62ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Ελίζ Ζαλανρό, Γενική Διευθύντρια Φεστιβάλ

Είναι μεγάλη πρόκληση το να φέρουμε τον κόσμο ξανά στις κλειστές αίθουσες

Η Γενική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Ελίζ Ζαλαντό, μιλάει στο SPEAKNEWS και τον Περικλή Βλάχο για την 62η διοργάνωση που θα πραγματοποιηθεί από τις 4 έως τις 14 Νοεμβρίου, για την επιστροφή στις σκοτεινές αίθουσες μετά από την περσινή online διοργάνωση, και για τις εκπλήξεις που περιμένουν στο φετινό πρόγραμμα το σινεφίλ κοινό της Θεσσαλονίκης.

Μετά την περσινή διοργάνωση που πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά, φέτος επιστρέφουμε στις σκοτεινές αίθουσες. Είστε αισιόδοξοι για την προσέλευση του κοινού;

Από τις 30 Σεπτεμβρίου που άνοιξαν οι αίθουσες του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το κοινό απέδειξε ότι μας εμπιστεύεται. Είναι μεγάλη πρόκληση το να φέρουμε τον κόσμο ξανά στις κλειστές αίθουσες αλλά την αναλαμβάνουμε με χαρά, ακολουθώντας με αυστηρότητα όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα, για να μπορέσουμε να ξαναβρεθούμε με ασφάλεια όλοι μαζί από κοντά. Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που συναντούμε και πάλι το κοινό της Θεσσαλονίκης και πιστεύουμε πως τα αισθήματα είναι αμοιβαία. Όσον αφορά το επερχόμενο Φεστιβάλ, θα διεξαχθεί σε υβριδική μορφή: οι ταινίες θα προβληθούν στις αίθουσες, αλλά την ίδια στιγμή οι περισσότερες από αυτές θα είναι διαθέσιμες και online για το κοινό στην Ελλάδα, που έχει στηρίξει μαζικά και με πολύ θετική διάθεση τις online διοργανώσεις του Φεστιβάλ τα δύο τελευταία χρόνια. Αυτή η υβριδική μορφή κάνει το Φεστιβάλ πιο συμπεριληπτικό, αλλά και προσβάσιμο σε ένα μεγαλύτερο κοινό. 

Μιλήστε μας για τα μέτρα που θα εφαρμοστούν στις προβολές και τις παράλληλες εκδηλώσεις κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ.

Στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης η ασφάλεια των θεατών και του προσωπικού είναι προτεραιότητά μας. Εφαρμόζουμε όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα που υποδεικνύουν οι αρμόδιοι φορείς για μια ασφαλή κινηματογραφική εμπειρία. Οι αίθουσες του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης λειτουργούν ήδη ως αμιγείς χώροι και η είσοδος στις κινηματογραφικές αίθουσες γίνεται κατόπιν επίδειξης πιστοποιητικού εμβολιασμού ή πιστοποιητικού νόσησης. Κατά τη διάρκεια του 62ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, όλοι οι χώροι του Φεστιβάλ θα λειτουργούν επίσης ως αμιγείς χώροι.

Τι μπορείτε να μας αποκαλύψετε για το πρόγραμμα του Φεστιβάλ; Τι να περιμένουν οι σινεφίλ της πόλης;

Προσπαθούμε να φέρνουμε πάντα ότι πιο ανατρεπτικό και πρωτοποριακό ανανεώνει αυτή τη στιγμή το παγκόσμιο σινεμά.

Ανοίγουμε με την εκπληκτική ταινία Το γεγονός (L’Événement) της γαλλίδας σκηνοθέτιδας Οντρέ Ντιγουάν, που προκάλεσε αίσθηση στη Βενετία και κέρδισε τον Χρυσό Λέοντα. Μια κοινωνικά αιχμηρή ταινία, που μέσα από μια συγκινητική ιστορία πόνου, δύναμης και ελπίδας, μιλά για το αναφαίρετο δικαίωμα του κάθε ανθρώπου να ορίζει τη δική του μοίρα σε οτιδήποτε αφορά και σχετίζεται με το σώμα και -κατ’ επέκταση- την ψυχή του. 

Επιπλέον φέτος μια αριστουργηματική αλλά παραγνωρισμένη ταινία, Ο κανόνας του παιχνιδιού (La Règle du Jeu, 1939) του Ζαν Ρενουάρ, μάς εμπνέει να ξανασκεφτούμε τα κολοσσιαία θέματα που θέτει: πολιτικά, κοινωνικά, αισθητικά, κινηματογραφικά. Μάλιστα, η ταινία θα λειτουργήσει ως πυξίδα και πρώτη ύλη για την κεντρική, πρωτότυπη έκθεση της 62ης διοργάνωσης, η οποία τα τελευταία τέσσερα χρόνια βασιζόταν στις ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού. 

Και φυσικά θα έχουμε πολλές άλλες εκπλήξεις που σιγά σιγά τις στήνουμε και γρήγορα θα τις ανακοινώσουμε.

Τα φεστιβάλ παλιότερα έφερναν το κοινό σε επαφή με ταινίες που δεν «χωρούσαν» στο εμπορικό κύκλωμα. Σήμερα πια που τα πάντα είναι διαθέσιμα στις online πλατφόρμες, ποιος είναι ο ρόλος που διαδραματίζουν τα φεστιβάλ;

Το στοιχείο της ανακάλυψης δεν το βρίσκεις εύκολα στο εμπορικό κύκλωμα αλλά ούτε θα το εντοπίσεις στις online πλατφόρμες. Πρόκειται για τους νέους σκηνοθέτες που αυτή τη στιγμή αρθρώνουν την πιο δυναμική γλώσσα του σινεμά και που κάνουν παγκοσμίως την πρεμιέρα τους στα Φεστιβάλ, καθώς ένας βασικός ρόλος των φεστιβάλ είναι να ανακαλύπτουν αυτές τις φωνές. Επιπλέον, οι πιο ενεργοί πελάτες για τις online πλατφόρμες είναι -τουλάχιστον για πολλές από αυτές- οι αληθινοί λάτρεις του σινεμά. Με άλλα λόγια, οι πλατφόρμες και τα φεστιβάλ δεν απευθύνονται κατ’ αποκλειστικότητα σε ένα συγκεκριμένο κοινό. Αντιθέτως, λειτουργούν αλληλοσυμπληρωματικά, προσφέροντας εναλλακτικές εμπειρίες στο σινεφίλ κοινό.  Επιπλέον η φεστιβαλική εμπειρία είναι κάτι το αναντικατάστατο, είναι η θέαση μιας ταινίας, η επαφή σου με τον σκηνοθέτη απευθείας μέσα στην αίθουσα, η συμμετοχή σου σε ένα workshop, μια ανοιχτή συζήτηση, μια εμπειρία συλλογική, μια κοινωνική συνεύρεση. 

Προηγούμενο άρθρο“H Ιστορία μπορεί να είναι μια καλή αφορμή να μιλάει κανείς για το σήμερα” – Κώστας Χατζηαντωνίου
Επόμενο άρθρο«Προσπαθώ να απαντήσω με εικόνες, δρώμενα και ήχους τις διάφορες ανθρώπινες ανησυχίες» – Γιάννης Σταμενίτης

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