Σοφία Ζαχαράκη, Υφυπουργός Τουρισμού “Φέτος ο στόχος στον τουρισμό επιτεύχθηκε και με το παραπάνω”

του Γιώργου Καρατάσιου

Η Υφυπουργός Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη, μιλάει στο SPEAKNEWS και τον Γιώργο Καρατάσιο* για την πολύ επιτυχημένη θερινή σαιζόν του 2021, για την χειμερινή περίοδο που ήδη ξεκίνησε και θα ενισχύσει και αυτή με έσοδα τον Ελληνικό τουρισμό, και για τις προοπτικές του 2022. Ταυτόχρονα θέτει ως βασικά θέματα για την περαιτέρω ανάπτυξη του τουρισμού, την προώθηση των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, την βελτίωση των υποδομών, και βέβαια την αναβάθμιση των τουριστικών σπουδών.

Κυρία Ζαχαράκη,

Ποια είναι η αποτίμηση της θερινής περιόδου που πέρασε, για τον ελληνικό τουρισμό; Τελικά –δεδομένων και των συνθηκών- ξεπέρασε τις προσδοκίες σας;

Είναι γεγονός ότι  φέτος ο στόχος στον τουρισμό επιτεύχθηκε και με το παραπάνω. Και αυτό παρά τις επιπλοκές που δημιούργησε η μετάλλαξη Δ στην αρχή της κατεξοχήν τουριστικής περιόδου. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, τα έσοδα στο οκτάμηνο φτάνουν το 50% του 2019 – που ήταν και το έτος ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό. Μάλιστα τον Αύγουστο φτάνουν το 75,8%, και αναμένουμε να συνυπολογιστεί και η θετική συμβολή του Σεπτεμβρίου και του Οκτωβρίου, δύο μηνών που παρά τις δυσκολίες, πήγαν εξαιρετικά καλά.

Και τα έσοδα αυτά καθ’ αυτά δεν είναι η μόνη επιτυχία του ελληνικού τουρισμού φέτος. Επετεύχθη σημαντική αύξηση κατά 30% της μέσης δαπάνης ανά τουρίστα, ένα πολύ σημαντικό βήμα στο διαχρονικό στόχο της αναβάθμισης της ποιότητας του ελληνικού τουρισμού. Παράλληλα πετύχαμε να διαφοροποιήσουμε τόσο τα κοινά στα οποία απευθυνόμαστε, όσο και τις χώρες προέλευσής τους, γεγονός πολύ σημαντικό ειδικά σε περιόδους κρίσεων όπως αυτή που βιώνουμε. Ενισχύθηκαν οι τουριστικές ροές από παραδοσιακές αγορές όπως η Γαλλία (όπου μάλιστα είχαμε αύξηση εσόδων 40% τον Αύγουστο του ‘21 σε σχέση με τον Αύγουστο του ‘19!) , αλλά και νεοτερες αγορές όπως η Πολωνία.

Αυτές οι επιτυχίες του τουρισμού κάθε άλλο παρά αυτονόητες ήταν. Βασίζονται σε σκληρή δουλειά, στον υψηλό επαγγελματισμό των ανθρώπων του τουρισμού και στη συνέπεια λόγων και έργων από πλευράς της κυβέρνησης. Βασίζονται στη δύναμη και αντοχή του ελληνικού τουρισμού.

Με την παρούσα υγειονομική εικόνα της χώρας, μπορούμε να ελπίζουμε σε έσοδα από τον τουρισμό κατά την χειμερινή περίοδο; 

Η χειμερινή τουριστική περίοδος έδωσε πρώτα δείγματα γραφής με τις πολύ υψηλές πληρότητες σε ορεινούς προορισμούς το τριήμερο της 28ης Οκτωβρίου με ποσοστά που έφτασαν το 100% και προκρατήσεις από τώρα για την περίοδο των Χριστουγέννων. Μας ικανοποιούν τα μηνύματα από διάφορα μέρη της Ελλάδας για υψηλές κρατήσεις τα σαββατοκύριακα επίσης μέχρι τις γιορτές. Η εμπειρία μας βέβαια δείχνει ότι πάντα υπάρχει η άμεση επίδραση των επιδημιολογικών δεδομένων. Απαραίτητη λοιπόν η συνέχεια του εμβολιασμού για να διευκολύνουμε την συνέχιση της ελπιδοφόρας πορείας του τουρισμού και τους χειμερινούς μήνες. Ας μην ξεχνάμε ότι οι ορεινοί προορισμοί έχουν υποστεί 2 περιόδους μη δραστηριότητας. Εργαζόμενοι, επιχειρηματίες και ολόκληρες οι τοπικές κοινωνίες έχουν άμεση ανάγκη την ανάκαμψη και περιμένουν με χαμόγελο, επαγγελματισμό και διάθεση ζεστής φιλοξενίας τους ταξιδιώτες.

