Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Κυπριακών Οργανώσεων Ελλάδας (Ο.Κ.Ο.Ε.) μιλάει στο SPEAKNEWS με αφορμή την επέτειο των 63 ετών από την ανακήρυξη της ανεξαρτησίας της Κύπρου, και σχολιάζει όλες τις εξελίξεις γύρω από το Κυπριακό. Το πως χειρίστηκαν οι κυβερνήσεις αλλά και οι πολίτες την διάνοιξη των οδοφραγμάτων, την πώληση των ακινήτων μέσω της επιτροπής αποζημιώσεων, την παράνομη μετανάστευση, την προοπτική της Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας και τον ρόλο που θα μπορούσαν να παίξουν οι τουρκοκύπριοι στη λύση του Κυπριακού.
Πλησιάζουν 50 χρόνια από την τουρκική εισβολή του 1974 και 63 χρόνια από την ίδρυση της Κυπριακής Δημοκρατίας, ποιες διορθωτικές κινήσεις πιστεύετε ότι πρέπει να γίνουν εκ μέρους της Κυπριακής Δημοκρατίας;
Με την διάνοιξη των οδοφραγμάτων η πλευρά μας δεν κατάφερε να διαχειριστεί σωστά την εξέλιξη αυτή, η οποία λειτούργησε προς εξυπηρέτηση του ψευδοκράτους, τόσο οικονομικά, όσο και πολιτικά. Δυστυχώς, χιλιάδες συμπατριώτες μας χρηματοδοτούν το ψευδοκράτος και τα κατοχικά στρατεύματα είτε τροφοδοτώντας με φθηνά καύσιμα τα αυτοκίνητά τους, αφού δεν υποχρεούνται στον Φ.Π.Α, είτε αγοράζοντας φάρμακα και άλλα υλικά αγαθά, είτε «διασκεδάζοντας» στα καζίνα είτε μένοντας σε ξενοδοχεία που είναι χτισμένα στα κατεχόμενα εδάφη και περιουσίες άλλων συμπατριωτών μας προσφύγων. Η εξήγηση που δίνουν είναι ότι όλες αυτές οι υπηρεσίες και προϊόντα είναι πιο φθηνά από τις ελεύθερες περιοχές. Ξεχνούμε την κατοχή, την έννοια της ελευθερίας, της αξιοπρέπειας και ως αλλοτριωμένη κοινωνία έχουμε ως μοναδική βάση προσανατολισμού μας το χρήμα.
Η παρούσα κυβέρνηση της Κυπριακής Δημοκρατίας καλείται να διορθώσει το κενό που άφησαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις λαμβάνοντας αποτελεσματικά μέτρα ώστε να ανακόψουν την ασύδοτη χρηματοδότηση των κατακτητών μας.
Ένα άλλο κρίσιμο πρόβλημα που καλείται να αντιμετωπίσει η κυβέρνησή μας είναι η παράνομη μετανάστευση που σε μεγάλο βαθμό είναι κατευθυνόμενη από την Τουρκία και το ψευδοκράτος, που είναι υποτελής διοίκηση στα τουρκικά στρατεύματα κατοχής.
Είναι αδιανόητο οι διοικητικές υπηρεσίες του κράτους να χρειάζονται 5 χρόνια για να αναγκάσουν ένα παράνομο μετανάστη να επιστρέψει στην πατρίδα του. Κατά το χρονικό αυτό διάστημα, ο κάθε μετανάστης εισπράττει από επιδόματα, περίπου 50.000 ευρώ, ποσό που του εξασφαλίζει όταν επιστρέψει σε υπανάπτυκτες χώρες, ιδιόκτητη κατοικία και οικονομική άνεση.
Το καθεστώς αυτό καθιστά την Κύπρο ελκυστικό προορισμό για τους παράνομους μετανάστες. Η διακοπή των επιδομάτων και η συντόμευση των διαδικασιών απέλασης θα αποθαρρύνει την παράνομη μετανάστευση που απειλεί με ανατροπή την δημογραφική μας ισορροπία.
