Γιώργος Καραγιάννης, Υφυπουργός Υποδομών “Νέο αναπτυξιακό όραμα για τη Θεσσαλονίκη με ισχυρές και βιώσιμες υποδομές”

Ο Υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης μιλάει στο SPEAKNEWS για το νέο αναπτυξιακό όραμα που έχει η κυβέρνηση της ΝΔ για την Θεσσαλονίκη,  τονίζει την γεωοικονομική δυναμική της πόλης και αναλύει το σχέδιο των 10 δισ. ευρώ που εκτελείται αυτή την περίοδο στη Βόρεια Ελλάδα, μέσα από ένα πρόγραμμα έργων που τοποθετούν την πόλη στο κέντρο του εθνικού στρατηγικού σχεδιασμού.

 

Κε Υφυπουργέ, κάθε Σεπτέμβριο η καρδιά της οικονομίας της χώρας χτυπά στη Θεσσαλονίκη. Δώστε μας το πολιτικό πλαίσιο, μέσα στο οποίο κινείται η διοργάνωση της φετινής 86ης ΔΕΘ.

 

Το αναπτυξιακό αίτημα της Θεσσαλονίκης συνδέεται πάντα και ορθώς με τη ενίσχυση των υποδομών της, τον παραγωγικό εκσυγχρονισμό της, την τόνωση της απασχόλησης, και την ανάληψη πρωταγωνιστικού ρόλου στην ενδοχώρα των Βαλκανίων και της Ευρώπης ευρύτερα. Διατυπώνεται και συνοψίζεται εμφατικά πάντα την περίοδο που λαμβάνει χώρα η ΔΕΘ κάθε Σεπτέμβριο. Το 2019 με την ανάληψη της κυβέρνησης της ΝΔ του Κυριάκου Μητσοτάκη, αρχίσαμε να εφαρμόζουμε ένα συνεκτικό στρατηγικό σχέδιο ενίσχυσης των υποδομών της πόλης και όχι μόνο.

 

Σήμερα, στη Θεσσαλονίκη και στη Βόρεια Ελλάδα εκτελείται ένα συνολικό σχέδιο ύψους 10 δισ. ευρώ. Τα σημαντικά κεφάλαια που έχουν κινητοποιηθεί είναι δημόσια και ιδιωτικά και διατίθενται για νέες υποδομές, για έρευνα και τεχνολογία, για νέα νοσοκομεία, για αναπλάσεις και νέες σύγχρονες αθλητικές εγκαταστάσεις.

 

Είναι, λοιπόν, σαφές ότι η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη επιδεικνύει πλούσιο απολογισμό έργων και το καθημερινό, έμπρακτο ενδιαφέρον της για την περιοχή.

 

Σε ό, τι αφορά το γενικότερο πλαίσιο, παρότι η διεθνής ενεργειακή κρίση και οι πληθωριστικές πιέσεις επηρεάζουν έντονα το εθνικό οικονομικό περιβάλλον, η κυβέρνηση έχει να επιδείξει, μία στέρεα πολιτική στήριξης των ασθενέστερων κοινωνικών ομάδων

 

Μετά από 3 χρόνια διακυβέρνησης πως θα μπορούσατε να συνοψίσετε το αναπτυξιακό όραμα Θεσσαλονίκης.

 

Η δύναμη της Θεσσαλονίκης είναι η θέση της, η γεωοικονομική δυναμική της. Πάνω στο σταυροδρόμι Ευρώπης και Ανατολής.

 

Η ανάδειξη της γεωπολιτικής ισχύος της Θεσσαλονίκης ως μητρόπολη της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, έγκειται στο γεγονός ότι μέσω της πόλης και των διαμεταφορικών αξόνων των Δυτικών Βαλκανίων αποτελεί τον συντομότερο άξονα, για την Ανατολή προς την καρδιά της Ευρώπης.

Επομένως η πόλη χρειάζεται πρώτον εθνικής σημασίας υποδομές για να καταστεί διαμετακομιστικό κέντρο μεταξύ Ευρώπης και Ανατολής και δεύτερον ισχυρές τοπικές υποδομές που θα την μεταμορφώνουν σε μια ελκυστική πόλη, ιδανική για επενδύσεις. Ήδη παρατηρούμε μια έντονη κινητικότητα με την εγκατάσταση στην πόλη καινοτόμων εταιρειών παγκόσμιας εμβέλειας, αλλά και επενδύσεις στον τομέα του τουρισμού και των ξενοδοχείων.

