Η Έφη Λεντάκη μιλάει για το Ίδρυμα Πολιτισμού και Εκπαίδευσης «Ανδρέας Λεντάκης»

Σε μια συζήτηση εφ’ όλης της ύλης προχώρησε ο εκδότης Ανδρέας Γερμανός με την κ. Έφη Λεντάκη, Φιλόλογο και Ψυχολόγο, Πρόεδρο του Ιδρύματος Πολιτισμού & Εκπαίδευσης «Ανδρέας Λεντάκης» για τη δράση του εν λόγω ιδρύματος.

Είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε παρέα για το αξιόλογο έργο που επιτελεί το Ίδρυμα με ιδιαίτερη σοβαρότητα κι ευαισθησία στις προκύπτουσες αντιξοότητες και δυσκολίες της εποχής, καθώς προσφέρει ακούραστα για το κοινωνικό όφελος 23 συναπτά χρόνια. 

Αφετηρία για όλα αυτά στάθηκε η απόφαση της κ. Λεντάκη να τολμήσει τη σύσταση του Ιδρύματος, ευθύς μετά το θάνατο του συζύγου της Ανδρέα Λεντάκη, αφιερωμένο στην πολυσχιδή προσωπικότητα του, που αποτυπώθηκε ανεξίτηλα στην ελληνική συνείδηση και πολιτεία, εξαιτίας της πλούσιας παρακαταθήκης του.

Ποια ήταν η κινητήριος δύναμη ώστε να συσταθεί το Ίδρυμα; Ποιες σκέψεις σας οδήγησαν σε αυτή την τολμηρή πρωτοβουλία;

Η βασική μου σκέψη περιστράφηκε στο ότι ο Ανδρέας άξιζε να συνεχίσει να προσφέρει μέσα από το σημαντικό έργο που άφησε, με στόχο να αξιοποιηθεί  και από τις επόμενες γενιές, να φτιάξουμε ένα πολιτιστικό κύτταρο που θα εμφορείται από τις αξίες του και θα μπολιάζει όσο περισσότερους ανθρώπους, να συνεχίσει να ζει εν ολίγοις μέσα από τη δικές μας δράσεις. Μια δεύτερη σκέψη ήταν επίσης δυνατό κίνητρο, να μην αφήσω να χρησιμοποιηθεί το έργο, η δράση και η προσωπικότητα του κατά το δοκούν και κατά το συμφέρον οιουδήποτε, που θα προσέβαλε τη μνήμη του. 

Με λύπη μου λέω πως αρκετές φορές χρειάστηκε να κάνω θεσμική παρέμβαση σε τέτοια γεγονότα, μεταξύ των οποίων και προσπάθειες ιδιοποίησης και προσεταιρισμού του δημοτικού του έργου, θεσμών που ο ίδιος θεμελίωσε και τους έκανε πανελλήνια γνωστούς. 

Πόσο εύκολο είναι κ. Λεντάκη, να δημιουργήσει κανείς ένα Ίδρυμα;

Θα σας πω ότι η διαδικασία δεν ήταν διόλου εύκολη, παρά το γεγονός ότι σε συναντήσεις μου με υπουργούς της εποχής, είχα τη σύμφωνη γνώμη τους και την ενθάρρυνση τους να προχωρήσω σε αυτή την ιδέα. Παρ’ όλα αυτά, η νομική διαδικασία σύστασης διήρκησε δύο ολόκληρα χρόνια με πολλά εμπόδια στην πορεία της, που αν δεν ήμουν φύσει επίμονη και αποφασισμένη να το κάνω, θα έμενε στα μισά του δρόμου. Και η νομική σύσταση είναι το ένα σκέλος της δυσκολίας. Το άλλο, το πιο επίπονο και χρονοβόρο, που είναι και η ουσία, εστιάζει στο πώς να βρεις τον χώρο, να καλύψεις τα έξοδα της δημιουργίας και της λειτουργίας του. Αυτό ήταν μια περιπετειώδης διαδρομή πολλών χρόνων, που επωμίζεσαι ο ίδιος όλες τις δαπάνες και προϋποθέτει ότι δεν κάμπτεσαι από την πληθώρα των ποικίλων δυσκολιών. Ένα μόνο θα σημειώσω, ότι από το 1997 που άρχισαν οι προσπάθειες μου, δυο μήνες μετά τον θάνατο του Ανδρέα Λεντάκη, κατάφερα να έχουμε την μόνιμη έδρα του Ιδρύματος το 2004.

