Χρήστος Νικολαϊδης,
Δημοσιογράφος, Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος με την παράταξη “Ναι στη Θεσσαλονίκη” του Κωνσταντίνου Ζέρβα.
Συνέντευξη: Περικλής Βλάχος
Ο γνωστός δημοσιογράφος της Θεσσαλονίκης, Χρήστος Νικολαΐδης, μιλάει στο speaknews.gr για την απόφασή του να κατέβει ως υποψήφιος με την παράταξη του Κωνσταντίνου Ζέρβα, εξηγεί γιατί πιστεύει ότι κάθε Δήμαρχος δικαιούται μίας δεύτερης τετραετίας, εκθέτει την άποψή του για την αντιμετώπιση των μεγαλύτερων προβλημάτων της Θεσσαλονίκης, που είναι το κυκλοφοριακό και η καθαριότητα, και μας εξομολογείται το όνειρό του για ένα Project που θα αναδεικνύει την Θεσσαλονίκης ως κόμβο που θα συνδέει τους τουριστικούς προορισμούς όλης της Βόρειας Ελλάδας με τους τουρίστες από τις βαλκανικές πρωτεύουσες.
Αγαπητέ Χρήστο, θέλεις να συστηθεις στους πολίτες της Θεσσαλονίκης που θα ψηφίσουν την επόμενη Κυριακή; Τι πρέπει να γνωρίζουν για σένα;
Θέλω να συστηθώ λέγοντας ότι είμαι ένας μάχιμος δημοσιογράφος και επί τριάντα τρία χρόνια έχω “τρίψει” τα παντελόνια μου στην μελέτη, στην καταγραφή των προβλημάτων και όλων των ζητημάτων της πόλης και της κοινωνίας. Είναι πάρα πολύ σημαντικό για μένα ότι έχω ως δημοσιογράφος μία βιωματική σχέση με όλα τα προβλήματα και τα ζητήματα που έχουν απασχολήσει κατά καιρούς το Δήμο Θεσσαλονίκης και την κοινωνία της πόλης. Συνεπώς δεν αισθάνομαι σε καμία περίπτωση ότι θα πρέπει τώρα, ως υποψήφιος, να διαμορφώσω άποψη για την καθαριότητα και την ανακύκλωση, ή την κοινωνική πολιτική και τον πολιτισμό, ή τις προκλήσεις αυτής της πόλης σε σχέση με το κυκλοφοριακό και τα έργα υποδομής. Τα ξέρω όλα, τα έχω μελετήσει όλα από την ημέρα που προέκυψαν ως ιδέες και πιστεύω ότι αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό, και αυτό θέλω να συνοδεύει την ταυτότητά μου ως υποψηφίου.
Είσαι στο συνδυασμό του Κωνσταντίνου Ζέρβα, ο οποίος διεκδικεί τη δεύτερη θητεία του ως Δήμαρχος Θεσσαλονίκης. Θέλω να μου πεις τι σε οδήγησε να ενταχθείς τώρα στο συνδυασμό του.
Εντάχθηκα στο συνδυασμό του Κωνσταντίνου Ζέρβα επειδή ακριβώς πιστεύω ότι κάθε Δήμαρχος δικαιούται μια δεύτερη θητεία. Κάθε δήμαρχος όταν αναλαμβάνει δηλώνει ότι είναι έτοιμος να διοικήσει, αλλά δεν είναι έτσι τα πράγματα. Ο δήμος, ο κάθε δήμος αλλά πολύ περισσότερο ο Δήμος Θεσσαλονίκης, με 3.500-4.000 υπαλλήλους, είναι ένας τεράστιος μηχανισμός. Είναι ένας οργανισμός πολύ μεγαλύτερος ακόμα και από ένα υπουργείο. Συνεπώς για να τον γνωρίσεις, να καταλάβεις πως δουλεύει και ποιες είναι οι γραφειοκρατικές διαδικασίες, οι αγκυλώσεις, η νοοτροπία του προσωπικού του, περνάει πάρα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. Άρα κάθε διοίκηση πρέπει να έχει και δεύτερη θητεία προκειμένου, έχοντας την γνώση και την εμπειρία της πρώτης θητείας, να μπορέσει να κάνει πράγματα πιο εύκολα για τη δεύτερη. Κατά την άποψή μου δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι ο σοφός λαός πάντοτε δίνει δεύτερη θητεία στο δήμαρχο Θεσσαλονίκης.
