Ο Γιώργος Αρβανιτίδης, Αρμόδιος Τομεάρχης Ενέργειας και Περιβάλλοντος του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής τοποθετήθηκε στην Ολομέλεια για το Νομοσχέδιο για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
Ο κ. Αρβανιτίδης στην ομιλία του σημείωσε δεν μπορεί κανείς να διαφωνήσει με την πρόθεση και τον στόχο της απλοποίησης της αδειοδότησης και την επιτάχυνση της υλοποίησης έργων Α.Π.Ε., ούτε ασφαλώς με την ψηφιοποίηση της διαδικασίας και την μείωση της γραφειοκρατίας και των χρονοδιαγραμμάτων. Ειδικά το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής που επεδίωξε να μεγαλώσει το μερίδιο των Α.Π.Ε. στην Ελλάδα με την παραγωγή ενέργειας σε λαϊκή βάση και με συμβάσεις σε μικρούς παραγωγούς και αγρότες. Αλλά η Κυβέρνηση θα έπρεπε να είχε βάλει ως προτεραιότητα το χωροταξικό των Α.Π.Ε. που το παραπέμπει ακόμα στις καλένδες για τον Μάιο του 2023, ή τουλάχιστον να το «τρέξει» ταυτόχρονα με το αδειοδοτικό πλαίσιο.
Χαρακτηριστικά ο κ. Αρβανιτίδης ανέφερε:
«Λέμε ναι στην απλοποίηση και τον εκσυγχρονισμό των αδειοδοτήσεων έργων Α.Π.Ε., όχι όμως με εκπτώσεις στην προστασία του περιβάλλοντος και κυρίως το βασικό ζητούμενο για εμάς είναι το πώς το πετυχαίνει αυτό κανείς και με ποιους κανόνες;Θέλουμε να αυξήσουμε και μάλιστα γρήγορα το κομμάτι των ΑΠΕ στην ενεργειακή πίτα της χώρας, αλλά αυτό να γίνει με όρους ενεργειακής δημοκρατίας, με την παραγωγή καθαρής ενέργειας κατά βάση στα χέρια των πολιτών. Αυτή θα έπρεπε να είναι και η προσέγγιση της χώρας μας, που θα ενίσχυε την ανθεκτικότητα της οικονομίας και της κοινωνίας.Η προσέγγιση όμως που ακολουθείται από την Κυβέρνηση είναι διαφορετική, καθώς είναι συγκεντρωτική. Γίνεται μέσω της προώθησης φαραωνικών έργων, με μονοπώλιο τεχνολογιών και επενδυτών, χωρίς τη συμμετοχή τοπικών κοινωνιών. Την ίδια ώρα, οι απλοί πολίτες είναι «αποκλεισμένοι», όχι μόνο από αυτές τις μεγάλες επενδύσεις στις ΑΠΕ, αλλά και από τις μικρότερες».
Ο κ. Αρβανιτίδης απαρίθμησε τις αποτυχημένες ενεργειακές επιλογές και λάθος προτεραιότητες που έβαλε ένα χρόνο τώρα η Κυβέρνηση και οι οποίες είχαν ως συνέπεια τα ενεργειακά αδιέξοδα της χώρας και των πολιτών και την μεγαλύτερη επιβάρυνση του ενεργειακού κόστους που βιώνουμε όλοι μας σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρώπης.
«Πριν από ένα χρόνο, η ενεργειακή πολιτική της Κυβέρνησης, όπως καταγραφόταν σε ένα ηλεκτρονικό περιοδικό – ακτινογραφία του ενεργειακού κλάδου, ήταν η εξής:
-Μεταφέρω λέξη προς λέξη το κείμενο –
[Στο παρόν στάδιο, αναθεωρούμε το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα …εφαρμόζουμε απόσυρση όλων των υφιστάμενων λιγνιτικών μονάδων έως το 2023 και αλλαγή καυσίμου στην Πτολεμαΐδα 5 έως το 2025. Είναι μια γενναία απόφαση που λάβαμε…αξιολογώντας έγκαιρα τις ευρωπαϊκές πολιτικές. Δικαιωθήκαμε πλήρως για την επιλογή μας…Η επικαιροποίηση του ΕΣΕΚ… θα αποτυπώσει παράλληλα, την ισχυρή δυναμική των ΑΠΕ, καθώς και νέες τεχνολογίες, όπως η αποθήκευση, τα υπεράκτια αιολικά, το βιομεθάνιο, το υδρογόνο και οι εφαρμογές κυκλικής οικονομίας.Εργαστήκαμε μεθοδικά σε όλες τις επιμέρους αυτές θεματικές, ώστε να θέσουμε ταχύτατα σε διαβούλευση ένα σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο, που θα υιοθετεί βέλτιστες πρακτικές, αίροντας γραφειοκρατικές αγκυλώσεις.]
