Συνέντευξη στον Τάσο Ρέτζιο
Οι «Φύλακες Διάβολοι» (εκδόσεις Bell), το δεύτερο μυθιστόρημα της Χριστίνας Σωτηροπούλου, είναι ένα crime μυθιστόρημα που αγγίζει πολλές ευαίσθητες χορδές, αλλά και ικανοποιεί πλήρως όσες και όσους θέλουν να διαβάσουν μια γνήσια ιστορία… εγκλήματος που «πατάει» πάνω στη νεοελληνική πραγματικότητα
Κεντρικός ήρωας του βιβλίου είναι ο Αλέξανδρος, που είναι προγραμματιστής «και ζει και αναπνέει στον ψηφιακό κόσμο, δεν είναι απλώς η δουλειά του» λέει η συγγραφέας. «Ο πιο κοντινός του άνθρωπος είναι ο Άρης, ο αδελφός του που είναι γιατρός σε νοσοκομείο. Όλα αλλάζουν όταν ο αδελφός του πέφτει από τον τελευταίο όροφο του νοσοκομείου που εργαζόταν. Όλοι θεωρούν πως πρόκειται για αυτοκτονία, αλλά ο Αλέξανδρος δεν πείθεται, γιατί ξέρει καλά τον αδελφό του και ο ταυτόχρονος θάνατος ενός εισαγγελέα στο ίδιο νοσοκομείο, τον βάζουν σε σκέψεις πως κάτι άλλο έχει συμβεί. Κι από εκεί ξεκινάει η ιστορία»…
Διαβάζοντας κανείς το μυθιστόρημα διαπιστώνει μια αργή ανέλιξη, δεν βιάζεστε να απλώσετε την ιστορία…
Ναι έτσι είναι. Ο στόχος μου είναι να βάζω τον αναγνώστη στο κλίμα του βιβλίου και να γνωρίσει καλά τον κεντρικό ήρωα, γιατί όταν αρχίζουν οι αποκαλύψεις νομίζω ότι υπάρχει ήδη ένα συναισθηματικό δέσιμο του αναγνώστη με τον ήρωα. Θέλω κυρίως να τον καταλαβαίνει, όχι να τον συμπαθεί. Να καταλαβαίνει γιατί κάνει ό,τι κάνει.
Δώσατε το όνομα Υπατία σε μια ηρωίδα, ενώ δεν είναι καθόλου τυχαία και τα άλλα ονόματα. Συμπεραίνω ότι υπάρχει μια γυναικεία ματιά, στην ουσία του βιβλίου.
Φαίνεται πολύ νωρίς στο βιβλίο ότι υπάρχουν γυναίκες που εμφανίζονται και βοηθούν τον Αλέξανδρο. Αυτές φαίνεται ότι είναι ένα δίκτυο, μια οργάνωση. Ο Αλέξανδρος δεν είναι σίγουρος για τις προθέσεις τους, γιατί είναι λίγο περίεργος ο τρόπος με τον οποίο εμφανίζονται – έως τρομακτικός. Δεν μπορεί να ξέρει αν είναι οι λέοντες ή οι αμνοί της ιστορίας. Αυτό θα το ανακαλύψει στην πορεία…
Είναι και μια δήλωση για όλα αυτά που βιώνουμε σήμερα;
Όταν έγραψα το βιβλίο, Αύγουστο του 2020, το κίνημα metoo, τουλάχιστον στην Ελλάδα, δεν είχε αυτή τη δυναμική, τη σημερινή. Υπήρχε, όμως, ως βίωμα των γυναικών και σκεφτόμουν ότι αυτό που περιγράφω είναι το… μετά του metoo. Γιατί σκεφτόμουν πως μόλις οι γυναίκες συνειδητοποιήσουν ότι δεν θα έπρεπε να συμβαίνουν όλα όσα τους συμβαίνουν, κάποιες θα θυμώσουν. Αν δεν εκπληρώσει το σκοπό του το metoo, νομίζω ότι είναι εύκολο το πράγμα να ξεφύγει… Οι δικές μου, βέβαια, είναι ακραίες περιπτώσεις και μάλλον καταδικαστέες…
Θα συμφωνούσατε ότι το μήνυμα του βιβλίου είναι ότι τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται;
Ναι κι αυτό με ιντριγκάρει και γι αυτό θέλω να γράφω crime. Είναι η ανάποδη πλευρά του κόσμου, το αντίθετο απ’ αυτό που βλέπουμε. Έκανα μια βόλτα με το καροτσάκι στο Χαϊδάρι, εκεί όπου κατοικώ και εκεί όπου εξελίσσεται το μυθιστόρημα και σκεφτόμουν ότι είναι μια ήσυχη γειτονιά, αλλά μπορεί και να μην είναι έτσι. Γράφω για την άλλη πλευρά της ζωής, αυτό που δεν βλέπουμε συνήθως…
Βλέπουμε όλο και περισσότερες γυναίκες συγγραφείς να γράφουν crime και noir. Είναι κάτι σαν… απωθημένο;
Μου έχει τύχει να μεταφράσω τον τελευταίο καιρό βιβλία θυμωμένων γυναικών και δεν νομίζω ότι είναι τυχαίο αυτό. Αλλά δεν θεωρώ ότι είναι θέμα απωθημένου. Εμένα μου αρέσει το τεχνικό μέρος του να γράφεις crime, ο μαθηματικός τρόπος που χτίζεις την ιστορία για να φτάσεις στη λύση του εγκλήματος. Πιστεύω ότι ως γυναίκες είμαστε πιο συγκεκριμένες και ακριβείς και ακολουθούμε καλύτερα τις τεχνικές.
Ποια είναι τα συστατικά ενός καλού crime, ενός θρίλερ;
Η πλοκή, η πλοκή και η πλοκή! Δεν νομίζω ότι υπάρχει κάτι άλλο. Εννοείται ότι και το γλωσσικό με ενδιαφέρει, μια γλώσσα που σε παρασύρει στο σύμπαν της ιστορίας, ενώ βασικό είναι να φτιάξεις και χαρακτήρες που να μη φύγουν ποτέ από τη μνήμη των αναγνωστών.
Γράφοντας την ιστορία ξέρετε το τέλος ή αφήνεστε στην εξέλιξη;
Υπάρχει η δομή εξαρχής, την οποία τη χτίζω πολύ περισσότερο καιρό απ’ όσο γράφω το βιβλίο, αλλά επειδή η ιστορία πολλές φορές είναι σαν ποτάμι και σε παρασέρνει, αφήνομαι. Η δυνατή ιστορία υπερισχύει της μαθηματικής πλοκής που έχεις χτίσει από την αρχή. Για μένα είναι καλοδεχούμενη αυτή η παράσυρση…
Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.