Συνέντευξη: Ανδρέας Γερμανός
Ο νέος Υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης) Στάθης Κωνσταντινίδης μιλάει στο SPEAKNEWS και τον Ανδρέα Γερμανό, για τους πρώτους 6 μήνες της θητείας του, για τον ρόλο του Υφυπουργείου, για το σχέδιο “Θεσσαλονίκη 2030” που αναβαθμίζει την πόλη στην πράξη, για την αναγκαιότητα του flyover παρά την όποια ταλαιπωρία προκαλεί, για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και την ανάπτυξη που θα φέρει στην Θράκη.
Κύριε Υφυπουργέ, έχουν περάσει σχεδόν 6 μήνες που αναλάβατε καθήκοντα. Ποιες είναι οι εντυπώσεις σας από αυτούς τους πρώτους μήνες; Ποιοι είναι οι στόχοι σας για την θητεία σας;
Είμαστε προσηλωμένοι στην υλοποίηση του αναπτυξιακού σχεδίου της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη για τη Βόρεια Ελλάδα. Ενός σχεδίου ολιστικού, φιλόδοξου αλλά και ρεαλιστικού. Που επιτέλους αξιοποιεί τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της κάθε περιοχής, ώστε να πετύχουμε όρους ισότιμης ανάπτυξης για όλους τους κατοίκους της Μακεδονίας και της Θράκης. Η υλοποίηση αυτού του σχεδίου προϋποθέτει την αναβάθμιση των αναγκαίων υποδομών, τον εκσυγχρονισμό του παραγωγικού μοντέλου, τη διασφάλιση πόρων και τη την ενσωμάτωση καινοτόμων εργαλείων και μεθόδων. Σήμερα, έχουμε περάσει από τα στάδια των διαπιστώσεων και του σχεδιασμού και είμαστε στη φάση της υλοποίησης, μέσα σε ένα πολύ ενθαρρυντικό κλίμα που διαμορφώνουν τα επιτεύγματα της ελληνικής οικονομίας, παρά το αντίξοο διεθνές περιβάλλον. Ειδικά, μάλιστα, για τη Βόρεια Ελλάδα, η οποία διαθέτει μια πλούσια ατζέντα με πολλά και εμβληματικά έργα, τα οποία με την ολοκλήρωσή τους θα βελτιώσουν αισθητά την καθημερινότητα και την ποιότητα ζωής όλων μας, μετά από πολλά χρόνια στασιμότητας, διανοίγονται ιδιαίτερα ευοίωνες προοπτικές.
Το fllyover έχει ξεκινήσει. Πως θα αντέξει η πόλη τις επιπτώσεις και τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν στην καθημερινότητά της;
Η καθημερινότητα της πόλης αναμφίβολα επηρεάζεται, αλλά η συντριπτική πλειονότητα των πολιτών αντιλαμβάνεται ότι το έργο έπρεπε να γίνει… εχθές, δεδομένου ότι και πριν την έναρξή του η Θεσσαλονίκη αντιμετώπιζε κυκλοφοριακή ασφυξία. Κατανοητή η δυσαρέσκεια αλλά πρόκειται για αναπόφευκτη ταλαιπωρία, που στο τέλος θα αποδειχθεί εξαιρετικά επωφελής. Για να το πούμε διαφορετικά, δεδομένης της δυναμικής που εμφανίζουν η Θεσσαλονίκη και η Χαλκιδική, που κατά κύριο λόγο εξυπηρετούνται από την περιφερειακή οδό, αν δεν ξεκινούσε το έργο, σύντομα θα αντιμετωπίζαμε μόνιμες συνθήκες flyover.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο Fly Over είναι έργο πνοής για τη Θεσσαλονίκη. Πρωτοποριακό, εμβληματικό και απαραίτητο, που θα απαντήσει σε πραγματικές ανάγκες και θα δημιουργήσει περεταίρω προοπτικές. Θα εξυπηρετεί μέχρι 10.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση, διπλασιάζοντας τη δυναμικότητα της ήδη κορεσμένης περιφερειακής οδού.