Πείτε μας λίγα λόγια για τον Α.Λ., την ιδιοσυγκρασία του. πως λειτουργούσε σε ιδιωτικό και δημόσιο επίπεδο και αν σε αυτά τα δύο διαφοροποιούνταν.

Ο Ανδρέας Λεντάκης σε δημόσιο επίπεδο είναι γνωστός ως σύμβολο της Δημοκρατίας και της Ελευθερίας χάρη στην μαχητικότητα και τους αγώνες του στην πρώτη γραμμή για την εδραίωση της δημοκρατίας και των ανθρώπινων δικαιωμάτων στον τόπο μας ήδη από τη δεκαετία του ’50 και του ’60. Δεν είναι τυχαίο ότι υπήρξε ηγετικό στέλεχος των πολύ δυναμικών φοιτητικών κινημάτων της εποχής, αρχής γενομένης με το Κυπριακό το 1955 και στη συνέχεια με τα κινήματα του 1-1-4 και του 15%, που τα συνθήματα ήταν και δικής του έμπνευσης. Με αυτά τα συνθήματα γαλουχήθηκαν και αντρώθηκαν, -αν μπορούμε να  πούμε αυτό το ρήμα, γιατί υπήρχαν και πολλές γυναίκες συναγωνίστριες, συμφοιτήτριές του-, οι γενιές της εποχής εκείνης. 

Το θέμα είναι ότι ο Α.Λ. δεν είχε μόνο θεωρητικές βεβαιότητες, όπως πολλοί, αλλά τις μετουσίωνε σε πράξεις, που έβαζαν σε σοβαρό κίνδυνο τη ζωή του μέσα στο πολιτικό περιβάλλον της εποχής, που χαρακτηριζόταν από αστυνομοκρατία. Φυσικό ήταν λοιπόν, ότι είχε στοχοποιηθεί  από την ασφάλεια και τους παρακρατικούς, – είχε διεξάγει και συγγράψει μια μοναδική έρευνα και αυτή με κίνδυνο ζωής τότε «Οι νεοφασιστικές οργανώσεις στη νεολαία» που πρωτοεκδόθηκε το 1963 από τη ΔΚΝ (Δημοκρατική Κίνηση Νεολαίας) «Γρηγόρης Λαμπράκης» –  όσο και στην αντίσταση κατά της Χούντας, σαν ιδρυτικό μέλος του Πατριωτικού Μετώπου. Υπήρξε ο πρώτος πολιτικός κρατούμενος φοιτητής, όταν εξορίστηκε πριν τη δικτατορία ήδη το 1966 στην Άνδρο και λίγους μήνες μετά την απελευθέρωσή του συνελήφθη εκ νέου επί χούντας. Δεν λύγισε ποτέ, δε δήλωσε μετάνοια, μήτε και όταν οι δήμιοί του επί δικτατορίας σκηνοθέτησαν την εκτέλεσή του. Για τα βασανιστήρια που υπέστη στην Ασφάλεια της οδού Μπουμπουλίνας, ο Μίκης Θεοδωράκης, που ήταν μεσοτοιχία στο διπλανό κελί και επικοινωνούσαν με κώδικα, που είχαν οι δυο τους συμφωνήσει, εμπνεύστηκε και του αφιέρωσε τα πιο επικά του τραγούδια τα «Τραγούδια του Αντρέα» (Είμαστε δυο, είμαστε τρεις, είμαστε χίλιοι δεκατρείς, το Σφαγείο, χτυπούν το βράδυ στην ταράτσα του Αντρέα, Είσαι Έλληνας, Καιρός να δεις). 

Όμως παρασυρθήκατε κ. Λεντάκη, πολύ φυσικό άλλωστε, αλλά θέλουμε να μας μιλήσετε για το πώς ήταν αυτή η θρυλική προσωπικότητα στην ιδιωτική του ζωή.

