Νίκος Χριστοδουλίδης “Δεν νοείται λύση του Κυπριακού που δεν θα προνοεί για μετεξέλιξη της Κυπριακής Δημοκρατίας”

Κύριε Χριστοδουλίδη, η Τουρκία, όπως έχει αποδειχθεί μέχρι σήμερα, δεν θέλει λύση αλλά έλεγχο και τουρκοποίηση της Κύπρου. Πώς θα αντιμετωπίσετε αυτόν τον εφιάλτη; 

Πρωταρχικός στόχος και ύψιστη προτεραιότητά μας, είναι η επανέναρξη ουσιαστικών διαπραγματεύσεων µε στόχο την επίλυση του Κυπριακού. Δυστυχώς, εκείνα που εμποδίζουν διαχρονικά την επίλυση του Κυπριακού είναι ο τουρκικός μαξιμαλισμός και η τουρκική αδιαλλαξία.

Στο διεθνές πλαίσιο, το οποίο πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη στον καθορισμό του πώς θα κινηθούμε, διαμορφώνεται σε μεγάλο βαθμό από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, θα πρέπει η προσπάθειά µας να επικεντρωθεί προς την κατεύθυνση ενισχυμένου και πρωταγωνιστικού ρόλου της ΕΕ, της οποίας Κράτος-Μέλος είναι η Κυπριακή Δημοκρατία, και που θα συνεχίσει να είναι και μετά μια ενδεχόμενη λύση του Κυπριακού, που πρέπει να βασίζεται στις αρχές και αξίες της ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κεκτημένο.

Μέσα στο διεθνές πλαίσιο που διαμορφώνεται, η ΕΕ μπορεί να διαδραματίσει αποφασιστικό και πρωταγωνιστικό ρόλο στην επανέναρξη και ουσιαστική επικουρία των διαπραγματεύσεων αφού διαθέτει όλα εκείνα τα εργαλεία που μπορούν να οδηγήσουν σε μια αμοιβαία επωφελή κατάσταση πραγμάτων ως αποτέλεσμα της επίλυσης του Κυπριακού.

Ο πρωταγωνιστικός ρόλος της ΕΕ μπορεί να λειτουργήσει καταλυτικά στην επίλυση του Κυπριακού, λαμβάνοντας υπόψη και το πλαίσιο των ευρωτουρκικών σχέσεων και των τουρκικών «θέλω», όπως για παράδειγμα, την αναβάθμιση της τελωνειακής ένωσης, τη φιλελευθεροποίηση των θεωρήσεων εισόδου, την αεροπορική συμφωνία, τα «παγωμένα» κεφάλαια της ενταξιακής της πορείας και πολλά άλλα.

Η ξεκάθαρη διασύνδεση των επιδιώξεων της Άγκυρας με την αποκλιμάκωση της τουρκικής επιθετικής στάσης και την επανέναρξη ουσιαστικών διαπραγματεύσεων προς επίλυση του Κυπριακού στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου, δύναται να δημιουργήσει εκείνα τα δεδομένα που θα οδηγήσουν σε μια αμοιβαία επωφελή κατάσταση πραγμάτων.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, και χωρίς να παραγνωρίζουμε ή να υποβαθμίζουμε τις δυσκολίες, ξεκινούμε από την πρώτη μέρα μια μεγάλη διπλωματική προσπάθεια για τη λήψη σχετικής πολιτικής απόφασης από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο για τον διορισμό μιας ισχυρής πολιτικής προσωπικότητας με συγκεκριμένους όρους εντολής. Οι όροι εντολής θα πρέπει να προβλέπουν την επιδίωξη μιας λύσης στο Κυπριακό η οποία θα βασίζεται στις αρχές και αξίες της ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κεκτημένο καθώς και στις θεμελιώδεις αρχές λύσης του Κυπριακού, οι οποίες προβλέπονται στα σχετικά ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας των ΗΕ για την Κύπρο.