Ο χειμερινός και ορεινός τουρισμός αποτελούν τομείς προτεραιότητας και στο Ταμείο Ανάκαμψης με πρόβλεψη για επενδύσεις ύψους 46 εκ € από τους πόρους του Ταμείου στις υποδομές σε χιονοδρομικά κέντρα, καταφύγια αλλά και μονοπάτια και περίπου 23 εκ € στον τουρισμό ευεξίας.

Παράλληλα, σε επίπεδο εσωτερικού τουρισμού έχουμε παρατείνει το πρόγραμμα τουρισμός για όλους μέχρι και τις 31/12/21, παρέχοντας μάλιστα voucher και σε νέους δικαιούχους, ενώ ήδη εξετάζουμε την μελλοντική μορφή του προγράμματος με σημαντικές βελτιώσεις. Χαρακτηριστικό της ζήτησης πάντως είναι ότι το τριήμερο της 28ης Οκτωβρίου αξιοποιήθηκαν περίπου 2000 vouchers από 4000 ωφελούμενους.

Και μην ξεχνάμε ότι όπως έχει δηλώσει και ο Υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας θα υπάρξει ειδική καμπάνια για τον χειμερινό τουρισμό όπως επίσης και για city break.

Τι προβλέψεις υπάρχουν για την επόμενη θερινή περίοδο του 2022, που πιθανώς να κυλήσει και αυτή με περιορισμούς; Πότε αναμένεται να επιστρέψουμε στα προ του 2020 νούμερα;

Ο στόχος μας για το ‘22 είναι, ενσωματώνοντας όλα τα διδάγματα μιας πολύ επιτυχημένης χρονιάς όπως το ‘21, να έχουμε μία ακόμη υψηλότερη επίδοση για τον ελληνικό τουρισμό. Έχουμε όλες τις προϋποθέσεις να το καταφέρουμε και ήδη σχεδιάζουμε και υλοποιούμε τις δράσεις για να το επιτύχουμε. Στις πρόσφατες επαφές του Υπουργού σε Γαλλία και Βρετανία, διασφαλίστηκε η περαιτέρω αύξηση θέσεων των αεροπορικών εταιρειών για την χώρα μας το 2022. Συγκεκριμένα η Transavia θα αυξήσει τις θέσεις της κατά 50% σε σχέση με το 2019 και μάλιστα με νέους προορισμούς όπως η Σκιάθος, η Air France θα αυξήσει κατά πολύ τις διαθέσιμες αεροπορικές της θέσεις, ενώ και η ΕasyJet ανακοίνωσε αύξηση θέσεων κατά 500.000 σε σχέση με το 2019.  Επίσης, με συγκεκριμένες πρωτοβουλίες και βάσει στρατηγικού σχεδίου αναπτύσσουμε και αυξάνουμε την ορατότητα των ειδικών μορφών τουρισμού. Μορφές όπως ο γαστρονομικός, ο θαλάσσιος, ο καταδυτικός, ή ο τουρισμός ευεξίας, στις υποδομές των οποίων επενδύουμε μέσω πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης. Με στρατηγικό σχεδιασμό ανά τομέα (πχ οικοτουρισμό, ποδηλατικό, θρησκευτικό, τουρισμό ιστορικής μνήμης), με επιδίωξη των απαραίτητων συνεργειών και με συγκεκριμένες δράσεις, όπως για παράδειγμα στον ελληνικό οινοτουρισμό, όπου συνεχίζουμε το οδοιπορικό που ξεκινήσαμε στην Σαντορίνη τον Ιούλιο, με μια νέα συνδιάσκεψη, αυτήν την φορά στην Δυτική Μακεδονία, στις 12-14 Νοεμβρίου. Περαιτέρω, προχωρούμε με πρωτοβουλίες για την αναβάθμιση και ενίσχυση της τουριστικής εκπαίδευσης, μετεκπαίδευσης, και αναβάθμισης δεξιοτήτων μέσω προγράμματος upskilling – reskilling για 20.000 εργαζόμενους στον τουρισμό και ανέργους, ύψους 46 εκ.€  . Πρόγραμμα που θα ξεκινήσει το 2022.

Οι φυσικές ομορφιές, ο καιρός, η ιστορία και ο πολιτισμός, αποτελούν τα κύρια δέλεαρ για την προσέλευση τουριστών στη χώρα μας. Τι γίνεται όμως με τις υποδομές και τις παρεχόμενες υπηρεσίες; Ανταποκρίνονται στα επίπεδα του προϊόντος; 

Το γεγονός είναι ότι η συζήτηση επικεντρώνεται έντονα τελευταία στο θέμα των υποδομών ιδίως στις περιοχές που δέχονται μεγάλο αριθμό ταξιδιωτών. Την ίδια στιγμή οι υποδομές γίνονται κεντρικό θέμα και για τη δυνατότητα πρόσβασης σε ορεινούς ή γενικά δυσπρόσιτους προορισμούς.

