«Τόσο στην περίπτωση των υγρών καυσίμων όσο και στα υπόλοιπα ενεργειακά αγαθά, το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι η κυβέρνηση δεν ελέγχει τη διαμόρφωση των τιμών, δεν ελέγχει την αισχροκέρδεια. Κοινό αποτέλεσμα για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις είναι μία μεγάλη ανασφάλεια για το αύριο. Η κατάργηση της επιδότησης στο πετρέλαιο κίνησης συμπαρασύρει και τις τιμές άλλων αγαθών και δεν έχει λογική αφού τα φορολογικά έσοδα της κυβέρνησης είναι ιδιαιτέρως αυξημένα, λόγω και των αυξήσεων στις τιμές των καταναλωτικών αγαθών. Ενδεικτικό της κατάστασης στο ρεύμα είναι το παράδειγμα συνοικιακού αρτοποιείου όπου η αύξηση του κόστους ρεύματος για τους μήνες Αύγουστο και Σεπτέμβριο αντιστοιχεί σε μισθούς δύο εργαζομένων για κάθε μήνα. Είναι σαφές ότι δεν μπορούμε να συνεχίσουμε έτσι», δήλωσε ο Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας και βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτης Φάμελλος, στο ραδιοφωνικό σταθμό «Στο Κόκκινο» Θεσσαλονίκης και στο δημοσιογράφο, Απόστολο Λυκεσά.
Αναφέρθηκε στα υπερκέρδη στην προμήθεια φυσικού αερίου εν μέσω της ακραίας κρίσης ακρίβειας και χαρακτήρισε τραγικό και απάνθρωπο το ότι δεν έχει ακόμη απαντηθεί από την κυβέρνηση το για ποιο λόγο η ΔΕΠΑ Εμπορίας, που είναι ακόμη κατά πλειοψηφία δημόσια, δεκαπλασίασε τα κέρδη της το έτος 2021, σε σχέση με το 2020, πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία, ενώ ταυτόχρονα δεκαπλασιάστηκε η λιανική τιμή πώλησης, και δεν έχει επιστρέψει ούτε ένα ευρώ από τα υπερκέρδη στους καταναλωτές. Τα κέρδη προ φόρων της ΔΕΠΑ Εμπορίας που έχει γαλάζια διοίκηση, τοποθετημένη από τη ΝΔ, έφτασαν το 2021 τα 335 εκατ. ευρώ, ενώ η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί εδώ και 3,5 μήνες ότι θα φορολογηθούν και θα επιστραφούν στους καταναλωτές και δεν έχει γίνει τίποτα ακόμη.
Σημείωσε στη συνέχεια πως πρέπει να επιστρέψει η εμπιστοσύνη των καταναλωτών στις καταναλωτικές οργανώσεις και στους θεσμούς που προσφέρουν ενημέρωση και προστασία στους καταναλωτές, όπως είναι ο συνήγορος του καταναλωτή: «Παρατηρούνται πολλές αυθαιρεσίες εκ μέρους των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας και δεν είναι ξεκάθαρο για τους καταναλωτές ποιες είναι οι τελικές εκπτώσεις στο λογαριασμό, ούτε αν οι χρεώσεις είναι κυμαινόμενες ή σταθερές, ούτε και είναι ξεκάθαρο αν οι διαφημιζόμενες εκπτώσεις συνυπολογίζουν τις επιδοτήσεις. Δεν πρέπει οι επιδοτήσεις να παρουσιάζονται ως εκπτώσεις, ως εμπορική δηλαδή πολιτική του εκάστοτε παρόχου. Έχουμε και καταγγελίες που αναφέρουν πως η ΔΕΗ παρουσιάζει τις επιδοτήσεις ως δική της εμπορική πολιτική και έχουμε καταθέσει και σχετική ερώτηση στη Βουλή. Η κυβέρνηση χρησιμοποιεί μάλιστα τις εκπτώσεις, που είναι μέρος της εμπορικής πολιτικής των παρόχων, σε μία προσπάθεια να μειώσει το τελικό ποσό φορολόγησης των υπερκερδών που παράγονται εν μέσω της ακραίας ακρίβειας στην ενέργεια. Και δεν τα έχει υπολογίσει ούτε τα έχει φορολογήσει, ούτε ένα ευρώ, παρότι έχει δεσμευτεί ότι θα φορολογήσει τα υπερκέρδη και ότι θα επιστρέψει πίσω στους καταναλωτές».