Σε συνεργασία με τους εμπλεκόμενους φορείς, έχει ήδη ληφθεί δέσμη μέτρων για την άμβλυνση των συνεπειών, και με την κατανόηση και συνδρομή όλων, θα πετύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, που θα είναι ένα ακόμα μεγάλο έργο για τη Βόρεια Ελλάδα και μάλιστα χωρίς χρέωση για τους χρήστες του.
Υπάρχει έντονος προβληματισμός ότι η κυβέρνηση μετά τις εκλογές δεν δείχνει την προσοχή που θα έπρεπε στα μεγάλα έργα της Θεσσαλονίκης. Είναι δικαιολογημένη η ανασφάλεια για τον χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης του Μετρό, για την ανάπλαση της ΔΕΘ, την αναβάθμιση του ΟΛΘ, το πρώην στρατόπεδο Π.Μελά κ.α.;
Απεναντίας, η Κυβέρνηση εντείνει τις προσπάθειες που ξεκίνησαν τον Ιούλιο του 2019, ώστε η Θεσσαλονίκη να αποκτήσει το αναπτυξιακό παράστημα που δικαιούται και τις υποδομές που της έλειψαν τις προηγούμενες δεκαετίες. Στόχευση του Πρωθυπουργού και δική μας ευθύνη είναι, μέσα από τα μεγάλα έργα που αφορούν στη Θεσσαλονίκη, να αποκαταστήσουμε αδικίες και να θέσουμε τις βάσεις ώστε το ζητούμενο του χθες να γίνει κατάκτηση του σήμερα και βατήρας για το αύριο. Το επιτυγχάνουμε με μεθοδική προσπάθεια, αναβαθμίζοντας τις συγκοινωνιακές, διοικητικές, εκθεσιακές, εκπαιδευτικές, νοσοκομειακές, λιμενικές, πολιτιστικές και άλλες υποδομές της πόλης, υλοποιώντας ένα ευρύ πρόγραμμα παρεμβάσεων ύψους 9,35 δισεκατομμυρίων ευρώ. Μέσα από αυτό θέτουμε ισχυρές βάσεις ώστε τα επόμενα χρόνια η Θεσσαλονίκη να έχει διαφορετική εικόνα και να είναι πιο σύγχρονη, πιο λειτουργική, πιο εξωστρεφής. Μια πόλη με διευρυμένους ορίζοντες, ελκυστικός προορισμός επενδύσεων, με πολλές και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας. Πάνω απ΄ όλα, ένας τόπος βιώσιμος και φιλικός για τους πολίτες.
Το “Θεσσαλονίκη 2030” συνεχίζει να ισχύει; Ποια έργα που είναι υπό την ευθύνη σας επείγει να επισπευθούν για να διευκολυνθεί η καθημερινότητα της πόλης;
Το “Θεσσαλονίκη 2030” συμπυκνώνει το όραμα της κυβέρνησης για το πώς θέλουμε να αναβαθμίσουμε την πόλη, στην πράξη. Δεν εφησυχάζουμε ούτε λοξοδρούμε από τον αρχικό σχεδιασμό, αντίθετα εντείνουμε τις προσπάθειες, ώστε σε λίγα χρόνια από σήμερα η Θεσσαλονίκη να είναι επίκεντρο επενδύσεων και τουρισμού, κυρίαρχη στη Ν.Α. Ευρώπη, με αξιοποίηση του πλούσιου έμψυχου δυναμικού που διαθέτει, με ισχυρή επιρροή στην ευρύτερη περιοχή και μια πόλη που θα έχει θετικό αντίκτυπο στο σύνολο της κοινωνίας.
Το συνεκτικό σχέδιο που εκπονήθηκε βρίσκεται σε εξέλιξη από το 2019 και αποβλέπει στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των συμπολιτών μας και στην ισόρροπη ανάπτυξη της πόλης, ικανοποιώντας το καθολικό αίτημα να προχωρήσουν μπροστά και οι δυτικές συνοικίες.