Υποστηρίζετε σταθερά τη Διζωνική Δικοινοτική Ομοσπονδία ως μοναδική λύση. Πώς την εννοείτε; 

Στόχος είναι μια λύση χωρίς στρατεύματα κατοχής, ξένες εγγυήσεις και επεμβατικά δικαιώματα, που θα αποκαθιστά την ενότητα της πατρίδας µας, του εδάφους της, του λαού της και των θεσμών της σε ένα Δικοινοτικό, Διζωνικό, Ομοσπονδιακό κράτος, ένα κανονικό δημοκρατικό κράτος, εντός της ΕΕ όπου τα ανθρώπινα δικαιώματα και η ασφάλεια των πολιτών του, Ελληνοκυπρίων, Τουρκοκυπρίων, Μαρωνιτών, Αρμενίων και Λατίνων, θα κατοχυρώνονται και θα τυγχάνουν πλήρους σεβασμού.

Την ίδια στιγμή, η λύση θα πρέπει να διασφαλίζει για το σύνολο του Κυπριακού λαού τις τέσσερις βασικές ελευθερίες της ΕΕ σε ένα ενωμένο κράτος, λειτουργικό ως προς τους θεσμούς του, και βιώσιμο πολιτικά, οικονομικά, κοινωνικά και δημογραφικά. Η κεντρική κυβέρνηση της ενωμένης Κύπρου πρέπει να διασφαλίζει μια ισχυρή παρουσία της Κύπρου στην Ευρώπη και στον κόσμο με μια και μοναδική διεθνή προσωπικότητα, μια και μοναδική κυριαρχία και μια ιθαγένεια, που θα έχει την ευθύνη και θα μεριμνά αποτελεσματικά για την ασφάλεια και την προστασία των συνόρων του ομοσπονδιακού κράτους.

Πού, ρητώς και απαρεγκλίτως, αναφέρεται, στα κατά καιρούς ανακοινωθέντα των Προέδρων με τους κατοχικούς ηγέτες ότι, πιθανή Κυπριακή Ομοσπονδία θα είναι μετεξέλιξη της Κυπριακής Δημοκρατίας;

Αγγίζετε ένα πολύ ουσιαστικό θέμα και η δική μας προσέγγιση είναι ξεκάθαρη. Δεν νοείται λύση του Κυπριακού που δεν θα προνοεί για μετεξέλιξη της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Ποια είναι η πολιτική σας για την άμυνα της Κύπρου; 

Η ενίσχυση της αμυντικής θωράκισης και γενικότερα της αποτρεπτικής ισχύος της πατρίδας μας είναι ύψιστη προτεραιότητα, με δεδομένη τη συνεχιζόμενη τουρκική κατοχή και την αμφισβήτηση της κυριαρχίας και εδαφικής ακεραιότητας της Κυπριακής Δημοκρατίας από την Τουρκία.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ενισχύουμε στοχευμένα την αποτρεπτική ισχύ της Κυπριακής Δημοκρατίας με περαιτέρω αύξηση των αμυντικών δαπανών, στοχεύοντας σε θεσμοθετημένες σταθερές δαπάνες επί του ΑΕΠ ύψους τουλάχιστον 2%. Συγκροτούμε Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας (ΣΕΑ) στην Προεδρία της Δημοκρατίας, για θέματα Ασφάλειας και Αμυντικής Πολιτικής. Εκπονούμε Στρατηγική Εθνικής Ασφάλειας η οποία θα συνταχθεί από το Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας και θα εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο και θα αποτελεί το υπόβαθρο και θα έχει συνάφεια με άλλα θεσμικά κείμενα, στη βάση των οποίων ασκείται ανάμεσα σε άλλα η αμυντική και εξωτερική πολιτική της χώρας και θα αξιολογείται ανά τακτά διαστήματα

