Ο Αντιδήμαρχος Ψηφιακής Πολιτικής και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Δήμου Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Βασιλόπουλος, μιλάει στο SPEAKNEWS για το πληροφοριακό σύστημα που υλοποιεί ο Δήμος με στόχο να διευκολύνει τους πολίτες με νέες ψηφιακές υπηρεσίες, και για τον γενικότερο σχεδιασμό για μια Μητροπολιτική πόλη, «έξυπνη» και «ανθεκτική» που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες, τις προσκλήσεις και τις ευκαιρίες της ψηφιακής εποχής.
Βρίσκεστε λίγους μήνες στη θέση του Αντιδημάρχου Ψηφιακής Πολιτικής & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Ερχόμενος από τα ΜΜΕ και το χώρο της Δημοσιογραφίας, πως αντιμετωπίζετε αυτό το πεδίο;
Η ανάληψη καθηκόντων στην Αντιδημαρχία Ψηφιακής Πολιτικής και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Δήμου Θεσσαλονίκης, αποτελεί τιμή και ταυτόχρονα πρόκληση για μένα. Θεωρώ ότι πρόκειται ένα από τα σοβαρότερα χαρτοφυλάκια για τους αυτοδιοίκητους οργανισμούς που οφείλουν να εκσυγχρονιστούν όπως επιτάσσουν οι τεχνολογικές εξελίξεις της εποχής μας.
Το αντικείμενο έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και το αντιμετωπίζω ως πρόσκληση. Όπως ακριβώς αντιμετωπίζω τόσα χρόνια την δραστηριότητα στον επαγγελματικό στίβο. Ο στόχος είναι ξεκάθαρος. Η επιτυχία στο νέο αυτό πεδίο.
Σε ποιο σημείο βρίσκεται σήμερα ο Δήμος Θεσσαλονίκης σε ότι αφορά την ηλεκτρονική και ψηφιακή λειτουργία και εξυπηρέτηση των πολιτών; Ανταποκρίνεται στα standards μίας σύγχρονης ευρωπαϊκής πόλης;
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης έχει αναπτύξει εφαρμογές που διαθέτουν ηλεκτρονικές υπηρεσίες προς τους δημότες και διατίθενται από την ιστοσελίδα του Δήμου.
Παράλληλα υλοποιεί ένα μεγάλο πληροφοριακό σύστημα το οποίο θα αναβαθμίσει τις υφιστάμενες και θα παρέχει και πληθώρα νέων υπηρεσιών και διευκολύνσεων προς τους πολίτες.
Ποιοι είναι οι στόχοι της νέας διοίκησης του Δήμου πάνω στο αντικείμενο της τεχνολογίας και της καινοτομίας; Εχει εκπονηθεί κάποιο σχέδιο;
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης, ανταποκρινόμενος στις ανάγκες, τις προσκλήσεις και τις ευκαιρίες της ψηφιακής εποχής, φιλοδοξεί να μετατρέψει τη Θεσσαλονίκη σε «έξυπνη» και «ανθεκτική» πόλη με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον. Στην κούρσα του εκσυγχρονισμού και της καινοτομίας, ο Δήμος Θεσσαλονίκης θα έχει πρωταγωνιστικό ρόλο μέσα σ΄ ένα γενικότερο σχεδιασμό για μια Μητροπολιτική πόλη, αξιοποιώντας το έμψυχο δυναμικό που διαθέτει και τη γνώση επιστημονικών και επαγγελματικών φορέων.
Ενδεικτικά θα σας αναφέρω μόνο ένα μέρος του πλάνο που έχει εκπονηθεί για την διάρκειας της θητείας μας και προβλέπει:
Ενημέρωση για το πρόγραμμα κίνησης των απορριμματοφόρων ανά γειτονιά, προκειμένου να μην μένουν τα σκουπίδια για ώρες στους κάδους και ότι αυτό συνεπάγεται.
Ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο για διαθεσιμότητα ελεύθερων θέσεων στάθμευσης σε δημοτικά, καθώς και σε ιδιωτικά πάρκινγκ.
Ενημέρωση για τα προγραμματιζόμενα έργα και προσωρινές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, που επηρεάζουν την καθημερινότητα των πολιτών, με push notification.
Δυνατότητα εύρεσης διαθεσιμότητας, κράτησης και πληρωμής (όπου απαιτείται) για χώρους του Δήμου που διατίθενται στο κοινό (αθλητικοί χώροι, γυμναστήρια, πολιτιστικοί χώροι, κλπ.).
