FLYOVER: Οι αλλαγές στον αρχικό σχεδιασμό και οι αντιδράσεις στα Κωνσταντινοπολίτικα

Το flyover είναι ένα έργο που έχει προβληθεί πολύ, και παρουσιάζεται ως έργο το οποίο θα λύσει πολλά προβλήματα στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης, όταν ολοκληρωθεί. Μέχρι να ολοκληρωθεί όμως, στην πολύπαθη Θεσσαλονίκη θα υπάρχει πάντα ο φόβος, μην δημιουργηθούν άμεσα περισσότερα προβλήματα από αυτά που θα λυθούν. ‘Ηδη προέκυψαν οι πρώτες αντιδράσεις, από κατοίκους της περιοχής των Κωνσταντινοπολίτικων, οι οποίοι βλέπουν να ξεκινάνε οι εργασίες για έναν νέο σχεδιασμό, διαφορετικό από τον αρχικά εγκεκριμένο, που ούτε λίγο ούτε πολύ θα φέρει τις 10 λωρίδες κυκλοφορίας του “νέου” περιφερειακού δρόμου, κάτω από τα μπαλκόνια τους.

Το SPEAKNEWS απευθύνθηκε στον Πρόεδρο του Συνδέσμου Κατοίκων Περιοχής Κωνσταντινοπολίτικων, Ηλία Γκίνδη, ο οποίος μας περιέγραψε μία πολύ διαφορετική εικόνα του έργου, από την ειδυλιακή εικόνα που υπόσχονται τα βιντεο και οι μακέτες που έχουν δοθεί στη δημοσιότητα μέχρι σήμερα.

Κύριε Γκίνδη, ποια προβλήματα παρουσιάζονται στην περιοχή σας, σε σχέση με την κατασκευή του flyover;

Καταρχήν το flyover διαφημίζεται ως τέτοιο από την κυβέρνηση, όμως κατά πως φαίνεται για ένα πάρα πολύ μεγάλο μήκος του, δεν είναι καθόλου flyover, αλλά θα είναι διαπλάτυνση των υφιστάμενων δρόμων, του υφιστάμενου περιφερειακού. Υπήρχε ο αρχικός σχεδιασμός του flyover, όπως το γνωρίζαμε από το 2011 μέχρι και το Μάρτιο του 2022, όπου τότε έγινε η τροποποίηση, την οποία όμως εμείς την πληροφορηθήκαμε μέσα στο φετινό καλοκαίρι.

Σύμφωνα λοιπόν με τον αρχικό σχεδιασμό, από το ύψος της οδού Σταγειρίτη μέχρι αρκετά μετά το τούνελ όπως κατευθυνόμαστε ανατολικά, δεν θα υπήρχε διαπλάτυνση του δρόμου, αλλά θα περνούσε ο δρόμος αρκετά βορειότερα, περίπου 150 με 200 μέτρα βορειότερα, και θα δημιουργούνταν δύο νέοι δρόμοι αρχικά υπέργειοι, και στη συνέχεια θα δημιουργούνταν δύο παράλληλα καινούργια τούνελ αρκετά μακριά από το υφιστάμενο τούνελ, και μετά θα ξαναγινόταν υπέργειος ο δρόμος, όπου εκεί θα ερχόταν και σε επαφή με τον υφιστάμενο περιφερειακό δρόμο.

Εν τέλει θα έλεγα εν κρυπτώ, γιατί ουδέποτε διαφημίστηκε η αλλαγή η συγκεκριμένη, αποφασίζεται η διαπλάτυνση του υφιστάμενου δρόμου 14 μέτρα εκατέρωθεν, δηλαδή 14 μέτρα προς τον οικισμό και 14 μέτρα προς την άλλη μεριά. Όμως αυτα 14 μέτρα διαπλάτυνσης του υφιστάμενου δρόμου έρχονται ακριβώς πάνω στα σπίτια. Για την ακρίβεια εκεί υπάρχει η οδός Ιπποκράτους, που είναι ένας δρόμος φυσιολογικός με δύο ρεύματα κυκλοφορίας. Με τα νέα σχέδια, με το που τελειώνει αυτός ο δρόμος, χωρίς καν να υπάρχει πεζοδρόμιο, ξαφνικά θα υπάρχει βύθιση του εδάφους και ακριβώς από κάτω θα περνάνε 10 λωρίδες ταχείας κυκλοφορίας.

