Ο επικεφαλής της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΚΙΝΑΛ Μιχάλης Κατρίνης, μιλάει στο SPEAKNEWS για τις συνέπειες του πολέμου, και ασκεί έντονη κριτική στις κινήσεις της κυβέρνησης, που αφήνουν –όπως χαρακτηριστικά λέει- ανοχύρωτη την Ελλάδα σε αυτή την κρίση. Παράλληλα διατυπώνει τις θέσεις του ΚΙΝΑΛ για αντιμετώπιση της ακρίβειας, και σχολιάζει τα εκλογικά σενάρια, τονίζοντας ότι το ΚΙΝΑΛ έχει αυτοδύναμη στρατηγική, πάνω στην οποία θα καλέσει τις υπόλοιπες πολιτικές δυνάμεις να τοποθετηθούν.
Κύριε Κατρίνη, o πόλεμος έχει ήδη παγκόσμιες συνέπειες. Πως βλέπετε να διαγράφεται η επόμενη μέρα, διεθνώς αλλά και ειδικά για τη χώρα μας;
Είμαστε στη δίνη μιας τεράστιας παγκόσμιας κρίσης που δεν αφορά μόνο στην ασφάλεια και στην ειρήνη αλλά και στην οικονομία. Ήδη για πρώτη φορά βλέπουμε να υπάρχει εύλογη ανησυχία για μια επισιτιστική κρίση, ενδεχόμενο που φάνταζε αδιανόητο μέχρι σήμερα.
Πολύ φοβάμαι ότι έχουμε εισέλθει σε μια περίοδο μακράς αστάθειας και ρευστότητας, με τις παγκόσμιες ισορροπίες να έχουν ανατραπεί όπως και οι κανόνες που επέβαλαν την ειρηνική συνύπαρξη.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία είναι απλά η κορυφή του παγόβουνου. Εξελίσσεται ένας άλλος πόλεμος, οικονομικός, ενεργειακός και γεωπολιτικός για την παγκόσμια ηγεμονία και κυριαρχία.
Η Ελλάδα είναι ανοχύρωτη σε αυτή την κρίση που εξελίσσεται και η κυβέρνηση έχει σχεδόν παραλύσει. Αν δεν αντιμετωπίσουμε τώρα , με γενναία και τολμηρά μέτρα, το πρόβλημα της ακρίβειας , θα υπάρξει πρόβλημα οικονομικής και κοινωνικής σταθερότητας στη χώρα.
Πως σχολιάζετε την στάση της ελληνικής κυβέρνησης σε σχέση με τον εξελισσόμενο πόλεμο στην Ουκρανία;
Ο Πρωθυπουργός έχει μία δική του αντίληψη για την άσκηση της εξωτερικής πολιτικής, για το χειρισμό των κρίσιμων θεμάτων.
Πιστεύει ότι αποτελούν προσωπική του υπόθεση και στους υπόλοιπους δεν πέφτει κανένας λόγος. Δεν είναι τυχαίο ότι έχει απαξιώσει το συμβούλιο πολιτικών αρχηγών.
Είναι μια ιδιοκτησιακή αντίληψη για τη χώρα, μια αλαζονική συμπεριφορά που δεν μας βρίσκει σύμφωνους.
Η Ελλάδα είναι μέλος του ΝΑΤΟ αλλά και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σαφώς και οφείλει να σέβεται τους κανόνες και τη συμμετοχή της σε αυτούς τους υπερεθνικούς οργανισμούς.
Σαφώς και οφείλει να παίρνει ξεκάθαρη θέση σε περιπτώσεις παραβίασης του διεθνούς δικαίου, όταν μια χώρα εισβάλλει σε μια ανεξάρτητη χώρα και παραβιάζει την εθνική της κυριαρχία. Και αυτό ακριβώς έπραξε στην περίπτωση της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Ταυτόχρονα, όμως, η χώρα μας οφείλει να διαμορφώσει και μια εθνική γραμμή υπεράσπισης και διεκδίκησης των εθνικών μας συμφερόντων, μέσα από ενεργητική και πολύπλευρη διπλωματική πολιτική.
H ομιλία του κ.Ζελένσκι στην Ελληνική Βουλή στιγματίστηκε από την παρουσία των δύο μαχητών του Τάγματος του Αζόφ. Ποιος πιστεύετε ότι έχει την ευθύνη;
Είναι ένα αποκαλυπτικό παράδειγμα που επιβεβαιώνει όσα σας είπα πριν. Υπάρχει μια μονομερής λειτουργία ενός συγκεκριμένου κέντρου μέσα στην κυβέρνηση, που λειτουργεί αυτοσχεδιάζοντας.