Είναι σαφές ότι ένα χρόνο μετά:
• Το νέο ΕΣΕΚ παραμένει ζητούμενο,
• Η απόσυρση όλων των λιγνιτικών μονάδων έως το…2023 αποσύρθηκε τελείως ως σχέδιο,
• Η Πτολεμαΐδα 5 πάει για αλλαγή καυσίμου μετά το 2028, χωρίς να ξέρουμε πως ακριβώς,
• Τον «λευκό δράκο» υδρογόνου της Δυτικής Μακεδονίας τον έφαγε το…. «μαύρο φίδι» και ξέμεινε από ευρωπαϊκή χρηματοδότηση,
• Και στα ζητήματα της αποθήκευσης και των υπεράκτιων αιολικών ψάχνουμε ακόμα τις βέλτιστες πρακτικές.
• Ενώ οι γραφειοκρατικές αγκυλώσεις παραμένουν και βάζουν εμπόδια και έξτρα κόστη στους μικρούς και μεσαίους παραγωγούς.
Όχι μόνο δεν δικαιώθηκε καμία ενεργειακή επιλογή της παρούσας Κυβέρνησης ως τώρα, αλλά φέρει ευθύνες για το γεγονός ότι η χώρα μας έχει επηρεαστεί περισσότερο από άλλες χώρες, από την ενεργειακή κρίση.
Φέρει ευθύνες που οι πολίτες και οι επιχειρήσεις έχουν έρθει αντιμέτωποι με δραματικές αυξήσεις στους λογαριασμούς τους, εδώ και ένα χρόνο.
ΝΑΙ! Ο πόλεμος στην Ουκρανία έφερε ανατροπές.
Αλλά ήταν επιλογή της Κυβέρνησης που αύξησε την ενεργειακή μας εξάρτηση από το φυσικό αέριο αυτόν τον ένα χρόνο.Και έτσι εκτέθηκε η χώρα μας στο ράλι των τιμών του φυσικού αερίου, ακόμα περισσότερο. Ήταν επιλογή της Κυβέρνησης να φτάσουμε Ιούλιο του 2022 και να ψάχνουμε ακόμα να δούμε πως θα τιμολογείται το ρεύμα, ενώ αρνείται να βάλει πλαφόν στην λιανική.
Οι επιλογές της Κυβέρνησης είναι που βάλανε εμπόδια στα πολλά μικρά έργα ΑΠΕ των πολιτών, των παραγωγών και των Ενεργειακών Κοινοτήτων. Τα οποία έργα ΑΠΕ θα μπορούσαν να γίνουν σε σύντομο χρονικό διάστημα και να μειώσουν μόνιμα το ενεργειακό κόστος.
Ήταν επιλογή της Κυβέρνησης να μην κάνει καμία δομική παρέμβαση στις στρεβλώσεις του Χρηματιστηρίου Ενέργειας. Να αδιαφορήσει για την εφαρμογή νομοθετημένων προγραμμάτων,όπως ο Ενεργειακός Υπεύθυνος και το «ΗΛΕΚΤΡΑ».
Παράλληλα, ο κ. Αρβανιτίδης υπογράμμισε ότι η εκ των υστέρων επιβολή εγγυητικής επιστολής για τα σχεδιαζόμενα έργα ΑΠΕ θα έχει ως αποτέλεσμα είναι να τεθούν εκτός παιχνιδιού οι μικροί επενδυτές και να διατεθεί ο ηλεκτρικός χώρος στους μεγάλους παίκτες.Ο ηλεκτρικός χώρος δεν είναι «προίκα» κανενός. Ο ηλεκτρικός χώρος είναι αγαθό σε σπανιότητα και η Κυβέρνηση δεν πρέπει να αφήνει περιθώρια για αδιαφανείς διαδικασίες στην κατανομή του. Δυστυχώς με τις ρυθμίσεις του Νομοσχεδίου για τα «πιλοτικά» θαλάσσια φωτοβολταϊκά αλλά και σε άλλα ενεργειακά θέματα, «μαρκάρεται» ο ηλεκτρικός χώρος για λίγους και εκλεκτούς.