Ήταν ο ίδιος άνθρωπος, μόνο πιο προσωπικός, πιο ζεστός και τρυφερός με την οικογένεια του με εμένα και τους δυο του γιους. Τον μεγάλο του γιο Βασίλη από τον πρώτο του γάμο και τον κατά 21 χρόνια μικρότερο  Κωνσταντίνο, το γιο μας, στον οποίο έτρεφε μεγάλη αδυναμία και που δυστυχώς ο Κωνσταντίνος τον έχασε στα πρώτα χρόνια της εφηβείας. Ωστόσο, είχαν αρχίσει διάλογο επί πολιτικών πραγμάτων και ο Κωνσταντίνος ήδη ασκούσε κριτική.

Μιλήστε μας για το αξιόλογο έργο που συντελείται στο ίδρυμα «Ανδρέας Λεντάκης».

Το Ίδρυμα από τη νομική του σύσταση με Προεδρικό Διάταγμα (ΦΕΚ 45Β 27/1/1999) και μέχρι σήμερα, έχει επιβάλει την παρουσία του στον χώρο του πολιτισμού και της εκπαίδευσης, έχει κερδίσει σε κύρος και σοβαρότητα και έχει επιδείξει δυναμισμό σε σχέση με τις οικονομικές του δυνατότητες.  Έχει στο ενεργητικό του πολλά πολιτιστικά και εκπαιδευτικά δρώμενα –διεθνή συνέδρια, Ημερίδες, σεμινάρια, επιμορφωτικούς κύκλους, συμπόσια, διαλέξεις, υποτροφίες, εκδηλώσεις και αφιερώματα στον Α.Λ. και άλλες προσωπικότητες, χρήση επιστημονικής Βιβλιοθήκης και του Ιστορικού Αρχείου του Α. Λεντάκη, καθώς και ποικίλα εκπαιδευτικά προγράμματα για μαθητές και σχολεία. 

Είμαστε περήφανοι για εκδηλώσεις σταθμό στην πορεία της λειτουργίας του ιδρύματος, με εναρκτήρια το διεθνές συνέδριο μας το 1999 «Τα ανθρώπινα δικαιώματα στην Τρίτη Χιλιετία», με διεθνείς πολιτικές και επιστημονικές προσωπικότητες όπως την κ. Μιττεράν, τον υπ. Δικαιοσύνης της Δανίας και ύπατο αρμοστή των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων κ. Έσπερσεν, μέλη της παράνομης τουρκικής Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και όλους τους αρχηγούς των ελληνικών κομμάτων, τον υπ. Εξωτερικών κ. Παπανδρέου, γνωστούς έλληνες καθηγητές και επιστήμονες του Δικαίου.

Επίσης, όταν διοργανώσαμε μια λαμπρή μουσική παράσταση που γέμισε το Ηρώδειο το 2002 με 300 συντελεστές, χορωδίες, μουσικούς τραγουδιστές και απαγγελίες «2500 χρόνια από τον Όμηρο μέχρι σήμερα».

Το διεθνές επίσης συνέδριό μας « Ο έρωτας στην Αρχαία Ελλάδα» στους Δελφούς με τη συμμετοχή εξαιρετικών επιστημόνων από όλο τον κόσμο, με βάση και το 4τομο κύκνειο πολύτιμο έργο του Ανδρέα Λεντάκη «Ο έρωτας στην Αρχαία Ελλάδα» και πολλά άλλα, που έχει στο ενεργητικό του το ίδρυμα..

Φαντάζομαι, ότι απαιτούνται σταθεροί πόροι ώστε να συντηρείται αφενός, αλλά και να μπορεί να παράγει το πλούσιο κοινωνικό και επιστημονικό του έργο, όπως το περιγράψατε. Με ποιο τρόπο εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα του Ιδρύματος; 

Θα σας μιλήσω για τα Εκπαιδευτικά μας Προγράμματα, που αποτελούν εδώ και χρόνια τον βασικό πυρήνα δραστηριότητας του ιδρύματος, διότι είναι βασικός μας στόχος η επαφή με τη μαθητιώσα νεολαία και η συνεισφορά στο άνοιγμα των πνευματικών οριζόντων των παιδιών.