Ποια είναι τα μηνύματα που λαμβάνετε από τους πολίτες σε ότι αφορά τις ψηφιακές υπηρεσίες του δήμου;
Εχθρός του καλού, είναι το καλύτερο. Ο κόσμος αποκτά καθημερινά εξοικείωση με την τεχνολογία, με στόχο να απλουστεύσει τη ζωή του. Οι πολίτες μας ζητούν να απλοποιηθούν οι διαδικασίες στις συναλλαγές τους με το Δήμο και αυτό σκοπεύουμε κα κάνουμε. Βασικός μας στόχος, να μην χρειάζεται στο σύντομο μέλλον, να επισκέπτεται ο πολίτης τα Δημοτικά κτίρια για να εξυπηρετηθεί. Να εξυπηρετείται απομακρυσμένα και τάχιστα με τη χρήση της τεχνολογίας.
Στόχος του νέου πληροφοριακού συστήματος, είναι η εγκατάσταση μιας έξυπνης πλατφόρμας αλληλεπίδρασης του δημότη – επιχείρησης με τις υπηρεσίες του Δήμου Θεσσαλονίκης με σκοπό την παροχή ολοκληρωμένων ηλεκτρονικών υπηρεσιών όπου ο χρήστης θα έχει τη δυνατότητα της πλήρους υποκατάστασης της αντίστοιχης μη ηλεκτρονικής υπηρεσίας, αξιοποιώντας της δυνατότητες της τεχνολογίας, με πολλαπλά οφέλη προς του χρήστες όπως:
· Όφελος σε χρόνο
· Μείωση γραφειοκρατίας με απλούστευση διαδικασιών
· Όφελος σε χρήμα και ποιότητα υπηρεσιών
· Μεγαλύτερη διαφάνεια.
Επίσης ο ΔΘ μέσα από τα χρηματοδοτικά εργαλεία ΕΣΠΑ και Ταμείο Ανάκαμψης προγραμματίζει την υλοποίηση νέων έργων για την παροχή νέων ηλεκτρονικών υπηρεσιών και σε άλλους τομείς όπως η πολιτική προστασία, έλεγχος θέσεων αναπήρων, ηλεκτρονικών διαβουλεύσεων.
Υπάρχει συνεργασία του Δήμου με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης;
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης συνεργάζεται στενά με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και ειδικότερα με την ΓΓΠΣ&ΨΔ με την οποία έχει υπογραφεί πρωτόκολλο συνεργασίας.
Ήδη ο Δήμος Θεσσαλονίκης φιλοξενεί πολλά πληροφοριακά συστήματα στις υποδομές του G-Cloud και έχει ως στόχο να μεταφέρει το σύνολο των πληροφοριακών συστημάτων του.
Έχει ήδη στη διάθεση του 1.500 άδειες λογισμικού Office 365E1 και έχει μεταπτώσει την υπηρεσία email του Δήμου Θεσσαλονίκης για το σύνολο των υπαλλήλων του. Επίσης γίνεται χρήση εργαλείων συνεργατικότητας (collaboration tools: Teams, SharePoint, One Drive κ.λπ.).
Παροχή υπηρεσιών διαλειτουργικότητας, μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας (ΚΕΔ) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης τόσο για υφιστάμενες διαδικτυακές υπηρεσίες όσο και για την εξυπηρέτηση νέων υπηρεσιών.
Η Θεσσαλονίκη τα τελευταία χρόνια έγινε πόλος επενδύσεων στον τομέα της τεχνολογίας, με μεγάλες εταιρίες να ανοίγουν εδώ τα αντίστοιχα hub τους. Πιστεύετε ότι μπορεί η Θεσσαλονίκη να αναδειχτεί σε τεχνολογικό κόμβο της ευρύτερης περιοχής;
Αποτελεί υποχρέωση όλων μας να εργαστούμε προς αυτή την κατεύθυνση για να αλλάξουμε και την ταυτότητα της πόλης. Αποτελεί τη μεγάλη ευκαιρία της πόλης η εκμετάλλευση της διάθεσης που υπάρχει παγκοσμίως για επενδύσεις στη Θεσσαλονίκη. Η ευκαιρία αυτή δεν θα χαθεί και η Θεσσαλονίκη θα αναδειχθεί σε τεχνολογικό κόμβο, προσελκύοντας το ενδιαφέρον και άλλων εταιριών να επενδύσουν σε τομείς όπως η τεχνολογική ανάπτυξη.
Μπορεί η Θεσσαλονίκη να εκμεταλλευτεί για την τεχνολογική της εξέλιξη, το ανθρώπινο δυναμικό των τριών μεγάλων πανεπιστημίων που φιλοξενεί;
Η Θεσσαλονίκη πρέπει να εκμεταλλευτεί το ανθρώπινο δυναμικό που φοιτά στα πανεπιστήμια της και στα άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα.
Πρέπει να υπάρξουν συνέργειες με όλα τα ανώτατα ιδρύματα της πόλης πάνω σε υπαρκτά προβλήματα της πόλης και των κατοίκων και επιστημονική κοινότητα συνδράμει με προτάσεις για την λύση τους.
Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.