Χρήστος Γκροζούδης : «Θεωρώ ότι τα self test θα βοηθήσουν σε μεγάλο βαθμό να ξεπεραστεί αυτό το «άνοιξε-κλείσε» των εκπαιδευτικών βαθμίδων»

Διευθυντής Αριστοτέλειου Κολλέγιου Θεσσαλονίκης

Ο Διευθυντής του Αριστοτέλειου Κολλέγιου Θεσσαλονίκης κ. Χρήστος Γκροζούδης μιλάει στη SPEAKNEWS και τον Περικλή Βλάχο για την νέα εποχή που διανύει η εκπαίδευση, με την εξ αποστάσεως διδασκαλία και τα self tests, κάνει αποτίμηση του χρόνου που πέρασε και πως ανταποκρίθηκε φέτος η εκπαιδευτική κοινότητα σε σύγκριση με πέρυσι, και δηλώνει την αισιοδοξία του ότι στο μέλλον θα βγούμε ισχυρότεροι από όλοι αυτή την διαδικασία.

Κύριε Γκροζούδη, διευθύνετε έναν από τους μεγαλύτερους Ιδιωτικούς Εκπαιδευτικούς Οργανισμούς. Μιλήστε μας για το Αριστοτέλειο Κολλέγιο.

Το Αριστοτέλειο Κολλέγιο είναι ένας πολυδύναμος και πολυεπίπεδος διεθνώς αναγνωρισμένος εκπαιδευτικός οργανισμός με έδρα τη Θεσσαλονίκη που μετρά πάνω από μισό αιώνα εκπαιδευτικής παρουσίας.Εξακολουθεί να είναι ένα από τα πιο δραστήρια εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας στο οποίο λειτουργούν ευδόκιμα όλες οι βαθμίδες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Παιδικός Σταθμός, Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο). Καλλιεργώντας ένα θερμό συνεργατικό κλίμα μεταξύ εκπαιδευτικού, μαθητή και γονέων, το σχολείο μας λειτουργεί ως προέκταση της οικογένειας για τα παιδιά. Σεβόμενοι την προσωπικότητα και τις ιδιαίτερες πτυχές του χαρακτήρα του κάθε παιδιού μας ξεχωριστά, στοχεύουμε στην κοινωνικοποίηση του και του παρέχουμε ένα ζεστό, ιδανικό περιβάλλον μάθησης μέσα από τη βιωματική προσέγγιση, τις ευκαιρίες για αυτενέργεια και την επαφή με τις νέες τεχνολογίες.

Με τη συμμετοχή μας σε πολλαπλές δράσεις πανελλήνιας, πανευρωπαϊκής ή παγκόσμιας εμβέλειας και τη συνεργασία μας με παγκοσμίου φήμης εκπαιδευτικούς φορείς, δίνεται η ευκαιρία στα παιδιά μας να καταστούν ενεργά μέλη της παγκόσμιας κοινότητας. Με σεβασμό στις παραδόσεις του τόπου μας αλλά με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον, δημιουργούμε ένα σχολείο «ανοιχτών οριζόντων» που επιδιώκει την ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών μας. Μ’ αυτόν τον τρόπο αναδεικνύουμε την ανθρωποκεντρική μας προσέγγιση που οδηγεί στην επιτυχία.Δεν είναι τυχαίο ότι στο διάστημα των τελευταίων ετών, πέρα από την απόλυτη επιτυχία των μαθητών του σε πανεπιστημιακά ιδρύματα της Ελλάδας και του εξωτερικού, το σχολείο διακρίθηκε σε πολιτιστικές και αθλητικές δράσεις σε πανελλήνιο πανευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο έχοντας ταυτόχρονα επιδείξει κοινωνική ευαισθησία στον καιρό της κρίσης.

