Η Θεσσαλονίκη, σε λίγα χρόνια από σήμερα, θα διαθέτει ένα πλήρως αξιόπιστο σύστημα αστικών συγκοινωνιών

Γιώργος Σκόδρας, Πρόεδρος Δ.Σ. και Διευθύνων Σύμβουλος ΟΑΣΘ

Ο Πρόεδρος του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης Γιώργος Σκόδρας, μιλάει στο SPEAKNEWS για την κατάσταση στην οποία βρίσκονταν οι αστικές συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη όταν ανέλαβε, για τις προσπάθειες που έγιναν να αυξηθεί ο στόλος των λεωφορείων και η συχνότητα των δρομολογίων, και για την προοπτική ενός σύγχρονου δικτύου συγκοινωνιών για τα επόμενα χρόνια στη Θεσσαλονίκη.

Κύριε Σκόδρα, ο ΟΑΣΘ είναι μέχρι στιγμής ο μοναδικός φορέας αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης. Οι πάντες πυροβολούν τον ΟΑΣΘ για όλα τα στραβά που υπάρχουν στο χώρο των συγκοινωνιών της πόλης. Είναι τόσο «στραβά» οργανωμένος ο ΟΑΣΘ, ώστε οι πάντες να διαμαρτύρονται;

Είναι γεγονός ότι ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης έχει ταλαιπωρήσει τους Θεσσαλονικείς και τους έχει απογοητεύσει. Κάποιες επιλογές και εμμονικές συμπεριφορές του παρελθόντος άφησαν τον ΟΑΣΘ χωρίς λεωφορεία, χωρίς οργάνωση και δυναμισμό, αποσυντόνισαν τις υπηρεσίες του, αποσάθρωσαν τις δομές του, ενώ απογοήτευσαν και πίκραναν το στελεχιακό του δυναμικό.

Με μεγάλη προσπάθεια οι πληγές επουλώνονται. Η εικόνα σήμερα έχει αλλάξει και δεν έχει καμία σχέση με ό,τι επικρατούσε πριν από δύο χρόνια. Τότε στη Θεσσαλονίκη υπήρχε ένας ΟΑΣΘ χωρίς λεωφορεία και με αδυναμία εκτέλεσης του συγκοινωνιακού έργου. Σήμερα στη Θεσσαλονίκη υπάρχει ένας ΟΑΣΘ με λεωφορεία, ένας Οργανισμός που μέσα σε μόλις δύο χρόνια κατάφερε να υπερδιπλασιάσει το στόλο του, ένας ΟΑΣΘ στα λεωφορεία του οποίου οι Θεσσαλονικείς μπορούν να ανέβουν, χωρίς να συνωστίζονται.

Υπάρχουν πολλά ακόμη που πρέπει να γίνουν για την ανάταξη των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης. Οι προσπάθειες συνεχίζονται, ώστε να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη των επιβατών και οι Θεσσαλονικείς να έχουν ποιοτικές συγκοινωνίες, συγκοινωνίες τις οποίες αξίζουν.

Αναλάβατε τον ΟΑΣΘ σε μια ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο. Ποια ήταν η κατάσταση όταν αναλάβατε τον ΟΑΣΘ; Τι είναι αυτό που κρατάει εδώ και χρόνια τον ΟΑΣΘ σε χαμηλό επίπεδο υπηρεσιών;

Τον Ιούλιο του 2019 ο ΟΑΣΘ ήταν ένας διαλυμένος Οργανισμός κι αυτό δεν είναι υπερβολικό. Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι και «λένε» την αλήθεια: Ο ΟΑΣΘ ήταν, ουσιαστικά, ένας Οργανισμός χωρίς λεωφορεία, καθώς υπήρχαν σε κυκλοφορία μόλις 235 οχήματα, κι αυτά απαρχαιωμένα και ασυντήρητα, τα οποία μπορούσαν να καλύψουν μόλις το 40% του μεταφορικού έργου. Είχαν προηγηθεί χρονιές κατά τις οποίες, αντί να υπάρξει μέριμνα για την ανανέωση του στόλου, επεκτάθηκε ο επιτρεπτός χρόνος κυκλοφορίας των λεωφορείων στα 23 από τα 20 έτη.

