναι μεγαλύτερη όποτε, όλο και περισσότεροι γονείς και εκπαιδευτικοί, στρέφονται προς βοήθεια στους ειδικούς θεραπευτές.
4.Ποσό σημαντική είναι η συνεργασία γονέων-σχολείου και εργοθεραπευτή για τις μαθησιακές δυσκολίες και γιατί;
Η συνεργασία γονέων-σχολείου και εργοθεραπευτή για τις μαθησιακές δυσκολίες είναι πολύ σημαντική και πρέπει να είναι αμφίδρομη. Από τη μια οι γονείς πρέπει να ενημερώνουν και να τροφοδοτούν συνεχώς με πληροφορίες τον εργοθεραπευτή για την εικόνα του παιδιού στο πλαίσιο του σχολείου και του σπιτιού, ώστε ο ίδιος να διαμορφώνει και να αναδιαμορφώνει συνεχώς το θεραπευτικό πρόγραμμα σύμφωνα με αυτές, αλλά και την κλινική εικόνα του παιδιού κατά τη θεραπεία. Από την άλλη ο εργοθεραπευτης πρέπει να δίνει εξειδικευμένες οδηγίες, συμβουλές και εργασίες στους γονείς αλλά και στο σχολείο για το παιδί, τις οποίες εκείνοι θα ακολουθούν. Μόνο με τη συνεργασία όλων το παιδί θα καταφέρει να κατακτήσει και να βελτιώσει τις δεξιότητες στις οποίες υπολείπεται γρήγορα και εύστοχα, αλλά και να τις γενικεύσει σε όλα τα πλαίσια.
Στέλα Τσιρανίδου, Λογοθεραπεύτρια
1. Γιατί ένα παιδί στις μέρες μας να χρειαστεί συνεδρίες λογοθεραπείας; Ποια είναι τα σημάδια, που αξίζει να δώσει προσοχή ένας γονιός στο παιδί του ή ένας εκπαιδευτικός; Οι γονείς είναι θετικοί στο να βοηθήσουν τα παιδιά τους ή υπάρχει πρόβλημα αποδοχής της συγκεκριμένης κατάστασης;
Αρχικά θα ξεκινήσω με την έννοια της λογοθεραπείας, γιατί πολλοί μπορεί να μην την γνωρίζουν. Η λογοθεραπεία είναι η επιστήμη εκείνη που ασχολείται με τη διάγνωση, τη θεραπεία και την προληψη και την επιστημονική μελέτη των διαταραχών της ομιλίας του λόγου και της επικοινωνίας. Πολλοί γονείς μπερδεύονται και θεωρούν πως το μαθησιακό κομμάτι και η ειδική αγωγή ανήκει στην λογοθεραπεία. Παρ’ όλα αυτά είναι κομμάτια αλληλένδετα μεταξύ τους και πολλοί θεραπευτές επεμβαίνουν άθελά τους σε αυτά. Πλέον οι γονείς έχουν εξοικειωθεί και είναι πιο ανοιχτοί σε αυτό το θέμα. Βρισκόμαστε σε μια εποχή που η τεχνολογία αρχίζει και μπαίνει στην καθημερινότητα όλων μας και πολλοί γονείς το βρίσκουν σαν τρόπο απασχόλησης των παιδιών. Είναι πολύ σημαντικό οι γονείς να χτίζουν την επικοινωνία και την αλληλεπίδραση μέσα από απλά παιχνίδια και δραστηριότητες. Έτσι χτίζουν μια γερή βάση για ένα πιο ευσυνείδητο παιδί. Γι’ αυτό, λοιπόν, ο κάθε θεραπευτής της ειδικής αγωγής τονίζει και επισημαίνει συνεχώς την σημασία της πρόληψης. Κάθε γονιός πρέπει να παρατηρεί την ανάπτυξη του παιδιού του και ό,τι του φανεί περίεργο να ενημερώνεται και να πληροφορείται για αυτό από έναν ειδικό και να μην το προσπερνάει λέγοντας ”μικρό είναι θα μάθει”. Είναι μια έκφραση που δυστυχώς έχει επιφέρει πολλά προβλήματα σε παιδιά με διάφορες δυσκολίες. Είναι μια μεγάλη συζήτηση το κομμάτι των γονιών και δυστυχώς είναι αυτοί που επηρεάζουν ένα παιδί στα πρώτα και πιο σημαντικά χρόνια ενός παιδιού. Η συμβουλή που θα έδινα σε έναν γονιό είναι να ενημερώνεται και να πληροφορείται διαρκώς αλλά και να δίνει προτεραιότητα στην ανάπτυξη και το δυναμικό ενός παιδιού.
