Της Αναστασίας Καραγιάννη
Στο πλαίσιο συνέντευξης τύπου που παραχώρησε ο δήμαρχος της Θεσσαλονίκης κύριος Στέλιος Αγγελούδης, έγινε αναφορά στο πλάνο ειδικού σχεδίου καθαριότητας, όπως και στα υπάρχοντα οικονομικά δεδομένα του δήμου
Ο δήμαρχος της Θεσσαλονίκης στη διάρκεια της συνέντευξης τύπου που παραχώρησε σήμερα Πέμπτη 18/01/2024 έκανε εκτενή αναφορά σε θέματα καθαριότητας και οικονομικών δεδομένων της πόλης. Όπως είπε πρόκειται για μείζονα προβλήματα της πόλης, τονίζοντας πως «πέρασαν μόλις 18 μέρες από την ημέρα που αναλάβαμε αντιμετωπίζοντας μια δύσκολη πραγματικότητα και ήδη η πόλη ξεκίνησε να μοιάζει με πόλη».
Η πόλη άρχισε να καθαρίζει
Παρομοίασε τη Θεσσαλονίκη με «υγειονομική βόμβα» τη στιγμή που ανέλαβε τα καθήκοντα του και ανέφερε πως «η πόλη έχει ήδη αρχίσει να καθαρίζει». Ενδεικτικά όπως είπε τις πρώτες 15 ημέρες συγκεντρώθηκαν 4340 τόνοι απορριμμάτων, 620 τόνοι για ανακύκλωση και 150 τόνοι ογκώδη από 1069 σημεία στο σύνολο του δήμου.
«Πιστεύω ότι όλοι γνωρίζουμε την τραγική κατάσταση που παραλάβαμε την πόλη που ήταν αφημενη στα σκουπίδια, υγειονομική βόμβα έτοιμη να εκραγεί. Ορθώς διετάχθη εισαγγελική έρευνα για την διερεύνηση των αιτιών για την κατάσταση που βιώσαμε στις γιορτές, για να αποδοθούν οι ευθύνες. Για εμάς η καθαριότητα είναι το κορυφαίο ζήτημα που αφορά τον τομέα της ζωής στην πόλη. Το σχέδιό μας ήδη δείχνει θετικά αποτελέσματα. Όλοι σήκωσαν τα μανίκια για μια πόλη καθαρή και όμορφη. Το στοίχημα που δεν έχει κερδηθεί, θα το κερδίσουμε. Η πόλη άρχισε να μοιάζει με πόλη και ενδεικτικά αναφέρω ότι τις πρώτες μέρες έχουμε διαχειριστεί την αποκομιδή 4 χιλιάδων απορριμάτων και πολλών τόνων ογκωδών. Τις επόμενες 30 μέρες θα έχει ολοκληρωθεί η αποκομιδή του μεγαλύτερου μέρους των ογκωδών. Έχουμε βραχυπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, με διαρκή παρουσία σε όλες τις γειτονιές. Θα μισθώσουμε εξοπλισμό για πλύσιμο πεζοδρομίων, σαρώματος και καθαρισμού κάθε περιοχής. Κάθε κοινότητα θα έχει τον απαραίτητο μηχανισμό και εξοπλισμό από συγκεκριμένα οχήματα που θα αναλάβουν να καθαρίζουν, να πλένουν και να σαρώνουν. Το έργο μας θέλει χρόνο και διάρκεια. Θα κριθούμε αυστηρά, αλλά η καθαριότητα δεν αφορά τον Δήμο και τις υπηρεσίες. Μας αφορά όλους. Είναι σαφές ότι θα υπάρξουν αυστηροί κανόνες για όποιον ρυπαίνει και προσβάλλει το κοινωνικό σύνολο, θα υπάρχουν πρόστιμα. Απαιτούμε σεβασμό στους εργαζόμενους στην υπηρεσία καθαριότητας και σεβασμό στην πόλη» δήλωσε χαρακτηριστικά ο Στέλιος Αγγελούδης.