Είναι η δεύτερη σχολική χρονιά που πλήττεται από την πανδημία. Πως αντιμετωπίσατε ως Εκπαιδευτικός φορέας την πανδημία όλο αυτό το χρονικό διάστημα;

Το σχολείο μας ήταν από τα πρώτα σχολεία στην Ελλάδα που είχε θέσει σε λειτουργία μια από τις πληρέστερες εκπαιδευτικές ηλεκτρονικές πλατφόρμες πρωτοπορώντας στη χρήσητης τεχνολογίας για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Μάλιστα, ήδη εδώ και μία δεκαετία, στο πλαίσιο των ενημερωτικών μας δράσεων, διοργανώνουμε ημερίδες με σκοπό να μοιραστούμε αυτήν την εμπειρία με τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς. Μάλιστα, η Τρίτη ημερίδα με τίτλο «Το Σχολείο στην Ψηφιακή Εποχή. Δράσεις -Καινοτομίες – Διά Βίου Μάθηση» που διοργανώθηκε τον Μάρτιο του 2015 με τη συνεργασία της Microsoft Hellas και την υποστήριξη της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας είχε μεγάλη απήχηση στην εκπαιδευτική κοινότητα της Θεσσαλονίκης μιας και σε αυτήν συμμετείχαν πληθώρα συναδέλφων που είχε αντιληφθεί από τότε τη χρησιμότητα της τεχνολογίας ως εκπαιδευτικό εργαλείο. Όπως καταλαβαίνετε, όταν ξέσπασε η υγειονομική κρίση διαθέταμε από καιρό το πλέον καταρτισμένο εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό ενώ οι μαθητές μας ήδη από το Νηπιαγωγείο ήταν εξοικειωμένοι και με πλατφόρμες τηλεκπαίδευσης με αποτέλεσμα να μην χρειαστούν τον παραμικρό χρόνο προσαρμογής.

Επίσης, αποφύγαμε να χρησιμοποιήσουμε τις συμβατικές εκπαιδευτικές πλατφόρμες που παρουσίαζαν προβλήματα υπερφόρτωσης αλλά προσφύγαμε στη λύση της έστω και πληρωμένης πλατφόρμας που διέθετε ποιοτικότερη εικόνα και ήχο, έχοντας το καλύτερο λειτουργικό αποτέλεσμα και προσφέροντας υψηλό επίπεδο διαδραστικότητας. Όλη αυτή η προετοιμασία μάς επέτρεψε να αφοσιωθούμε με ευκολία στη σχολική καθημερινότητα την οποία τόσο έχουμε ανάγκη σε μία εποχή που αισθανόμαστε ότι απειλούμαστε και περιοριζόμαστε. Έτσι, όχι απλά δεν χάσαμε ώρες μαθήματος αλλά το μάθημα καλύφθηκε με τον πλέον υποδειγματικό τρόπο. Ως διευθυντής του Αριστοτελείου Κολλεγίου αισθάνομαι περήφανος για την ευελιξία που επέδειξαν οι συνάδελφοί μου στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση καθώς και για την δυναμική και δημιουργική αντίδραση των μαθητών μας σε πείσμα των καιρών.

Η εξ αποστάσεως διδασκαλία μπήκε πολύ ξαφνικά σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Ποια είναι τα βασικότερα προβλήματα που αντιμετωπίσατε όταν ξεκίνησε αυτή η διαδικασία, και ποια τώρα;

Αναφερόμενος στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση γενικά θα πω πως τον πρώτο καιρό προέκυψαν λάθη και τεχνικά ζητήματα τα οποία όμως ήταν λογικό να προκύψουν καθώς η δοκιμασία ήταν για αρκετούς  αιφνιδιαστική. Κατ’ αρχάς, ήταν απαραίτητο να λυθούν κάποια αντικεμενικά ζητήματα όπως ο μικρός διαθέσιμος εξοπλισμός σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές για μαθητές και καθηγητές και η δυνατότητα μετάδοσης τόσου μεγάλου όγκου δεδομένων μέσα από το διαδίκτυο.