Είναι δυνατόν το Υπουργείο Εξωτερικών να μην έχει συμμετοχή στην προετοιμασία της ομιλίας και της παρουσίας ενός ξένου ηγέτη στο Ελληνικό Κοινοβούλιο; Είναι δυνατόν να επιρρίπτονται από το Μαξίμου εμμέσως ευθύνες μόνο στον πρόεδρο της Βουλής ή να μην φταίει κανείς για ένα περιστατικό που αμαύρωσε τον ηρωικό αγώνα του Ουκρανικού λαού;
Και να μην αισθάνεται κανείς την ανάγκη να ζητήσει συγνώμη ή να αναλάβει την ευθύνη;
Η Ελλάδα και η πλειοψηφία των Ελλήνων πολιτών έχουν βαθιά αίσθηση του δικαίου. Για αυτό και καταδικάζουν απερίφραστα τη Ρωσική στρατιωτική επέμβαση στην Ουκρανία και εκφράζουν την αλληλεγγύη τους στον Ουκρανικό ναό.
Την αλληλεγγύη αυτή την εισέπραξε από τον Ελληνισμό ο Πρόεδρος της Ουκρανίας κ.Ζελένσκι που μίλησε στο Ελληνικό και στο Κυπριακό Κοινοβούλιο. Και όφειλε να γνωρίζει ότι η αλληλεγγύη έχει δύο όψεις, έχει αμοιβαιότητα. Όπως όφειλε να γνωρίζει ότι το ίδιο πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα η Ουκρανία αντιμετώπισε και η Κύπρος το 1974. Και τότε είχαμε ό, τι και σήμερα: εισβολή και κατοχή τμήματος μιας ανεξάρτητης χώρας από ξένη δύναμη.
Το νέο σκηνικό που διαμορφώνεται διεθνώς, πως επηρεάζει τα Ελληνοτουρκικά και το Κυπριακό; Πως ένα κράτος εισβολέας, η Τουρκία εν προκειμένω, μπορεί να γίνεται μεσολαβητής της ειρήνης μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας;
Δεν σας κρύβω ότι προσωπικά προβληματίζομαι έντονα. Η Τουρκία έχει αγοράσει οπλικά συστήματα από τη Ρωσία, παραβιάζοντας κανόνες του διεθνούς συστήματος ασφαλείας. Ταυτόχρονα αρνείται να επιβάλλει κ κάποια από τις κυρώσεις στη Ρωσία, κυρώσεις οικονομικού χαρακτήρα που υιοθετήθηκαν από τις δυτικές χώρες-μέλη του ΝΑΤΟ.
Η Τουρκία, εδώ και αρκετό καιρό, έχει υιοθετήσει μια αναθεωρητική στρατηγική, η οποία αμφισβητεί ευθέως τους κανόνες του διεθνούς δικαίου.
Εάν η Δύση δείξει ανοχή σε αυτές τις πρακτικές, θα υπονομεύσει το ενιαίο και αρραγές μέτωπο που έχει σχηματιστεί.
Και ίσως θα πρέπει να σταλεί και ένα ξεκάθαρο μήνυμα από την πλευρά μας: ότι είμαστε πιστός σύμμαχος αλλά δεν είμαστε δεδομένοι.
Γιατί, πριν οι ΗΠΑ αποφασίσουν να ενισχύσουν την Τουρκία με F-16, το ΝΑΤΟ και η Ε.Ε θα πρέπει να αποτιμήσουν τη συμπεριφορά όλων των χωρών που ουσιαστικά ή φαινομενικά ανήκουν στο δυτικό σύστημα ασφαλείας.
Πως σχολιάζετε την πρόσφατη συνάντηση Μητσοτάκη-Ερντογάν; Πρέπει να γίνονται τέτοιες είδους συναντήσεις;
Πιστεύω ότι οι διπλωματικοί δίαυλοι πρέπει να είναι πάντα ανοιχτοί.
Από εκεί και πέρα υπάρχουν πάγιες ελληνικές θέσεις αλλά και οι κανόνες του διεθνούς δικαίου που δεν είναι διαπραγματεύσιμοι.
Πάγια ελληνική θέση είναι ότι η μοναδική ελληνοτουρκική διαφορά είναι η οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών που πρέπει να γίνει με βάση τους κανόνες του διεθνούς δικαίου της Θάλασσας.
Η Τουρκία θέλει να εξαιρεθεί το Αιγαίο από την εφαρμογή του διεθνούς δικαίου, κάτι που δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό.