Δεδομένου ότι πρόκειται για έναν ολιστικό σχεδιασμό υψηλού επιπέδου, ρεαλιστικό και ταυτόχρονα οραματικό, αξιολογούμε καθημερινά την πορεία του συνόλου των έργων και όχι μεμονωμένα κάποια από αυτά. Ιδιαίτερα από τη στιγμή που κάθε έργο ξεχωριστά και όλα μαζί συνθέτουν την ταυτότητα που θα αποκτήσει η Θεσσαλονίκη τα επόμενα χρόνια.
Είναι προφανές ότι επιτέλους η πόλη αλλάζει επίπεδο και σε αυτό συμβάλλει καθοριστικά το γεγονός ότι κυβέρνηση, αυτοδιοίκηση Α’ και Β’ βαθμού και παραγωγικοί φορείς βρισκόμαστε όλοι στην ίδια σελίδα, στοχοπροσηλωμένοι στο μεγάλο στόχο.
Είχαμε μέσα στο Νοέμβριο παραιτήσεις με αιχμές από την Διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης. Που οφείλονται και τι σημαίνουν αυτές οι εξελίξεις για τον αναβαθμισμένο ρόλο του λιμένα της Αλεξανδρούπολης;
Τίποτα δεν ανακόπτει την προτεραιότητά μας να γίνει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολής αυτό το οποίο οραματιζόμαστε και δικαιούται, δηλαδή πόλος ανάπτυξης για ολόκληρη τη Θράκη, οικονομικό και γεωπολιτικό κέντρο.
Η πολιτική που εφαρμόζουμε από το 2019, γύρω από το συγκεκριμένο ζήτημα, έχει τρεις διαστάσεις, την αμυντική, την εμπορική και την ενεργειακή. Η πρώτη ενισχύεται μέσα από τις αμυντικές συμφωνίες που υπογράψαμε με τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής. Η δεύτερη σχετίζεται με την εξέλιξη του λιμανιού σε πύλη της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, ενώ η τρίτη δρομολογείται με την άφιξη στο Θρακικό Πέλαγος, στα μέσα Δεκεμβρίου, της πρώτης υπεράκτιας πλωτής μονάδας υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου. Με τη λειτουργία του FSRU ξεκινά μια νέα εποχή για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, καθιστώντας τη Θράκη ενεργειακό κόμβο, αμυντικά ισχυρή και με ευοίωνο οικονομικό μέλλον.
Η Μακεδονία έχει ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά ανεργίας στην Ελλάδα, όπως επίσης και ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά νοικοκυριών που ζουν στο όριο της φτώχειας. Υπάρχει σχέδιο για την δημιουργία θέσεων εργασίας;
Θα ξεκινήσω την απάντησή μου με μια σύντομη αναφορά στην ανεργία, καθώς σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του 2024, την επόμενη χρονιά θα αποκλιμακωθεί αισθητά στο 10,6%, όταν το 2023 κυμαινόταν στο 11,2%, το 2022 στο 12,1% και τον Σεπτέμβριο του 2019 στο 16,8%.
Σύμφωνα, επίσης, με την ΕΛΣΤΑΤ, η ανεργία στις ηλικίες 15-24 μειώθηκε στο 19,4% από 34,2% που ήταν πέρυσι και 39,6% το 2019, εξέλιξη που αποτελεί το χαμηλότερο ποσοστό ανεργίας στους νέους έως 24 ετών από το 1998. Το ίδιο συμβαίνει και στην ανεργία των γυναικών που μειώθηκε στο 12,4% από 15,5% που ήταν πέρυσι και από 21,6% το 2019.
