Της Aναστασίας Καραγιάννη
Λίγες μέρες πριν τη νέα χρονιά, πολλοί έχουν επιλέξει να δώσουν «λάμψη» στις φετινές γιορτές αγοράζοντας κάποιο κόσμημα, είτε στον εαυτό τους, είτε ως δώρο σε αγαπημένα τους πρόσωπα. Μολονότι κάθε περίσταση είναι διαφορετική το κόσμημα παραμένει ένα διαχρονικά αγαπημένο και συμβολικό δώρο. Η ζήτηση για ποιοτικά κοσμήματα που διατηρούν την αξία τους στο χρόνο είναι εμφανής, αντικατοπτρίζοντας τον σύγχρονο τρόπο σκέψης των καταναλωτών.
Ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Βιοτεχνών Αργυροχρυσοχόων Κοσμηματοπωλών Ωρολογοπωλών και του Συλλόγου Κοσμηματοπωλών Ωρολογοπωλών Θεσσαλονίκης Πέτρος Καλπακίδης και η Φένια Γκοντοσίδου σχεδιάστρια κοσμημάτων, μιλούν στο Speak News και την Αναστασία Καραγιάννη και μας μεταφέρουν την εικόνα της αγοράς στις γιορτές.
Από τη θέση του Προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Βιοτεχνών Αργυροχρυσοχόων Κοσμηματοπωλών Ωρολογοπωλών και του Συλλόγου Κοσμηματοπωλών Ωρολογοπωλών Θεσσαλονίκης, Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης ο Πέτρος Καλπακίδης απαντά σε μερικά από τα ερωτήματα: Γιατί ο κόσμος επιλέγει να προσφέρει ως δώρο κοσμήματα φέτος τις γιορτές; Πως έχει επηρεάσει η ακρίβεια την τιμή του χρυσού και γιατί πρέπει να εμπιστευόμαστε κοσμήματα ελληνικής κατασκευής;
Φέτος τις γιορτές ο κόσμος θα επιλέξει για δώρο κάποιο κόσμημα κατά τη γνώμη σας ;
Ναι, παραδοσιακά ο Έλληνας επιλέγει να εκφράζει τα συναισθήματα του μέσα από τα κοσμήματα και ιδιαίτερα τα ελληνικά. Όπως έχω πει ο Έλληνας και το κόσμημα είναι ταιριαστό ζευγάρι. Επειδή ο Έλληνας έχει υψηλή αισθητική αντίληψη γι’ αυτό και επιλέγει το κόσμημα.
Tί θα συμβουλεύατε σε όσους θα αγοράσουν κοσμήματα φέτος τις γιορτές;
Να αγοράσουν κοσμήματα ελληνικής κατασκευής Ελλήνων δημιουργών, καθώς υπερτερούν εξαιρετικά και σαν σχέδιο (Καλλιτεχνική σύλληψη) αλλά και σαν τεχνική. Δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από τα εισαγόμενα που είναι μάλιστα πολύ υποδεέστερα των ελληνικών. Να εμπιστευτούν τα ελληνικά εργαστήρια τα οποία ξέρουν να χρησιμοποιούν σωστά υλικά. Ας μην ξεχνάμε ότι πολλά μέταλλα είναι απαγορευμένα και ιδιαίτερα επιβλαβή για την υγεία του κατόχου. Διαλέγουμε καταστήματα που είναι μέλη των τοπικών συλλόγων κοσμηματοπωλών σε κάθε πόλη. Επιλέγουμε καταστήματα που έχουν το διακριτικό σήμα στα καταστήματα τους.
Πώς σας έχει επηρεάσει η ακρίβεια ως επαγγελματία;
Η ακρίβεια όπως όλους τους τομείς της οικονομίας, επηρεάζει και το δικό μας χώρο. Λόγω του ότι η πρώτη ύλη που χρησιμοποιούμε είναι τα πολύτιμα μέταλλα π.χ. το ασήμι και ο χρυσός η τιμή τους επηρεάζεται από τις γεωπολιτικές καταστάσεις. Στις μέρες μας η τιμή του χρυσού έχει επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό. Ο χρυσός από 48.000 το κιλό που είχε πριν τον πόλεμο της Ουκρανίας, σήμερα έχει 60.000.