Αυτά τα  προγράμματα είναι μια σταθερή μας δραστηριότητα εδώ και δώδεκα χρόνια και μάλλον το μοναδικό πρόσφορο μέσο αυτοχρηματοδότησης μας, όχι επαρκές στην μακρόχρονη περίοδο οικονομικής κρίσης και δύσκολης επιβίωσης, που μαστίζει την χώρα, έχουν ποικίλη θεματολογία και έχουν αξιολογηθεί από τους συνοδούς εκπαιδευτικούς ως πολύ ουσιαστικές εφαρμογές στο χώρο της παιδείας, ειδικότερα στην Αβάθμια και Ββάθμια εκπαίδευση, διότι παρέχουν συμπληρωματική και αφομοιώσιμη μάθηση στα παιδιά, ενόσω αυτά βρίσκονται σε εξωσχολικό περιβάλλον και μέσα σε ένα ψυχαγωγικό κλίμα. ‘Όταν δε λέμε το μοναδικό μέσο εσόδων, το εννοούμε, γιατί το ίδρυμά μας δεν έχει χρηματοδοτηθεί από τον δημόσιο κορβανά ουσιαστικά από το 2006 με ισχνές επιχορηγήσεις τα τελευταία χρόνια της τάξης των 3000 δύο φορές και μία των 5000 ευρώ. Φυσικά δεν καλύπτονται ούτε τα λειτουργικά έξοδα, ούτε οι μισθοί της γραμματέας μας και των μουσειοπαιδαγωγών. Έχουμε μια συνεχή και αδιάλειπτη λειτουργία εδώ και 23 συναπτά έτη, όσα και η εκκωφαντική απουσία του Ανδρέα Λεντάκη, αναπτύσσουμε δράσεις, που πολλά ιδρύματα δεν έχουν, αλλά χρηματοδοτούνται. Αυτό το λέω, γιατί πολλοί πιστεύουν, ότι τα ιδρύματα γενικώς έχουν εξασφαλισμένους και πλούσιους πόρους. 

Μιλήστε μας για τα εκπαιδευτικά προγράμματα που υλοποιείτε. Με ποιο γνώμονα έχουν δομηθεί, ώστε οι σχολικές μονάδες να σας προτιμούν;

Γνωρίζοντας την αυστηρά δομημένη εκπαιδευτική διαδικασία στο σχολείο της Αβάθμιας και Βάθμιας εκπαίδευσης  οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί μπορούν να εναλλάξουν τις  συμβατικές μεθόδους μάθησης με πιο χαλαρές μεθόδους απόκτησης γνώσης και δεξιοτήτων προς όφελος των παιδιών. Έτσι τα εξωσχολικά αυτά προγράμματα δεν υποκαθιστούν και δεν αντιτίθενται στην επίσημη  εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά τη συμπληρώνουν, την εμπλουτίζουν και διευρύνουν τους πνευματικούς ορίζοντες των παιδιών. 

 Έμπρακτο παράδειγμα,  η εφαρμογή των εκπαιδευτικών μας προγραμμάτων εκτός του χώρου του σχολείου απαντάει σε ερωτήματα και ανάγκες των παιδιών όπως:

  • Ποια και πόση είναι η ανάγκη του παιδιού για μη συμβατική εκπαίδευση:
  • Τι συμβαίνει στην ψυχή του παιδιού. ποια μεταμόρφωση μη ορατή επέρχεται, όταν επικοινωνεί με την τοπική ιστορία, την τέχνη, τη μουσική και τις ρίζες της, το χορό, τους  διάφορους πολιτισμούς και κουλτούρες, τη μυθολογία,  τη σχέση της τέχνης με τη γεωμετρία, ή τόσα άλλα αντικείμενα και εκφάνσεις του πολιτισμού ;
  • Ποια και πόση η ανάγκη του παιδιού για γνωριμία και επικοινωνία με τα επιτεύγματα του ελληνικού πολιτισμού, την ιστορία και την τεχνολογία μέσω της οποίας παρουσιάζονται και κατανοούνται  αυτά τα επιτεύγματα;
  • Πώς τελικά η διαδικασία αυτού του είδους μάθησης, που ξεφεύγει από τα χαρτιά, τα θρανία και την αξιολόγηση του μαθητή, συμβάλλει όχι μόνο στη γνώση του αντικειμένου με το οποίο επικοινωνεί, αλλά και στη γνώση του εαυτού του;

