ΜΕΓΑ ΓΑΡ ΤΟ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΗΣ ΚΡΑΤΟΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
1. Στα πλαίσια της Εθνικής Στρατιωτικής Στρατηγικής που αποσκοπεί στον καθορισμό των Κύριων Επιχειρησιακών Αποστολών των Ενόπλων Δυνάμεων για την μεγιστοποίηση της στρατιωτικής ισχύος της χώρας μας, απαιτείται η επιχειρησιακή σχεδίαση της χώρας μας να βασίζεται στην διαχρονική ρήση του Θουκυδίδη ”μέγα γὰρ τὸ τῆς θαλάσσης κράτος” δηλαδή ”Η κυριαρχία στην θάλασσα είναι τεράστιο πλεονέκτημα”.
2. Η κατοχή και ο έλεγχος όλων των θαλασσίων περιοχών της χώρας μας και στην συνέχεια η διεθνοποίηση της θαλάσσιας ισχύος μπορεί να χαρακτηρισθεί διαχρονικά η αποστολή του ένδοξου Πολεμικού Ναυτικού από τα χρόνια της αρχαιότητας μέχρι σήμερα
ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
3.Η Τουρκία έχει εξαγγείλει την 03η Ιανουαρίου 2024 ένα τεράστιο πρόγραμμα για το πολεμικό ναυτικό της με ένα αεροπλανοφόρο (σε συνεργασία με την Ισπανία), με ναυπήγηση τεσσάρων φρεγατών κλάσης Istif, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των συγκεκριμένων φρεγατών σε οκτώ, πλοία περιπολίας ανοικτής θαλάσσης, νέους τύπους πλοίων αποβίβασης και νέας γενιάς ναρκαλιευτικά.
4. Οι σχέσεις μας με την Αλβανία διαταράσσονται τακτικά ενώ είναι γνωστή η διείσδυση της Τουρκίας με στρατιωτική συνεργασία στην Αλβανία και με την διάθεση Ναυτικής Μόνιμης Βάσης στον Αυλώνα.
5. Η Λιβύη που έχει ενδώσει στον τουρκικό επεκτατισμό με διάθεση στην Τουρκία της αεροναυτικής τουρκικής βάσης στο λιμάνι Χομς, έχει τοποθετηθεί απέναντι από τα Ελληνικά συμφέροντα, επεκτείνοντας την συνορεύουσα ζώνη της στα 12 νμ ενώ η χώρα μας αδρανεί να πράξει το αυτονόητο ως ανταπόδοση των ίδιων αντιμέτρων.
6. Πρώην Α’ ΓΕΕΘΑ που έγινε και Υπουργός Εθνικής Άμυνας λίγο πριν τις εκλογές του 2019, κατάργησε την Ναυτική Διοίκηση Βορείου Αιγαίου και την Ναυτική Διοίκηση Ιονίου Πελάγους με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν Διοικήσεις Περιοχής που σημαίνει ”Δήλωση Κυριαρχίας Περιοχής” παρά την αρνητική εισήγηση του τότε Αρχηγείου Στόλου
7. Η Ελλάδα από το 1974 δεν έχει δημιουργήσει μόνιμα επιχειρησιακά ενδεδειγμένα αντίμετρα για την αποφυγή της ναυτικής ”πολιορκίας των νησιών του Α Αιγαίου’‘ από το τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό που ασκείται ταυτόχρονα Δυτικά και Ανατολικά των Ελληνικών νησιών.
8. τις περιπτώσεις των αντιμέτρων στις συνεχείς παραβιάσεις των τούρκων μετά το 2020, παρά τις καθημερινές γενναίες αναχαιτίσεις και εμπλοκές των εξαιρετικών πιλότων της Πολεμικής Αεροπορίας μας με αντίστοιχα τουρκικά αεροσκάφη, δυστυχώς δεν υπήρξε ποτέ η πολιτική βούληση για την κατάρριψη τουρκικού αεροσκάφους ή ακόμα και UAV με την πολιτική πρόφαση ”τι θέλετε να κάνουμε πόλεμο” ή την νεότερη πρόφαση ”τηρείται στρατηγική ψυχραιμία”.
9. Εξαιρείται φυσικά η περίπτωση του ταυτόχρονου εγκλωβισμού των 8 τουρκικών αεροσκαφών F 16 από τους S 300 της Κρήτης με ευθύνη του πρώην Α’ ΓΕΕΘΑ που έκανε την Τουρκία να διαμαρτυρηθεί στον ΟΗΕ, ΝΑΤΟ το 2022 και ο εμβολισμός της τουρκικής φρεγάτας Κεμάλ Ρέις από την φρεγάτα Λήμνος το 2020.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΕΣ ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ
10. Η προσαρμογή και εξοικείωση στο ιδιόμορφο περιβάλλον του Αιγαίου και της Αν. Μεσογείου των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων και κυρίως του Πολεμικού Ναυτικού θα πρέπει να αποτελεί τη μέγιστη επιδίωξη της Ελληνικής Στρατιωτικής Ηγεσίας με διακλαδικές ασκήσεις σε όλο το Αιγαίο όταν η χώρα μας θα κληθεί να διεξάγει επιχειρήσεις σε καθαρά θαλάσσιες περιοχές.
