
Είναι με μεγάλη χαρά που βρίσκομαι σήμερα στην παρουσίαση της έκθεσης αυτής στη Θεσσαλονίκη.
Επιτρέψτε μου κατ’ αρχάς να ευχαριστήσω θερμά για την εγκάρδια φιλοξενία τον Γενικό Πρόξενο της Κύπρου στη Θεσσαλονίκη Κωνσταντίνο Πολυκάρπου και όλους εσάς για την παρουσία σας. Στην Ελλάδα πάντα αισθανόμαστε «σαν στο σπίτι μας», ως λογική απόρροια ισχυρών δεσμών, αιώνων πολιτισμού και ιστορίας.
Το Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών της Κυπριακής Δημοκρατίας εμπνεύστηκε πριν από δύο περίπου χρόνια, για την ακρίβεια το 2022, τη φωτογραφική έκθεση που εγκαινιάζουμε σήμερα.
Έκτοτε, η έκθεση «ELLE – Η γυναίκα στην Αρχαιότητα» με το διεισδυτικό βλέμμα του φωτογράφου Στέφανου Κουρατζή και τη δημιουργική μαεστρία της επιμελήτριας Catherine Louis Nikita έχει χαράξει τη δική της λαμπρή πορεία τόσο στην Κύπρο όσο και στις διάφορες χώρες του εξωτερικού, όπου παρουσιάστηκε με επιτυχία.
Όπως έχω προαναφέρει, η έκθεση αυτή ταξιδεύει, και είναι σημαντικό να επισημάνουμε ότι, καθώς ταξιδεύει από χώρα σε χώρα, από πόλη σε πόλη, αποκτά νέο νόημα, διαμορφωμένο από τα μάτια και τις καρδιές εκείνων που στέκονται μπροστά σε αυτές τις εικόνες σε έναν διαφορετικό τόπο και χρόνο. Κάθε προορισμός, λοιπόν, αυτής της έκθεσης προσφέρει μια καινούργια οπτική, ένα νέο πλαίσιο διαλόγου που αντανακλά το μεταβαλλόμενο τοπίο του κόσμου.
Σήμερα, εδώ στη Θεσσαλονίκη, με μάς περιδιαβάτες και παρατηρητές, όχι απλούς θεατές, θα γνωρίσουμε τη δεσπόζουσα γυναικεία μορφή της κυπριακής αρχαιότητας.
Θα δούμε περισσότερες από δέκα γλυπτές απεικονίσεις γυναικείων θεοτήτων και ειδωλίων που αποτελούν μέρος των συλλογών του Τμήματος Αρχαιοτήτων Κύπρου, οι οποίες εκτίθενται στο Κυπριακό Μουσείο στη Λευκωσία και στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Επαρχίας Λεμεσού και χρονολογούνται από τη χαλκολιθική έως τη ρωμαϊκή εποχή.
Πέρα από την προφανή αξία της έκθεσης που έγκειται στην επιβεβαίωση του διαχρονικού ρόλου της Κύπρου ως σημείου συνάντησης των μεγάλων πολιτισμών του κόσμου, ο φωτογραφικός φακός μάς επιτρέπει να ξαναδούμε αυτά τα έργα με μια νέα ματιά. Να βυθιστούμε στις λεπτομέρειες, να αγκαλιάσουμε τις σκιές, να νιώσουμε την έκφραση και να συνδεθούμε με αυτές τις μορφές με έναν τρόπο πιο ουσιαστικό. Πιστεύω ότι αν προσπαθήσουμε να νιώσουμε πίσω από κάθε φωτογραφία, ο καθένας μας θα συναντήσει δικές του αντανακλάσεις σε αυτές τις εικόνες, μέσα από δικά του συναισθήματα.