2. Η πολιτεία έχει λάβει τα κατάλληλα μέτρα εντοπισμού τέτοιων περιστατικών και αντιμετώπισης τους; Το δημόσιο σχολείο ποσό καλά προετοιμασμένο είναι σε γνωστικό επίπεδο, έτσι ώστε να αντιμετωπίσει ορθά τέτοια περιστατικά;
Χρόνο με τον χρόνο η πολιτεία μας χτίζει πιο γερές βάσεις για τον εντοπισμό και την αντιμετώπιση τέτοιων περιπτώσεων. Δυστυχώς, όμως, ακόμα δεν βρίσκεται σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο, ώστε αυτά τα παιδιά να εντάσσονται πλήρως στην κοινωνία μας. Ζουν διαρκώς στο περιθώριο με τον ρατσισμό να βρίσκεται εμπόδιο στις ζωές τους. Λίγοι άνθρωποι δίνουν ευκαιρίες σε αυτά τα παιδιά και πιστέψτε με όσοι δίνουν ευκαιρίες καταλαβαίνουν πόσα άξια και πολύτιμα είναι αυτά τα παιδιά στην κοινωνία μας. Παρ’ όλα αυτά όλοι οι άνθρωποι της ειδικής αγωγής προσπαθούν και κάνουν ότι μπορούν ώστε αυτά τα παιδιά να μην διαφέρουν από ένα τυπικό παιδί. Δυστυχώς το θέμα του σχολείου ήταν είναι και θα είναι ένα πλήγμα. Τα σχολεία δεν είναι καθόλου προετοιμασμένα για αυτά τα παιδιά είτε γνωστικά είτε πρακτικά . Πολλοί δάσκαλοι αγνοούν και βάζουν στο περιθώριο ένα παιδί που είναι κάτω από το μέσο όρο δίνοντας προτεραιότητα στους ”καλους μαθητες”..Μα πως κρίνεις τις ικανότητες ενός παιδιού σε μια κοινωνία και ένα σχολείο,π που ακολουθούν ένα συγκεκριμένο μοτίβο προηγούμενων δεκαετιών; Ένα ψάρι είναι πολύ καλός κολυμβητής, αλλά άμα το βάλεις να πετάξει θα είναι αδύναμο και ανίκανο συγκριτικά με τα πουλιά. Με αυτό το ερώτημα θα κλείσω.
3.Παρατηρείται μια αυξανόμενη ανάγκη για λογοθεραπεία σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας. Ποιοι πιστεύετε είναι οι λόγοι.
Παρατηρείται μεγαλύτερη ζήτηση και πολλοί γονείς έρχονται με πολλά αιτήματα. Ο σημαντικότερος για μένα λόγος είναι ότι λόγω της αυξημένης καθημερινότητας των ενηλίκων και των καθημερινών απαιτήσεων δεν δίνουν την κατάλληλη προσοχή στο παιδί τους, με αποτέλεσμα τα πρώτα χρόνια της ζωής τους να μεγαλώνουν είτε με νταντάδες είτε στο σχολείο είτε μπροστά στην οθόνη ενός υπολογιστή ή ενός τάμπλετ. Αυτό το παιδί θα περάσει 2 ώρες με τους γονείς του την ημέρα. τι να προλάβει να καλύψει μια μητέρα ή ένας πατέρας; Το παιχνίδι, τις αγκαλιές, τη συζήτηση, την παρατήρηση ή την δική του ξεκούραση; Έτσι, το παιδί τα πρώτα χρόνια της ζωής του βρίσκεται σε ένα σχολείο με αλλά 20 παιδιά χωρίς να λαμβάνει την κατάλληλη προσοχή και εκπαίδευση, με αποτέλεσμα να δημιουργεί ένα δικό του κόσμο μέσα από μια οθόνη και να έχει θέματα κοινωνικοποίησης. Υπάρχουν πολλοί λόγοι που μπορούν να επηρεάσουν τα παιδιά, αλλά οι γονείς είναι η ασπίδα και τοίχος για αυτά τα προβλήματα.
