Της Ζωγραφιάς Βακάλογλου
Η 4η βιομηχανική επανάσταση έχει αλλάξει πολλά δεδομένα στους εργασιακούς χώρους και καθιστά όχι μόνο αναγκαία αλλά και σημαντική την εκπαίδευση των ανθρώπων. Η δια βίου μάθηση και η προσωπική ανάπτυξη γίνονται οι καλύτεροι σύμμαχοι για μια επιτυχημένη καριέρα. Μάλιστα η διαρκής και στοχευμένη εκπαίδευση αποτελούν ένα από τα κλειδιά της προσαρμοστικότητας στις αλλαγές της αγοράς εργασίας.
Η ανάγκη για μεταπτυχιακή εκπαίδευση στη σύγχρονη αγορά εργασίας αντανακλά την αυξημένη αναζήτηση εξειδικευμένων γνώσεων και δεξιοτήτων. Είτε πρόκειται για νέους επαγγελματίες είτε για έμπειρους εργαζόμενους, ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα μπορεί να προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα.
Στο σημείο αυτό θα προσθέσουμε και την πρόσφατη έρευνα της Eurostat, όπου το ποσοστό απασχόλησης των νέων ηλικίας 20-34 ετών που ολοκλήρωσαν τις σπουδές τους είναι καλύτερο των πτυχιούχων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με ποσοστό απασχόλησης 87,7% έναντι 78,1% για τους απόφοιτους μέσης εκπαίδευσης.
Επομένως η συνέχιση των σπουδών κρίνεται αναγκαία γι’ αυτό το λόγο χρειάζεται κάποιος να είναι προσεκτικός καθώς επιλέγει ένα μεταπτυχιακό.
Η σωστή επιλογή του Μεταπτυχιακού σημαίνει όχι μόνο συνδυασμό δεξιοτήτων, κλίσεων, ταλέντων, αλλά και σύνδεση με την αγορά εργασίας. Εδώ η βοήθεια που μπορεί να πάρει κάποιος από έναν Σύμβουλο Σταδιοδρομίας θεωρείται σημαντική και απαραίτητη, ώστε να πάρει τις απαραίτητες πληροφορίες πριν αποφασίσει.
Ποια είναι τα κριτήρια όμως που χρειάζεται κάποιος να εξετάσει προκειμένου να κάνει μία επιλογή που θα είναι η καλύτερη δυνατή για την ακαδημαϊκή, επαγγελματική και προσωπική του ανάπτυξη;
-
Ποια είναι τα ατομικά κίνητρα που οδηγούν κάποιον στην επιθυμία ενός μεταπτυχιακού;
Είναι σημαντικό να είναι ξεκάθαρος πριν κάποιος επιλέξει μεταπτυχιακό ο λόγος για τον οποίο θα ήθελε να συνεχίσει τις σπουδές το. Για κάποιους το κριτήριο είναι η ακαδημαϊκή καριέρα, σε άλλους η εξειδίκευση και κατάρτιση σε αντικείμενο που ενισχύει το αρχικό τους πτυχίο και τους κάνει πιο ανταγωνιστικούς στην εύρεση εργασίας. Υπάρχουν και άλλοι φυσικά λόγοι όπως κάποιος να εργάζεται ήδη και να επιθυμεί την επαγγελματική του εξέλιξη και ανέλιξη στο χώρο αυτό. Μην ξεχνάμε βέβαια και την διαφοροποιημένη σταδιοδρομία που μπορεί κάποιος να επιθυμεί να αλλάξει αντικείμενο εργασίας – όπου με ένα καλό μεταπτυχιακό μπορεί για παράδειγμα να μεταπηδήσει από την Αγγλική Φιλολογία και την εκπαίδευση στο χώρο του τουρισμού ή στην υπολογιστική μετάφραση κ.ά..
-
Επιλογή μεταπτυχιακού σε ΑΕΙ της χώρας ή στο εξωτερικό;
Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι επίσης σημαντική διότι συνδέεται και με άλλα δεδομένα του ατόμου όπως οικογενειακή κατάσταση, οικονομικές δυνατότητες, ο χρόνος που έχει στη διάθεση του, ποιες ξένες ή ποια ξένη γλώσσα κατέχει ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις ενός ξενόγλωσσου μεταπτυχιακού προγράμματος εκτός χώρας αλλά ακόμη και εντός εφόσον προσφέρονται και ξενόγλωσσα μεταπτυχιακά σε κάποια πανεπιστήμια.
