Ιωάννα Κοσμοπούλου : «Το πρόβλημα της σχολικής στέγης είναι ίσως το μεγαλύτερο πρόβλημα της χώρας»

Συνέντευξη στην Κατερίνα Μπιτλόγλου

Αντιδήμαρχος Παιδείας δήμου Θεσσαλονίκης

Ο δήμος Θεσσαλονίκης ήταν σε πλήρη ετοιμότητα για το άνοιγμα των λυκείων!

Η νέα αντιδήμαρχος Παιδείας του δήμου Θεσσαλονίκης Ιωάννα Κοσμοπούλου μιλάει στη SPEAKNEWS και την Κατερίνα Μπιτλόγλου για την ευθύνη της θέσης που πρόσφατα ανέλαβε, το τεράστιο πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο δήμος, αλλά και όλη η χώρα με το θέμα της σχολικής στέγης, και την προοπτική των θεσμών εκπαίδευσης του δήμου όπως το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο και η Δημιουργική Απασχόληση παιδιών δημοτικού.

Κυρία Κοσμοπούλου, πολύ πρόσφατα αναλάβατε τη θέση αντιδημάρχου Παιδείας στο δήμο Θεσσαλονίκης. Πώς αντιλαμβάνεστε την ευθύνη αυτού του ρόλου, ιδιαίτερα δε εν μέσω της πανδημίας;

Το βάρος αυτής της θέσης είναι τεράστιο. Κι αυτό γιατί αφενός σχετίζεται με το πιο ευαίσθητο κομμάτι μιας κοινωνίας, που είναι η εκπαίδευση των παιδιών μας και οι χώροι μάθησης και αφετέρου το αντικείμενο είναι πολύ ευρύ και πολυεπίπεδο. Στην ευθύνη της αντιδημαρχίας Παιδείας ανήκουν, εκτός από τη σχολική μέριμνα, τα προγράμματα Δια Βίου Μάθησης, η Δημιουργική Απασχόληση για παιδιά δημοτικού κατά τους θερινούς μήνες, το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, τα Κέντρα Εθελοντικής Ενισχυτικής Διδασκαλίας, το Κοινωνικό Φροντιστήριο και πλήθος δράσεων και πρωτοβουλιών σχετικών με την εκπαίδευση και τους νέους.

Μόλις άνοιξαν τα λύκεια της χώρας, ενώ γυμνάσια, δημοτικά και νηπιαγωγεία παραμένουν κλειστά εδώ και αρκετούς μήνες. Είναι οι χώροι έτοιμοι να υποδεχτούν μαθητές;

Ο δήμος Θεσσαλονίκης ήταν σε πλήρη ετοιμότητα κατά το άνοιγμα των λυκείων, όσον αφορά τα θέματα αρμοδιότητάς του. Φρόντισε για την ενδελεχή καθαριότητα των σχολικών αιθουσών, καθώς και για την προμήθεια των σχολείων με αντισηπτικά, απολυμαντικά και λοιπά υλικά καθαριότητας. Επίσης, έλαβε μέριμνα, ώστε όλοι οι απασχολούμενοι στην καθαριότητα και την φύλαξη των λυκείων να υποβάλλονται σε τεστ ανίχνευσης covid-19, το οποίο οφείλουν να επιδεικνύουν στους διευθυντές δύο φορές την εβδομάδα. Όσοι δεν δικαιούνται βάσει ΑΜΚΑ να παραλάβουν τεστ αυτοδιάγνωσης, θα υποβάλλονται υποχρεωτικά σε rapid test σε μονάδες του ΕΟΔΥ. Ακριβώς τα ίδια μέτρα θα ληφθούν και κατά την επαναλειτουργία δημοτικών και γυμνασίων.