Το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής είναι υπέρ της γρήγορης και ισόρροπης ανάπτυξη των ΑΠΕ. Η χώρα χρειάζεται όμως εκτεταμένες επενδύσεις στα δίκτυα και σε καινοτομίες που θα πρέπει να χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης. Η κυβέρνηση οφείλει να επενδύσει σε ένα σύγχρονο δίκτυο ώστε να εκπονηθούν σχέδια εκατοντάδων ενεργειακών κοινοτήτων που θα ρίξουν το κόστος παραγωγής. Για το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής η προώθηση των Α.Π.Ε. απαιτεί ένα άλλο υπόδειγμα ανάπτυξης με αποκεντρωμένο χαρακτήρα και θα πρέπει να γίνουν κάποιες αναγκαίες κινήσεις προκειμένου οι τοπικές κοινωνίες να ασπαστούν πιο εύκολα την «πράσινη» μετάβαση και να μην την ταυτίσουν με την ενεργειακή ακρίβεια. Σε αυτό το πνεύμα θα πρέπει επίσης να επανασχεδιαστούν τα ανταποδοτικά τέλη από έργα Α.Π.Ε.
Τέλος, ο κ. Αρβανιτίδης στηλίτευσε τις ρυθμίσεις της Τροπολογίας που έφερε κατόπιν εορτής η Κυβέρνηση τόσο σχετικά με το «ξεμπλοκάρισμα» της μεταβίβασης της ΔΕΠΑ Υποδομών, όσο και την αναστολή της Ρήτρας Αναπροσαρμογής και σημείωσε τα εξής:
«Με την τροπολογία αναστέλλετε την Ρήτρα για έναν χρόνο, δεν την καταργείτε.Φεύγει η ονομαστική αναφορά της Ρήτρας στους λογαριασμούς ρεύματος, αλλά οι αυξήσεις δεν σταματούν καθώς ενσωματώνονται στην κυμαινόμενη τιμή.Παραμένει ακόμη ασαφές πως θα μειωθούν οι τιμές για τους καταναλωτές. Τι θα πληρώσει δηλαδή το κράτος και τι οι ιδιώτες παραγωγοί.Ο όλος σχεδιασμός παραπέμπεται σε νέες υπουργικές αποφάσεις, όπως συνέβη και με τα υπερκέρδη που η φορολογία τους έχει μετατεθεί.Είναι κρίσιμο το γεγονός ότι στο Νομοσχέδιο επίσης δεν αναφέρονται οι τιμές των πλαφόν ανά τεχνολογία, με βάση τα οποία θα αμείβονται οι ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες, κάτι που επίσης θα γίνει με υπουργική απόφαση.
Εμείς επιμένουμε στη δική μας πρόταση για επιβολή πλαφόν στη λιανική.
Είναι η μόνη λύση που προστατεύει επί της ουσίας τους καταναλωτές, μειώνοντας στην πράξη τους λογαριασμούς με δίκαιη κατανομή του κόστους μεταξύ παραγωγών, κράτους και πολιτών και μπορεί να εφαρμοστεί από αύριο κιόλας.
Και έρχομαι στο θέμα της … «ντρίπλας» που κάνετε για να ολοκληρωθεί η μεταβίβαση της ΔΕΠΑ στην Ιtalgas βγάζοντας επί της ουσίας οφσάιντ την ΡΑΕ.
Με την Τροπολογία αυτή παρεμβαίνετε κατόπιν εορτής «ξεμπλοκάροντας» την διαδικασία εξαγοράς της ΔΕΠΑ Υποδομών από την Italgas αλλάζοντας τα αρχικά δεδομένα.
Η ΡΑΕ με αποφάσεις της και με βάση την κείμενη νομοθεσία δεν έδινε την έγκρισή της στην πιστοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών και των θυγατρικών της (ΕΔΑ Αττικής, ΔΕΔΑ, ΕΔΑ ΘΕΣΣ) ως διαχειριστές του δικτύου διανομής και έθετεπροϋποθέσεις.