 

Σε ποιο σημείο παραλάβατε την πόλη το 2019 και που πιστεύετε ότι την οδηγείτε σήμερα; Τι έχει επιτευχθεί μέχρι τώρα, και ποιες προοπτικές διαφαίνονται;

 

Η Θεσσαλονίκη είχε μείνει πίσω στον τομέα των υποδομών για πάνω από μια δεκαετία. Όσα έργα εκτελούνται σήμερα μέσα σε μια τριετία αποτελούν ένα μοναδικό πρόγραμμα σε σημαντικότητα, ποιότητα, βιώσιμη προοπτική και προϋπολογισμό.

 

Το πρόγραμμα έργων της Θεσσαλονίκης έχει κεντρική θέση και ιδιαίτερο ειδικό βάρος στον εθνικό στρατηγικό σχεδιασμό. Η πόλη είχε ανάγκη από μια δυναμική επανεκκίνηση, μια στοχευμένη αναπτυξιακή επιτάχυνση.

 

Πλέον, απέκτησε σύγχρονο αεροδρόμιο και λιμάνι σε ταχεία ανάπτυξη, αντάξια της γεωπολιτικής της θέσης στην νοτιοανατολική Μεσόγειο. Η κατασκευή της οδικής σύνδεσης του 6ου προβλήτα του Λιμένα Θεσσαλονίκης με τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό έχει ήδη ξεκινήσει ενώ κινδύνευε να ακυρωθεί και να ξεχαστεί . Η διασύνδεση με τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία οδό εκκρεμούσε από το 2000.

 

Προχωράμε τη σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα με στόχο να μετατρέψουμε το λιμάνι σε εμπορευματικό κόμβο μεταφορών και logistics στην Βόρεια Ελλάδα και άμεση θετική επιρροή στις βαλκανικές αγορές.

 

Πρόκειται για έργα στρατηγικής σημασίας καθώς θα αναβαθμίσουν σημαντικά τις δυνατότητες των συνδυασμένων μεταφορών αλλά και τη συνολική ανταγωνιστικότητα του Λιμένα Θεσσαλονίκης.

 

Μιλώντας για το λιμάνι, τον σιδηρόδρομο και τις οδικές υποδομές πρέπει να σκεφτόμαστε πάντα πως μαζί με το νέο σύγχρονο αεροδρόμιο που έχει παραδοθεί, νοηματοδοτείται πια η Θεσσαλονίκη ως υπερτοπικός διαμεταφορικός κόμβος στην νοτιοανατολική Μεσόγειο.

 

Η Θεσσαλονίκη ετοιμάζεται στο τέλος του 2023 να υποδεχτεί το πολύπαθο Μετρό, όχι ως μακέτα αλλά ως πραγματικότητα. Το Μετρό θα προσφέρει την σημαντικότερη εναλλακτική δυνατότητα μετακίνησης στο πολεοδομικό συγκρότημα ανακουφίζοντας το κυκλοφοριακό, ενώ περιφερειακά της πόλης εκτελείται ένα από τα πιο σύγχρονα και πράσινα έργα το fly over, που θα συνδέει άμεσα τη δυτική και ανατολική πλευρά της πόλης χωρίς την επιβάρυνση του κέντρου.

 

Στην ενότητα των έργων ΣΔΙΤ περιλαμβάνεται και το οδικό έργο ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΕΔΕΣΣΑ έργο 358,8 εκ. και συνολικού μήκους 80χλ, που θα φέρει κοντύτερα τη Θεσσαλονίκη και τις λιμενικές υποδομές με τις αγροτικές περιοχές και τα αστικά κέντρα της Κεντρικής Μακεδονίας. Στο οδικό δίκτυο προς Χαλκιδική αποκαταστήσαμε χρονιές εκκρεμότητες όπως το «ορφανό χιλιόμετρο» στην Ποτίδαια και το Θέρμη – Γαλάτιστα. Υποδομές με κρίσιμη συμβολή στην τουριστική κινητικότητα, και στην οδική ασφάλεια

 

Μέσα στην πόλη εκτελούνται αντιπλημμυρικά έργα που θωρακίζουν περιβαλλοντικά την πόλη, και αναβαθμίζουν την πράσινη ανθεκτικότητά της. Στο επίπεδο της καθημερινότητας των πολιτών εκτελείται το μεγαλύτερο πρόγραμμα κατασκευής 16 νέων σχολικών συγκροτημάτων κυρίως στη δυτική πλευρά, ενώ εμβληματικά έργα όπως το νέο Δικαστικό Μέγαρο συμβάλλουν στη δημιουργία σύγχρονων συνθηκών.