Την ίδια στιγμή, θεσμοθετούμε και ενισχύουμε τις αμυντικές συμφωνίες και συνεργασίες με τρίτες χώρες και αξιοποιούμε πλήρως τις ευκαιρίες που προκύπτουν μέσα από την ιδιότητά μας ως Κράτος – Μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ενισχύουμε τη στενή συνεργασία Κύπρου – Ελλάδος στον αμυντικό τομέα, υπό το πλέγμα και των νέων γεωπολιτικών εξελίξεων στην ευρύτερη περιοχή αλλά και της συμμετοχής των δύο χωρών στον πυλώνα της Κοινής Πολιτικής Άμυνας και Ασφάλειας (ΚΠΑΑ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στο πλαίσιο αυτό, μελετούμε σε συνεργασία με την Ελληνική Κυβέρνηση την προοπτική ουσιαστικής επιχειρησιακής αναβίωσης του Δόγματος του Ενιαίου Αμυντικού Χώρου Κύπρου – Ελλάδας.

Με ποια συγκεκριμένα μέτρα θα πατάξετε το τέρας της διαφθοράς; 

Η ύπαρξη του φαινομένου της διαφθοράς έχει όντως εμπεδωθεί στη συνείδηση των πολιτών, όπως αποτυπώνεται και σε σχετικές έρευνες και αναμφίβολα είναι μια αρνητική εξέλιξη με πολλαπλές αρνητικές συνέπειες. Υπάρχουν φαινόμενα έλλειψης λογοδοσίας και διαφάνειας, υπονόμευσης των Θεσμών κ.α. Όπως ορθά διαπιστώνεται, η διαφθορά επιδρά αρνητικά στην ανταγωνιστικότητα, αμαυρώνει την εικόνα της χώρας και δυσχεραίνει την προσέλευση ποιοτικών επενδύσεων, περιορίζοντας τις δυνατότητες της οικονομίας για ανάπτυξη. Η ανάγκη για την ανασύνταξη του κράτους είναι επιτακτική.

Επιβάλλεται η αποκατάσταση του αισθήματος ενός Κράτους Δικαίου. Μέσα από σειρά προτάσεων στοχεύουμε στην ανάπτυξη κουλτούρας μηδενικής ανοχής στη βάση εμπιστοσύνης, διαφάνειας, λογοδοσίας και αποτελεσματικότητας.

Προωθούμε αριθμό θεσμικών μεταρρυθμίσεων για καλύτερη συνεργασία μεταξύ των τριών εξουσιών, αξιολογούμε στη βάση των συστάσεων της GRECO τον διαχωρισμό του ρόλου του νομικού συμβούλου του κράτους από εκείνο του δημόσιου κατήγορου, εισάγουμε ειδικά κριτήρια για τον διορισμό ανεξάρτητων αξιωματούχων, ενισχύουμε τα αποτρεπτικά μέτρα για τη σύγκρουση συμφερόντων, θεσμοθετούμε κανονισμούς για την πρόσληψη συγγενικών προσώπων, εκσυγχρονίζουμε τη δημόσια διοίκηση, στοχεύοντας στη λογοδοσία και την αποτελεσματικότητα και υιοθετούμε τον Θεσμό της Συμμετοχικής Δημοκρατίας, ώστε οι πολίτες να συμμετέχουν πιο ενεργά και αμεσότερα για τη διαμόρφωση πολιτικών.

Ποια είναι η εκσυγχρονιστική πολιτική σας για την οικονομία; 

Στόχος είναι να προωθήσουμε ένα αναπτυξιακό μοντέλο. Το πρόγραμμά μας βασίζεται σε συγκεκριμένους στόχους, κάποιους βραχυπρόθεσμους και κάποιους μεσοπρόθεσμούς, και όχι σε αόριστες προτάσεις.

Οι προτάσεις μας στοχεύουν στη δημιουργία μιας ανθεκτικής οικονομίας, λαμβάνοντας πάντα υπόψη τους εξωτερικούς αποσταθεροποιητικούς παράγοντες.