Ποιο ρόλο μπορούν να παίξουν οι Τουρκοκύπριοι στην λύση του Κυπριακού;
Η δική μας πλευρά οφείλει να αξιοποιήσει τους Τουρκοκυπρίους που πραγματικά θέλουν μια δίκαιη και βιώσιμη λύση, οι οποίοι είναι και αυτοί θύματα ως ένα βαθμό της παράνομης τουρκικής εισβολής και κατοχής. Το ζήτημα όμως είναι ότι σύμφωνα με τον κατοχικό ηγέτη τους Τατάρ, στα κατεχόμενα κατοικούν 400.000 άνθρωποι εκ των οποίων οι Τουρκοκύπριοι είναι το πολύ 70.000 και οι υπόλοιποι είναι Τούρκοι έποικοι. Δεδομένου ότι με την ανωτέρω «πολιτική» μας πετύχαμε να ενισχύσουμε οικονομικά το ψευδοκράτος προσφέρουμε εργασία σε 13.000 τουρκοκυπρίους, αδιαφορούμε για το παράνομο λαθρεμπόριο με τα κατεχόμενα και την διακίνηση τουριστών από τα ελεύθερα αεροδρόμιά μας προς τα κατεχόμενα, αυτοαναιρώντας τον μοχλό πίεσής μας της ούτω λεγόμενης απομόνωσης των τουρκοκυπρίων.
Αμφιβάλω αν οι μισοί τουρκοκύπριοι επιθυμούν λύση του κυπριακού ή αν τους εξυπηρετεί η υφιστάμενη κατάσταση. Σε κάθε περίπτωση οι μισοί τουρκοκύπριοι αποτελούν ποσοστό μικρότερο του 10% του συνολικού πληθυσμού των κατεχομένων και ως εκ τούτου η επιρροή τους είναι ανάλογη ακόμη και αν υποθέσουμε ότι η κατοχική Τουρκία τους έδινε την δυνατότητα να έχουν αποφασιστική αρμοδιότητα για να καθορίσουν το μέλλον τους σε μια επανενωμένη, ελεύθερη πατρίδα.
Πώς σχολιάζετε την στάση ορισμένων Κυπρίων που πωλούν τα ακίνητά τους μέσω επιτροπής αποζημιώσεων;
Η εξήγηση που δίνεται από τους πωλητές είναι ότι προβαίνουν στις εν λόγω πωλήσεις για να καλύψουν άμεσες βιοτικές τους ανάγκες, είτε για να εξασφαλίσουν χρήματα να σπουδάσουν τα παιδιά τους κλπ.
Οι εξηγήσεις αυτές άλλοτε ευσταθούν και άλλοτε κατά κανόνα είναι αδικαιολόγητες και απαράδεκτες. Το να εκχωρεί κάποιος γη στον κατακτητή είναι πολύ βαριά και δύσκολη ενέργεια, την οποία ο καθένας αξιολογεί σύμφωνα με τις αρχές και αξίες που έχει εσωτερικεύσει.
Η ευθύνη της Κυπριακής Δημοκρατίας για το θέμα αυτό είναι μεγάλη, διαχρονική και αδικαιολόγητη. Οι κυβερνήσεις μας όφειλαν και συνεχίζουν να οφείλουν να μην επιδεικνύουν εγκληματική αδιαφορία και αμέλεια για ένα τόσο κρίσιμο ζήτημα. Θα μπορούσε το κράτος π.χ να αγοράσει τις περιουσίες των προσφύγων μας σε μια λογική τιμή, έστω ίση με τις πολύ χαμηλές τιμές που αποφασίζει η ως άνω επιτροπή ή να παραχωρεί ενυπόθηκα άτοκα δάνεια ή να ανταλλάσσει τα ακίνητα αυτά με συντελεστή δόμησης στις ελεύθερες περιοχές κλπ. Έτσι θα έδινε το σαφές μήνυμα ότι δεν εγκαταλείπουμε τον αγώνα για να επανέλθουν τα κατεχόμενα εδάφη μας στην κυριαρχία της Κυπριακής Δημοκρατίας και των νόμιμων ιδιοκτητών τους, δεν θα εκχωρούσαμε εδάφη μας στην κατοχική Τουρκία και θα εξασφαλιζόταν σ΄ έναν ικανοποιητικό βαθμό η ίση κατανομή βαρών και συνεπειών της τουρκικής εισβολής και κατοχής.