Ο αρμόδιος αντιδήμαρχος καθαριότητας Γιώργος Δημαρέλος από την πλευρά του αναφέρθηκε στα θέματα καθαριότητας της πόλης μιλώντας για ένα σχέδιο άμεσης ανάταξης. Ο κύριος Δημαρέλος δήλωσε χαρακτηριστικά τα εξής: «Θα κάνω μια μικρή ενημέρωση για το τι έχει γίνει μέχρι τώρα, αλλά και τι θα γίνει μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα. Έχουμε σχέδιο άμεσης ανάταξης για να έρθει η πόλη στα ίσια της. Εμείς ετοιμαζόμαστε σε δύο στάδια στη συνέχεια, πρώτον με τον μεσοπρόθεσμο σχεδιασμό μας, προκειμένου να υλοποιηθεί το πρόγραμμα της παράταξης. Θέλουμε στο τέλος της θητείας να έχουμε υλοποιήσει τον σχεδιασμό μας. Θέλουμε υποχρεωτική χρήση των μέσων ατομικής προστασίας από τους εργαζόμενους. Ένα ακόμα σημαντικό κομμάτι έχει να κάνει με την αξιολόγηση και την πιστοποίηση για όσους έχουν ιατρικές βεβαιώσεις, για να γνωρίζουμε με σαφήνεια ποιοι μπορούν να δουλέψουν και ποιοι όχι. Επεξεργαζόμαστε έναν νέο κανονισμό καθαριότητας, για το πώς εναποθέτονται τα ογκώδη μέσα στην πόλη, αλλά και τι πρόστιμο προβλέπεται για όταν δεν ακολουθείται η σωστή διαδικασία.
Σύντομα θα υπάρξουν ανακοινώσεις επ’ αυτού. Θα υπάρξει μετάβαση με τον διαχωρισμό σε ανατολικό και δυτικό τομέα. Θέλουμε τα απορριμματοφόρα να καλύπτουν τις ανάγκες κάθε γειτονιάς, ενώ θέλουμε να αποσυμφορηθούν οι μπλε κάδοι, δρομολογώντας την αποκομιδή του χαρτιού. Θα γίνει πιλοτική αποκομιδή σκουπιδιών σε στενά που δύσκολα φτάνουν τα οχήματα. Δρομολογούμε πιλοτική χρήση ανάπτυξης καφέ κάδου σε καταστήματα στο κέντρο της πόλης. Θέλουμε να κάνουμε μια προκαταρκτικη ανακοίνωση ωραρίου αποκομιδής, αναφέροντας ότι στην τάδε κοινότητα τα σκουπίδια θα μαζεύονται πρωί για να γνωρίζει και ο κόσμος, προκειμένου τα σκουπίδια να μην παραμένουν πολλές ώρες μέσα στους κάδους. Θέλουμε να έχουμε όσο το δυνατόν άδειους κάδους. Θέλουμε ο ΦΟΔΣΑ να ανοίγει το βράδυ για να υποδέχεται απορριμματοφόρα τις βραδινές ώρες, ώστε να ανακουφίσουμε την πόλη από τις επιπτώσεις της κίνησής τους μέσα στην πόλη. Θέλουμε να πετύχουμε την εκτροπή του δρομολογίου των οχημάτων τις βραδινές ώρες, αλλά θα χρειαστούμε τη συμπαράσταση του ΦΟΔΣΑ για να λειτουργεί το βράδυ. Το μεγάλο στοίχημα είναι να μπορέσουμε να οργανώσουμε τα πράσινα σημεία και τις πράσινες γωνίες, για να έχουμε καθαρό και ανακυκλώσιμο υλικό, ώστε να βελτιώσουμε τα ποσοστά ανακύκλωσης».