Αν κοιτάξουμε τα τελευταία 40 χρόνια, όλοι οι δήμαρχοι εξελέγησαν 2 και 3 φορές. Εκτός από το Σωτήρη Κούβελα, ο οποίος από μόνος του δεν έθεσε υποψηφιότητα. Σίγουρα αν έβαζε θα κέρδιζε και τις εκλογές του 1990. Αυτό το οποίο λέω είναι ότι κανένας που σήμερα θεωρούμε πετυχημένο δήμαρχο, σε οποιοδήποτε μέρος της πατρίδας μας, δεν χαρακτηρίστηκε πετυχημένος από την πρώτη θητεία. Είναι έτσι τα πράγματα, είναι έτσι η γραφειοκρατία, που απαιτεί από μια διοίκηση να μάθει πρώτα τη δουλειά και μετά να την ασκήσει σε όλο της το πλάτος. Αυτό πιστεύω και είμαι πάρα πολύ ειλικρινής όταν λέω ότι πραγματικά, ακόμα και αν ο φίλος μου ο Στέλιος Αγγελούδης ή ο Σπύρος Πέγκας ήταν δήμαρχοι, θα ήμουν μαζί τους, γιατί πιστεύω ότι και αυτοί θα δικαιούνταν τη δεύτερη θητεία.
Εσύ ως κάτοικος Θεσσαλονίκης, ποια θεωρείς ότι είναι αυτή τη στιγμή τα μεγαλύτερα προβλήματα της;
Τα μεγαλύτερα προβλήματα για την πόλη είναι το κυκλοφοριακό και γενικά οι αστικές υποδομές. Χρειαζόμαστε περισσότερες αστικές υποδομές, χρειαζόμαστε μεγαλύτερη διευκόλυνση στην καθημερινότητα του απλού πολίτη και νομίζω ότι υπάρχουν καποια πολύ συγκεκριμένα έργα υποδομής, τα οποία πρέπει να γίνουν χωρίς καμία άλλη καθυστέρηση. Από κει και πέρα υπάρχει και το ζήτημα της καθαριότητας, το οποίο ταλανίζει κάθε μεγάλη πόλη και σσφαλώς είναι και ένα από τα προβλήματα της Θεσσαλονίκης. Πιστεύω στο ίδιο μοτίβο, σύμφωνα με το οποίο κάθε διοίκηση στο δήμο χρειάζεται έναν ικανό χρόνο προκειμένου να μάθει τα ήθη και τα έθιμα του δημαρχείου, όπως λέω χαριτολογώντας. Με το ίδιο μοτίβο λοιπόν, στη νέα θητεία, η διοίκηση Ζέρβα θα αντιμετωπίσει και το ζήτημα αυτό, το οποίο δεν είναι καθόλου εύκολο, είναι πάρα πολύ πολύπλοκο και δεν ευθύνεται ο Δήμος για το πρόβλημα αυτό.
Πιστεύω ότι η ομάδα του Ζέρβα είναι η ομάδα εκείνη της πόλης, η οποία είναι πολύ πιο έτοιμη από οποιαδήποτε άλλη να λύσει προβλήματα και να φέρει την προοπτική της πόλης. Καθώς βρισκόμαστε και σε ένα κομβικό σημείο, έχουμε σε εξέλιξη μια σειρά από πολύ σημαντικές ιδιωτικές κυρίως επενδύσεις, και νομίζω ότι στο κομβικό αυτό χρονικό σημείο, η πόλη χρειάζεται μια έμπειρη διοίκηση, χρειάζεται έναν δήμαρχο που να έχει αποδείξει τις ικανότητες όπως επίσης και την εργατικότητά του, γιατί αυτά είναι δύο στοιχεία που δεν είναι αυτονόητα στους ανθρώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Έχεις παρακολουθήσει σε όλη αυτή την πορεία σου ως δημοσιογράφος πολλούς δημάρχους.