Στη δημόσια εκπαίδευση υπήρξαν αρκετές δυσκολίες, όμως σήμερα όλα δείχνουν ότι τα βασικότερα προβλήματα  υπερκεράστηκαν και το εγχείρημα φαίνεται να μπαίνει σε μία «κανονικότητα», χάρη στις άμεσες και δυναμικές ενέργειες του Υπουργείου Παιδείας. Τα ιδιωτικά σχολεία βέβαια είχαν προσαρμοστεί στα δεδομένα της τηλεκπαίδευσης αρκετά χρόνια πριν την εμφάνιση του κορωνοϊού και στράφηκαν σε πιο πρακτικές και ποιοτικές λύσεις. Κάνοντας μία συνολική αποτίμηση της κατάστασης στην παιδεία, θεωρώ ότι η χώρα μας αυτήν την περίοδο στέκεται στο ύψος  των περιστάσεων ενώ η ανταπόκριση στην εξ αποστάσεως διδασκαλία είναι μεγαλύτερη απ’ ότι αναμενόταν.

Σε αυτό βοήθησε βέβαια και η αρνητική εμπειρία του προηγούμενου Μαρτίου όταν αρκετά σχολεία δεν μπορούσαν να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις της τηλεκπαίδευσης. Όμως οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί, σε αυτό το δεύτερο κύμα του Covid-19, προσαρμόστηκαν ή προσπαθούν να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες, δημιούργησαν από την αρχή εκπαιδευτικό υλικό κατάλληλα προσαρμοσμένο στις ιδιαιτερότητες της εξ αποστάσεως διδασκαλίας και ξεπέρασαν κάποιες παθογένειες της ελληνικής εκπαίδευσης  μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, αφήνοντας πίσω παρά ελάχιστους εναπομείναντες «αρνητές» της τεχνολογίας. Τους αξίζουν συγχαρητήρια γι’ αυτό. Οι μαθητές από τη μεριά τους προσαρμόστηκαν γρηγορότερα και ευκολότερα καθώς θεωρώ ότι η επαφή τους με την τεχνολογία πραγματοποιείται ήδη από πολύ νεαρή ηλικία. Σε γενικές γραμμές λοιπόν θα τολμούσα να πω ότι

«βάλαμε τα γυαλιά» σε χώρες που θεωρούνται πιο έτοιμες και πιο εξελιγμένες από τη δική μας. Βέβαια «εχθρός του καλού είναι πάντα το καλύτερο» λέει ο θυμόσοφος λαός και πάντοτε θα μπαίνουν νέα εμπόδια στο δρόμο μας, τα οποία οφείλουμε να ξεπερνάμε. Ας μην υποτιμούμε όμως οι ίδιοι τις προσπάθειες που κάνουμε. Με θετική διάθεση, υπομονή και επιμονή  από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς –μαθητές, καθηγητές, γονείς- θα φτάσουμε στο βέλτιστο δυνατό αποτέλεσμα.

Όλη αυτή η διαδικασία (μέτρα προστασίας, lockdown, τηλεκπαίδευση) είχε κάποια θετικά αποτελέσματα ή μόνο αρνητικά;

Σκεφτείτε πόσο βίαια εφαρμόστηκε όχι μόνο η τηλεκπαίδευση στα σχολεία, αλλά και η τηλεργασία στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα. Δείτε πώς εκτοξεύτηκαν οι πωλήσεις μέσω διαδικτύου και πώς προσαρμόστηκε γύρω από αυτό ολόκληρος ο κόσμος του «επιχειρείν». Δίχως τη βίαιη αυτή συγκυρία θα χρειάζονταν χρόνια ώστε να υπάρξει εξέλιξη προς αυτές τις κατευθύνσεις. Μιλώντας για τον τομέα που δραστηριοποιούμαι, την εκπαίδευση, η προσωπική μου άποψη είναι ότι η δια ζώσης διδασκαλία είναι αναντικατάστατη για μαθητές και εκπαιδευτικούς καθώς ευνοεί σε μεγάλο βαθμό τόσο την μαθησιακή διαδικασία όσο και την ανάπτυξη των επικοινωνιακών και κοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών.