Πώς έχει επηρεάσει η ακρίβεια τη συμπεριφορά των καταναλωτών ;
Ο κόσμος αγοράζει όχι βέβαια τόσο ακριβά όσο παλαιότερα, αλλά αγοράζει κοσμήματα σε πιο προσιτές τιμές. Η καταναλωτική συμπεριφορά τα τελευταία χρόνια έχει αλλάξει. Κάποτε ο κόσμος είχε ως αφορμή να έρθουν οι γιορτές για να δικαιολογήσει μία δαπάνη. Στις μέρες μας δεν αναμένει πλέον αυτή την αφορμή, εάν του αρέσει κάτι και έχει τον προϋπολογισμό οποιαδήποτε εποχή και να είναι θα αποκτήσει αυτό που θέλει.
Στη Θεσσαλονίκη, στην Αχειροποιήτου 5, βρίσκεις τo Exercitatio Fenae όπου η Φένια, είναι έτοιμη να σε βοηθήσει να επιλέξεις το κόσμημα που σου ταιριάζει. O μοντέρνα διακοσμημένος χώρος ταιριάζει απόλυτα με την αισθητική της. Πρόκειται για ένα εργαστήριο και showroom κοσμημάτων στην καρδιά της πόλης που δημιούργησε η σχεδιάστρια Φένια Γκοντοσίδου το 2019. Η Φένια Γκοντοσίδου απαντά σε ερωτήματα όπως: Tί κόσμημα επιλέγει να αγοράσει ο κόσμος φέτος τις γιορτές και πώς επηρέασε η αύξηση των τιμών την καταναλωτική συμπεριφορά;
Κατά τη γνώμη σας ο κόσμος θα επιλέξει για δώρο κάποιο κόσμημα φέτος τις γιορτές ;
Ναι φυσικά, οι πιο συχνές επιλογές στα δώρα είναι τα σκουλαρίκια ή κάποια αλυσίδα για το λαιμό.
Ολοένα και περισσότερος κόσμος παραπονιέται για τη μεγάλη αύξηση των τιμών. Πώς σας έχει επηρεάσει η ακρίβεια και ως επαγγελματία και προσωπικά ως καταναλωτή;
Δυστυχώς τα λειτουργικά έξοδα είναι αυτά τα οποία μας δυσκολεύουν αρκετά. Στον κλάδο της αργυροχρυσοχοΐας βιώσαμε αυξήσεις από την περίοδο του covid λόγω της μεγάλης αύξησης των μετάλλων που είναι η πρώτη μας ύλη. Σαν επαγγελματίας προς το παρόν προσπαθώ να το απορροφήσω και να μη το μεταδώσω στους πελάτες μου και σαν καταναλωτής έχω στρέψει όλες μου τις αγορές σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις στις οποίες η στήριξη μας κάνει όντως τη διαφορά.
Η αύξηση των τιμών έχει αλλάξει τη συμπεριφορά και τον τρόπο κίνησης των καταναλωτών;
Κυρίως έχει επηρεάσει τη διάθεση τους, είναι προβληματισμένοι όχι μόνο για την κατάσταση στο σήμερα αλλά και το μέλλον. Δεν υπάρχει σταθερότητα όπως δείχνει θα συνεχίσουν οι αυξήσεις. Παρατηρώ δύο συμπεριφορές ανάμεσα στους καταναλωτές, αυτοί που θα αγοράσουν οικονομικότερα προϊόντα ώστε να μη θυσιάζουν την ποσότητα ή τη συχνότητα στην οποία έχουν συνηθίσει και αυτοί οι οποίοι έχουν μειώσει την ποσότητα για να επενδύσουν στην ποιότητα.
Αρκετοί επισκέπτονται καταστήματα την εορταστική περίοδο, καταλήγουν όμως να αγοράσουν κάτι;
Ειδικά την περίοδο των γιορτών οι περισσότεροι επισκέπτονται τα καταστήματα με σκοπό να βρουν κάτι που τους αρέσει και στην τιμή που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν, οπότε ναι αν υπάρχουν αυτές οι προϋποθέσεις θα αγοράσουν.
Η πώληση κοσμημάτων έχει αγοραστικό κοινό όλο το χρόνο ή περιορίζεται σε συγκεκριμένες περιόδους, όπως τώρα των γιορτών;
Το κόσμημα ανέκαθεν ήταν μία επιλογή ή ένας συμβολισμός που θα επισφραγίσει κάποια σημαντική στιγμή στη ζωή ενός ατόμου, μία αποφοίτηση, μία καινούρια δουλειά, το γάμο οπότε ναι έχει αγοραστικό κοινό όλο το χρόνο. Επίσης είναι και πολύ προσωπικό, έχω αρκετούς πελάτες οι οποίοι σιγά σιγά χτίζουν την προσωπική τους συλλογή από κοσμήματα οπότε δε θα έλεγα ότι έχει περιοδικότητα.