Πώς αξιολογείτε τις προτάσεις λύσεις του κυπριακού και την νέα στάση της Τουρκίας για λύση δύο κρατών και την δικοινοτική-διζωνική ομοσπονδία (Δ.Δ.Ο);
Όλες οι μέχρι σήμερα προτάσεις λύσεις στόχευαν και στοχεύουν στην δημιουργία ουσιαστικά δυο κρατών ή στην καλύτερη περίπτωση σε συνομοσπονδία. Χαρακτηριστική περίπτωση είναι το σχέδιο Ανάν που απερρίφθη από το 76% των ελλήνων της Κύπρου στο δημοψήφισμα του 2004. Σε ο,τι αφορά στην Δ.Δ.Ο, οι ηγεσίες της δικής μας πλευράς την υποστηρίζουν με το επιχείρημα ότι αναφέρεται σε ψηφίσματα του Ο.Η.Ε και επειδή εμείς τα επικαλούμαστε δεν πρέπει να εμφανιζόμαστε ανακόλουθοι ή ότι αλλάζουμε τις θέσεις μας.
Το ότι η Τουρκία και η τουρκοκυπριακή πλευρά περιφρονεί όλα τα ψηφίσματα του Ο.Η.Ε, το διεθνές και ευρωπαϊκό δίκαιο και προτάσσει σήμερα την λύση δύο κρατών, δεν συνυπολογίζεται από κανένα διεθνή οργανισμό ως προς την αξιοπιστία της.
Η εν λόγω πρόταση λύσης μέχρι σήμερα, δεν έχει διευκρινιστεί με σαφήνεια ως προς το ακριβές περιεχόμενό της και μάλιστα σημαντικές πρόνοιες της τυγχάνουν εντελώς διαφορετικής ερμηνείας από την τουρκική πλευρά από ότι τις αντιλαμβάνεται η δική μας πλευρά.
Συνεπώς, πρόκειται για σχέδιο λύσης αδιευκρίνιστο, ρευστό και υπό διαπραγμάτευση, το αποτέλεσμα της οποίας είναι άγνωστο. Αν ληφθεί υπόψη ότι το σχέδιο Ανάν ήταν μορφή Δ.Δ.Ο, ο κυπριακός λαός εξέφρασε δημοκρατικά με βάση την αρχή της λαϊκής κυριαρχίας απορρίπτοντας το.
Εμείς δεν έχουμε κανένα λόγο να αυτοεγκλωβιζόμαστε σε οποιαδήποτε μορφή λύσης που δεν είναι απολύτως ξεκάθαρη και διευκρινισμένη. Οφείλουμε να προτάσσουμε τις βασικές αρχές λύσης που δεν επιτρέπουν την νομιμοποίηση των τετελεσμένων της τουρκικής εισβολής και την παράνομη κατοχή των εδαφών της Κυπριακής Δημοκρατίας. Δεν αποδεχόμαστε να νομιμοποιήσουμε δια της υπογραφής μας το διεθνές έγκλημα του εποικισμού, τον σφετερισμό των περιουσίων και τη σύληση της πολιτιστικής μας κληρονομίας.
Εμείς απαιτούμε λύση εναρμονισμένη πλήρως με το ευρωπαϊκό κεκτημένο, το Ευρωπαϊκό και Διεθνές Δίκαιο χωρίς αποκλίσεις ή εξαιρέσεις, κατάργηση των εγγυήσεων και αποχώρηση των τουρκικών στρατευμάτων και των εποίκων.
Δε νοείται λύση χωρίς την εξασφάλιση της ελεύθερης διακίνησης, εγκατάστασης, εργασίας και απόκτησης περιουσίας για όλους τους νόμιμους κατοίκους της Κυπριακής Δημοκρατίας και χωρίς την κατοχύρωση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων που απολαμβάνουν όλοι οι υπόλοιποι ευρωπαίοι πολίτες και τα κράτη μέλη της Ε.Ε.
Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.