Ακόμη σημειώνω, ότι τόσο οι μαθητές, όσο και οι εκπαιδευτικοί, απολαμβάνουν μια θερμή φιλοξενία, ενώ παράλληλα συμμετέχουν σε γνωστικά δρώμενα  στους σύγχρονους, ηλεκτρονικά εξοπλισμένους χώρους του νεοκλασικού κτιρίου, που στεγάζει το Ίδρυμα Πολιτισμού και Εκπ/σης «Ανδρέας Λεντάκης» στο ιστορικό Κέντρο της Αθήνας, στον Κεραμεικό. 

Τα οκτώ προγράμματά μας, που σχεδιάστηκαν και εφαρμόζονται από έμπειρους μουσειο-παιδαγωγούς, με γνώμονα την ηλικία, τις γνώσεις και τα ενδιαφέροντα των παιδιών, βασίστηκαν στις οδηγίες και κατευθύνσεις του αναλυτικού προγράμματος για κάθε τάξη. Τα παιδιά  κατακτούν την γνώση με δημιουργικό κι ευχάριστο τρόπο, μέσα σ’ ένα πλαίσιο, που ενθαρρύνει τον πειραματισμό, καλλιεργεί τις δεξιότητες και την κριτική σκέψη τους και συμπληρώνει τον εκπαιδευτικό ρόλο του σχολείου.

Τα σχολεία, οι τάξεις μέσω του εκπαιδευτικού, επιλέγουν και κάνουν κράτηση ημερομηνίας επίσκεψης και εφαρμογής κάποιου από τα ακόλουθα  προγράμματα :

•          “Μια βόλτα στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας”

•          “Ταξιδεύοντας με την Ελληνική Μυθολογία”

•          “Ταξίδια στους πολιτισμούς”  

•          “Συναισθήματα και Χρώματα”  

•          “Τέχνη και Γεωμετρία”  

•          ‘’Ο Μικρός Πρίγκιπας και τα Μυστικά του’’

•          ‘’Εδώ Πολυτεχνείο’’

•          ‘’Περπατώντας στο Δρόμο του Ιστορικού «ΟΧΙ» του ΄40’’

Η σταθερή πλέον των 40 ετών πορεία του Ανδρέα Λεντάκη στο πνευματικό και πολιτικό γίγνεσθαι της χώρας, φιλοξενείται στο Ίδρυμα, καθώς υπάρχει δυνατότητα να ανατρέξει κανείς σε αυτό;

Είναι αλήθεια, εδώ στον Κεραμεικό, στο ίδρυμα που φέρει το όνομά του, μπορεί να ανατρέξει κανείς στο προσωπικό του αρχείο, ιστορικό από κάθε άποψη, αντικατοπτρίζει αφενός την εξαιρετικά δυναμική πορεία του ξεχωριστού πολιτικού, συγγραφέα, φιλολόγου, διανοητή και αγωνιστή Λεντάκη και αφετέρου σκιαγραφεί μια χαρακτηριστική εικόνα της νεότερης πολιτικής και κοινωνικής ιστορίας της Ελλάδας, διότι όπως είπαν πολλοί ο Λεντάκης έγραψε ιστορία εφ’ όλης της ύλης..

Το Αρχείο

Το αρχειακό υλικό του ιδρύματος έχει ηλεκτρονικά κατηγοριοποιηθεί και αρχειοθετηθεί και ήδη το επισκέπτονται συχνά προς χρήση ιστορικοί, ερευνητές και φοιτητές. Στόχος μας η ψηφιακή αποτύπωσή του, ώστε να διασωθεί το πρωτογενές υλικό που το απαρτίζει, να αναπτυχθεί ενιαίο σύστημα διαχείρισης και παρουσίασής του με σκοπό την ασφαλή διάχυση της πληροφορίας στους μελετητές για προβολή, δημιουργία αντιγράφων, εκπαίδευση και εκδοτική δραστηριότητα.