Όλοι θυμούνται τα λεωφορεία να περνούν αραιά και που από τις στάσεις και να είναι ασφυκτικά γεμάτα, με τους επιβάτες να στριμώχνονται και να προσπαθούν να μετακινηθούν σε αναξιοπρεπείς συνθήκες. Η κατάσταση ήταν πολύ δύσκολη και έπρεπε να ληφθούν αποφάσεις και να παρθούν μέτρα. Έγινε ό,τι έπρεπε κι ότι ήταν δυνατό για να δοθεί τέλος σε εκείνες τις δύσκολες συνθήκες.

Ο ΟΑΣΘ πέρασε μια μεγάλη περίοδο «οικονομικής ασφυξίας». Τι τον οδήγησε σε αυτή την κατάσταση; Συνεχίζεται αυτή ή έχει ξεπεραστεί; Τι έχει γίνει με τα χρέη και τα τόσα οικονομικά προβλήματα;

Ηθελημένα ή αθέλητα παραδόθηκε ένας Οργανισμός με παντελώς άδεια ταμεία, αδυναμία καταβολής ασφαλιστικών εισφορών, αδυναμία καταβολής της μισθοδοσίας, απλήρωτα ενοίκια, απλήρωτα κοινόχρηστα, οφειλές για φόρους και ΦΠΑ, που πράγματι προκάλεσαν οικονομική ασφυξία στον ΟΑΣΘ. Υπήρξε, ουσιαστικά, άτυπη στάση πληρωμών προς προμηθευτές υλικών και υπηρεσιών, με συνέπεια την ουσιαστική αδυναμία λειτουργίας του Οργανισμού. Όσες συμβάσεις είχαν καταρτιστεί είχαν λήξει από έτους και η ισχύουσα νομοθεσία δεν εφαρμοζόταν, καθώς υπήρξε σωρεία απευθείας αναθέσεων, χωρίς την τήρηση της νόμιμης διαδικασίας.

Με την αμέριστη στήριξη της Κυβέρνησης και ειδικά του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, διασφαλίστηκε η συνέχιση της λειτουργίας του ΟΑΣΘ και ο Οργανισμός απαλλάχθηκε από τον βραχνά των χρεών προς το Δημόσιο, που κληρονομήθηκαν. Επιπλέον, ρυθμίστηκαν τα θέματα απαλλαγής από τον ΦΠΑ και της αποζημίωσης για την παρεχόμενη κοινωνική πολιτική (μειωμένα εισιτήρια και ελεύθερη μετακίνηση). Ταυτόχρονα, από το καλοκαίρι του 2019, η κυβέρνηση μερίμνησε για την σταθερή και επαρκή χρηματοδότηση των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, διαθέτοντας μέχρι σήμερα σχεδόν 200 εκ. ευρώ. Έτσι δόθηκε ένας «καθαρός ορίζοντας», μέχρι το τέλος του 2022, ώστε να αναταχθεί η λειτουργία της αστικής συγκοινωνίας στη Θεσσαλονίκη.

Ποια είναι η εικόνα του στόλου των λεωφορείων του ΟΑΣΘ σήμερα; Είναι όλα ιδιόκτητα ή είναι μισθωμένα; Ποιο είναι το αποτέλεσμα της συνεργασίας ΟΑΣΘ-ΚΤΕΛ.

Σήμερα, μετά από προσπάθεια, μπορούμε να λέμε ότι «Ο ΟΑΣΘ τα έχει… 500! (Τα λεωφορεία!!!)». Κι αυτό καθώς, για την αντιμετώπιση της επείγουσας κατάστασης που κληρονομήθηκε, εφαρμόστηκε σχέδιο διαχείρισης της κρίσης, σε τέσσερεις άξονες:

– Θεσμικές παρεμβάσεις, με σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων – ανάσα για τον ΟΑΣΘ,

