Τα δέκα μεγάλα έργα που προωθεί η κυβέρνηση για την ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας παρουσίασε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, από το βήμα της 7ης Prodexpo North που πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη.
Ο κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι στόχος της κυβέρνησης είναι η ενίσχυση της ασφάλειας πράσινων υποδομών και η προώθηση της αποτελεσματικότητας τους, με αξιοπιστία στα χρονοδιαγράμματα και τους πόρους. Ο υπουργός ανέφερε πως οι βασικές αυτές αρχές αποτυπώνονται στα όσα προγραμματίζονται για τη Θεσσαλονίκη, όπου, όπως είπε, τα έργα καρκινοβατούσαν, με αποτέλεσμα να υφίσταται εύλογη καχυποψία της τοπικής κοινωνίας.
Ο υπουργός έκανε λόγο για δέκα εμβληματικές παρεμβάσεις της κυβέρνησης στη Βόρεια Ελλάδα, εκ των οποίων οι περισσότερες αφορούν στη Θεσσαλονίκη, για την οποία, όπως είπε, στόχος είναι να μετατραπεί σε πρότυπο ολιστικής ανάπτυξης με ισχυρό γεωπολιτικό και στρατηγικό αποτύπωμα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Πρώτη από τις δέκα παρεμβάσεις είναι το μετρό Θεσσαλονίκης, για το οποίο ο υπουργός επανέλαβε πως θα παραδοθεί τον Νοέμβριο του 2024, με τις εργασίες στην επέκταση της Καλαμαριάς να ολοκληρώνονται 6 με 8 μήνες μετά τη βασική γραμμή. Το επόμενο διάστημα, εξάλλου, θα γίνουν και οι μελέτες για τις δημοπρατήσεις των επεκτάσεων προς Εύοσμο και Κορδελιό, ενώ θα διαμορφωθεί η χάραξη και οι σταθμοί των επεκτάσεων προς Τούμπα και Χαριλάου.
Δεύτερο μεγάλο έργο είναι το Flyover, για το οποίο είπε πως «είναι χρήσιμο και αναγκαίο, όπως αναγνωρίζεται σχεδόν από το σύνολο φορέων» και θα παραδοθεί στις 14 Μαΐου 2027. Παρεμβαίνοντας στο πρώτο πάνελ, ο υπουργός επισήμανε πως η σύμβαση για το Flyover υπεγράφη το 2022 και δεν υπήρχαν αντιδράσεις, ωστόσο παραδέχτηκε ότι υπήρξε καθυστέρηση στον σχεδιασμό για την άμβλυνση των επιπτώσεων. «Με τη βοήθεια του δήμου και της περιφέρειας αναλήφθηκαν πολλές πρωτοβουλίες και είμαστε διατεθειμένοι να προσθέσουμε ό,τι μπορούμε σε πόρους, ώστε να περιορίσουμε τις δυσμενείς συνέπειες», είπε. Απευθυνόμενος στους τους φορείς της πόλης του κάλεσε «να μην επαναλάβουμε λάθη του παρελθόντος», αναφέροντας το παράδειγμα της υποθαλάσσιας, η οποία στοίχισε περίπου το ¼ από τον προϋπολογισμού του εθνικού προγράμματος δημοσίων επενδύσεων.
Οι επόμενες τρεις παρεμβάσεις αφορούν ισάριθμους σημαντικούς οδικούς άξονες. Πρόκειται για τον άξονα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα, για το οποίο ο προσωρινός ανάδοχος θα αναδειχθεί του ’24 – αρχές του ’25, ο κάθετος άξονας Δράμας – Αμφίπολης, στον οποίο ο προσωρινός ανάδοχος θα προκύψει το πρώτο τρίμηνο επόμενου έτους και η ολοκλήρωση της σύνδεσης του 6ου Προβλήτα με την ΠΑΘΕ, που όπως είπε ο υπουργός, έχει υλοποιηθεί κατά 40% και στο σύνολό του θα ολοκληρωθεί το 2025.
Ακολουθούν το cluster των δικαστικών μεγάρων της Κεντρικής Μακεδονίας, για το οποίο το γίνονται οι απαραίτητες μελέτες ωρίμανσης, η υλοποίηση 17 σχολικών μονάδων με ΣΔΙΤ, εκ των οποίων οι 16 είναι Θεσσαλονίκη και η σύνδεση του 6ου Προβλήτα και προαστιακού, έργο για το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη η β’ φάση του διαγωνισμού.
Οι σιδηροδρομικές συνδέσεις
Εκτενή αναφορά έκανε ο κ. Σταϊκούρας στην ενίσχυση της σιδηροδρομικής σύνδεσης των λιμένων της Βόρειας Ελλάδας μέσω των νέων διευρωπαϊκών διαδρόμων με την Κεντρική Ευρώπη. Όπως είπε, ήδη γίνονται συζητήσεις με τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και την Ουκρανία για να ενισχυθεί ο άξονας από την Αλεξανδρούπολη μέχρι την Ουκρανία, αλλά και η σύνδεση Θεσσαλονίκης – Βελιγραδίου μέσω Ειδομένης και Σκοπίων.
«Είναι τεράστια η ανάγκη των ευρωπαϊκών χωρών να κατέβουν στα λιμάνια της Μεσογείου, αλλά και άλλων χωρών, όπως η Ινδία, να βγάλουν τα προϊόντα τους προς την Ευρώπη», τόνισε ο υπουργός, σημειώνοντας πως θα πρέπει να αξιοποιηθούν οι δύο νέοι διάδρομοι, ο «3Seas» μέσω Προμαχώνα και ο «Δυτικά Βαλκάνια – Ανατολική Μεσόγειος» που περνά από την Ειδομένη. «Είναι προτεραιότητα στρατηγικής σημασίας για τη χώρα να αναβαθμίσουμε τα λιμάνια μας και να τα συνδέσουμε με την Ευρώπη. Πρέπει όμως να κάνουμε και πράξεις», είπε και πρόσθεσε ότι προς αυτήν την κατεύθυνση η χώρα υπέβαλε στο τέλος Ιανουαρίου πρόταση στο Πρόγραμμα Συνδέοντας την Ευρώπη – 2′ (CEF-2) για την επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου, η οποία καλύπτει το μισό τμήμα της σύνδεση της Αλεξανδρούπολης με τα σύνορα της χώρας κι ένα κομμάτι της σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με τον Προμαχώνα. Ειδικά για το Θεσσαλονίκη – Ειδομένη ο υπουργός ανέφερε ότι βρίσκονται σε εξέλιξη από τον ΟΣΕ έργα ύψους 40 εκ. ευρώ για την αναβάθμιση δικτύου.
Ειδικά στην περίπτωση της Αλεξανδρούπολης σημείωσε πως υπάρχει δυνατότητα να δημιουργηθεί μία solidarity lane (σ.σ. γραμμή αλληλεγγύης), μία πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για έξοδο προϊόντων –κυρίως σιτηρών- από την Ουκρανία, για την οποία έχει ήδη υποβληθεί συγκεκριμένη πρόταση.
Τελευταία άφησε ο υπουργός την ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, τονίζοντας πως οι συγκοινωνιακές υποδομές και η συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση των πολιτών είναι πολύ σημαντικές για την κυβέρνηση. Και επανέλαβε την πρόθεση για τη δημιουργία μητροπολιτικού φορέα για τις συγκοινωνίες, ώστε να λαμβάνονται οι βέλτιστες αποφάσεις.
Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.