Για να επιτραπεί να γίνει δρόμος εδώ πέρα, γίνανε κάποιες μετρήσεις ρύπων, κυκλοφοριακές, θορύβου κλπ, τον Μάιο και τον Ιούνιο του 2020. Εν μέσω covid δηλαδή, όπου λόγω της απαγόρευση κυκλοφορίας προφανώς η κίνηση που υπήρχε τότε δεν ήταν ούτε στο 20% της πραγματικής. Θεωρούμε λοιπόν ότι αν οι μετρήσεις γίνονταν σε πραγματική κατάσταση, αποκλείεται σε ένα ευρωπαϊκό κράτος εν έτει 2023 να γινόταν ένας τέτοιος δρόμος, ταχείας κυκλοφορίας δίπλα σε κατοικημένες περιοχές. Το θεωρούμε απαράδεκτο. Δεν μπορούμε να το επιτρέψουμε αυτό το πράγμα να γίνει, και νομίζουμε ότι θα πρέπει να επιστρέψουμε τουλάχιστον στην προηγούμενη ρύθμιση, στον αρχικό σχεδιασμό. Ας κοστίζει και λίγο παραπάνω.

Και βέβαια όλο αυτό δεν το ήξερε κανένας στην Θεσσαλονίκη, και ξαφνικά πριν από λίγες εβδομάδες είδανε οι κάτοικοι της περιοχής να κόβονται τα δέντρα, σε μια απόσταση 14-15 μέτρα μακριά από τον δρόμο και 200 μέτρα από την αρχική σχεδίαση!

Πόσους κατοίκους επηρεάζει αυτή η διαπλάτυνση σε αυτό το σημείο;

Πάρα πολλούς, με την έννοια ότι δεν επηρεάζει μόνο την πρώτη σειρά σπιτιών. Στην πρώτη σειρά, υπάρχουν τουλάχιστον 100 σπίτια, το καθένα με 2-3 διαμερίσματα, δηλαδή ίσως χοδρικά 300 διαμερίσματα, αλλά επηρεάζει και τη δεύτερη και την τρίτη σειρά κατοικιών, και παρακάτω. Και επιπλέον, οι συγκεκριμένες μετρήσεις, δυνάμει των οποίων επιτράπηκε να γίνει αυτός ο δρόμος σε αυτό το σημείο, έγιναν σε απόσταση 230 με 460 μέτρα μακρυά. Οποιοσδήποτε πάει στα Κωνσταντινοπολίτικα, μπορεί να δει ότι η μορφολογία του εδάφους είναι τέτοια, όπου υπάρχει ο περιφερειακός, υπάρχει ένα ανάχωμα, το οποίο όμως θα εξαφανιστεί τώρα, και μετά ο δρόμος που είναι αρκετά κατηφορικός, υπάρχει δηλαδή κεκλιμένο έδαφος με σχετικά μεγάλη κλίση. Όμως προφανώς δεν θα είναι αυτή η εικόνα της περιοχής μετά την ολοκλήρωση του έργου.

Η ύπαρξη ενός τέτοιου δρόμου τόσο κοντά σε κατοικίες στέκει χωροταξικά και με βάση το δίκαιο και τους κανόνες που υπάρχουν αυτή τη στιγμή και που επιτρέπει την δημιουργία τέτοιων υποδομών;

Έχουμε απευθυνθεί σε νομικούς που ασχολούνται με θέματα πολεοδομικά, οι οποίοι εκ πρώτης όψεως προφανώς θεωρούν ότι δεν μπορεί να είναι επιτρεπτό αυτό το πράγμα. Έτσι μας διαβεβαιώνουν, τις λεπτομέρειες του τι επιτρέπεται και τι ισχύει θα τις δούμε στη συνέχεια μαζί τους. Όμως θεωρώ ότι προφανώς δεν μπορεί να υπάρχει ένας τέτοιος δρόμος ταχείας κυκλοφορίας ακριβώς μπροστά από τα μπαλκόνια των ανθρώπων.