– Χρηματοδότηση με την διασφάλιση επαρκών πόρων, τόσο για την κάλυψη των πιεστικών αναγκών, όσο και για την στήριξη της αναγέννησης – ανάπτυξης του Οργανισμού,

– Διασφάλιση κατάλληλου και επαρκούς σε αριθμούς τροχαίου υλικού, με καινοτόμες πρωτοβουλίες (μίσθωση λεωφορείων) και συνέργειες (Δήμος Θεσσαλονίκης, ΚΤΕΛ) και,

– Παράλληλες δράσεις, για τον εκσυγχρονισμό και την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του ΟΑΣΘ

Για την διασφάλιση κατάλληλου και επαρκούς σε αριθμούς τροχαίου υλικού, προχώρησε με επιτυχία η μίσθωση 180 αρχικά και σήμερα ακόμη 80 λεωφορείων, που πλέον κυκλοφορούν στους δρόμους της πόλης, αποκαθιστώντας την κανονική λειτουργία της αστικής συγκοινωνίας.

Ακόμα, εγκαινιάστηκε και διευρύνθηκε η συνεργασία του ΟΑΣΘ με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, που επικυρώθηκε με την παρουσία του Δημάρχου Θεσσαλονίκης στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΑΣΘ και την συμφωνία εισφοράς 50 οχημάτων από τον Δήμο στον στόλο του ΟΑΣΘ.

Συνάμα, προωθήθηκε η συνεργασία δημόσιου – ιδιωτικού τομέα (ΚΤΕΛ), που έφερε επένδυση 6 εκ. ευρώ για την άμεση προσθήκη 125 λεωφορείων, για την εξυπηρέτηση της υπεραστικής ζώνης της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης. Εκτός των άλλων θετικών, η επένδυση αυτή δημιούργησε, μέσα στην κρίση της πανδημίας, 350 νέες θέσεις εργασίας.

Δηλαδή, μέσα σε δύο χρόνια έχουν έρθει πάνω από 400 επιπλέον λεωφορεία στην Θεσσαλονίκη, αριθμός μεγαλύτερος από όσα είχαν έρθει συνολικά τα προηγούμενα 30 χρόνια.

Με την ολοκλήρωση των κομβικών αυτών δράσεων, για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια διατίθεται πλέον στην Θεσσαλονίκη στόλος 500 λεωφορείων, όταν πριν από δύο χρόνια ήταν μόλις 235…

Κύριε Σκόδρα, ο ΟΑΣΘ έχει πραγματοποιήσει κάποια έρευνα; Ξέρει τις απαιτήσεις και τα παράπονα των πολιτών-πελατών του; Τι κάνει για την αντιμετώπιση και επίλυσή τους;

Ένα από τα πρώτα πράγματα που δρομολογήθηκαν το φθινόπωρο του 2019, αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων μου, ήταν η διεξαγωγή έρευνας κοινού για τις αστικές συγκοινωνίες. Τα αποτελέσματά της αποτέλεσαν μία «ακτινογραφία» του μέσου χρήστη των λεωφορείων, ανά φύλο, ηλικία, επάγγελμα, περιοχή, λόγους μετακίνησης κ.ά.. Ταυτόχρονα, αποτυπώθηκε η άποψη των πολιτών για τις αστικές συγκοινωνίες, αλλά και για τις προτεραιότητες που θεωρούσαν ότι πρέπει να τεθούν. Οι Θεσσαλονικείς ζήτησαν, σε ποσοστό 75%, μεγαλύτερη συχνότητα δρομολογίων. Σε σημαντικότατο βαθμό το αίτημά τους ικανοποιήθηκε, καθώς με την προσθήκη λεωφορείων στο στόλο του ΟΑΣΘ αυξήθηκε η συχνότητα των δρομολογίων. Στον ΟΑΣΘ γίνεται προσπάθεια για την ικανοποίηση όλων των αιτημάτων των επιβατών, ανάμεσα στα οποία, ενδεικτικά, περιλαμβάνονται η επέκταση των δρομολογίων σε επιπλέον περιοχές, η καταπολέμηση της εισιτηριοδιαφυγής, η επέκταση του συστήματος πληροφόρησης μέσω τηλεματικής. Στο προσεχές χρονικό διάστημα, αφού ολοκληρωθεί το σχέδιο διαχείρισης κρίσης που εφαρμόζεται, ο ΟΑΣΘ θα επανέλθει με νέα έρευνα για να διαπιστωθεί η αποτελεσματικότητα των μέτρων που ελήφθησαν. Έτσι, θα αποτυπωθούν τυχόν βελτιώσεις και τροποποιήσεις που ενδέχεται να απαιτούνται.