Όπως δεν μπορεί να υπάρξει συζήτηση για την αποστρατιωτικοποίηση των νησιών μας, από τη στιγμή που υπάρχει το casus belli και η τουρκική στρατιωτική απειλή, με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις να έχουν καθαρά επιθετική διάταξη στα μικρασιατικά παράλια.
Ο πρωθυπουργός θα έπρεπε, πριν τη συνάντηση με τον κ. Ερντογάν, να έχει συγκαλέσει το Συμβούλιο των πολιτικών αρχηγών, το οποίο όμως απαξίωσε και ουσιαστικά κατάργησε.
Επαναλαμβάνει το ίδιο λάθος που έκανε ο κ.Τσίπρας με τη συμφωνία των Πρεσπών.
Ένα κύμα ακρίβειας σαρώνει τη χώρα. Πως κρίνετε τα μέτρα που έχει ανακοινώσει για την αντιμετώπισή του μέχρι τώρα η κυβέρνηση;
Η κυβέρνηση βρίσκεται σε μεγάλη απόσταση από την πραγματικότητα αλλά και από τις ανάγκες και αγωνίες των πολιτών.
Υπενθυμίζω ότι η ακρίβεια δεν προήλθε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, είναι ορατή εδώ και 9 μήνες ,από το τέλος του καλοκαιριού του 2021. Τότε η κυβέρνηση διαβεβαίωνε ότι μέχρι τα Χριστούγεννα θα έχει εξομαλυνθεί η κατάσταση.
Δεν πήρε κανένα μέτρο, δεν προχώρησε σε ελέγχους στην αγορά.
Τα όψιμα και καθυστερημένα μέτρα που ανακοίνωσε είναι ανεπαρκή, τείνουν να ξεπεραστούν ήδη από την επόμενη μέρα που ανακοινώνονται.
Με τον πληθωρισμό στο 8,9%, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας πρέπει να αντιληφθεί ότι δεν μπορεί να περιμένει από την αγορά να αυτορυθμιστεί τη στιγμή που έχει πληγεί η εφοδιαστική αλυσίδα, υπάρχει ενεργειακή και επισιτιστική κρίση σε πλήρη και γραμμική εξέλιξη.
7.Υπάρχει τρόπος για έλεγχο των τιμών στην ενέργεια και στα βασικά αγαθά; Τι προτείνει το Κίνημα Αλλαγής;
Έχουμε προτείνει συγκεκριμένα μέτρα όπως:
-Τη μείωση του ΦΠΑ για τα βασικά είδη διατροφής. Δεν μπορεί ο ΦΠΑ στο ψωμί και στο γάλα να είναι στο 13% όταν στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες κυμαίνεται από 4% έως 7%, ενώ κάποιες από αυτές τις χώρες προσανατολίζονται σε περαιτέρω μείωση.
-Τη μείωση των φόρων στα καύσιμα και στην ενέργεια. Η Ελλάδα έχει την δεύτερη υψηλότερη φορολογία στην Ε.Ε, έχουμε τους υψηλότερους φόρους στα καύσιμα και στην ενέργεια που αντιστοιχούν στο 2,9% του ΑΕΠ έναντι 1,9% που είναι ο ευρωπαϊκός μέσος όρος.
-Την επιβολή πλαφόν στη ρήτρα αναπροσαρμογής και μείωση των λοιπών χρεώσεων στους λογαριασμούς ρεύματος.
Όλα αυτά δεν τα προτείνουμε σήμερα και όψιμα. Τα φωνάζουμε και τα προτείνουμε εδώ και 4 μήνες αλλά η κυβέρνηση έχει επιλέξει να μην ενοχλήσει όσους βγάζουν υπερκέρδη από τις ανατιμήσεις και την ακρίβεια.
Είναι χαρακτηριστικό ότι o πρωθυπουργός στην τελευταία σύνοδο κορυφής της Ε.Ε , δεν τόλμησε να συνταχθεί με την Ισπανία και την Πορτογαλία που διεκδίκησαν και πέτυχαν να διαχειρίζονται τις δικές τους τιμές ηλεκτρικής ενέργειας, επιβάλλοντας πλαφόν και μειώνοντας τις χρεώσεις για τους καταναλωτές.
Στο μέτωπο της πανδημίας, η κυβέρνηση ελαφρύνει σιγά-σιγά τα μέτρα. Πιστεύετε ότι η εικόνα των κρουσμάτων ευνοεί αυτές τις κινήσεις, ή όλα γίνονται ενόψει της τουριστικής περιόδου, και θα έχουμε πάλι πρόβλημα τον Σεπτέμβριο;
Δεν νομίζω να υπάρχει έστω και ένας Έλληνας πολίτης που να πιστεύει ότι η κυβέρνηση έχει πετύχει στη διαχείριση της πανδημίας.
