Σκηνοθεσία: Πέρης Μιχαηλίδης
Πρεμιέρα: Σάββατο 18 Ιανουαρίου, 21:00
Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών
Κριτική στην πατριαρχία, την οικογένεια αλλά και στις διαπροσωπικές σχέσεις ασκεί ο Χάρολντ Πίντερ στο έργο του «Ο Γυρισμός» που παρουσιάζει το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, σε σκηνοθεσία του Πέρη Μιχαηλίδη, από το Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2025 στο Μικρό Θέατρο της Μονής Λαζαριστών.
Πρόκειται για μια κωμωδία της απειλής, όπου ο βραβευμένος συγγραφέας με βιτριολικό χιούμορ, απροκάλυπτο κυνισμό και ωμό ρεαλισμό θίγει τα κακώς κείμενα της κοινωνίας τα οποία απασχολούν και τη σύγχρονη εποχή.
Οι χαρακτήρες σοκάρουν όχι μόνο με την αθυροστομία τους αλλά και με το περιεχόμενό τους που αναδεικνύεται μέσα από ακραίες συγκρούσεις και ανατροπές ενώ πολλές φορές ακροβατούν ανάμεσα στο κωμικό και το τραγικό.
Πίσω από τη φαινομενικά ρεαλιστική δράση και τους δομημένους με σχολαστική ακρίβεια διαλόγους, ο Πίντερ προκαλεί μια συνεχή αίσθηση ανασφάλειας, σε ένα ασαφές πλαίσιο, στο οποίο χάνονται τα όρια του αληθούς, του ψευδούς, της πραγματικότητας και του ονείρου.
«Ο Γυρισμός» του Χάρολντ Πίντερ έκανε πρεμιέρα το 1965 στο Aldwych Theatre στο Λονδίνο. Δύο χρόνια αργότερα παρουσιάστηκε στη Νέα Υόρκη και βραβεύτηκε από την κριτική, σημειώνοντας πολύ μεγάλη επιτυχία. Ο Βρετανός συγγραφέας, που τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας το 2005, δημιούργησε το προσωπικό του ύφος γραφής, χρησιμοποιώντας μια γλώσσα φαινομενικά οικεία, που μέσα από παύσεις και σιωπές αναδεικνύει την αδυναμία ουσιαστικής επικοινωνίας και επαφής των προσώπων. Ο Γυρισμός συγκαταλέγεται στα έργα του Πίντερ, γνωστά ως «κωμωδίες της απειλής». Μέσα στο δωμάτιο -το βασικό σκηνικό του έργου- διαδραματίζονται κωμικοτραγικές σκηνές, που ενισχύουν την αίσθηση της αστάθειας και της αποξένωσης των Πιντερικών χαρακτήρων.
Η παράσταση
Σε μια υποβαθμισμένη βιομηχανική περιοχή στο βόρειο Λονδίνο ζούνε σε ένα σπίτι ο Μαξ, πρώην κρεοπώλης, οι δυο γιοί του κι ο αδελφός του Σαμ, σοφέρ σε λιμουζίνες. Στο σπίτι αυτό επιστρέφει μετά από χρόνια ο μεγαλύτερος γιος του, ο Τέντυ, που είναι πλέον καθηγητής φιλοσοφίας και ζει στην Αμερική, μαζί με τη γυναίκα του τη Ρουθ. Η απρόσμενη επίσκεψη του γιου και η εμφάνιση μιας γυναικείας παρουσίας στο σπίτι, διαμορφώνει νέους συσχετισμούς και δυναμικές. Ποιος θα κυριαρχήσει, τελικά, και ποιος θα υποταχθεί; Τι ρόλος θα επιβληθεί στη Ρουθ; Και τι θα διεκδικήσει η ίδια για τον εαυτό της;
Το πατρικό σπίτι, στο οποίο επιστρέφει ο Τέντυ, είναι ένας χώρος που κατοικείται αποκλειστικά από άντρες. Μέσα στο ασφυκτικά πατριαρχικό πλαίσιο που οργανώνει ο Χάρολντ Πίντερ, κυριαρχούν λόγοι βίας και ακραίου μισογυνισμού. Ο ξένος που εισβάλει στον χώρο αυτόν -κατά την προσφιλή τακτική του νομπελίστα συγγραφέα- διαταράσσει την ήδη εύθραυστη ισορροπία του. Η γυναικεία παρουσία υπενθυμίζει την κομβική μητρική έλλειψη στο σπίτι, υποκινώντας ένστικτα και απωθημένα που δημιουργούν στους αντρικούς χαρακτήρες επιθυμίες και ανάγκες.