Στην πρόσφατη διαφημιστική σας καμπάνια, το σλόγκαν είναι «ο ΟΑΣΘ γίνεται 65 χρονών και τα έχει 500». Τι θέλετε να πείτε; Ποιο είναι το μήνυμά σας;

Ο ΟΑΣΘ ιδρύθηκε το 1957 και συγκεκριμένα τον Αύγουστο της χρονιάς εκείνης, επομένως έκλεισε τα 64 χρόνια ζωής και μπήκε στα 65. Εδώ και 65 χρόνια, λοιπόν, ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης έχει αναλάβει τις συγκοινωνίες των Θεσσαλονικέων. Κάποιες φορές, είναι η αλήθεια, τράβηξε χειρόφρενο και δοκίμασε τις αντοχές της πόλης και των πολιτών της. Σήμερα, όμως, τα έχει… 500, τα λεωφορεία, και, αναγεννημένος, ανασυντάσσεται και μπαίνει με αισιοδοξία στην υπηρεσία των Θεσσαλονικέων. Στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης έχουν ενταχθεί 260 λεωφορεία μέσω leasing, 50 λεωφορεία από τη δωρεά του Δήμου Θεσσαλονίκης και 120 λεωφορεία ΚΤΕΛ. Έτσι, αυτή τη στιγμή, διατίθενται περισσότερα από 500 λεωφορεία.

Κύριε Πρόεδρε, πιστεύετε ότι η Θεσσαλονίκη θα αποκτήσει αξιόπιστες αστικές συγκοινωνίες; Πότε νομίζετε ότι μπορεί να επιτευχθεί αυτό;

Η Θεσσαλονίκη, σε λίγα χρόνια από σήμερα, θα διαθέτει ένα πλήρως αξιόπιστο σύστημα αστικών συγκοινωνιών και οι πολίτες θα έχουν στη διάθεσή τους και σύγχρονα λεωφορεία, αλλά και μετρό, το οποίο έχει μπει πλέον κατασκευαστικά στην τελική ευθεία. Την ίδια ώρα, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών «τρέχει» τις διαδικασίες για την προμήθεια νέων, σύγχρονων και φιλικών προς το περιβάλλον λεωφορείων, ώστε να λυθεί οριστικά το πρόβλημα.

Ως πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΑΣΘ, αλλά και ως πολίτης, ποιο είναι το όραμά σας για τον ΟΑΣΘ του αύριο;

Σήμερα, ο ΟΑΣΘ προχωρά αναγεννημένος στην νέα εποχή, εξελισσόμενος διαρκώς, προσφέροντας στην υπηρεσία των πολιτών έναν Οργανισμό βιώσιμο, ανταγωνιστικό και σύγχρονο.

Είναι πλέον ορατή η βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών, που θυμούνται και δεν ξεχνούν, βλέπουν και συγκρίνουν. Βλέπουν ότι ο αριθμός των λεωφορείων σε κυκλοφορία καθημερινά διπλασιάστηκε. Διαπιστώνουν ότι μπορούν να ανέβουν στα λεωφορεία και πλέον δεν συνωστίζονται. Γνωρίζουν ότι όλα τα λεωφορεία απολυμαίνονται σχολαστικά κάθε βράδυ, με τα πλέον σύγχρονα συστήματα απολύμανσης, και είναι απολύτως ασφαλή για να μετακινούν τους πολίτες από τα ξημερώματα.

Όμως δεν επιτρέπεται κανένας εφησυχασμός, καθώς η προσπάθεια οφείλει να είναι συνεχής, για την αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες και τον συνολικό εκσυγχρονισμό της αστικής συγκοινωνίας.