Σχετικά με την ενεργειακή επάρκεια της Ελλάδας ενόψει του χειμώνα σημείωσε ότι: «Η κυβέρνηση επένδυσε περισσότερο στην προοπτική του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου που αυξάνει το κόστος για τους καταναλωτές. Ταυτόχρονα, παρά τις όποιες αρχικές δηλώσεις περί επάρκειας, σε περίπτωση διακοπής της τροφοδοσίας ρωσικού φυσικού αερίου θα έχουμε έλλειμα σε όλα τα σενάρια τα οποία είχε παρουσιάσει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας σε σχετική συνεδρίαση στη Βουλή, μετά από αίτημά μας. Το μεγάλο πρόβλημα είναι σε ποια τιμή θα υπάρχει διαθέσιμο Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο καθώς, ουσιαστικά, το ζήτημα επάρκειας θα μετατραπεί σε ζήτημα ακρίβειας».
Κληθείς να σχολιάσει σε ρεπορτάζ εφημερίδας που υπολογίζει το κόστος θέρμανσης για ένα μέσο νοικοκυριό το μήνα και που βάσει αυτού η ακριβότερη επιλογή είναι το τζάκι είπε: «Πρώτον, η κυβέρνηση με πάρα πολύ μεγάλη καθυστέρηση, αφού είχαν ήδη αυξηθεί υπέρμετρα οι τιμές πώλησης καυσόξυλων, είχαν διπλασιαστεί και είχε ήδη ξεκινήσει η αυθαιρεσία, ανακοίνωσε την επιβολή πλαφόν στο συντελεστή κέρδους. Το όριο κέρδους λοιπόν θα μπει αφού έχουν πουληθεί τα περισσότερα καυσόξυλα. Δεύτερον, και ιδιαίτερα κρίσιμο, δεν αρκεί το πλαφόν αλλά η κυβέρνηση οφείλει να εξασφαλίσει στους κατοίκους των ορεινών και ημιορεινών περιοχών ότι υπάρχει διαθεσιμότητα σε καυσόξυλα και όχι από ανέλεγκτη υλοτόμηση. Ας πάρουμε ως παράδειγμα ένα ορεινό χωριό, την Περιστερά στη Θεσσαλονίκη, όπου οι κάτοικοι και η Κοινότητα μού μετέφεραν χθες την αγωνία τους γιατί θα δοθούν καυσόξυλα στις μισές οικογένειες που αιτήθηκαν και μάλιστα σε ποσότητα λιγότερη από τη μισή που χρειάζονται. Πρέπει να υπάρχει διαθεσιμότητα σε καυσόξυλα για οικιακή χρήση για τους κατοίκους των ορεινών περιοχών, σε μεγαλύτερες ποσότητες από πέρυσι, λόγω της ακρίβειας των υπολοίπων καυσίμων. Διαθεσιμότητα σημαίνει και στήριξη των μη στελεχωμένων δασαρχείων, όταν η κυβέρνηση υπόσχεται ψευδώς ότι θα κάνει προσλήψεις στα δασαρχεία εδώ και τρία χρόνια. Χρειαζόμαστε στελεχωμένα δασαρχεία για τις πυρκαγιές, για την ολοκλήρωση των δασικών χαρτών, για την προστασία των δασών μας και τώρα για τα καυσόξυλα».
Ο Σ.Φάμελλος κλείνοντας σχολίασε πως είναι απαράδεκτο η κυβέρνηση, έστω και καθυστερημένα, να λέει ότι θα ελέγξει τον συντελεστή κέρδους στα καυσόξυλα ενώ δεν βάζει πλαφόν στα δισεκατομμύρια ευρώ των κερδών των ηλεκτροπαραγωγών στο ρεύμα. «Αφού, αν και καθυστερημένα, και έστω στα καυσόξυλα βάζουν όριο κέρδους πρέπει να παρέμβει η κυβέρνηση εδώ και τώρα για να φορολογηθούν τα υπερκέρδη των ηλεκτροπαραγωγών που, ως Τομέας Περιβάλλοντος και Ενέργειας, έχουμε υπολογίσει στα 2,2 δισ. ευρώ για την περίοδο Ιουλίου 2021 Ιουνίου 2022 και να επιστρέψουν άμεσα στους καταναλωτές μαζί με τα υπερκέρδη που παράγονται τώρα στην προμήθεια αυτή τη φορά ηλεκτρικής ενέργειας, μετά τη δήθεν κατάργηση της ρήτρας αναπροσαρμογής, όπου για τον Σεπτέμβριο μόνο είναι στα 500 εκατ. ευρώ».
Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.