Παραθέτω τα ενθαρρυντικά αποτελέσματα, διότι αποδεικνύουν στην πράξη πως η ανεργία μειώνεται στην Ελλάδα με ταχύτατους ρυθμούς. Και αυτό είναι το ένα σκέλος της κεντρικής προτεραιότητας μας. Τα άλλα δυο αφορούν στην αύξηση των μισθών και στην προσέλκυση επενδύσεων. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΡΓΑΝΗ, συγκριτικά με το 2019, ο μέσος μεικτός μισθός το 2023 αυξήθηκε περίπου 14% και πλέον βρίσκεται στα 1.184,35 ευρώ. Επιδίωξή μας, όπως την κατέθεσε ο Πρωθυπουργός στην προεκλογική περίοδο, είναι έως το τέλος του 2027 να διαμορφωθεί στα 1.500 ευρώ και ο κατώτατος να φτάσει στα 950 από τα 780 που είναι σήμερα.
Όσον αφορά στις επενδύσεις, αποτελούν το οξυγόνο για τη δημιουργία νέων καλά αμειβόμενων θέσεων εργασίας. Βλέπουμε, εξάλλου, ήδη να αναπτύσσεται ένα δυναμικό οικοσύστημα καινοτομίας και τεχνολογίας, που φέρνει υπεραξίες αλλά και την παραγωγή τεχνολογικών λύσεων υψηλής αξίας σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.
Προς αυτήν την κατεύθυνση, βασική επιδίωξη της κυβέρνησης είναι να ενθαρρύνει και να διευκολύνει τη δημιουργία διαύλων διασύνδεσης των φορέων που παράγουν γνώση με εκείνους που παράγουν τεχνολογία, ώστε να αναπτυχθούν οι γνώσεις και οι δεξιότητες των αποφοίτων των Πανεπιστημίων μας και να αποφευχθεί η διαρροή επιστημονικού δυναμικού στο εξωτερικό».
Οι πολίτες της Θεσσαλονίκης προβληματίζονται για τον ουσιαστικό ρόλο του Υφυπουργού Μακεδονίας Θράκης. Γιατί ένα Υπουργείο, αντί να αναπτυχθεί και να του μεταφερθούν και ευρύτερες αρμοδιότητες, έχει υποβαθμιστεί σε Υφυπουργείο;
Την αποδοτικότητα μιας κυβερνητικής δομής δεν την καθορίζουν οι ταμπέλες. Η επόπτευση της υλοποίησης ενός τόσο σημαντικού αναπτυξιακού σχεδιασμού για τη Βόρεια Ελλάδα αποτελεί μεγάλη ευθύνη που ξεπερνάει κατά πολύ τις τυπικές αρμοδιότητες. Ευτυχώς, στο Υφυπουργείο Μακεδονίας και Θράκης έχω τη χαρά να συνεργάζομαι με καταρτισμένους υπαλλήλους που έχουν υψηλό αίσθημα ευθύνης και καθήκοντος. Στο υπηρεσιακό σκέλος τα αντικείμενα του υφυπουργείου συνδέονται σε μεγάλο βαθμό με τα παραγωγικά υπουργεία της χώρας και αυτό σημαίνει ότι επηρεάζουν σε σημαντικό βαθμό την οικονομική ζωή στη Μακεδονία και τη Θράκη. Ενδεικτικά αναφέρω τη διεύθυνση ιδιωτικών επενδύσεων, που είναι ο φορέας υποδοχής, αξιολόγησης, έγκρισης και χρηματοδότησης επενδύσεων από ένα έως τρία εκατομμύρια ευρώ.
Επιπλέον, στην εποπτική μας ευθύνη εμπίπτουν η ΔΕΘ-Helexpo, το Κέντρο Διαφύλαξης Αγιορείτικης Κληρονομιάς, η ΕΥΑΘ παγίων και η Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας, ενώ προστέθηκε και η συμμετοχή στα περιφερειακά όργανα της Δυτικής Μακεδονίας για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση.