O κύριος Αγγελούδης κατέγραψε τα οικονομικά στοιχεία του Δήμου, διευκρινίζοντας πως «έχει κληρονομήσει» έλλειμα το οποίο ξεπερνά τα 20 εκατ. ευρώ, από την προηγούμενη διοίκηση.
«Στα οικονομικά δεδομένα απαιτείται, ως νέα δημοτική αρχή να διαχειριστούμε μια πρωτόγνωρη κατάσταση. Δεν με ενδιαφέρει να μιλήσω για το παρελθόν. Αλλά δεν μπορώ να μην ενημερώσω τους πολίτες για την κατάσταση των οικονομικών του Δήμου. Έκανα ανεπίσημες προσπάθειες να αποφύγω αυτή τη διαδικασία, γιατί οι πολίτες περιμένουν τι θα κάνουμε στο μέλλον», ανέφερε χαρακτηριστικά. Συνεχίζοντας έκανε γνωστό πως υπάρχουν ανείσπρακτες μη βεβαιωμένες υποχρεώσεις που αγγίζουν το ποσό των 11,5 εκατ. ευρώ. Αποτέλεσμα των δεδομένων αυτών φαίνεται να είναι το γεγονός ότι ο Δήμος Θεσσαλονίκης στερείται το σημαντικό αυτό ποσό.
Όπως επισήμανε ο δήμαρχος, σε καμία περίπτωση δε θα αυξηθούν τα δημοτικά τέλη ενώ δήλωσε ότι υπάρχον έλλειμμα των 20 εκατομμυρίων ευρώ είναι αδύνατο να καλυφθεί με την αύξηση κατά 35% των ανταποδοτικών τελών, που αποτελεί απόφαση της προηγούμενης διοίκησης.
Στη συνέχεια ο νέος δήμαρχος αναφέρθηκε σε υπάρχουσες εκκρεμότητες, όπως και σε όσα δεν έγιναν τα προηγούμενα χρόνια, παρότι ήταν απαραίτητα για την εύρυθμη λειτουργία του δήμου:
«Εκκρεμεί η επεξεργασία των έργων διόρθωσης του 2020-21. Η επεξεργασία έπρεπε να γίνει μετά την τακτοποίηση αυθαιρέτων που χρειαζόταν για την ηλεκτροδότησή τους να πληρωθεί το αντίστοιχο τέλος. Το 2020 και το 2021 έπρεπε να υπάρξει η επεξεργασία αυτών των αιτήσεων. Από το 2019 δεν έχουν γίνει χρεώσεις για τους υποσταθμούς του ΔΕΔΔΗΕ. Ελλοχεύει κίνδυνος παραγραφής. Οφείλονται χρήματα από ανείσπρακτα μισθώματα από το 2021 και δεν έχει υπάρξει κατάπτωση των εγγυητικών. Ως προς τον έλεγχο των καταστημάτων εστίασης δεν θα ήθελα να μπω σε λεπτομέρειες γιατί δεν έχω όλα τα στοιχεία. Ο έλεγχος δεν έχει καμία σχέση με τον αριθμό των ελέγχων του 2022 ή του 2023 σε σχέση με το 2017, 2018 κτλ. Μιλάμε για υποπολλαπλάσιο νούμερο. Ήδη έχουμε εντολή στο επόμενο δεκαήμερο να στελεχωθούν οι υπηρεσίες με τον κατάλληλο αριθμό ατόμων, ώστε να τεθούν σε ανάταξη όλες οι υπηρεσίες εισπράξεις βεβαιωμένων ή μη οφειλών. Δεν θα κρυφτούμε πίσω από τις δυσκολίες. Θα έπρεπε να υπάρξει ενημέρωση με τους αριθμούς που ανέφερα. Θέλω να παρακαλέσω όλους τους εμπλεκόμενους στο πλαίσιο ενός ειλικρινούς διαλόγου ότι το μόνο που δεν μπορούν να αμφισβήτησουν είναι οι αριθμοί των υπηρεσιών του Δήμου. Προχωρούμε σε εξορθολογισμό των δαπανών και σε αναζήτηση νέων χρηματοδοτικών εργαλείων για να υλοποιήσουμε το πρόγραμμά μας. Δεν θα αφήσουμε ούτε ένα ευρώ να πάει χαμένο. Με απόλυτη αφοσίωση θα τιμήσουμε την εμπιστοσύνη των συμπολιτών θα δίνουμε καθημερινά τη μάχη του αυτονόητου για την πόλη. Θα αξιοποιήσουμε όλο το δυναμικό. Η Θεσσαλονίκη πρέπει να τεθεί σε μια βιώσιμη πορεία προόδου» δήλωσε.