Ίσως επίσης αντιληφθούμε ότι η γυναίκα στην τέχνη της αρχαιότητας δεν περιορίζεται σε ένα διακοσμητικό μοτίβο. Αποτελεί τη θεότητα, τη μητέρα, την κόρη, την προστάτιδα, τη μούσα. Είναι σύμβολο γονιμότητας, σοφίας, αλλά και συμπόνιας. Είναι τόσα πολλά, τόσες χιλιάδες χρόνια πριν, άραγε αυτές δεν είναι ιδιότητες που τις έχει κρατήσει μέχρι σήμερα;
Από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, μέσα στον ρου της ιστορίας, σε όλες τις ιστορικές περιόδους, ο ρόλος της γυναίκας καθοριζόταν σε μεγάλο βαθμό από την κοινωνία, τα ήθη, τις πεποιθήσεις, συνήθως σε ένα άκρως πατριαρχικό περιβάλλον. Ο περιορισμός της αυτονομίας και της ανεξαρτησίας της προσωπικότητας ήταν κάποτε μια κανονικότητα. Παρόλα αυτά, τα ειδώλια θα μάς πείσουν ότι πάντα η γυναίκα ως πηγή ζωής και σύμβολο επιμονής και ανθεκτικότητας έβρισκε τον τρόπο να χαράζει δρόμους, να δημιουργεί, να προχωρά, να διατηρεί την αυτοκυριαρχία της. Η γυναίκα ποτέ δεν περιοριζόταν στο να επιβιώσει. Δεν θα μπορούσε άλλωστε, δεν είναι στη φύση της. Διαδραμάτιζε και στην Κύπρο της αρχαιότητας σημαντικούς ρόλους που χιλιάδες χρόνια μετά, αιώνες, μοιάζουν τόσο σύγχρονοι και διαχρονικοί. Και σίγουρα ήταν μορφή που συγκέντρωνε σεβασμό και εκτίμηση.
Για τις σύγχρονες γυναίκες, η συνάντηση με αυτές τις αρχαίες μορφές είναι μεν συνάντηση αξιών και κοινών χαρακτηριστικών, ταυτόχρονα όμως είναι και μια πράξη διεκδίκησης της κληρονομιάς, επαφής μαζί της, εκ νέου ερμηνείας του παρελθόντος και επαναπροσδιορισμού του μέλλοντος.
Κυρίες και Κύριοι,
Η προώθηση πολιτικών πραγματικής ισότητας, ίσων ευκαιριών, σεβασμού χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς, καταπολέμησης της έμφυλης βίας, αναγνώρισης και καταπολέμησης των στερεοτύπων, συμμετοχής σε θέσεις εξουσίας και η συμφιλίωση προσωπικής, οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής αποτελούν από την πρώτη στιγμή εκ των βασικών προτεραιοτήτων της Κυβέρνησης Νίκου Χριστοδουλίδη, και μετουσιώνονται ήδη σε μέτρα μεταρρυθμιστικά στο πρόγραμμα διακυβέρνησης του Νίκου Χριστοδουλίδη και υλοποιούνται μέρα με τη μέρα.
Όλα όσα έχουν ήδη υλοποιηθεί και όλα όσα προγραμματίζονται να γίνουν αποσκοπούν πρωτίστως στη δημιουργία εκείνων των προϋποθέσεων, ώστε οι γυναίκες να μπορούν να ξεδιπλώσουν στην ολότητά τους τις δυνατότητες και τα ενδιαφέροντά τους. Να διευκολύνονται στην καθημερινότητά τους, ώστε ορισμένα τουλάχιστον από αυτά που βαραίνουν ως υποχρεώσεις τους ώμους μιας γυναίκας να αφαιρεθούν και αυτή να μπορέσει να διεκδικήσει όλα όσα επιθυμεί. Για να μην αναγκάζεται η γυναίκα να συμβιβάζεται μπροστά στο δίλημμα καριέρα ή οικογένεια. Για να μη νιώθει ενοχές, για να μπορεί πιο απελευθερωμένη να συμμετέχει στα κοινά, και να επωφελούνται από αυτή τη συμμετοχή η κοινωνία, ο τόπος μας.
Τέλος, στηρίζουμε κάθε πρωτοβουλία, η οποία αποτίνει φόρο τιμής στη διαχρονική παρουσία της γυναίκας, ενθαρρύνοντας τη σκέψη και τον διάλογο, όπως η εξαιρετική αυτή έκθεση, και υπογραμμίζουμε ότι ισχυροποιώντας τη θέση της γυναίκας ισχυροποιούμε στην κοινωνία μας την αποτελεσματικότητα, την ενσυναίσθηση και το αίσθημα δικαιοσύνης. Τόσο πολύτιμα, τόσο αναγκαία στοιχεία για τον κόσμο που θέλουμε να παραδώσουμε στα παιδιά μας.
Κλείνοντας, να επαναλάβω ότι χαίρομαι ιδιαίτερα και με τιμά η σημερινή πρόσκληση. Θέλω να ευχαριστήσω ξανά και να συγχαρώ τόσο τη Διευθύντρια Αλίκη Στυλιανού όσο και το προσωπικό σε Ελλάδα και Κύπρο του Γραφείου Τύπου και Πληροφοριών για την αξιέπαινη αυτή πρωτοβουλία, και να ευχηθώ δύναμη για πολλά άλλα όμορφα και ψυχωφελή που είμαι σίγουρη θα επακολουθήσουν.
Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.
Ακολουθήστε τις ειδήσεις του speaknews.gr στο Google News πατώντας εδώ