4.Πόσο σημαντική είναι η συνεργασία γονέων-σχολείου και λογοθεραπευτή για τις μαθησιακές δυσκολίες και γιατί;
Για ένα παιδί με μαθησιακά προβλήματα είτε αναπτυξιακά είναι πολύ σημαντική η συνεργασία όσων έρχονται σε επαφή καθημερινά με το παιδί. Θα πρέπει να χτίζεται μια κοινή γραμμή, έτσι ώστε να μην έχει να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες του αλλά και 3 διαφορετικά πλαίσια, αυτά του γονέα, του σχολείου και του λογοθεραπευτή. Είναι πολύ σημαντικό ένας λογοθεραπευτής, ο οποίος είναι ειδικός σε αυτές τις δυσκολίες να καθοδηγεί τους γονείς αλλά και τους δασκάλους για ένα πρόγραμμα αντιμετώπισης των δυσκολιών του παιδιού. Σκεφτείτε να ήσασταν σε μια καινούργια δουλειά και να είχατε 3 άτομα πάνω από το κεφάλι σας να σας εξηγούν με 3 διαφορετικούς τρόπους πως να δουλέψετε. Πόσο δύσκολο θα ήταν να αντιληφθείτε τον σωστότερο τρόπο σε εσάς που δεν αντιμετωπίζεται δυσκολίες κατανόησης και επεξεργασίας και πόσο πιο δύσκολο θα ήταν σε ένα παιδί με τέτοιες δυσκολίες να το διαχειριστεί;Για αυτό είναι σημαντικό να ακολουθούμε τις οδηγίες του ειδικού αλλά και να μας λύνει κάθε απορία που προκύπτει.
5.Πως η ψυχολογία επηρεάζει τον λόγο ενός παιδιού;
Άλλη μια μεγάλη συζήτηση που δεν μπορεί να απαντηθεί σε λίγες γραμμές. Η ψυχολογία είναι η βάση ενός μικρού παιδιού. Ένα παιδί με καθυστέρηση ομιλίας στην προσχολική ηλικία είτε ένα παιδί με μαθησιακά προβλήματα στην μετέπειτα πορεία του πάντα θα βρίσκεται στο περιθώριο. Πάντα θα προσπαθεί να επικοινωνήσει και πάντα θα δέχεται την απόρριψη από τους συνομηλίκους του. Όλη αυτή η συμπεριφορά έχει αντίκτυπο στην ψυχολογία του παιδιού. Αρχίζει σιγά σιγά να κλείνεται στον εαυτό του να μειώνεται συνεχώς η ανάγκη να επικοινωνήσει με τους συνομηλίκους του και να αυξάνεται αντίστροφος ανάλογα η αίσθηση της ανισότητας με τους συνομηλίκους του, με αποτέλεσμα να απομονώνεται και να παρατάει την προσπάθεια. Χρόνο με το χρόνο αυτή η συμπεριφορά παγιώνεται και το παιδί μεγαλώνει με την ψυχολογία του να αγγίζει τον το όριο. Για αυτό, λοιπόν, είναι πολύ σημαντικό οι γονείς να μην δικαιολογούν συνεχώς την συμπεριφορά και τις δυσκολίες ενός παιδιού, ενώ θα πρέπει να ενημερώνονται και να συμβουλεύονται έναν ειδικό γιατί η πρόληψη είναι η καλύτερη θεραπεία.
Η συμβουλή που θα έδινα σας ειδικός στο επάγγελμα και όσα έχω δει από την εμπειρία μου είναι να δίνετε ίσες ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά. Σε όλες αυτές τις ψυχούλες που το έχουν ανάγκη αλλά και οι γονείς ν ακολουθούν, να συμβαδίζουν αλλά και να αποδέχονται τους ρυθμούς ανάπτυξης ενός παιδιού.