*Κατάλληλο για θεατές άνω των 15 ετών
Σημείωμα σκηνοθέτη
Τη δεκαετία του ’90 με την εταιρεία θεάτρου Μηχανή αναζητούσα και παρουσίαζα έργα από το νέο κύμα της βρετανικής σκηνής με συγγραφείς όπως Anthony Neilson, Steven Berkoff, σε διάφορους «μικρούς καθεδρικούς» όπως ονομάζω τα μικρά περιθωριακά θέατρα. Σήμερα συναντώ τον Πίντερ –που είναι πάντα επίκαιρος σε μια δυστοπική εποχή αποξένωσης– και που υπήρξε προάγγελος όλων αυτών. Τα έργα του in-yer-face theatre, το θέατρο στα μούτρα του ’90.Το δωμάτιο του Πίντερ είναι το σκηνικό των περισσότερων έργων αυτού του θεάτρου. Ο Πίντερ είναι ο συγγραφέας που συνέδεσε το όνομά του με μια σταθερή αντίσταση σε κάθε καταπίεση και περιορισμό της ελευθερίας. Ο δημόσιος λόγος του υπήρξε πάντα μνημείο πνευματικής και κοινωνικής «αγρύπνιας». «Ο γυρισμός», έργο του ’65, παρόλα αυτά εξαιρετικά σημερινό, ασκεί ανελέητη κριτική στην πατριαρχία και την οικογένεια. Η υπόθεση του έργου απλή: μια οικογένεια ζει σε μια υποβαθμισμένη περιοχή στο Λονδίνο όπου παρακολουθούμε τις καταστάσεις που συμβαίνουν μέσα σ’ αυτήν. Ο λόγος καθημερινός, τραχύς, βαθιά ρεαλιστικός, σχέσεις γεμάτες συγκρούσεις, αμφιταλαντεύσεις, υπαρξιακά αδιέξοδα που κρύβονται λίγο πριν εκραγούν, συνθέτουν μια εικόνα μπούμερανγκ προς τους θεατές όπως θα την όριζε ο Μπρεχτ. Στο αριστουργηματικά στημένο σενάριο του Γυρισμού ο Πίντερ χρησιμοποιώντας ένα συμβατικό αφήγημα παρακολουθεί και με σαρδόνιο χιούμορ αποδομεί την εξέλιξη του έργου μέσα από ένα διαρκές σασπένς. Στην έκρηξη του free cinema στην Αγγλία το ’60 ο Πίντερ έδωσε πολλά σενάρια όπως ο αριστουργηματικός Υπηρέτης σε σκηνοθεσία του Joseph Λόζι. Ο γυρισμός προσεγγίζεται στην παράσταση ως κινηματογραφικό σενάριο με αισθητική noir μέσα από αμφισημίες, παλινωδίες, επαναλήψεις, παύσεις, ματαιωμένα όνειρα, νοσταλγία για μια ζωή που χάθηκε και το οικονομικό συμφέρον που καραδοκεί και καθορίζει τα πάντα. Ένα έργο πρωτοποριακό με κλασική δομή, σκληρό, χωρίς αισθηματολογίες ακριβώς όπως η εποχή μας, δοσμένο με έναν ελαφρύ τρόπο όπου το γέλιο είναι αναπόφευκτο. Κρατώ τη δήλωση του ίδιου του συγγραφέα όταν ρωτήθηκε: «Το έργο αφορά την αγάπη και την έλλειψη της αγάπης». Η παράσταση ακολουθεί τον συγγραφέα και με τους πολύτιμους συνεργάτες μου, τη μεταφράστρια Χριστίνα Μπάμπου- Παγκουρέλη, τον Γιάννη Μετζικώφ, τους εξαίρετους ηθοποιούς, τους συνεργάτες στην παραγωγή και τους τεχνικούς του θεάτρου, προσπάθησα να φέρω στο αγαπημένο μου Μικρό Θέατρο της Μονής Λαζαριστών αυτό το αριστούργημα του Χάρολντ Πίντερ.
Πέρης Μιχαηλίδης
Συντελεστές
Μετάφραση: Χριστίνα Πάμπου- Παγκουρέλη
Σκηνοθεσία, Μουσική επιμέλεια, Φωτισμοί: Πέρης Μιχαηλίδης
Σκηνικά– Κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ
Βοηθός σκηνοθέτη: Άγγελος Ανδρέας Καρανικόλας, Λευτέρης Λιθαρής
Οργάνωση παραγωγής: Ματίνα Παγουλάτου
Φωτογραφίες: Mike Rafail | That long black cloud
*βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης Αναστασία Μαρκέλλα Νεαμονίτη
*βοηθός σκηνοθέτη στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης Βερόνικα Λεβεντοπούλου
Διανομή
Γιώργος Κολοβός (Λένυ)
Βασίλης Σπυρόπουλος (Μαξ)
Θάνος Κοντογιώργης (Σαμ)
Μάνος Γαλανής (Τζόυ)
Ελένη Μισχοπούλου (Ρουθ)
Κωνσταντίνος Χατζησάββας (Τέντυ)
Έκτακτη αντικατάσταση: Στέλιος Καλαϊτζης, Λευτέρης Λιθαρής, Χρίστος Νταρακτσής, Ελευθερία Τέτουλα, Δημήτρης Τσιλινίκος.