Από το 1989 και μετά είμαι στο ρεπορτάζ και μάλιστα έχω ξεκινήσει από το δημοτικό ρεπορτάζ, ήμουν πάρα πολλά χρόνια στο δημοτικό ρεπορτάζ εργαζόμενος και στην εφημερίδα Αγγελιοφόρος και στη Δημοτική Τηλεόραση Θεσσαλονίκης και στο δημοτικό ραδιόφωνο, ενώ ταυτόχρονα συνεργάστηκα και με την Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, και παλαιότερα με την Τοπική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων του Νομού Θεσσαλονίκης, όπως επίσης και με τον Σύνδεσμο Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τον σημερινό Περιφερειακό Σύνδεσμο, και τον Φορέα Διαχείρισης Αποβλήτων. Έχω συνεργαστεί για τα επικοινωνιακά τους προγράμματα και έχω δουλέψει μαζί τους για την αντιμετώπιση των ζητημάτων, των αρμοδιοτήτων τους. Άρα και από εκεί έχω ένα φορτίο από χρήσιμες γνώσεις.
Με βάση όλη αυτή την εμπειρία, τι πιστεύεις ότι μπορεί να κάνει η Τοπική αυτοδιοίκηση; Μπορεί να φέρει ουσιαστικές αλλαγές και σημαντικές τομές σε μια πόλη, ή τελικά ο ρόλος της περιορίζεται μόνο στην καθαριότητα και στην αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού;
Όχι, όχι,θα διαφωνήσω. Είμαι πολύ μεγάλος θαυμαστής της τοπικής αυτοδιοίκησης αλλά και της κρατικής αποκέντρωσης. Πιστεύω ότι η δουλειά του Δήμου Θεσσαλονίκης, όπως και κάθε μεγάλου Δήμου της χώρας, είναι να διαμορφώνει όλες εκείνες τις προϋποθέσεις και να εξασφαλίζει όλες εκείνες τις συνθήκες, μέσα στις οποίες μπορούν οι άνθρωποι να αναπτύξουν τις πρωτοβουλίες τους. Δείτε το πρόσφατο παράδειγμα με την πάρα πολύ όμορφη εκδήλωση της Φόρμουλα 1. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης είναι αυτός ο οποίος πήρε την πρωτοβουλία και διαμόρφωσε όλες εκείνες τις προϋποθέσεις προκειμένου μια ιδιωτική εταιρεία όπως η REDBULL να βρει έναν ιδιώτη χορηγό, όπως η ALUMIL και να κάνουν αυτό το πάρα πολύ όμορφο event στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Αυτό δεν θα γινόταν εάν ο Δήμος Θεσσαλονίκης δεν είχε διαμορφώσει όλες εκείνες τις προϋποθέσεις. Aυτό που ζήσαμε την προηγούμενη Κυριακή δεν ήτανε κάτι το οποίο θα πρεπε να το εκλάβουμε ως ένα event που ήρθε και έφυγε και τελείωσε. Θα πρέπει να το πάρουμε σαν μια συγκεκριμένη επιτυχημένη περίπτωση και να την επαναλάβουμε, να την μεταγράψουμε και να την αντιγράψουμε πολλές φορές.