Πλέον, η Τροπολογία καταργεί διατάξεις του N.4001/2011 και δεν υφίστανται οι προϋποθέσεις οργανογράμματος και ο περιορισμός που αφορά την μετοχική σύνθεση που έβαζε η ΡΑΕ αλλά και η υποχρέωση να υποβάλει ο επενδυτής το αναπτυξιακό του σχεδίου. Στο εξής υπάρχει υποχρέωση απλής ενημέρωσης της ΡΑΕ και δεν απαιτείται η έγκρισή της.
Η κυβέρνηση λέει ότι δεν κάναμε τίποτα περισσότερο αλλά εφαρμόζουμε απλώς όσα προβλέπει η Ευρωπαϊκή Οδηγία για τον νομικό και λειτουργικό διαχωρισμό των εταιριών διανομής φυσικού αερίου.
Το ερώτημα είναι γιατί τώρα ;
Και γιατί έτσι με βραδινή Τροπολογία, αν απλά ήταν να εφαρμόσετε μια Ευρωπαϊκή Οδηγία ;
Και γιατί δεν εφαρμόζετε και την Οδηγία που προστατεύει τους εργαζόμενους όταν γίνονται τέτοιου είδους μεταβιβάσεις και αλλαγές ;
Γιατί ΔΕΝ δεσμεύεστε για αυτούς ;
Οι οποίοι ζητούν να γίνει ότι είχαμε διασφαλίσει εμείς ως Κυβέρνηση σε αντίστοιχες περιπτώσεις παλαιότερα.Στην περίπτωση της ΔΕΦΑ – ΕΔΑ Αττικής με τον Νόμο Πεπονή 2364/1995 και στην περίπτωση ΔΕΠΑ – ΔΕΔΑ με τον Νόμο 4001/2011.
Καταθέτω κ. Υπουργέ για τα Πρακτικά συγκεκριμένες αλλαγές που προτείνουν οι εργαζόμενοι και ζητάμε να τις κάνετε αποδεκτές με σαφή και ρητή αναφορά στο Νομοσχέδιο.
Αλλιώς να μας εξηγήσετε τους λόγους της άρνησής σας.
Είναι ρυθμίσεις που εξασφαλίζουν το εξειδικευμένο προσωπικό σε κρίσιμες ενεργειακές υποδομές της χώρας.
Παράλληλα, θα πρέπει να διασφαλιστεί η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων ανάπτυξης των δικτύων, αλλά και των χρηματοδοτήσεων των έργων.Ότι όλα όσα έργα έχουν δρομολογηθεί θα γίνουν στην ώρα τους και θα λειτουργούν με ασφάλεια.
Για αυτό τον λόγο, καταθέτω επίσης στα Πρακτικά και ένα Υπόμνημα των εργαζομένων στις εταιρείες του ομίλου ΔΕΠΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, οι οποίοι αναφέρουν ότι η νέα διάταξη:
• Δίνει δικαίωμα συμμετοχής στην ΔΕΠΑ Υποδομών και σε άλλους που έχουν δραστηριότητα σχετική με προμήθεια και ηλεκτρισμό.
• Καταργεί τη διαδικασία πιστοποίησης διαχειριστών από την ΡΑΕ και το κυριότερο:
• Της αφαιρεί το δικαίωμα να εναντιωθεί σε εταιρεία τρίτης χώρας που θελήσει τον έλεγχο της διανομής, εάν θεωρεί πως τίθεται θέμα ασφαλείας.
Εμείς λέμε ότι η Κυβέρνηση με την Τροπολογία αυτή καταργεί τις ασφαλιστικές δικλείδες που είχε εισαγάγει το ΠΑΣΟΚ στην πώληση σημαντικών υποδομών.
Δεν μπορεί να ακολουθούνται διαδικασίες που μειώνουν τον έλεγχο από τις Ανεξάρτητες Αρχές.
Δεν είναι επίσης εικόνα εύρυθμης ενεργειακής αγοράς, όταν ο επιλεγμένος από την Κυβέρνηση επικεφαλής της ΡΑΕ ανακοινώνει πως προχωρά σε καταγγελία της Τροπολογίας στην Κομισιόν.
Και ταυτόχρονα, ο επίσης επιλεγείς από την Κυβέρνηση Πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ καταγγέλλει τη ΡΑΕ, πως εξαιτίας των αποφάσεων της δεν μπορεί να προχωρήσει τις μεγάλες επενδύσεις που εξαγγέλλει συνεχώς η Κυβέρνηση στον πολύ κρίσιμο τομέα των δικτύων, και συγκρούονται δημόσια.» |