Σχετικά με το έλλειμα των 20 εκατ. ο δήμαρχος σχολίασε πως η αύξηση των ανταποδοτικών καλύπτει ένα μέρος μόνο του ελλείματος περίπου ένα ποσό κοντά στα 8 εκατ.
«Θα προχωρήσουμε με τον τρόπο που ξέρουμε, που σημαίνει ορθολογική διαχείριση των εξόδων. Όταν το πρόβλημα της καθαριότητας ήταν στο επίπεδο υγειονομικής βόμβας, τότε ο δήμαρχος δικαιολογείται να κάνει τα πάντα για να προστατεύσει τη δημόσια υγεία. Αυτό το μήνυμα ήταν ξεκάθαρο από εμάς.
Αυτή τη στιγμή ο σχεδιασμός στηρίζεται στην κατανομή και διαχείριση του υφιστάμενου προσωπικού. Οποιαδήποτε σκέψη, δεν μας απασχολεί. Έχουμε σωστή κατανομή του προσωπικού, έχουμε σωστή συνεργασία και αυτό αποδίδει. Όταν θα έχουμε και τον εξοπλισμό με τα μηχανήματα που εξασφαλίσαμε από την Αθήνα, θα είμαστε καλύτερα. Αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα ανάλογα με τη δυναμική που δημιουργείται. Υπήρχε αντιδήμαρχος που είχε τρεις οδηγούς για τα προσωπικά του οχήματα, που θα μπορούσαν να είναι πάνω στα απορριμματοφόρα, οφείλω να πω ότι οι σημερινοί αντιδήμαρχοι δεν έχουν οδηγούς. Αυτό ήταν απόφαση που τη λάβαμε όλοι μαζί. Εξοικονομήθηκαν 15 οδηγοί, τόσο απλά, διότι υπήρχε σωστός σχεδιασμός».
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης απάντησε και για τη συμφωνία που επήλθε με τον αναπληρωτή υπουργό Εσωτερικών, Θοδωρή Λιβάνιο, σχετικά με την ενίσχυση ύψους 8 εκατ. ευρώ που πρόκειται να λάβει ο Δήμος Θεσσαλονίκης, για απορριμματοφόρα οχήματα. Όπως είπε «Για τα σπιτάκια ανακύκλωσης θέλω να πω ότι ο Δήμος έχει μια απόφαση της προηγούμενης δημοτικής αρχής που τον υποχρεώνει να τα παραλάβει. Έχω ζητήσει από την υπηρεσία καθαριότητας να μου απαντήσουν τι γίνεται με την προγραμματική σύμβαση και τι γίνεται με αυτή την ιστορία στο θέμα της ανακύκλωσης. Υπάρχει ένα γεγονός που είναι συμβατική υποχρέωση του Δήμου, από την προηγούμενη δημοτική αρχή, ενώ είναι σε εξέλιξη η αξιολόγηση νομικά και υπηρεσιακά κατά πόσο μπορούν να ενταχθούν στον ευρύτερο σχεδιασμό της ανακύκλωσης.