Σημαντικό σημείο στην καριέρα του, υπήρξε και η ιδιαίτερη αγάπη του στη συγγραφή. Σημαντικά έργα του που αποτελούν σημεία αναφοράς είναι πια εξαντλημένα. Έχετε προχωρήσει ή σχεδιάζετε σε κάποιες επανεκδόσεις;

Εκδόσεις

Υπήρξε προσωπική μου υπόθεση και χρέος η έκδοση του τελευταίου του τετράτομου έργου «Ο έρωτας στην Αρχαία Ελλάδα», έργο που συνέγραφε παθιασμένα επί δεκαέξι χρόνια με παράλληλη έκδοση άλλων βιβλίων του στο διάστημα αυτό, που το έφερα σε πέρας μετά τον θάνατό του, ολοκληρώνοντας την επιμέλεια, που είχε αρχίσει εκείνος και που δυστυχώς άφησε την τελευταία του πνοή πάνω στα πρώτα τυπογραφικά, που παρέλαβε με περισσή χαρά κάποιες ώρες πριν το μοιραίο. Ένα έργο πολύτιμο, αντίστοιχό του δεν υπάρχει στη διεθνή βιβλιογραφία από την άποψη της σφαιρικότητας της θεματολογίας του και της θεώρησης της οπτικής του συγγραφέα. Έχουμε επανεκδώσει έργα-αναφορές του Α. Λεντάκη, όπως «Το Παρακράτος και η 21η Απριλίου», που έχει εξαντληθεί,  «Τοτεμισμός», η μοναδική ποιητική του συλλογή, και πρόσφατα εξαιρετική «Παλατινή Ανθολογία» του, τα δυο τελευταία από τις εκδόσεις Gutenberg.

Στο σημείο αυτό να αναφέρω και έρευνα που διεξήχθη από το Πανεπιστήμιο της Πάτρας του καθηγητή κ. Σήφη Μπουζάκη και της ομάδας του με τη δική μας συνέργεια που κατεγράφη και εκδόθηκε από τις εκδ. Gutenberg με τίτλο « Ο Ανδρέας Λεντάκης (1935-1997) Για την Παιδεία, Τη Γλώσσα, Τη Νεολαία και Τον Πολιτισμό».

Γνωρίζουμε ότι στο κτίριο που στεγάζει το ίδρυμά σας υπάρχει ένας όροφος με τη Βιβλιοθήκη του ίδιου του Ανδρέα Λεντάκη και που καταχωρείτε έκτοτε και άλλα βιβλία νεότερων εκδόσεων σχετικά με τις θεματικές που ασχολήθηκε. Υπάρχει πρόσβαση σε αυτήν;

Βιβλιοθήκη

Η αίθουσα, ο χώρος που θα φιλοξενούσε ένα μεγάλο μέρος της βιβλιοθήκης του, γιατί ήταν αδύνατο να την φιλοξενήσει ολόκληρη, δεν υπήρχε στο κτίριο που μας παραχωρήθηκε από το ΥΠΠΟ. Χρειάστηκε να εκπονηθεί ξεχωριστή μελέτη και να συνταχτεί ειδική διάταξη που κατάφερα να αποσπάσω από το υπουργείο Χωροταξίας για έναν επιπλέον όροφο, επειδή επρόκειτο για παραδοσιακό νεοκλασικό. Έτσι στον 2ο όροφο του κτηρίου μας,  που δεν είναι ορατός στην εξωτερική του όψη, σ’ ένα χώρο με άπλετο φως και ευχάριστη ατμόσφαιρα, λόγω της διαφανούς οροφής του, βρίσκεται ήδη ένα σημαντικό μέρος της προσωπικής βιβλιοθήκης του Ανδρέα Λεντάκη. Πρόκειται για μια συλλογή πλέον των 3.000 τόμων, ηλεκτρονικά καταλογογραφημένων, μεταξύ των οποίων σπάνιες σειρές και εκδόσεις, που ο ίδιος συγκέντρωσε λόγω της διαρκούς επιστημονικής και πολιτικής του ενασχόλησης, αλλά και της μεγάλης βιβλιοφιλίας του.