Στόχος και επιδίωξή μας είναι η διεύρυνση της παραγωγικής βάσης της οικονομίας. Η μετάβαση, η αξιοποίηση και πιο υποσχόμενων μορφών ανάπτυξης, η προώθηση νέων παραγωγικών τομέων όπως η αγροτεχνολογία, η προώθηση της έρευνας και της καινοτομίας αλλά και των δημιουργικών επιχειρήσεων και, κατ’ επέκταση, η δημιουργία νέων ποιοτικών θέσεων εργασίας, αντιμετωπίζοντας με αυτό τον τρόπο και μια άλλη μεγάλη πρόκληση που αφορά ειδικότερα τους νέους μας και την προσπάθειά τους για ποιοτική επαγγελματική αποκατάσταση.

Με τις προτάσεις μας, λοιπόν, στοχεύουμε σε μια οικονομία ανθεκτική, καινοτόμα και βιώσιμη, με ποιοτικές θέσεις εργασίας, με βελτίωση του επιχειρείν και προσέλκυση ξένων παραγωγικών επενδύσεων. Θεωρώ ότι η ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, της Μέσης Ανατολής, από τις χώρες του Κόλπου, προσφέρεται, έχουμε τέτοιου είδους πολιτικές σχέσεις που κατ’ επέκταση επηρεάζουν θετικά και τις προοπτικές προσέλκυσης ποιοτικών επενδύσεων από αυτές τις χώρες.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι επενδύσεις που έγιναν από εταιρείες του Ισραήλ στον τομέα της τεχνολογίας των πληροφοριών. Για να γίνουν αυτές οι επενδύσεις δουλέψαμε σε πολιτικό επίπεδο, να χτίσουμε τέτοιου είδους σχέσεις, να δημιουργηθεί τέτοιος βαθμός εμπιστοσύνης, που, κατ’ επέκταση, επηρέασαν και στο να προσελκύσουμε αυτές τις ποιοτικές επενδύσεις.

Την ίδια ώρα προωθούμε διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που θα διευκολύνουν τις παραγωγικές δυνάμεις της χώρας και την ανταγωνιστικότητα της χώρας μας. Μεταρρυθμίσεις, όπως ένα αξιόπιστο και αποτελεσματικό σύστημα δικαιοσύνης, ένα κράτος δικαίου που όλοι έχουν ίσες ευκαιρίες, τη διασύνδεση της εκπαίδευσης με την οικονομία κ.ά. Οι επιχειρήσεις αλλά και οι πολίτες για να δημιουργήσουν και να καινοτομήσουν, πρέπει να εξυπηρετούνται γρήγορα και αποτελεσματικά μέσα από ένα εκσυγχρονισμένο δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα που θα αξιοποιεί πλήρως ψηφιακές λύσεις.

Με ποιες σύντομες και τάχιστες ενέργειες θα αναχαιτίσετε και θα εξουδετερώσετε τη γάγγραινα του μεταναστευτικού; 

Το μεταναστευτικό αποτελεί ένα από τα κύρια και πολυσύνθετα ζητήματα που απασχολεί την κοινωνία των πολιτών. Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό να ληφθούν περαιτέρω στοχευμένα άμεσα μέτρα μέσα  από τον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων διαδικασιών ώστε να καταστεί η χώρα μας μη ελκυστικός προορισμός.

Για την αποτελεσματικότερη διαχείριση του μεταναστευτικού προβλήματος το πρόγραμμά μας περιλαμβάνει συγκεκριμένες προτάσεις, όπως, μεταξύ άλλων, την ενίσχυση του προσωπικού για ταχύτερη εξέταση αιτήσεων ασύλου, με την εξέταση επιπλέον 3000 αιτήσεων το χρόνο, πάντα μέσα στο πλαίσιο των διεθνών υποχρεώσεών μας. Μέσα από αυτή την προσέγγιση θα υπάρξουν και παράπλευρα οφέλη σε μια σειρά θεμάτων που αφορούν στην καταπολέμηση της εκμετάλλευσης των επιδομάτων, αφού θα μειωθούν δραστικά οι πρόδηλα αβάσιμες αιτήσεις, απαλλάσσοντας την  Κύπρο από τον τίτλο που έχει αποκτήσει ως ελκυστικός  προορισμός  λόγω και  των επιδοματικών πολιτικών που απολαμβάνουν.