Ωστόσο είναι άδικο να υποτιμούμε τα οφέλη της  τηλεκπαίδευσης η οποία δημιουργεί νέες προκλήσεις και ανοίγει νέους ορίζοντες στη μάθηση. Για παράδειγμα δεν μπορεί να αγνοήσει κανείς το γεγονός ότι σχεδόν μηδενίζει το χρόνο που χρειάζονται μαθητές και εκπαιδευτικοί για την μετακίνηση από και προς τα σχολείο δίνοντάς τους την ευκαιρία να αφοσιωθούν περισσότερο στα καθήκοντά τους, αρκεί να υπάρχει βέβαια και η απαιτούμενη θέληση. Σε κάθε περίπτωση όμως θα ήθελα να τονίσω ότι σήμερα είναι ο Covid-19 αυτός που μας αναγκάζει να εφαρμόσουμε την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Αύριο θα είναι οι καιρικές συνθήκες ή οι αναγκαστικές απουσίες των μαθητών. Είτε μέσα μας νιώθουμε έτοιμοι για τη νέα μορφή της τηλεκπαίδευσης είτε όχι, αυτή είναι πλέον η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί οπότε αντί να «αντιδρούμε» θα ήταν προτιμότερο να προσαρμοστούμε και να μην υποτιμούμε τα οφέλη της.

Μάλιστα, θεωρώ ότι αυτά θα μας ωθήσουν να «οικοδομήσουμε» μία καλύτερη εκπαίδευση στη μετά-Covid 19 εποχή. Είμαστε υποχρεωμένοι λοιπόν να εφαρμόσουμε άμεσα την τηλεκπαίδευση.  Δεν είναι τυχαίο, θαρρώ, ότι πολλά ξακουστά εκπαιδευτικά ιδρύματα του εξωτερικού και του εσωτερικού, όπως το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Ελλάδας, έχουν επενδύσει πάνω σε αυτή και αξιοποιούν στο μέγιστο βαθμό τη δύναμη της τεχνολογίας. Επίσης τα κέρδη που θα αποκομίσουν οι μαθητές μακροπρόθεσμα από την τηλεκπαίδευση θα είναι σημαντικά. Κατ’ αρχάς, αρκετά παιδιά έχουν εξασκηθεί σε τέτοιο βαθμό στις ιδιαιτερότητες της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, ώστε είναι έτοιμα μετά το τέλος της παρουσίας τους στο σχολείο να ανταπεξέλθουν στο πιο απαιτητικό περιβάλλον της εξ αποστάσεως διδασκαλίας στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Μάλιστα, πρόσφατα δεχτήκαμε δύο επισκέψεις στο σχολείο μας από δύο παλαιότερους μαθητές μας, του  Γιώργου Μούργκου, ο οποίος σπουδάζει με υποτροφία αυτή τη στιγμή στο Πανεπιστήμιο του Yale και της Ελένης Ζαπρίδου, η οποία σπουδάζει στο EPFL της Ελβετίας. Αμφότεροι, αναφέρθηκαν στην εξοικοίωσή τους με τις μεθόδους της εξ αποστάσεως διδασκαλίας πριν  τη φοιτητική τους σταδιοδρομία στα διεθνούς φήμης εκπαιδευτικά ιδρύματα. Πέρα όμως από τις σημαντικές πρακτικές δεξιότητες που αποκτούν τα παιδιά, αυτό που πραγματικά κερδίζουν  είναι ο σεβασμός στις βασικές αρχές που χρειάζονται στην ζωή τους για να πετύχουν. Να είναι υπομονετικοί, προσηλωμένοι στον στόχο τους, να χειρίζονται καταστάσεις με μεγαλύτερη ευελιξία και δημιουργικότητα.