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης είναι αυτός ο οποίος θα δουλέψει μαζί με το λιμάνι για να έχουμε ακτοπλοϊκές συνδέσεις, όπως είχαμε πρόσφατα. Γιατί και αυτό είναι ένα επίτευγμα του Κωνσταντίνου Ζέρβα, η σύνδεση της πόλης ακτοπλοϊκά με τις Βόρειες Σποράδες και το Βόρειο Αιγαίο. Επίσης η Θεσσαλονίκη μπορεί να διαμορφώσει τις προϋποθέσεις ώστε να έρχονται μεγάλες επενδύσεις, όπως για παράδειγμα είχαμε τη CISCO, η οποία ήρθε εδώ επειδή ακριβώς βρήκε το έδαφος της συνεργασίας με το Δήμο Θεσσαλονίκης. Αυτά είναι θαυμάσια παραδείγματα, τα οποία δείχνουν το έργο και τον στόχο για έναν Δήμο, να διαμορφώνει εκείνες τις συνθήκες και τις προϋποθέσεις προκειμένου άλλοι άνθρωποι να κάνουν την δουλειά τους, την οποία ξέρουν καλύτερα από το Δήμο.
Ας πάμε λοιπόν στα μεγάλα έργα. Έχουμε μπροστά μας το flyover, την ανάπλαση της ΔΕΘ, την ανάπλαση της Αριστοτέλους, την επέκταση του μετρό προς ανατολικά και δυτικά, το θαλάσσιο μέτωπο δυτικά κοκ. Όλα αυτά ακούγονται υπέροχα και είναι αναγκαία, αλλά αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι αν γίνουν όλα αυτά παράλληλα, αυτό δεν θα είναι πόλη, θα είναι εργοτάξιο.
Δεν ανήκω σε αυτούς οι οποίοι ψάχνουν αφορμή για να γκρινιάξουν για τα θέματα της Θεσσαλονίκης και ψάχνουν μια ευκαιρία προκειμένου να διχαστούν, και για κάθε λύση που υπάρχει μπροστά τους ψάχνουν ακόμα ένα πρόβλημα. Δεν συμφώνησα ποτέ στις αντιδράσεις που είχαμε για την περιφερειακή οδό. Και τότε, όταν διανοιγόταν η περιφερειακή είχαμε αντιδράσεις από τον κύριο Τρεμόπουλο και τους υπόλοιπους οικολόγους, οι οποίοι 40 χρόνια αργότερα ακόμα δεν έχουν ζητήσει συγνώμη για τις τότε κινητοποιήσεις τους. Δεν είμαι ανάμεσα σε αυτούς που πιστεύουν ότι θα πρέπει ο πολίτης να αντιστέκεται απέναντι σε κάθε έργο και πρωτοβουλία, σαν αυτούς οι οποίοι αντιστάθηκαν και τελικά κατάφεραν να ακυρώσουν την υποθαλάσσια αρτηρία της Θεσσαλονίκης, και σήμερα βρίσκονται μέσα σε κάποια ψηφοδέλτια και διεκδικούν χωρίς ντροπή την ψήφο των Θεσσαλονικέων. Δεν θα συμφωνούσα ποτέ στην προσφυγή των κατοίκων εναντίον του Μετρό Θεσσαλονίκης που το καθυστέρησαν τόσα πολλά χρόνια, επειδή κάποιοι πίστευαν ότι ξέρουν καλύτερα από τους αρχαιολόγους πώς θα πρέπει να συμπεριφερθούμε στις αρχαιότητες.
Δεν θα συμφωνούσα ποτέ με τον Γιάννη Μπουτάρη και τους θαυμαστές του, οι οποίοι έφεραν τόσες μεγάλες καθυστερήσεις στο μετρό της Θεσσαλονίκης. Πιστεύω ότι ως πολίτες είμαστε υποχρεωμένοι να βρισκόμαστε κοντά στα ζητήματα, να τα παρακολουθούμε, αλλά όχι να βγάζουμε μια μόνιμη γκρίνια. Και αυτή η ιστορία με το flyover με οδηγεί σε τέτοιους τροπους σκέψης. Έχουμε κυκλοφοριακό, και για να το αντιμετωπίσουμε πρέπει να φτιάξουμε έργα. Δεν θα κάτσουμε να γκρινιάζουμε γιατί θα ταλαιπωρηθούμε με το flyover. Πρέπει να ταλαιπωρηθούμε ως ένα βαθμό, γιατί ακριβώς αυτό το έργο πρέπει να γίνει. Δεν θα κάτσουμε να κοιτάξουμε την παροδική ταλαιπωρία μπροστά στο όφελος που θα φέρει το συγκεκριμένο οδικό έργο για την πόλη. Φτάνει πια με τους μονίμως γκρινιάζοντες Θεσσαλονικιούς. Νομίζω ότι και η πόλη τους έχει βαρεθεί. Ας κοιτάξουμε λίγο μπροστά και ας εμπιστευτούμε τους ειδικούς και ας δεχτούμε ότι πρέπει να ταλαιπωρηθούμε για λίγο προκειμένου να κατασκευαστεί ένα έργο. Δεν γίνεται διαφορετικά.