Τι σημαίνει περιβαλλοντικά αυτός ο νέος σχεδιασμός για την περιοχή;

Φανταστείτε τι θα αντιμετωπίσουν οι άνθρωποι αυτοί που μένουν εκεί κοντά, έχοντας μπροστά τους αυτόν τον δρόμο, αυτή την επικινδυνότητα όλων των βλαβερών μικροσωματιδίων που θα εκλύονται στην ατμόσφαιρα και τα οποία δεν μπορούν δυστυχώς να εξαφανιστούν ως δια μαγείας, θα τα έχουν μπροστά τους για πάντα και θα τα εισπνέουν.

Ενώ αν γινόταν ο δρόμος σύμφωνα με το δικό τους το αρχικό σχέδιο, τουλάχιστον θα ήταν σε μία απόσταση η οποία θα καταστήσει ανεκτή όσο γίνεται αυτή την κατάσταση και από άποψη θορύβου και από άποψη ρύπανσης.

Και έχουμε όμως μια πάρα πολύ μεγάλη ένσταση για τη διαπλάτυνση του υφιστάμενου τούνελ. Εκεί θα έχουμε τεράστια προβλήματα, τα οποία όποιος είναι Θεσσαλονικιός μπορεί να τα καταλάβει. Όταν σήμερα στο περιφερειακό ένα αυτοκίνητο σταματάει για οποιονδήποτε λόγο, οι ουρές που δημιουργούνται δεν είναι 50 και 100 μέτρων, είναι συνήθως ουρές χιλιομέτρων. Αν ακολουθηθεί αυτή η διαπλάτυνση και στο σημείο του τούνελ, ε δεν μπορεί το τούνελ να κατασκευάζεται και να είναι και οι τρεις λωρίδες σε λειτουργία. Φαντάζομαι τουλάχιστον μία λωρίδα θα κλείσει για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. Φανταστείτε τι έχει να γίνει αν υπάρξει και κάποιο ατύχημα. Η πόλη θα ζήσει στιγμές απείρου κάλλους.

Ποιες είναι οι κινήσεις που σχεδιάζετε;

Έχει γίνει μια πρώτη προσφυγή σε σχέση με την κοπή των δέντρων σε αυτό το σημείο που σας είπα, εκεί όπου κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί ότι θα γίνει τελικά η διαπλάτυνση τόσο κοντά μπροστά στα σπίτια των ανθρώπων. Σε επίπεδο μόνο προσωρινής διαταγής, για την κοπή των δέντρων υπάρχει προσωρινά απαγόρευση κάθε εργασίας. Εξετάζουμε τις πιθανότητες μιας δικαστικής συνδρομής. Έχουμε στείλει κάποια υπομνήματα και στο αρμόδιο υπουργείο, ακόμη και στο γραφείο του πρωθυπουργού. Δεν έχουμε ακόμη καμία απάντηση.

Τώρα κάποιος θα πει ότι επιθυμούμε την καθυστέρηση του έργου. Δεν θέλουμε καμία καθυστέρηση κανενός έργου. Μακάρι να μπει κατά προτεραιότητα, και να αποφασίσει ο φυσικός δικαστής αν αυτό το πράγμα βελτιώνει την ποιότητα ζωής.

Εμείς πιστεύουμε ότι ένα τέτοιο έργο, δηλαδή ενός ακόμη δρόμου που θα απορροφήσει μεγάλη κίνηση και θα αφήσει πιο ελεύθερο τον εσωτερικό περιφερειακό, έπρεπε να έχει γίνει χτες. Δεν είμαστε ούτε υπέρ των καθυστερήσεων, ούτε υπέρ του να μη γίνει τίποτα. Όμως εδώ δεν έχουμε κάτι τέτοιο. Εδώ έχουμε ουσιαστικά κατασκευή ενός τμήματος από αυτό που πραγματικά χρειάζεται, και το πρόβλημα από το νοσοκομείο Παπαγεωργίου θα μεταφερθεί στα Κωνσταντινοπολίτικα.


Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.

Ακολουθήστε τις ειδήσεις του speaknews.gr στο Google News πατώντας εδώ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