Υπάρχουν ακόμη στην Θεσσαλονίκη σχολεία που λειτουργούν σε υποτυπώδη -ουσιαστικά ακατάλληλα- κτίρια. Τι μπορεί να γίνει προς αυτή την κατεύθυνση;

Ως γνωστόν, το πρόβλημα της σχολικής στέγης είναι ίσως το μεγαλύτερο πρόβλημα της χώρας. Ο δήμος Θεσσαλονίκης, όπως και όλοι οι δήμοι της χώρας, επωμίζεται ένα μεγάλο βάρος μέσω των τεχνικών του υπηρεσιών και των σχολικών επιτροπών, γιατί έχει στην αρμοδιότητα και ευθύνη του τα σχολικά κτίρια. Προσπαθεί με πενιχρούς πόρους και προσωπικό, σε σχέση με αυτά που απαιτούνται για τον όγκο του αντικειμένου, να ανταπεξέλθει σε επισκευές και συντήρηση, καθώς και πλήρη ανάληψη του λειτουργικού κόστους και των αναλωσίμων υλικών των σχολείων. Κάνει επίσης τεράστια προσπάθεια για την ανεύρεση κατάλληλων οικοπέδων και την εξασφάλιση πόρων μέσω της ΠΚΜ, του ΕΣΠΑ και των ΚΤΥΠ για ανέγερση νέων κτιρίων.

Ποια είναι τα σχέδιά σας για το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο αλλά και τη Δημιουργική Απασχόληση ανηλίκων και τι μπορεί να γίνει αν η πανδημία δεν επιτρέψει άμεσα την επανεκκίνηση της διά ζώσης εκπαίδευσης;

Το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο θα ξεκινήσει και πάλι τη λειτουργία του τον Σεπτέμβριο με πλήθος νέων τομέων και αντικειμένων: Μοριακή Βιολογία, Ανοσολογία και Βιοχημεία με κλινικές εφαρμογές, Ιστορία και σύγχρονα γεωπολιτικά θέματα, Πολιτισμός και Τέχνες, Απασχόληση και Επιχειρηματικότητα, Τεχνολογία και Επιστήμη στην καθημερινή ζωή. Αν υπάρχει ως τότε δυνατότητα οι διαλέξεις θα πραγματοποιηθούν δια ζώσης, ειδάλλως διαδικτυακά. Η Δημιουργική Απασχόληση για παιδιά Δημοτικού κατά τους θερινούς μήνες θα πραγματοποιηθεί, όπως κάθε χρόνο και εφόσον οι συνθήκες το επιτρέψουν και τα δημοτικά επαναλειτουργήσουν ομαλά, από αρχές Ιουλίου μέχρι τέλος Αυγούστου σε έξι σχολικά κτίρια. Στο πρόγραμμα θα συμμετέχουν παιδαγωγοί, γυμναστές, θεατρολόγοι, μουσικοί και εικαστικοί.

Πού πιστεύετε ότι οφείλονται τα χρόνια προβλήματα της Θεσσαλονίκης; Στον περιορισμένο ρόλο της τοπικής αυτοδιοίκησης; Στη στάση της κεντρικής εξουσίας; Ή μήπως στους ίδιους τους ανθρώπους της πόλης, από τον εκάστοτε δήμαρχο έως τον απλό πολίτη;

Θέσατε ένα σύνθετο ερώτημα. Θα έλεγα ότι τα προβλήματα της Θεσσαλονίκης, όπως και κάθε ελληνικής πόλης, οφείλονται στον κάθε ένα από τους παράγοντες που προαναφέρατε ξεχωριστά, αλλά και σε όλους μαζί ταυτόχρονα.

Κατ’ αρχήν όλα είναι πρωτίστως θέμα ανθρώπων, προσωπικής εργασίας, πείσματος και ικανότητας. Επομένως παίζει ρόλο ποιος βρίσκεται κάθε φορά στο τιμόνι της χώρας, της πόλης ή και της κάθε κοινωνικής ομάδας.

Δεύτερον κυρίαρχο ρόλο παίζει η κοινωνία των πολιτών και πώς αυτή αντιδρά και συμμετέχει σε κάθε ζήτημα που την αφορά.

Τέλος, πρέπει να πούμε ότι δυστυχώς στη χώρα μας οι κυβερνήσεις πάντα «φορτώνουν» την τοπική αυτοδιοίκηση με αρμοδιότητες, χωρίς όμως να της διασφαλίζουν τους ανάλογους πόρους και κυρίως το ανάλογο θεσμικό πλαίσιο.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