11. Η αντίληψη ενός Κεντρικού Ναυστάθμου Σαλαμίνας θα πρέπει να θεωρείται ξεπερασμένη όταν ένα πλοίο επιφανείας για να καταπλεύσει στον Ελλήσποντο και στον Κόλπο του Ξηρού μπορεί να κάνει 6 με 8 ώρες ή στο Καστελόριζο 9 με 10 ώρες.
12. Η μεταστάθμευση μεγάλου μέρους των πλοίων επιφανείας του ΠΝ στην Σούδα θα πρέπει να ολοκληρωθεί μετά την απόφαση του ΚΥΣΕΑ του 2021 το συντομότερο δυνατό. Με αυτό τον τρόπο θα επιτρέπεται η μέγιστη προσέγγιση σε όλες τις ακτές των Ελληνικών Νησιών του Ανατολικού Αιγαίου, Κύπρο και Λιβυκό Πέλαγος και θα μειωθούν οι δυνατότητες ταχείας τουρκικής προσέγγισης από τον Ναύσταθμο του Ακσάζ σε όλη την ΝΑ Μεσόγειο.
13. Σε ταχέως εξελισσόμενες ειδικές επιχειρήσεις, αποκεντρωμένοι Ναύσταθμοι, έστω μικρότερων δυνατοτήτων της Σαλαμίνας, με παρουσία πλοίων επιφανείας είναι επιβεβλημένο να σχεδιαστούν με όλο το κόστος που απαιτείται για αυξημένες ανάγκες Διοικητικής Μέριμνας και στήριξης των στελεχών και των οικογενειών τους:
Α. Στο Βορειοανατολικό Αιγαίο στην έξοδο του Ελλήσποντου – Κόλπο Ξηρού,
Β. Νοτιοανατολικό Αιγαίο πλησίον της Κρήτης – Λιβυκού πελάγους – Κύπρου (έχει εγκριθεί ήδη από το ΚΥΣΕΑ το 2021)
Γ. Ιόνιο πέλαγος (Διαπόντιοι Νήσοι – Κέρκυρα)
14. Οι Ναυτικές Διοικήσεις και Προωθημένοι Ναύσταθμοι σε όλη την παραμεθόρια νησιωτική περιοχή σημαίνουν κατοχή μεγάλων θαλασσίων περιοχών ακόμα και δυνητικών με παράλληλη προβολή ισχύος.
15. Οι επιχειρησιακές δυνατότητες των νέων γαλλικών φρεγατών Belharra μελλοντικά με αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 30 και πυραύλους επιφανείας Exocet 250 χιλιομέτρων, θα πρέπει να αποτελούν σημαντικό επιχειρησιακό πλεονέκτημα και να είναι προωθημένες ώστε να αποτελούν απειλή.
16. Η σχεδίαση της μελλοντικής δομής δυνάμεων 2030 της Πολεμικής Αεροπορίας (F16 viper, F35) και του Πολεμικού Ναυτικού (νέες φρεγάτες) θα πρέπει να συνοδεύονται και από τον εκσυγχρονισμό των δυνάμεων του Στρατού Ξηράς και κυρίως του Μηχανοκίνητου Πεζικού με ορίζοντα άμεσης εναρμόνισης
17. Η αποφυγή αιφνιδιασμού και η ταχεία αντίδραση σε ενδεχόμενη τουρκική απειλή, απαιτεί την δυνατότητα έγκαιρης και μόνιμης παρουσίας σε προωθημένα νησιά μας, επιπέδου Διακλαδικής Ταξιαρχίας (Διοίκησης Ειδικού Πολέμου υπό τον Α’ ΓΕΕΘΑ) που θα έχει υπό επιχειρησιακή διοίκηση σκάφη επιφανείας του ΠΝ, αεροσκάφη της ΠΑ και ανάλογο αριθμό επιθετικών ελικοπτέρων. Ιδανική περίπτωση θα μπορούσε να είναι 2 ταχυκίνητες Μονάδες ειδικής σύνθεσης, μόνιμης, στο Βόρειο και Νότιο Αιγαίο που να αποτρέπει κάθε απειλή ”εν τη γενέσει”
18. Η στρατηγική και επιχειρησιακή ενίσχυση της Κύπρου (αναβίωση του δόγματος του Ενιαίου Αμυντικού Χώρου Ελλάδας Κύπρου) είναι επιτακτική κυρίως λόγω της συνεχούς ενίσχυσης των τουρκικών ΕΔ σε Πυροβολικό και drones. Η Κύπρος κείται κοντά.