 

Πολύ σημαντικό έργο για τη συνδεσιμότητα της πόλης, είναι αυτό του Προαστιακού Σιδηρόδρομου της Δυτικής Θεσσαλονίκης. Η Δυτική Θεσσαλονίκη που χρειάζεται πρόσθετη φροντίδα υποδομών, καλύτερη προσπέλαση ώστε να τονωθεί η κινητικότητα, η διασυνδεσιμότητα και η τοπική οικονομία των δυναμικών δήμων της περιοχής. Συνδέοντας σιδηροδρομικά το δυτικό τμήμα της πόλης θα δημιουργήσουμε μια μεγάλη κοινωνική δυναμική στη Δυτική Θεσσαλονίκη.

 

Η κυβέρνηση της ΝΔ άλλαξε τον τρόπο διαχείρισης των μεγάλων έργων υποδομής. Δόθηκε μεγάλη έμφαση στην αξιοποίηση πιο εναλλακτικών χρηματοοικονομικών εργαλείων όπως είναι τα ΣΔΙΤ. Πόσο έχει αποδώσει αυτό μέχρι σήμερα;

Τα δημόσια έργα για να επιτελέσουν την αποστολή τους στην βιώσιμη ανάπτυξη της χώρας και στην καθημερινότητα των πολιτών, οφείλουν να ωριμάζουν γρήγορα, να αξιοποιούν την τεχνογνωσία και του ιδιωτικού τομέα, να προσφέρουν ολιστικές υπηρεσίες και να ενσωματώνουν τις τεχνολογικές εξελίξεις και τα σύγχρονα χρηματοοικονομικά εργαλεία. Υπερβήκαμε άμεσα τις ιδεολογικές αγκυλώσεις του παρελθόντος και ειδικά της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, και επιλέξαμε ως κεντρική στρατηγική να προωθήσουμε ένα μεγάλο μέρος των έργων με τη χρήση των συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Ξέραμε ότι έτσι απελευθερώνουμε δυνάμεις και «κόβουμε» δρόμο. Επιβεβαιωθήκαμε ήδη από τον χρόνο ρεκόρ συμβασιοποίησης μεγάλων έργων. Ξέραμε ότι σπάμε έτσι την παθογένεια των καθυστερήσεων που αποτέλεσαν ανασταλτικό παράγοντα της εξέλιξης των δημοσίων υποδομών στη χώρα, τις τελευταίες δεκαετίες.

 

Απέναντι στο κλασικό σχήμα προκήρυξης και εκτέλεσης των δημοσίων έργων οι Συμπράξεις Δημοσίου – Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) είναι πολυτροπικές και διευρυμένες συμβάσεις, κατά κανόνα μακροχρόνιες, που εξασφαλίζουν την προχρηματοδότηση των έργων από δανειακές συμβάσεις, με μεγάλες ωφέλειες για την κοινωνία, και ιδιαίτερα σε περιόδους δημοσιονομικής οικονομικής δυσχέρειας.

 

Έτσι σήμερα σε φάση προωθημένης διαγωνιστικής διαδικασίας ή και σε φάση Δημοπράτησης βρίσκονται έργα ΣΔΙΤ προϋπολογισμού άνω των 4 δις. ευρώ.

 

Αυτό που κάναμε διαφορετικά ήταν να δείξουμε πολιτική βούληση, να στηριχθούμε σε έναν σωστό σχεδιασμό και να έχουμε στενή επίβλεψη για να εξασφαλίσουμε ότι δεν θα υπάρξει καμία παρέκκλιση. Η συνέπεια και η δουλειά παραμένουν τα βασικά χαρακτηριστικά της πολιτικής μας στις υποδομές.


Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.

Ακολουθήστε τις ειδήσεις του speaknews.gr στο Google News πατώντας εδώ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