Πληροφορίες
Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών: Κολοκοτρώνη 25-27, Σταυρούπολη
Έναρξη: Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2025, 21:00
Διάρκεια: 1 ώρα και 40 λεπτά (δεν έχει διάλειμμα)
Προπώληση: ntng.gr |more.com | 2117700000|
Πληροφορίες- κρατήσεις στο Τ. 2315 200 200 και στα εκδοτήρια του ΚΘΒΕ
Ώρες παραστάσεων
Τετάρτη: 19:00
Πέμπτη- Παρασκευή: 21:00
Σάββατο: 18:00- 21:00
Κυριακή: 19:00
Τετάρτη στις 19:00, Πέμπτη έως Σάββατο στις 21:00 και Κυριακή στις 19:00:
Γενική είσοδος: 13€
Εκπτωτικό Εισιτήριο: 9€ (Φοιτητικό – Μαθητικό, Πολύτεκνοι, Άνω των 65, Εκπαιδευτικών)
Ημέρες Πέμπτη (λαϊκή) στις 21:00 και Σάββατο στις 18:00
Γενική είσοδος: 11€
Εκπτωτικό Εισιτήριο: 9€ (Φοιτητικό – Μαθητικό, Πολύτεκνοι, Άνω των 65, Εκπαιδευτικών)
Ειδικές τιμές. Απαιτείται η αγορά των εισιτηρίων από τα ταμεία του ΚΘΒΕ και όχι ηλεκτρονικά.
ΑΜΕΑ: Δωρεάν
Μέλη του Συλ. Υπαλ. Υπουργείου Πολιτισμού Β. Ελλάδος: 5€
Ατέλειες: Δωρεάν 5 θέσεις ανά ημέρα παράστασης. Κατόπιν εξαντλήσεως των θέσεων, τιμή εισιτήριου.
Ανέργων: Δωρεάν 5 θέσεις ανά ημέρα παράσταση. Κατόπιν εξαντλήσεως των θέσεων, τιμή εισιτήριου 5€.
Φοιτητικό: από 3 έως 6 άτομα, τιμή 7€ / άτομο. Άνω των 10 ατόμων, τιμή 5€ / άτομο.
«Εισιτήριο της παρέας»: Για παρέα 3 ατόμων τιμή 25€ στο σύνολο και για παρέα 4 ατόμων τιμή 30€ στο σύνολο.
Ομαδικό Εισιτήριο: 7 ευρώ (για 10 άτομα ισχύει για Τετάρτη, Πέμπτη και Σάββατο απόγευμα – από 20 άτομα και πάνω για Παρασκευή, Σάββατο βράδυ και Κυριακή). Ομαδικές κρατήσεις (άνω των 10 ατόμων): 2315 200 011 & 2315 200 012
Οι κάτοχοι των καρτών του Loyalty Club του ΚΘΒΕ μπορούν να παρακολουθήσουν όλες τις παραστάσεις χωρίς αντίτιμο, απολαμβάνοντας συγχρόνως και πολλά άλλα προνόμια.
Loyalty Card ΑΠΛΗ: 120€, Loyalty Card EXTRA: 230€, Loyalty Card VIP: 350€
Κάντε δώρο την art pass του ΚΘΒΕ και δώστε τη δυνατότητα στους αγαπημένους σας να απολαύσουν τις παραστάσεις του ΚΘΒΕ.
Με κάθε art pass, παίρνετε δυο (2) εισιτήρια για οποιαδήποτε παραγωγή του ΚΘΒΕ (εξαιρείται η Παιδική Σκηνή), για οποιαδήποτε ημέρα και ώρα
και για οποιαδήποτε θέση, στην τιμή των 30€.
Η προπώληση μπορεί να γίνει είτε ηλεκτρονικά είτε από τα εκδοτήρια του ΚΘΒΕ
(Τ. 2315 200 200)
START THINKING GREEN
Στο πλαίσιο της οικολογικής πολιτικής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος τα ψηφιακά προγράμματα των παραστάσεών του
πωλούνται σε ψηφιακή μορφή σε προνομιακή τιμή.
Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.