Η «έξυπνη» ψηφιακή κάρτα απεριορίστων διαδρομών και το ηλεκτρονικό εισιτήριο αποτελούν τις άμεσες και πλέον ορατές προτεραιότητες του ΟΑΣΘ.

Ο εξορθολογισμός του κόστους, το αδιάβλητο και ολοκληρωμένο ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης καυσίμων, η αναβάθμιση της τηλεματικής και το ψηφιακό Κέντρο Διαχείρισης, Ρύθμισης και Οργάνωσης της Συγκοινωνίας (ΚΕΔΡΟΣ), είναι πλέον πραγματικότητα στον ΟΑΣΘ της νέας εποχής.

Οι πολίτες μπορούν να είναι σίγουροι ότι για την αστική συγκοινωνίας της Θεσσαλονίκης “γίνεται ότι απαιτείται”, ώστε να επουλωθούν οι πληγές του παρελθόντος γιατί η Θεσσαλονίκη έχει ανάγκη να ξεχάσει οριστικά εκείνους που την πλήγωσαν και την πρόσβαλαν.

Ο ΟΑΣΘ της νέας εποχής θα είναι:

  • Ψηφιακός και σύγχρονος
  • Προσιτός στους πολίτες με νέα, ελκυστικά, προϊόντα
  • Ανταγωνιστικός και αποτελεσματικός
  • Παραγωγικός και κοινωνικά ευαίσθητος
  • Ανοιχτός στην κοινωνία και την αγορά
  • Εργαλείο ανάπτυξης και οικονομικής προκοπής

Οι σχέσεις του ΟΑΣΘ με το Δήμο Θεσσαλονίκης σε ποιο επίπεδο βρίσκονται;

Καλύτερες δεν γίνονται! Ο Δήμος Θεσσαλονίκης και ειδικά ο Δήμαρχος, Κωνσταντίνος Ζέρβας, «έβαλε πλάτη» στον ΟΑΣΘ και στο επιβατικό κοινό. Σε μία πολύ δύσκολη στιγμή για τον Οργανισμό και τους επιβάτες, όταν ο ΟΑΣΘ βρισκόταν στα όρια της διάλυσης, όταν τα λεωφορεία περνούσαν σπανίως από τους δρόμους, ο Δήμος Θεσσαλονίκης προσέφερε, μέσω χρησιδανείου, 50 λεωφορεία προς τον ΟΑΣΘ, για να ανακουφιστούν οι πολίτες και να μπορούν, έστω και στοιχειωδώς, να μετακινούνται. Όμως, δεν πρόκειται για το μοναδικό πεδίο συνεργασίας, καθώς ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης συμμετέχει στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΑΣΘ.

Σιγά σιγά θα ολοκληρωθούν και οι εργασίες για το Μετρό Θεσσαλονίκης. Έχετε επαφές με τη διοίκηση του Μετρό; Υπάρχει κάποιο πλάνο ευρύτερης συνεργασίας;

Ο ΟΑΣΘ προετοιμάζεται για την ορατή πλέον λειτουργία του Μετρό, ώστε, με την ορθολογική συνεργασία των μέσων Δημόσιας Συγκοινωνίας, οι πολίτες της Θεσσαλονίκης να απολαμβάνουν τις υπηρεσίες που τους αξίζουν. ΟΑΣΘ και Μετρό, θα αλλάξουν το τοπίο των μετακινήσεων στη Θεσσαλονίκη, η οποία θα είναι μια άλλη πόλη σε λίγα χρόνια. Ασφαλώς λεωφορεία και Μετρό θα λειτουργήσουν συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά και σε αυτή την κατεύθυνση εργαζόμαστε ήδη.

Προηγούμενο άρθροΤην επόμενη μέρα της πανδημίας η Αυτοδιοίκηση θα πρέπει να είναι αυτή που θα παίξει τον κυρίαρχο ρόλο, που θα σηκώσει τη χώρα ψηλά
Επόμενο άρθροΚαι τα προβλήματα δεν έχουν τελειωμό!!!

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