Έχουμε, λοιπόν, στο χαρτοφυλάκιο μας, την ευθύνη υλοποίησης ενός πλέγματος αναπτυξιακών πολιτικών που παρέχουν στη Βόρεια Ελλάδα την ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στην ελληνική επικράτεια και τη Ν.Α. Ευρώπη.
Σε αυτή την οραματική προσπάθεια, έχω ήδη αισθανθεί την έμπρακτη στήριξη από τους εκπροσώπους όλων των παραγωγικών φορέων της Βόρειας Ελλάδας και της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι βλέποντας το έμπρακτο ενδιαφέρον της κυβέρνησης, είναι αποφασισμένοι να αξιοποιήσουν στο έπακρο την ευκαιρία που δίνεται στον τόπο.
Το Γραφείο του πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη, που συστεγάζεται με το Υφυπουργείο Μακεδονίας Θράκης, δεν αποδυναμώνει το δικό σας ρόλο;
Το αντίθετο, τον δυναμώνει. Μέσα από το γραφείο του, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, και με την ιδιότητα του Βουλευτή της Α΄ Θεσσαλονίκης, βρίσκεται ακόμα πιο κοντά στα ζητήματα της περιοχής. Αισθάνομαι την επιλογή του Μιχάλη Μπεκίρη, που έχει την ευθύνη του γραφείου του Πρωθυπουργού στη Βουλή, ως πολιτικό κεφάλαιο και για το υφυπουργείο και για την πόλη. Το πιο σημαντικό είναι ότι τόσο ο ίδιος όσο και οι συνεργάτες του, η Έλενα Σώκου και ο Γιάννης Παπαγεωργίου, έχουν οργώσει τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα και συμβάλλουν ουσιαστικά στην υλοποίηση του κυβερνητικού σχεδίου. Εργαζόμαστε μαζί, μέσα από τους συμπληρωματικούς μας ρόλους, για τον κοινό στόχο, και θα κριθούμε από τον βαθμό επίτευξής του.».
Από τον νέο χρόνο καλείστε να συνεργαστείτε με τον νέο Δήμαρχο, Στέλιο Αγγελούδη. Έχετε συναντηθεί; Τι προσδοκίες έχετε από αυτή τη συνεργασία;
Η μεταβατική περίοδος έχει τις ιδιαιτερότητές της, σύντομα, όμως, θα έχουμε την ευκαιρία να ανταλλάξουμε σκέψεις και απόψεις. Κοινή μας έγνοια είναι η Θεσσαλονίκη να προχωρήσει μπροστά. Αυτή είναι η απόφαση και η εντολή των πολιτών. Όπως συνέβη στο σύντομο διάστημα την κοινής παρουσίας μας με τον κ. Ζέρβα, έτσι και με τον κ. Αγγελούδη προσδοκώ και θα εργαστώ για μια γόνιμη, εποικοδομητική και αποδοτική συνεργασία.
Και μια προσωπική ερώτηση, είστε Υφυπουργός Μακεδονίας-Θράκης, με έδρα τη Θεσσαλονίκη, είστε Βουλευτής Κοζάνης και ταυτόχρονα οικογενειάρχης και πατέρας. Πως καταφέρνετε να μοιράζετε το χρόνο σας μεταξύ Θεσσαλονίκης, Αθήνας, Κοζάνης και της οικογένειάς σας;
Οι απαιτήσεις της πολιτικής είναι έτσι κι αλλιώς πολλές και πιεστικές. Ειδικά για τον υφυπουργό Μακεδονίας Θράκης, ο οποίος πρέπει να έχει φυσική παρουσία σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα. Δεν είναι εύκολη η διαχείριση του χρόνου, αλλά προσπαθώ να μην αδικώ καμία από τις σπουδαίες και υπεύθυνες ιδιότητες με τις οποίες έχω αξιωθεί. Σε όποιον βαθμό τα καταφέρνω, αυτό οφείλεται στη στήριξη που έχω από την οικογένεια, τους συνεργάτες και τους φίλους μου. Τους ευχαριστώ μέσα από την καρδιά μου».
Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.