Δανάη Αθανασιάδη, Ειδική παιδαγωγός
Οι ήπιες εκπαιδευτικές ανάγκες περιλαμβάνουν νοητικές, ψυχοσυναισθηματικές, αισθητηριακές και κινητικές αδυναμίες. Μία κατηγορία των ήπιων εκπαιδευτικών αναγκών αποτελούν οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες αναφέρονται σε διαταραχές που εμποδίζουν την ακαδημαϊκή πρόοδο του παιδιού. Πιο συγκεκριμένα στις
περιπτώσεις αυτές εντοπίζεται υπό επίδοση ( τουλάχιστον 2 χρόνια πίσω από τους υπόλοιπους συμμαθητές) σε μια από τις βασικές περιοχές δεξιοτήτων, δηλαδή ανάγνωση, γραφή, μαθηματικά, η οποία δεν συνδέεται με μη επαρκείς εκπαιδευτικές, οικογενειακές και διαπροσωπικές εμπειρίες.
Τα βασικά χαρακτηριστικά των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών είναι:
α) αισθησιο-κινητικές δυσκολίες
β) δυσκολίες προσοχής και μνήμης
γ) δυσκολίες χρήσης του γλωσσικού κώδικα
δ)γνωστικές και μετάγνωστικες δυσκολίες
ε) ψυχοκοινωνικές και συναισθηματικές δυσκολίες
Ωστόσο, παρά τις δυσκολίες τα παιδιά αυτά μπορούν να κατακτήσουν τους στόχους του προγράμματος σπουδών του γενικού σχολείου λαμβάνοντας την κατάλληλη υποστήριξη. Φυσικά για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο, καθοριστικό ρόλο παίζουν ορισμένες ειδικές παράμετροι, όπως οι μέθοδοι διδασκαλίας που χρησιμοποιούνται, η αξιολόγηση των μαθητών, οι προσαρμογές και τροποποιήσεις του εκπαιδευτικού υλικού, καθώς και η επιστημονική επάρκεια των δασκάλων.
Απαιτείται, λοιπόν μια πολύπλευρη και πολυεπίπεδη παρατήρηση και αξιολόγηση του μαθητή, ώστε να επιλεχθεί η κατάλληλη στρατηγική και να τεθεί μια στοχοθεσια βασιζόμενη σε ρεαλιστικες προσδοκίες.
Σε κάθε περίπτωση βέβαια, είναι απαραίτητη η ποικιλία στρατηγικών και τεχνικών μάθησης, καθώς δεν υπάρχει ένας συγκεκριμένος τρόπος που να ανταποκρίνεται με επιτυχία σε όλους τους μαθητές.
Βιργινία Νατσιοπούλου, Ψυχολόγος
1. Με την αύξηση του ποσοστού παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες, έχει αυξηθεί ο αριθμός των γονέων – παιδιών που αναζητούν ψυχολογική υποστήριξη ; Ποιοι είναι οι συνηθέστεροι προβληματισμοί παιδιών και γονέων;
Η αισθητή αύξηση του ποσοστού των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες αποτελεί ένα παροντικό γεγονός, το οποίο γίνεται αντιληπτό τόσο από τους γονείς όσο και από τους εκπαιδευτικούς. Οι γονείς αναζητούν βοήθεια και παρέχουν στήριξη στο παιδί, για να μπορέσει και το ίδιο να διαχειριστεί την κάθε είδους δυσκολία που αντιμετωπίζει. Επιθυμούν να σιγουρευτούν ότι το παιδί θα λάβει κάθε δυνατή υποστήριξη, ώστε να είναι σε θέση να διαχειριστεί την μαθησιακή δυσκολία και να μάθει να ζει με αυτήν. Υπάρχει σίγουρα όμως ανησυχία από τους γονείς για το αν θα επηρεαστεί το παιδί ψυχολογικά και συμπεριφορικά αλλά και για τον αντίκτυπο στις μαθησιακές του επιδόσεις και στις σχέσεις του στο σχολικό και διαπροσωπικό του περιβάλλον.