Ως εκπαιδευτικό ίδρυμα είστε έτοιμοι να δεχτείτε και πάλι τους μαθητές σας στις τάξεις; Τι μέτρα έχετε λάβει;

Στο Αριστοτέλειο Κολλέγιο τηρούμε  από την πρώτη στιγμή πιστά τα υγειονομικά πρωτόκολλα του Υπουργείου Παιδείας και του ΕΟΔΥ. Σε καθημερινή βάση πραγματοποιούμε βιολογικούς καθορισμούς στις τάξεις και στους υπόλοιπους χώρους του σχολείου ενώ διαθέτουμε αντισηπτικά και μάσκες στους μαθητές. Η θερμομέτρηση λαμβάνει χώρα καθημερινά πριν την είσοδο των μαθητών στο σχολείο. Επίσης θεωρώ ότι τα self test  θα βοηθήσουν σε μεγάλο βαθμό να ξεπεραστεί αυτό το «άνοιξε-κλείσε» των εκπαιδευτικών βαθμίδων.

Πλησιάζουν οι Πανελλήνιες εξετάσεις, οι δεύτερες πανελλήνιες που θα γίνουν εν μέσω κορωνοϊού. Πόσο καλά προετοιμασμένοι είναι οι μαθητές της Γ’ Λυκείου; Μετά την περσινή εμπειρία υπάρχει κάτι που πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει φέτος;

Η περσινή εμπειρία όπως είπα και προηγουμένως μας βοήθησε σε όλα τα επίπεδα. Το ίδιο ισχύει και για τη διεξαγωγή των πανελλήνιων εξετάσεων. Η μεγαλύτερη δοκιμασία που αντιμετωπίσαμε κατά τη διάρκεια των περσινών πανελλήνιων εξετάσεων δεν ήταν τόσο η τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων αλλά η ψυχολογική στήριξη των μαθητών οι οποίοι έδωσαν εξετάσεις που κρίνουν το μέλλον τους μέσα σε πρωτοφανείς επιδημιολογικές συνθήκες. Φέτος όμως, αν και η διάρκεια της αποχής από τα θρανία ήταν μεγάλη και οπωσδήποτε έχει επηρεάσει τους μαθητές της Γ’ Λυκείου, οι ίδιοι φαίνονται προετοιμασμένοι και ψυχολογικά έτοιμοι. Όπως είπαμε η δια ζώσης διδασκαλία είναι αναντικατάστατη αλλά τυχόν ελλείψεις ή κενά μπορούν να καλυφθούν ανώδυνα αν οι μαθητές στηριχθούν στην καλή προετοιμασία που κάνουν με τους καθηγητές τους . Θεωρώ ότι φέτος  έχουν καλές πιθανότητες επιτυχίας.

Η κατάσταση αυτή πόσο επέδρασε στα οικονομικά και τον προγραμματισμό σας; Είχατε κάποια στήριξη από την πολιτεία;

Η αλήθεια είναι ότι η επιδημία επηρέασε τον οικονομικό σχεδιασμό και γενικότερα τον προγραμματισμό πλήττοντας όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, την πολιτεία, τους γονείς και βέβαια το σχολείο. Με καλή διάθεση και κατανόηση από όλους θα βρεθεί η «αριστοτελική μεσότητα» ώστε να βγούμε από αυτήν την κρίση με τις λιγότερες δυνατές απώλειες. Ευελπιστώ ότι η επιστροφή στους προ-covid ρυθμούς είναι κοντά. Είμαι αρκετά αισιόδοξος καθώς τα νέα για το εμβόλιο είναι ενθαρρυντικά και θεωρώ ότι στο μέλλον θα βγούμε ισχυρότεροι από αυτή τη διαδικασία. Εύχομαι μόνο να είμαστε όλοι υγιείς.

Προηγούμενο άρθροΆντζελα Γκερέκου Πρόεδρος ΕΟΤ – Όλος ο τουριστικός τομέας αναγεννιέται!
Επόμενο άρθροΑλεξάνδρα Ζαμπά : «Ιστορίες με σειρήνες και γοργόνες» προωθούν τον ελληνικό πολιτισμό και την γλώσσα στην Ιταλία

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