19.Νέα εξοπλιστικά προγράμματα αντιαεροπορικής άμυνας μεγάλου βεληνεκούς από την Κυπριακή Δημοκρατία είναι απαραίτητα σύμφωνα με την πρόσφατη άρση του εμπάργκο της πώλησης όπλων των ΗΠΑ στην Κύπρο
20. Η ενίσχυση των μεγάλων νησιών του Αν. Αιγαίου με νέα οπλικά συστήματα θα πρέπει να είναι συνεχής ώστε να απειλείται η ενδοχώρα της Τουρκίας με άμεσο ανταποδοτικό χτύπημα σε περίπτωση κατάληψης μικρονήσου ή βραχονησίδας. Όσο πιο μεγάλη είναι η απειλή της τουρκικής ενδοχώρας από τα Ελληνικά νησιά τόσο πιο πολύ θα είναι η αποτροπή της χώρας μας
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
21. Συμπερασματικά, η εν εξελίξει αύξηση της στρατιωτικής ισχύος της Ελλάδας κυρίως στον αέρα σε χρόνο ρεκόρ (έχουν ήδη παραληφθεί 18 Rafale και 17 F 16 Viper, σύνολο 35 αεροσκάφη 4,5 γενιάς), ανεξάρτητα των μελλοντικών εξοπλισμών (F 35, Belharra) δεν θα πρέπει να διακατέχεται από εφησυχασμό.
22. Αντίθετα καθώς η Τουρκία εξοπλίζεται και θα μπορεί περιμετρικά να περισφίξει την Ελλάδα από την Αλβανία, τα Σκόπια και την Λιβύη, η αποκέντρωση Κλιμακίων – Διοικήσεων των Κλάδων των ΕΔ θα πρέπει να είναι επιβεβλημένη σε όλα τα παραμεθόρια θαλάσσια σημεία της χώρας μας.
23. Η οικονομική δυσπραγία της χώρα μας της 10ετούς κρίσης έχει αφήσει εξοπλιστικά και επιχειρησιακά πίσω τις ΕΔ. Βασικός αντικειμενικός σκοπός θα πρέπει να είναι η αποπληρωμή, το ταχύτερο δυνατόν του εθνικού μας εξωτερικού χρέους με τις παρεπόμενες πολιτικές εξαρτήσεις που είναι εις βάρος των εθνικών μας συμφερόντων.
24. Η διετής καταδίκη Μπελέρη στην Αλβανία με την πλήρη απαξίωση της αναγνωρισμένης Ελληνικής μειονότητας του Πρωτόκολλου της Κέρκυρας το 1914, η παραχώρηση ονόματος, γλώσσας και εθνότητας στα Σκόπια, η επέκταση της συνορεύουσας ζώνης 12 νμ της Λιβύης και η συνεχής τουρκική απειλή των νησιών του Αν. Αιγαίου με την κατοχή των 50 χρόνων της Κύπρου, αποτελεί παράγοντα συνεχούς ανησυχίας, επιβίωσης του Ελληνισμού και ανάσχεσης της τουρκικής επεκτατικότητας από όλες της κατευθύνσεις
25. Η συνεχιζόμενη πολιτική του κατευνασμού της Τουρκίας από την χώρα μας θα δημιουργήσει την επιτάχυνση εξελίξεων σε βάρος της χώρας μας είτε με πόλεμο είτε χωρίς.
26. Κράτος που δεν αξιώνει τα συμφέροντα του, δεν εκπέμπει απειλές και είναι σε θέση συνεχούς άμυνας και αποτροπής, χάνει το επιχειρησιακό πλεονέκτημα της πρωτοβουλίας και του αιφνιδιασμού.
**
Είναι κάτοχος δύο μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών MSc στην Διεθνή Ασφάλεια (Plymouth) και Διεθνείς Σχέσεις (Brussels).
Έχει τελειώσει το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης.
Έχει υπηρετήσει στο ΝΑΤΟικό Στρατηγείο Ταχείας Επεμβάσεως στην Ισπανία – Βαλένθια ως Βοηθός Επιτελάρχη στον βαθμό του Ταξίαρχου (2011 – 2013)
Μετά την αποστρατεία του διετέλεσε Διευθυντής του Γραφείου του Προέδρου του CISM στο Βέλγιο – Βρυξέλλες (2014 – 2018)
Είναι επίσης Ανώτερος Επιστημονικός Συνεργάτης (Senior Fellow) του κυπριακού Κέντρου Ευρωπαϊκών και Διεθνών Υποθέσεων του Πανεπιστημίου Λευκωσίας από το 2022.
Ομιλεί την Αγγλική, Γαλλική, Ισπανική και Τουρκική γλώσσα και έχει γράψει πολύ μεγάλο αριθμό άρθρων σε εφημερίδες, περιοδικά και διαδικτυακούς ιστότοπους σχετικά με τις Ελληνοτουρκικές και Διεθνείς Σχέσεις, καθώς επίσης έχει συμμετάσχει ως ομιλητής σε μεγάλο αριθμό ημερίδων και δεκάδων ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών εκπομπών.
Πηγή : anixneuseis.gr
Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.