Η αλήθεια είναι ότι τα τελευταια χρόνια έχουν γίνει πολύ σημαντικά έργα υποδομών στην χώρα μας, αυτοκινητόδρομοι, ανακαινισμενα αεροδρόμια, αλλά και συστήματα διαχείρισης αποβλήτων και πολλές άλλες σημαντικές παρεμβάσεις. Με το σημαντικό εργαλείο του Ταμείου ανάκαμψης, το νέο ΕΣΠΑ. Ένα ακόμα βασικό εφόδιο είναι οι Ολοκληρωμένες Χωρικές Επενδύσεις (ΟΧΕ) που αποτελούν εργαλείο ολοκληρωμένης χωρικής ανάπτυξης για την εφαρμογή αναπτυξιακών στρατηγικών συγκεκριμένων χωρικών ενοτήτων.

Στο θεμα των υπηρεσιών επιτρέψτε μου να τονίσω τη σημασία της ψηφιακης αναβαθμισης των υπηρεσιών αλλά και την ανάγκη συστηματικής και επικαιροποιημένης επιμόρφωσης των ανθρώπων που ασχολούνται με αυτές.

Τα τελευταία χρόνια λόγω και των απανωτών κρίσεων, παρατηρείται μείωση του εσωτερικού τουρισμού. Πως μπορεί να αντιμετωπιστεί αυτή η κατάσταση;

Ήδη τα δύσκολα χρόνια της πανδημίας είδαμε την ενίσχυση του εσωτερικού τουρισμού, καθώς οι συμπολίτες μας επέλεξαν να ταξιδέψουν στη χώρα, πολλές φορές με το αυτοκίνητο και συχνά αξιοποιώντας τα προγράμματα κοινωνικού τουρισμού. Με το πρόγραμμα «Τουρισμός για Όλους» είδαμε ήδη τον τριπλασιασμό των vouchers στους 6 μήνες από την επανεκκίνηση της τουριστικής δραστηριότητας. Ταυτόχρονα, εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες μας ταξιδεύουν με το προγραμμα του Υπουργείου Εργασίας.

Το θετικό αποτύπωμα αυτής της πολιτικής είναι πολυδιάστατο. Δυνατότητες για αναψυχή, οικονομική ενίσχυση των επιχειρησεων και της τοπικής κοινωνίας, ισχυρή πιθανότητα επανάληψης του ταξιδιού στον ίδιο προορισμό. Σημαντική προσθήκη φέτος θα είναι και η επανεκκίνηση των σχολικών εκδρομών δεδομένων πάντα των επιδημιολογικών συνθηκών.

Με την εμπειρία σας από το χώρο της εκπαίδευσης, πιστεύετε ότι για μια χώρα όπως η Ελλάδα είναι ικανοποιητικό το επίπεδο των τουριστικών σπουδών;

Η χώρα μας βρίσκεται στο ιδανικό σημείο αλλά και στην ιδανική χρονική στιγμή να διεκδικήσει την θεση που της αξίζει στην τουριστική εκπαίδευση. Οι επιλογές πολλές καθώς υπάρχουν Πανεπιστήμια, ΙΕΚ αλλά και τουριστικές σχολές με σαφή διττή κατεύθυνση. Η προστιθέμενη αξια των σχολών του Υπουργείου Τουρισμού είναι η άμεση σύνδεση με την πρακτική εφαρμογή, με την πρόσβαση σε επαγγελματική προοπτική στο χώρο της φιλοξενίας. Ήδη από φέτος, βελτιώσαμε την πρακτική των σπουδαστών μας μετά από 11 χρόνια, βάλαμε τα ΙΕΚ μας στο παράλληλο μηχανογραφικό του Υπουργείου Τουρισμού, οι σπουδαστές μας θα έχουν πρόσβαση στο επίδομα διαμονής για όλα τα ΙΕΚ, αλλά προχωράμε κιόλας στην ψηφιακή αναβάθμιση της λειτουργίας των σχολών μας και της βελτίωσης της υλικοτεχνικής υποδομής. Αυξάνουμε τα τμήματα επιμόρφωσης και μετεκπαίδευσης προσθέτοντας πόλεις και αριθμό συμμετεχόντων σ´αυτά.

Συγχρόνως πήραμε τεχνική βοήθεια από τη Γενική Διεύθυνση Μεταρρυθμίσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για να μελετήσουμε τη συνολική εικόνα της τουριστικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα με την προβλεψη ξενόγλωσσων τμημάτων.

Προηγούμενο άρθροΣτεφανία Δημητρίου ψυχολόγος, ψυχοθεραπεύτρια «Είναι σύνηθες να συνειδητοποιούμε ότι τελικά, δεν φροντίζουμε τον εαυτό μας στην ουσία»
Επόμενο άρθροΑνδρέας Κατσανιώτης Υφυπουργός Εξωτερικών για θέματα Απόδημου Ελληνισμού «Η Ομογένεια αποτελεί προέκταση του ελληνισμού που μεγαλώνει το Έθνος μας»

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