-
Ποια μορφή θα έχει: Εξ΄ αποστάσεως, δια ζώσης ή μεικτό;
Αυτό το κριτήριο είναι επίσης σημαντικό διότι εάν κάποιος επιθυμεί να εργάζεται ταυτόχρονα ή ήδη εργάζεται έχει τη δυνατότητα να επιλέξει αυτό που του ταιριάζει περισσότερο και γενικότερα η επιλογή γίνεται με βάση τις κοινωνικές, οικονομικές, οικογενειακές κ.ά. υποχρεώσεις. Καλό είναι να γνωρίζει κάποιος ότι δίνεται η δυνατότητα μερικής αντί πλήρους φοίτησης σε αρκετά μεταπτυχιακά.
Έχοντας δώσει κάποιος αυτές τις πρώτες απαντήσεις και με τη βοήθεια του Συμβούλου αξιοποιώντας και το Τεστ Επαγγελματικού Προσανατολισμού Advisor ακολουθούν τα κριτήρια:
-
Ποιο θα είναι το αντικείμενο του μεταπτυχιακού;
Έχοντας ξεκαθαρίσει το αντικείμενο με τις πληροφορίες για την σύνδεση με την αγορά εργασίας θα γίνει η αρχή για το «ψάξιμο» των μεταπτυχιακών που υπάρχουν. Καλό είναι εδώ κάποιος να δει αναλυτικά τα προγράμματα σπουδών, διότι κάποια είναι πολύ εντατικά και δεσμευτικά στους χρόνους που απαιτούνται για να μπορέσει κάποιος να ανταποκριθεί. Επίσης θα εξετάσει τη διάρκεια- το κόστος- υποτροφίες που τυχόν υπάρχουν και μπορεί να αξιοποιήσει ή εκπτώσεις στα δίδακτρα ή ακόμη να δει και την ύπαρξη τυχόν δωρεάν προγραμμάτων.
-
Ποιο Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα θα επιλέξει κάποιος;
Εδώ κάποιος θα χρειαστεί να δει την εικόνα του πανεπιστημίου στις διεθνείς κατατάξεις, το κύρος αλλά και τις διασυνδέσεις με άλλα πανεπιστήμια αλλά και την αγορά εργασίας, εγκαταστάσεις- εργαστήρια όπου σε κάποια αντικείμενα έχει μεγάλη σημασία. Όμως θα εξετάσει και τα κριτήρια εισαγωγής των σπουδαστών έτσι ώστε να δει σε ποια μπορεί να ανταποκριθεί ώστε να τα βάλει στη λίστα των τελικών επιλογών του. Αυτά τα κριτήρια σε συνδυασμό μπορεί να οδηγήσουν κάποιον να επιλέξει ακόμη και διαφορετική πόλη ή πανεπιστήμιο για να συνεχίσει τις μεταπτυχιακές σπουδές του.
Συνοψίζοντας, η μεταπτυχιακή εκπαίδευση αποτελεί μια ουσιαστική επένδυση στο μέλλον κάθε επαγγελματία. Είναι ένας τρόπος να ενισχυθεί η εργασιακή σταθερότητα και να ανοίξουν νέοι δρόμοι στην καριέρα, προσφέροντας τα εφόδια για να ανταποκριθεί κανείς στις προκλήσεις της αγοράς εργασίας.
Αυτό που χρειάζεται κάποιος είναι να επιλέξει έναν τομέα που παθιάζεται και ανταποκρίνεται στις μελλοντικές επαγγελματικές του προσδοκίες. Γι’ αυτό το λόγο όλη η επιστημονική ομάδα της Employ Edu Σύμβουλοι Εκπαίδευσης και Σταδιοδρομίας είμαστε πάντα δίπλα σας για να στηρίξουμε και να βοηθήσουμε να πάρετε την καλύτερη απόφαση για εσάς τους ίδιους!
Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού | EMPLOY EDU Σύμβουλοι Εκπαίδευσης & Σταδιοδρομίας
Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.