2.Η βελτίωση των μαθησιακών δυσκολιών και η ψυχολογική υποστήριξη είναι οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος; Μπορεί να αντιμετωπιστεί το ένα χωρίς τη βοήθεια του άλλου;
Είναι σημαντική η βελτίωση των δυσκολιών, καθώς με τον τρόπο αυτό ενισχύεται τόσο η επίδοση του παιδιού αλλά κατά κύριο λόγο η αυτοπεποίθηση του και η γενικότερη συμπεριφορά του. Η βελτίωση αλληλοσυνδέεται με την ψυχολογική υποστήριξη καθώς η μια συμπληρώνει την άλλη. Είναι καίριο να υπάρξει παροχή βοήθειας στην βελτίωση των μαθησιακών δυσκολιών, γιατί αυτό θα έχει θετική επίδραση και κατ’ επέκταση στην ψυχολογία του και την αυτοεκτίμηση του. Αν εντοπίζεται, όμως, κάποιο θέμα και στην ψυχική του υγεία που να ξεκινά από εκεί, τότε είναι καλό να υπάρξει και η ανάλογη υποστήριξη ώστε το παιδί να διαχειριστεί σωστά το βίωμα αυτό.
3.Ψυχολογικά πως μπορούν οι γονείς να στηρίξουν ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες;
Όσον αφορά την ψυχολογική υποστήριξη είναι σημαντική η βοήθεια και η καθοδήγηση ενός ειδικού, αλλά για να υπάρξει επιτυχία θα πρέπει να είναι ενεργό μέρος της και οι γονείς. Με την άμεση και αμέριστη υποστήριξή τους προς το παιδί, με τις συμβουλές και την τήρηση των οδηγιών που θα δοθούν, θα μπορούν να βοηθήσουν το παιδί. Το παιδί έχει ανάγκη να νιώσει την ασφάλεια και να γνωρίζει την υποστήριξη στο οικογενειακό περιβάλλον για να μπορεί να διαχειριστεί κάθε συνθήκη. Η γονεϊκή συναισθηματική υποστήριξη παίζει βαρυσήμαντο ρόλο στην ψυχολογία των παιδιών, για τον λόγο αυτό, όταν τα παιδιά έχουν τους γονείς δίπλα τους και αυτό αποδεικνύεται εμπράκτως, μπορούν να πετύχουν κάθε στόχο τους.
4.Πως θα μιλήσουμε στα παιδιά μας για τα άτομα με μαθησιακές δυσκολίες και το πως πρέπει να τα αντιμετωπίζουν σε κάθε περίπτωση; Τι είναι αυτό που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη τα παιδιά αυτά για την καλύτερη ένταξή τους στην κοινωνία;
Από την πλευρά των γονέων είναι σημαντικό να επικοινωνούν στα παιδιά τις μαθησιακές δυσκολίες αποφεύγοντας την δημιουργία αρνητικής ετικέτας σχετικά με αυτές. Κάθε παιδί είναι διαφορετικό και κατά συνέπεια μοναδικό και οι δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζει δεν το καθιστούν λιγότερο άξιο από τα υπόλοιπα. Δεν πρέπει να περιθωριοποιείται ή να στοχοποιείται με κάθε είδους τρόπο αλλά να του δίνεται ο απαιτούμενος χρόνος για να μπορέσει να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και να ενταχθεί στο πλαίσιο της τάξης και της παρέας. Με την σωστή καθοδήγηση και αρωγή τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες μπορούν να συμμετέχουν ενεργά στο σχολικό περιβάλλον και να αναδεικνύουν τις ικανότητες και τα ταλέντα τους. Αυτό που χρειάζονται είναι η αποδοχή και η απεριόριστη στήριξή του περιβάλλοντός τους για να πιστέψουν στον εαυτό τους. Η διαφορετικότητα κάνει τον καθένα μας μοναδικό και είναι στο χέρι μας να την αναδείξουμε αρκεί να πιστέψουμε στον εαυτό μας και στις ικανότητές μας.
Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.