Της Δρ. Άννας Κωνσταντινίδου*
Ο EastMed ως σχεδιαστικό project θα πρέπει να υφίσταται στο διπλωματικό προσκήνιο. Αν δεν κατανοήσουμε τη σημασία, να υφίσταται ακόμα και σε ένα φύλλο χαρτί, τότε υπάρχει πρόβλημα. Δυστυχώς, το περασμένο διάστημα έγιναν κάποιες ατυχείς δηλώσεις από μέρους Ελλήνων αξιωματούχων για τις αξιοποιήσεις των ενεργειακών αποθεμάτων μας.
Επαναφέροντας και επικεντρωμένοι σε αυτό το ζήτημα, φέρνοντας στην ευρωπαϊκή σκηνή την αναγκαιότητα διασφάλισης της ενεργειακής αυτονομίας της ΕΕ, συνακόλουθα με το γεγονός ότι η οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών είναι ζήτημα μειζονος σημασίας για την Ελλάδα και το οποίο θα διασφαλίσει τα ενεργειακά συμφέροντα της ΕΕ, είναι μία συνθήκη που πρέπει να την έχουμε ως κίνηση προτεραιότητας στη διπλωματική ατζέντα της εξαμηνιαίας Προεδρίας της Γαλλίας. Οφείλουμε να παίξουμε το χαρτί της συμφωνίας με τους Γάλλους ως προς τα ενεργειακά, γιατί μόνο σε αυτό έχουμε ανάγκη τη Γαλλία.
Γιατί ως προς τα στρατιωτικά θέματα, οι Γάλλοι μάς έχουν περισσότερη ανάγκη από ο, τι εμείς αυτούς. Αγοράσαμε τα αεροπλάνα και τα καράβια, τώρα πρέπει εμείς ως Ελλάδα να “κάνουμε ταμείο”.
Και μπορεί μέσω του υδρογόνου η ΕΕ να προσπαθεί να δημιουργήσει συνθήκες ενεργειακής ασφάλειας, ωστόσο η Αφρική, η οποία δεν διαθέτει σε μεγάλο ποσοστό υδρογονάνθρακες (πχ πετρέλαιο), εκτός από τη Λιβύη, ούτε νερό, ώστε να υφίσταται το υδρογόνο και ειδικά το τελευταίο (ενν. το νερό) το έχει εκμεταλλευτεί η Τουρκία για τη δημιουργία της πολιτικής της στην Αφρική, είναι αναγκαίο ο EastMed να λάβει τη μορφή ενός μηχανισμού όδευσης υδρογόνου. Πολλοί θεωρούν ότι, ο σχεδιασμός του αγωγού που θα μετέφερε φ/α να μετατραπεί σε αγωγό υδρογόνου, και πάλι θα ήταν ασύμφορος, καθώς πρέπει να πούμε ότι το τελευταίο διάστημα υφίσταται και αυτό το σκεπτικό στο διεθνές προσκήνιο. Επίσης πρέπει να πούμε, ότι το υδρογόνο μπορεί να μεταφερθεί και με καράβια και οδικώς. Και ειδικά ως προς την Μεσόγειο ήδη υφίσταται ανάλογη χρήση ειδικών καραβιών για μεταφορά LNG.
Ο EastMed ως σχεδιαστικό project είναι αναγκαίο να υφίσταται!!!! … Από αγωγός μπορεί να μετονομαστεί ως το project ενός “δικτύου” μεταφοράς ενεργειακών πόρων από την ΕΕ στην Αφρική και από τη ΝΑ Μεσόγειο προς την ΕΕ.
*Η Δρ Άννα Κωνσταντινίδου είναι Ιστορικός – Διεθνολόγος, Διδάκτωρ Δημοσίου Δικαίου & Πολιτικής Επιστήμης της Νομικής Σχολής ΑΠΘ, Επιστημονική Συνεργάτιδα ΑΠΘ (Νομικής Σχολής και Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ), Εξωτερική Συνεργάτιδα της Ανώτατης Διακλαδικής Σχολής Πολέμου (ΑΔΙΣΠΟ) και της Σχολής Εθνικής Άμυνας (ΣΕΘΑ)
Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.
1. EastMed: το παραμύθι που κράτησε δυο πολιτικούς (Ν Αν κ Benj Netanyahu), και οδήγησε τρεις χωρες σε προσπάθεια «αποκλεισμού» της Τουρκίας από το γεωστρατηγικό παιχνίδι, έφτασε στο τέλος του. Η Τουρκία ΔΕΝ βγαίνει από τα γεωστρατηγικά συμφέροντα ούτε της ΕΕ, ούτε των ΗΠΑ.
Ήδη, οι ΗΠΑ το έκαναν ξεκάθαρο. Ήδη, το Ισραήλ, είναι σε διαδικασία εξομάλυνσης-όπως κ η Αρμενία.
2. Από επιχειρησιακή και περιβαλλοντική άποψη: μέχρι να ωριμάσουν οι «μελέτες» (και δεν φαίνεται φως για την χρηματοδότηση των ίδιων των μελετών, πόσο μάλλον της ίδιας της κατασκευής…), το κόστος θα είναι στα ύψη. Η ΕΕ, θα μειώνει την χρήση HCs. Και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων δηλώνει ότι δεν θα χρηματοδοτήσει τέτοια έργα.
Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις του αγωγού, θα είναι τεράστιες -όπως κ τα τεχνικά προβλήματα.
3. Η «μελέτη βιωσιμότητας» του EastMed δεν παίρνει υπόψιν ότι ήδη, έργα κλασικής πυρηνικής ενέργειας από σχάση κατηγοριοποιούνται στην ΕΕ ως πράσινα, και πως η πυρηνική ενέργεια από σύντηξη (η ΜΟΝΗ καθαρή ενέργεια εκτός από τις ανανεώσιμες), εκτιμάται ότι θα δώσει ηλεκτρική ενέργεια ΠΡΙΝ από το 2050 -οι εταιρείες ήδη συζητούν για το 2030-2035 , δηλαδή όταν θα «ολοκληρώνεται» η κατασκευή του…
Χαιρετίσματα!!!
https://www.powerengineeringint.com/nuclear/fusion-power-on-the-grid-by-2030s-say-sector-leaders/?amp=1