Η αποτυχία της κυβέρνησης είναι καθολική, επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι η Ελλάδα εδώ και αρκετό καιρό έχει μία από τις χειρότερες επιδημιολογικά εικόνες στην Ευρώπη.
Με χιλιάδες κρούσματα κάθε μέρα , με 360 διασωληνωμένους σταθερά και τον αριθμό των συμπολιτών μας που χάνουν τη ζωή τους να αυξάνεται το τελευταίο διάστημα, η κυβέρνηση έχει επιλέξει να υποβαθμίσει το πρόβλημα.
Η υπονόμευση της εμβολιαστικής προσπάθειας, η υποκατάσταση των επιστημόνων από υπουργούς της κυβέρνησης που έστελναν λάθος μηνύματα και η επιλογή της κυβέρνησης να μην ενισχύσει το δημόσιο σύστημα υγείας, έφεραν αυτά τα αποτελέσματα.
Δυστυχώς ο ιός είναι ανάμεσα μας, ευτυχώς όμως που δεν αντιμετωπίζουμε επικίνδυνες μεταλλάξεις του. Το κλίμα χαλαρότητας, που η ίδια η κυβέρνηση δημιουργεί, πολύ φοβάμαι ότι δεν προοιωνίζει κάτι καλό.
Πιστεύετε ότι θα έχουμε πρόωρες εκλογές; Πως σχολιάζετε τα σενάρια των τελευταίων ημερών για αλλαγή του εκλογικού νόμου;
Είναι δεδομένο ότι ο κ.Μητσοτάκης είχε εδώ και καιρό στο μυαλό του το ενδεχόμενο των πρόωρων εκλογών, ό,τι και αν λέει ο ίδιος.
Με τη διαφορά πλέον ότι η φθορά της κυβέρνησης επιταχύνεται γραμμικά και το εγχείρημα των πρόωρων εκλογών καθίσταται επισφαλές και αβέβαιο.
Για αυτό και είδαμε να αναπτύσσονται σκέψεις για αλλαγή του εκλογικού νόμου, σκέψεις που επιβλήθηκαν από την ανατροπή των συσχετισμών. Και αυτό γιατί ο κ. Μητσοτάκης δεν παίζει, πλέον, μόνος του, η δυναμική του Κινήματος Αλλαγής είναι εμφανής και δεδομένη.
Ούτε είναι τυχαίο ότι ο πρωθυπουργός έκανε στροφή 180 μοιρών, εγκατέλειψε το στόχο για αυτοδυναμία και μιλάει πλέον για κυβερνήσεις συνεργασίας.
Έχουν διατυπωθεί πολλά σενάρια για την επόμενη μέρα μετά τις εθνικές εκλογές. Ποιες είναι οι προϋποθέσεις με τις οποίες θα μπορούσε το Κίνημα Αλλαγής να μετέχει σε μια κυβέρνηση συνεργασίας;
Οι Έλληνες πολίτες έχουν μια μοναδική ευκαιρία. Να ανατρέψουν το σημερινό ξεπερασμένο και αποτυχημένο πολιτικό σκηνικό ενισχύοντας το Κίνημα Αλλαγής. Γιατί η επιλογή αυτής της χώρας δεν μπορεί να είναι η Νέα Δημοκρατία ή ο ΣΥΡΙΖΑ. Και οι δύο δοκιμάστηκαν και απέτυχαν.
Είναι ο μόνος τρόπος για να διαμορφωθεί μια νέα κυβερνητική πρόταση που θα δίνει διέξοδο στους πολίτες, θα διαμορφώνει ένα νέο αναπτυξιακό και παραγωγικό πρότυπο για τη χώρα, θα δίνει ελπίδα και προοπτική στους νέους ανθρώπους.
Το Κίνημα Αλλαγής δεν προσφέρεται για βολικός κυβερνητικός εταίρος. Ιδιαίτερα σε ένα περιεχόμενο διακυβέρνησης που δεν έχει καμία σχέση με τις αρχές, τις προγραμματικές μας προτάσεις αλλά και τα συμφέροντα της μεγάλης πλειοψηφίας των Ελλήνων πολιτών. Συνεχίζουμε την αυτόνομη πορεία και την αυτοδύναμη στρατηγική με τη δική μας σοσιαλδημοκρατική πρόταση, πάνω στην οποία θα καλέσουμε τις υπόλοιπες πολιτικές δυνάμεις να τοποθετηθούν.
Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.