Ποιες κινήσεις πιστεύεις ότι θα μπορούσαν να γίνουν τις πρώτες 100 μέρες από τη νέα δημοτική αρχή, ώστε να βελτιωθεί η καθημερινότητα των πολιτών; Με τι θα ήσουν εσύ ικανοποιημένος;
Πιστεύω ότι δύο είναι τα ζητήματα τα οποία πρέπει να τα κοιτάξουμε με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, γιατί αφορούν την καθημερινότητά μας. Το πρώτο και βασικό είναι το κυκλοφοριακό. Θα πρέπει οπωσδήποτε η τοπική Δημοτική Αστυνομία να εμπλακεί με τη ρύθμιση της κυκλοφορίας και θα πρέπει να πιέσουμε όσο γίνεται την κυβέρνηση να μας στείλει περισσότερους τροχονόμους.
Θα πρέπει το κυκλοφοριακό να ρυθμιστεί με τρόπο τιμωρητικό. Θα πρέπει να τιμωρούνται επιτέλους όλοι αυτοί οι οποίοι προκαλούν ένα κομμάτι από το κυκλοφοριακό φόρτο της πόλης. Θα πρέπει να ισχύσει και στη Θεσσαλονίκη αυτό το οποίο ισχύει σε όλη την Ευρώπη, ότι όποιος πάει και παρκάρει παράνομα ή διπλοπαρκάρει με αποτέλεσμα να κόβει μία λωρίδα κυκλοφορίας από ένα μεγάλο δρόμο, με αποτέλεσμα να μποτιλιαριζόμαστε όλοι εμείς οι υπόλοιποι, θα πρέπει κάποια στιγμή να το πληρώσει αυτό. Και να είστε βέβαιοι ότι αν πληρώσει μία ή δύο φορές, μετά θα σταματήσει να το κάνει. Και η κατάσταση θα γίνει πολύ καλύτερη. Για το κυκλοφοριακό υπάρχουν συγκεκριμένες ευθύνες και πολλές από τις ευθύνες αυτές, τις έχουμε και εμείς οι πολίτες. Άρα λοιπόν χρειαζόμαστε αστυνόμευση. Εκεί θα έριχνα το βάρος.
Το δεύτερο κομμάτι έχει να κάνει με την καθαριότητα. Χρειάζεται ένας νέος σχεδιασμός, χρειάζεται περισσότερο χρήμα να πέσει σε αυτή την ιστορία και χρειάζεται ο πολίτης να γίνει περισσότερο συμμετοχικός. Δεν μπορώ να κάθομαι και να ζητάω μονίμως ευθύνες από την υπηρεσία καθαριότητας του Δήμου Θεσσαλονίκης, όταν ο γείτονάς μου βγάζει τα μπάζα του και τα πετάει στον κάδο.
Θα πρέπει και αυτός κάποια στιγμή να πληρώσει. Δεν μπορώ να καταλάβω πώς είναι δυνατόν ένας πολίτης να δίνει 20 και 30.000 ευρώ για να κάνει ανακαίνιση στο σπίτι του και να μη δίνει 100 ευρώ για να μαζέψει τα μπάζα του και να τα παρατάει μπάζα δίπλα από τους κάδους, ή να παρατάει παλιά έπιπλα, νεροχύτες και καναπέδες και στρώματα έξω από τους κάδους και μετά εμείς να θεωρούμε ότι μας φταίει ο Δήμος. Όχι, δε μας φταίει μόνο ο Δήμος. Μας φταίει ο πολίτης, ο γείτονάς μας, ο οποίος δεν κάνει καλά τη δουλειά του και αυτό πρέπει επιτέλους να το καταλάβει η πόλη.