Πέραν των πιο πάνω, προχωρούμε σε ενημερωτικές εκστρατείες σε χώρες προέλευσης, αξιοποιώντας  τις διπλωματικές αποστολές της ΚΔ και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τη σωστή ενημέρωση των προσώπων που στόχος τους είναι να μεταναστεύσουν αλλά πέφτουν θύματα στα δίκτυα των διακινητών.  Προς αυτή την κατεύθυνση ενισχύουμε και την Αστυνομία για τον εντοπισμό εμπόρων προσώπων και επιδεικνύουμε μηδενική ανοχή μέσα από την παραδειγματική τιμωρία τους.

Για να είναι εφικτά όλα τα πιο πάνω προχωρούμε στη σύσταση Υφυπουργείου Μετανάστευσης, στα πρότυπα άλλων κρατών της Ε.Ε., με πλήρη προγραμματισμό, συντονισμό, οργάνωση, εποπτεία και την ευθύνη αξιολόγησης και αναβάθμισης των Υπηρεσιών/Τμημάτων που θα υπάγονται σ’ αυτό, με σκοπό την επίλυση των υφιστάμενων προβλημάτων και προκλήσεων που παρουσιάζονται.

Με ποιες προτάσεις θα πείσετε τις δεκάδες χιλιάδες νέων μας, που μετανάστευσαν τα τελευταία χρόνια, να επιστρέψουν για να συμβάλουν στην ανάπτυξη της Κύπρου; 

Οι νέοι και οι νέες είναι το μέλλον της Κύπρου μας. Για πρώτη φορά μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο οι νέοι μας διατρέχουν τον κίνδυνο να έχουν λιγότερες ευκαιρίες από αυτές που είχαν οι γονείς τους. Δεν μπορούμε να επιτρέψουμε να συμβεί αυτό. Τους αξίζει μια Κύπρος καλύτερη, πιο πράσινη, πιο συμμετοχική, πιο δίκαιη, πιο αξιοκρατική, µε ίσες ευκαιρίες, αξίες και αρχές δικαίου.

Οι νέοι μας απαιτούν μια Κύπρο με πολλές και ποιοτικές θέσεις εργασίας, με ευκαιρίες άσκησης επιχειρηματικής δραστηριότητας και διευκόλυνση για αξιοπρεπή στέγαση. Με μια σειρά συγκεκριμένων μέτρων και προτάσεων που είναι δημοσιευμένες στο πρόγραμμά μας στοχεύουμε στη δημιουργία ευκαιριών επιχειρηματικότητας, δίνοντας ταυτόχρονα λύση στο στεγαστικό πρόβλημα με σειρά δράσεων και τη σύμπραξη του Κράτους, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και του ιδιωτικού τομέα.

Είναι ταυτόχρονα πολύ σημαντικό οι νέοι να συμμετέχουν στη λήψη αποφάσεων για αυτό προωθούμε τη συμμετοχική δημοκρατία με μη δεσμευτικά συμβουλευτικά δημοψηφίσματα και τη σύσταση Ομάδας Νέων στην Προεδρία της Δημοκρατίας. Ευελπιστώ και εργαζόμαστε προς αυτή την κατεύθυνση να υπάρξει και μαζική συμμετοχή τους στην εκλογική διαδικασία.