Το ποσό της χρηματοδότησης είναι περίπου 8 εκατ. Είναι συγκεκριμένη μίσθωση, όπως μου ανακοινώθηκε τη Δευτέρα (15/1) και θα γίνει από την επόμενη εβδομάδα με όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες. Καθε φορά που θα υπάρχουν δικές μου προσπάθειες για οποιοδήποτε θέμα της πόλης, θα είμαι στη διάθεσή σας για να ενημερώνω για το τι συμβαίνει με τα κυβερνητικά στελέχη στην Αθήνα, ενώ αυτό θα γίνεται και στο δημοτικό συμβούλιο με πλήρη ενημέρωση και λεπτομέρεια», σημείωσε ο κ. Αγγελούδης.
2.500 νέες θέσεις σε χώρους δημοσίου που με σύντομες παρεμβάσεις θα εξελιχθούν σε ανοιχτούς χώρους στάθμευσης
Ιδιαίτερα με το νέο έργο του fly over, ένα από τα προβλήματα που έχουν έρθει στην επιφάνεια, αποτελεί η μη επάρκεια χώρων στάθμευσης της Θεσσαλονίκης. Ο κ. Αγγελούδης μίλησε σχετικά με το πρόβλημα αυτό λέγοντας ότι βρίσκονται υπό αξιολόγηση δημόσιοι χώροι της πόλης που θα μπορούσαν να εξελιχθούν σε ανοιχτούς χώρους στάθμευσης. Συγκεκριμένα δήλωσε τα εξής: «Βρίσκομαι σε καθημερινή συνεργασία με τον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου, τον Σπύρο Βούγια. Είμαστε σε συνεννόηση για αυτό και μόλις ψηφιστεί ο προϋπολογισμός -με άμεση προτεραιότητα- θα φέρουμε το θέμα ως δημοτική παράταξη, ώστε να γίνει συζήτηση για το FlyOver. Στη συνέχεια θα έρθει το θέμα της ΔΕΘ και όλα τα μείζονα προβλήματα που αφορούν την πόλη, θα γίνει ένας δημοκρατικό διάλογος με τις απόψεις όλων. Ο χρόνος τρέχει, οπότε είμαι υποχρεωμένος να κρούω τον κώδωνα του κινδύνου για την ταλαιπωρία που υφίστανται οι πολίτες της πόλης λόγω του FlyOver. Οι θέσεις στάθμευσης είναι μια προσπάθεια που κάναμε με την αντιδημαρχία Τεχνικών Έργων, όπου συγκεντρώσαμε χώρους που ανήκουν στο δημόσιο και μπορούν να εξελιχθούν με μικρές παρεμβάσεις σε ανοιχτούς χώρους στάθμευσης. Τους υπέβαλα στην κυβέρνηση προς αξιολόγηση. Μόλις υπέβαλα αυτή την πρόταση μέσα σε 24 ώρες είχα γρήγορα αντανακλαστικά από τον αρμόδιο υπουργό, ο οποίος ανέφερε ότι θα το εξετάσει. Στο τέλος του μήνα θα έχουμε ειδική συνάντηση της επιτροπής για το κυκλοφοριακό, προκειμένου όλα να ειπωθούν με αρτιότητα σε ό,τι αφορά τις προϋποθέσεις. Υπήρξε μια προεργασία από την υπηρεσία, έχουμε επιλέξει κάποιους χώρους που είναι δημοτικά ακίνητα και θα προχωρήσουμε σε διαμόρφωση, για να γίνουν ανοιχτά πάρκινγκ για τους πολίτες. Ένα μέρος που αφορά τα δημόσια ακίνητα, πρέπει να γίνει επεξεργασία, οπότε ζητήσαμε να ελεγχθούν και να δούμε λεπτομερώς τι γίνεται με το ιδιοκτησιακό καθεστώς, ώστε να δει η κυβέρνηση και να υλοποιηθούν. Ένας τέτοιος χώρος είναι και αυτός απέναντι από τα δικαστήρια».