Στην Βιβλιοθήκη μας βρίσκονται τόμοι της αρχαίας, μεσαιωνικής, ανατολικής και σύγχρονης φιλοσοφίας, συγκρότησης αρχαίων κοινωνιών, κοινωνικής ανθρωπολογίας, εξ ου και πολλές εθνολογικές μελέτες του Α.Λ.,  θρησκειολογικού περιεχομένου, που αφορούν στον Χριστιανισμό, Βουδισμό, Ινδουισμό, Ισλάμ, Ιουδαϊσμό,  αρχαίες θρησκείες και  μυθολογία πρωτόγονων λαών, φυλών και πολιτισμών. Πλούσια είναι και η συλλογή από την αρχαία ελληνική και λατινική γραμματεία, ενώ δεν λείπει και η σύγχρονη πεζογραφία και ποίηση.

Τόμοι ιστορίας, σειρές πολλών σύγχρονων ιστορικών, βιβλία αρχαίας ελληνικής, ρωμαϊκής, μεσαιωνικής, βυζαντινής και σύγχρονης ιστορίας.

λαογραφία, καθώς και ιστορία της τέχνης 

Η Βιβλιοθήκη περιλαμβάνει επίσης τομείς δημόσιας διοίκησης, εκπαίδευσης όσο και βιβλία σύγχρονου κοινωνικού προβληματισμού.

Όσον αφορά τις τέχνες ζωγραφική, γλυπτική, αρχιτεκτονική, αγγειογραφία, υπάρχουν λευκώματα με καλλιτεχνικά δημιουργήματα πρωτόγονων λαών, με έργα αρχαίων Ελλήνων και Ρωμαίων, καθώς και έργα της βυζαντινής και της σύγχρονης εποχής.

Η Βιβλιοθήκη φιλοξενεί βιβλία με αφηγήσεις περιηγητών, ταξιδιωτικούς οδηγούς κ.α.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι λόγοι πολιτικών της σύγχρονης ιστορίας από χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ και την Κούβα, όπως για παράδειγμα οι λόγοι του Χρουστσόφ, του Φιντέλ Κάστρο κ.α.

Στη διάθεση των χρηστών της Βιβλιοθήκης βρίσκονται λεξικά της ιταλικής, γερμανικής, τουρκικής και ισπανικής γλώσσας, καθώς και αξιόλογα λεξικά της σύγχρονης και αρχαίας ελληνικής γλώσσας, όπως και λεξικά με τοπικούς ιδιωματισμούς.

Ολοκληρώνοντας την καθ’ όλα αποκαλυπτική για τον Ανδρέα Λεντάκη και ενδελεχή για τη λειτουργία του Ιδρύματος κουβέντα μας, θα ήθελα να σας θέσω την εξής ερώτηση. Βλέποντας ο Ανδρέας Λεντάκης την μέχρι τώρα γενναία προσπάθεια σας να σταθείτε κοινωνός αξιών και έργων σε μια γκρίζα και αβέβαιη εποχή, τι πιστεύετε ότι θα σας συμβούλευε;

Αγαπητέ κ. Γερμανέ, η ερώτηση σας είναι ενδιαφέρουσα. Θα σας απαντήσω με έναν στίχο του Νίκου Καζαντζάκη, τον οποίο έκανε πρώτος πράξη ζωής, ο Ανδρέας, «Δε ζυγιάζω, δε μετρώ, δε βολεύομαι, ακολουθώ το βαθύ μου χτυποκάρδι». Γιατί υπεράνω δυσκολιών και αντίξοων συνθηκών, εκεί που η λογική σε καλεί να σταματήσεις, η καρδιά δεν εγκαταλείπει. Και αν μη τι άλλο, ο Ανδρέας Λεντάκης ήταν αγωνιστής μέχρι το τέλος. Ακολουθούμε.

Προηγούμενο άρθροΓΡΗΓΟΡΗΣ ΜΗΤΑΣ MEET US : “Γιατί το Θέατρο είναι «συνάντηση» ανθρώπων και ιδεών.”
Επόμενο άρθροΓιώργος Καρατάσιος : “Θέλουμε ένα αειφόρο σχολείο προόδου και ευημερίας”

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