Ποια μέτρα προτείνετε για την τεχνολογική εκτίναξη της νήσου; 

Η μετάβαση προς το ψηφιακό κράτος και την ψηφιακή οικονομία και κοινωνία αποτελεί προτεραιότητα για να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας και να δημιουργηθούν επιπρόσθετες πηγές οικονομικής ανάπτυξης, οι οποίες θα οδηγήσουν με τη σειρά τους σε μια πιο ευημερούσα και δίκαιη κοινωνία.

Στόχος μας είναι όπως το κράτος, μέσω του Υφυπουργείου Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής, διαδραματίσει κεντρικό ρόλο σε αυτή τη μετάβαση, βελτιώνοντας τάχιστα όλους τους δείκτες ψηφιακής ωριμότητας. Μέσα από τις προτάσεις μας, προωθούμε συγκεκριμένες ενέργειες, καλές πρακτικές άλλων χωρών, και αξιοποιούμε πλήρως τους πόρους που διατίθενται από το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για την ψηφιακή μετάβαση.

Η επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού στοχεύει στη γρηγορότερη διεύρυνση της παραγωγικής βάσης της κυπριακής οικονομίας και στην ενδυνάμωση της ανταγωνιστικότητάς της, εξελίσσει την κοινωνία, αναβαθμίζει και απλοποιεί τις συναλλαγές του πολίτη με το κράτος και δημιουργεί νέες θέσεις απασχόλησης, καθώς και ένα πιο παραγωγικό πεδίο εκπαίδευσης, επιμόρφωσης και εργασίας.

Πώς σκέφτεστε να αξιοποιήσετε την ομογένειά μας; 

Είχα την ευλογία τόσο ως φοιτητής όσο και ως διπλωμάτης, Κυβερνητικός Εκπρόσωπος και Υπουργός Εξωτερικών, να βιώσω από πρώτο χέρι τη σημασία της ομογένειάς μας που ανιδιοτελώς προσφέρει τόσα πολλά για τη χώρα μας.

Πρέπει να την αξιοποιήσουμε περισσότερο. Ανάμεσα σε άλλα, λαμβάνοντας υπόψη τα τοπικά δεδομένα ιδιομορφίας, τα χαρακτηριστικά και το συνταγματικό πλαίσιο, θα εξετάσουμε το ενδεχόμενο παραχώρησης δικαιώματος ψήφου στην ομογένεια. Την ίδια στιγμή διακεκριμένους και πετυχημένους επαγγελματίες, όπως μεταξύ άλλων ακαδημαϊκούς, γιατρούς, επιστήμονες και επιχειρηματίες της Διασποράς μας, θέλουμε να τους αξιοποιήσουμε ως «Καλύτερους Πρεσβευτές της Κύπρου στο Εξωτερικό» με στόχο την προώθηση της Κύπρου.

Την ίδια ώρα θεσμοθετούμε τον τίτλο του «Πρεσβευτή επί Τιμή» που θα αποδίδεται ετησίως, κατόπιν σύστασης σχετικής επιτροπής, διαδικασίας και συγκεκριμένων κριτηρίων,  σε τρεις προσωπικότητες που είναι Κύπριοι ομογενείς και διαπρέπουν στον τομέα τους στο εξωτερικό. Οι Πρεσβευτές αυτοί θα αποτελούν αμισθί συμβούλους του Υπουργού ανάλογα με τον τομέα στον οποίο διαπρέπουν και θα υποβάλλουν εισηγήσεις για πολιτικές και δράσεις είτε στην Κύπρο είτε σε συνεργασία με τις χώρες στις οποίες ζουν και εργάζονται. Και, βεβαίως, δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στη Νέα Γενιά των Αποδήμων μας, ενισχύοντας τις σχέσεις και δεσμούς τους στην Κύπρο.


Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.

Ακολουθήστε τις ειδήσεις του speaknews.gr στο Google News πατώντας εδώ

Προηγούμενο άρθροΚυρ. Μητσοτάκης: Το στοίχημα της δεύτερης τετραετίας θα είναι οι καλύτεροι μισθοί
Επόμενο άρθροΟ γρίφος της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