Να σταματήσουμε να χαϊδεύουμε αυτιά και να σταματήσουμε να θεωρούμε ότι ο Δήμος Θεσσαλονίκης και πιο συγκεκριμένα η υπηρεσία καθαριότητας του Δήμου, είναι κάτι σαν τη μανούλα μας, η οποία θα έρθει και θα μας χαϊδέψει, παρά το γεγονός ότι δεν έχουμε κάνει καλά τα πράγματα, και θα μας πει “ναι παιδάκι μου δίκιο έχεις”. Όχι, δεν έχουμε δίκιο όλοι και δε τα κάνουμε σωστά όλοι. Και αυτοί που δεν τα κάνουν σωστά πρέπει να πάρουν πρόστιμα. Αυτή είναι η άποψή μου.
Αν βγάλουμε το κομμάτι της επικοινωνίας στην άκρη, σε ποιον άλλο τομέα πιστεύεις ότι θα μπορούσες να είσαι πολύτιμος, εφόσον εκλεγείς, σαν μέλος του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης;
Θα ήθελα πάρα πολύ να δουλέψω πάνω σε ένα ωραίο πρόγραμμα εξωστρέφειας της Θεσσαλονίκης. Τόσα χρόνια στο ρεπορτάζ έχω διαμορφώσει μία άποψη. Δεν ξέρω αν είναι σωστή ή λάθος, αλλά την έχω διαμορφώσει μετά από παίδεμα πάρα πολλών χρόνων. Αυτή μου η οπτική γωνία λέει ότι η Θεσσαλονίκη μπορεί να παίξει έναν τέλειο συνδυαστικό ρόλο.
Είναι μία πόλη κόμβος, είναι μία πόλη στην κορυφή ενός πετάλου που περιλαμβάνει τα Μετέωρα στη μία άκρη και μετά τη Βεργίνα, τον Όλυμπο, το Άγιον Όρος, τη Χαλκιδική και την Αμφίπολη. Εάν φανταστούμε αυτό πέταλο, θα δούμε ότι ανοιχτά αυτού του πετάλου υπάρχουν έξι βαλκανικές πρωτεύουσες, πέντε κανονικές και μία η Κωνσταντινούπολη που είναι η ουσιαστική πρωτεύουσα της Τουρκίας. Αυτό το οποίο πιστεύω ότι θα αναβαθμίσει τον ρόλο της Θεσσαλονίκης είναι να συνδυάζει τον κόσμο ο οποίος κατοικεί στις βαλκανικές πρωτεύουσες με αυτά τα υπέροχα τουριστικά αξιοθέατα, τους υπέροχους και φανταστικούς τουριστικος προορισμούς.
Πρέπει να φτιάξουμε δομές και προγράμματα και υποδομές που θα επιτρέπουν, με κέντρο τη Θεσσαλονίκη, χιλιάδες επισκέπτες να επισκέπτονται και να γνωρίζουν αυτούς τους τουριστικούς προορισμούς που ανέφερα. Ένα τέτοιο πρότζεκτ θα μπορούσαμε να το καταρτίσουμε με ενότητα όλοι οι Θεσσαλονικείς. Φτάνει πια η πολυδιάσπαση, φτάνει πια η γκρίνια και τα μαγαζάκια που έχουν στήσει διάφοροι, οι οποίοι ευαγγελίζονται την τουριστική προβολή της πόλης.
Με πρόγραμμα λοιπόν, με ενότητα, να δουλέψουμε ένα τέτοιο πρόγραμμα εξωστρέφειας, είναι πραγματικά το προσωπικό μου όνειρο. Θα ήθελα πάρα πολύ να δουλέψω σε ένα τέτοιο πρότζεκτ και πιστεύω ότι θα το έκανα και καλά.
Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.