του Βασίλη Λωλίδη
Ένα από τα καλύτερα οργανωμένα και πιο σύγχρονα μουσεία φωτογραφίας και φωτογραφικών μηχανών στην Ελλάδα, ίσως και σε ολόκληρη την νοτιοανατολική Ευρώπη, ετοιμάζεται να λειτουργήσει τους επόμενους μήνες στην πόλη της Δράμας, στο εκ βάθρων ανακαινισμένο εντυπωσιακό αρχοντικό του καπνέμπορου Ιωάννη Αναστασιάδη ή αλλιώς «Μαρμάρινο Σπίτι» όπως το γνωρίζουν όλοι οι Δραμινοί.
Χτισμένο το 1875 στην ομορφότερη γωνιά της ακριτικής πόλης, στο πάρκο των πηγών της Αγίας Βαρβάρας, το αρχοντικό Αναστασιάδη μαζί με την πετρόχτιστη καπναποθήκη που βρίσκεται ακριβώς δίπλα του, αποτελούν ένα μοναδικό κτιριακό συγκρότημα που για δεκαετίες αποτέλεσε σημείο αναφοράς της κοινωνικής και οικονομικής ζωής της Δράμας.
Χάρη στο άοκνο ενδιαφέρον του Δραμινού επιχειρηματία και μεγάλου ευεργέτη της πόλης Άρη Θεοδωρίδη, μέσω της ΑμΚΕ ΚΥΚΛΩΨ που έχει συστήσει ο ίδιος, το αρχοντικό Αναστασιάδη βγήκε από την λήθη και την εγκατάλειψη του παρελθόντος και περιβάλλεται πλέον από ένα σύγχρονο αέρα αναγέννησης και επιμελημένης φροντίδας.
Μετά την πλήρη αποκατάστασή του που διήρκεσε δυο σχεδόν χρόνια, το κτιριακό αυτό συγκρότημα απέκτησε μια διπλή ιδιότητα, αφού θα πρόκειται για ένα μουσείο, μέσα σ’ ένα άλλο μουσείο. Το πρώτο μουσείο, είναι το αρχοντικό αυτό καθεαυτό, με αποκατεστημένα όλα τα αυθεντικά, δομικά και αρχιτεκτονικά στοιχεία που το κάνουν μοναδικό στο είδος του. Το δεύτερο μουσείο, αφορά τη νέα χρήση του καθώς θα στεγάσει μια μεγάλη συλλογή φωτογραφικών μηχανών, με ταυτόχρονη φιλοξενία ποικίλλων εκδηλώσεων και δράσεων.
Μια συλλογή άνω των 1.500 μηχανών
Λίγους μήνες πριν από την επίσημη έναρξη λειτουργίας του μουσείου, περιηγηθήκαμε στις εντυπωσιακές αίθουσες και στις μεγάλες σάλες του αρχοντικού που θα φιλοξενήσουν τη μεγάλη συλλογή φωτογραφικών μηχανών του ευπατρίδη επιχειρηματία και δωρητή Άρη Θεοδωρίδη.
«Περισσότερες από 1.500 μηχανές, μέρος της προσωπικής συλλογής του κ. Θεοδωρίδη, με τις παλαιότερες να τοποθετούνται χρονικά στα μέσα του 19ου αιώνα, ενώ οι πιο σύγχρονες στην τελευταία δεκαετία του 20ού αιώνα, θα βρουν θέση στις προθήκες του νέου μουσείου, δίνοντας μια ολοκληρωμένη εικόνα της εξέλιξης της φωτογραφικής μηχανής και της χρήσης της», τονίζει το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΚΥΚΛΩΨ κ. Αναστάσιος Καραπαναγιωτίδης.
Οι επισκέπτες του μουσείου θα έχουν τη ευκαιρία να θαυμάσουν από κοντά μοναδικά εκθέματα από την εξέλιξη του μέσου της φωτογραφίας, όπως φορητές camera obscura, μηχανές δαγκεροτυπίας, κατασκοπικές μηχανές από τα τέλη του 19ου αιώνα έως και την ψυχροπολεμική περίοδο, στερεοσκοπικές και πανοραμικές μηχανές.
Στους χώρους του μουσείου θα υπάρχει ακόμα λειτουργικός σκοτεινός θάλαμος, αναπαράσταση φωτογραφικού studio εποχής και βιβλιοθήκη φωτογραφικών θεμάτων. Την ίδια ώρα, μια βόλτα στους εντυπωσιακούς χώρους του αρχοντικού και μουσείου θα ταξιδεύει τους επισκέπτες στη νεότερη ιστορία της Δράμας του 19ου και του 20ου αιώνα.
Η λεπτομέρεια και η βαρύτητα που δόθηκε κατά την ανακαίνιση σε κάθε γωνιά του σπιτιού προκειμένου να αναδειχθούν όλα τα στοιχεία της αυθεντικότητάς του, επανάφεραν τη χαμένη λάμψη στα δωμάτια και τους διαδρόμους, αποκαλύπτοντας ταυτόχρονα και ορισμένα ενδιαφέροντα μυστικά.
Για παράδειγμα, αναπάντεχο και εξέχον εύρημα της αρχιτεκτονικής μελέτης του κτίσματος αποτέλεσαν ο εντοπισμός και η ταύτιση των σπάνιων θυρόφυλλων με τα έγχρωμα υαλοστάσια στον κεντρικό διάδρομο. Μάλιστα, οι τότε τεχνίτες, είχαν σχεδιάσει πάνω σε έναν τοίχο πως θα τοποθετηθούν οι υαλοπίνακες. Το σχέδιο αυτό αποκαλύφθηκε μετά την απομάκρυνση των παλιών βαφών.
Διάσωση της τοπικής ιστορίας
Στόχος όλης αυτή της μεγάλης και φιλόδοξης προσπάθειας του κ. Άρη Θεοδωρίδη αλλά και των μελών του διοικητικού συμβουλίου της ΑμΚΕ ΚΥΚΛΩΨ είναι το κτιριακό συγκρότημα του αρχοντικού Αναστασιάδη να συμβάλλει στα πολιτιστικά δρώμενα της πόλης και να ενταχθεί ενεργά στην σύγχρονη ζωή της κοινωνίας. «Οι χώροι έκθεσης, στο μοναδικό αυτό μνημειακό σύνολο (σπίτι, καπναποθήκη και αύλειος χώρος), θα προσφέρουν τις συνθήκες εκείνες για την ενδυνάμωση της πολιτιστικής ζωής της πόλης και την σύνδεση της με τις τέχνες, κυρίως με την τέχνη της φωτογραφίας», επισημαίνει ο κ. Καραπαναγιωτίδης.
Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.