Επηρεάζουν οι εκλογές την αγορά;

Ρεπορτάζ: Κωνσταντίνα Μάρκο

Ανάμεσα σε δύο εκλογικές αναμετρήσεις και σε αναμονή μιας νέας κυβέρνησης, απευθυνθήκαμε σε ιδιοκτήτες καταστημάτων από διάφορα μέρη της Ελλάδας, για να μάθουμε ποια είναι η κατάσταση που επικρατεί στην αγορά σήμερα, και να καταλάβουμε τι σκέφτονται για την επόμενη μέρα. Επιχειρηματίες από διάφορους κλάδους, άλλοι νέοι στην αγορά και άλλοι με δεκαετίες εμπειρίας, συμφωνούν όλοι ότι ενώ οι εκλογές γενικότερα μπορούν να επηρεάσουν την αγορά, αυτή τη στιγμή και κυρίως επειδή ξεκίνησε η καλοκαιρινή-τουριστική περίοδος, δεν υπάρχει κάποια σημαντική διαφοροποίηση στις καταναλωτικές συνήθειες. Περιμένουν όλοι την επόμενη μέρα και την εκπλήρωση των προεκλογικών εξαγγελιών, διατηρώντας άλλος λιγότερο και άλλος περισσότερο μια συγκρατημένη αισιοδοξία.


Πασχάλης Κουκουλής, 30

Ιδιοκτήτης Βιοτεχνίας Διαφημιστικών Δώρων, Θεσσαλονίκη από το 1990

Πιστεύετε πως οι εκλογές επηρεάζουν την αγορά;

Σίγουρα οι εκλογές φέρνουν μια περίοδο αβεβαιότητας, και αρκετοί άνθρωποι είναι επιφυλακτικοί. Εμείς σαν επιχείρηση με εποχιακό χαρακτήρα δεν έχουμε επηρεαστεί.

Σε τι στάδιο βρίσκεται η αγορά τον τελευταίο χρόνο και συγκεκριμένα τον μήνα των εκλογών;

Από τότε που ξεκίνησε ο πόλεμος στην Ουκρανία υπάρχει σοβαρό πρόβλημα ανατιμήσεων που έχει φέρει μία ύφεση στην αγορά. Αν συνυπολογίσει κανείς και τον πληθωρισμό από τα χρόνια του COVID η αγοραστική δύναμη του κοινού συρρικνώθηκε και το περιθώριο κέρδους της επιχείρησης μειώθηκε.

Είστε αισιόδοξοι ή επιφυλακτικοί για το μέλλον της επιχείρισης σας;

Μέχρι να γίνει μία καλή αποσυμφόρηση των τιμών η κατάσταση είναι δύσκολη. Όταν όπως και να χει η επιχείρηση έχει μικρό περιθώριο κέρδους λόγω αντικειμένου, το να απορροφά παράλληλα αύξηση στις τιμές του κόστους για να παραμείνει ανταγωνιστική είναι δύσκολο.

Περιμένετε κάποια αλλαγή από την νέα κυβέρνηση στον τομέα της οικονομίας και της ανάπτυξης των επιχειρήσεων;

Η υπάρχουσα κυβέρνηση ήδη είχε βοηθήσει τις επιχειρήσεις από την εποχή του covid. Όχι όσο τους ιδιώτες, αλλά και πάλι. Η μείωση στον φορολογικό συντελεστή του μερίσματος, οι περισσότερες δόσεις στην εξόφληση των οφειλών προς το κράτος, η μικρή μείωση στον ΕΝΦΙΑ, εργαλεία όπως το ταμείο ανάκαμψης για φθηνότερη χρηματοδότηση είναι μέτρα που διευκόλυναν την κατάσταση. Αυτό που έχει βοηθήσει περισσότερο είναι η σταθερότητα που έχει φέρει, καθώς η προηγούμενη κυβέρνηση είχε φέρει τεράστια αβεβαιότητα, ειδικά με την επιβολή των capital controls. Η επόμενη κυβέρνηση θα πρέπει να συνεχίσει σε αυτή την κατεύθυνση.

Η συμπεριφορά των καταναλωτών έχει αλλάξει τον τελευταίο χρόνο; Που πιστεύετε ότι οφείλετε αυτό;

Οι καταναλωτές είναι πιο μετρημένοι με τις αγορές τους επειδή συρρικνώθηκε η αγοραστική τους δύναμη. Μια μείωση του κόστους σε βασικά είδη διαβίωσης θα βελτίωνε αισθητά την κατάσταση.


Γιώργος Ταγιριδης, 47

Ιδιοκτήτης Καταστήματος Λιανικής στη Θεσσαλονίκη απο το 2016

Πιστεύετε πως οι εκλογές επηρεάζουν την αγορά; Πως;

Ναι. Επηρεάζουν ένα κομάτι της αγοράς που εξυπηρετεί τις απαιτήσεις για τις προεκλογικές εκστρατείες που κάνουν οι υποψήφιοι π.χ. εκτυπώσεις. Γενικότερα θα έλεγα πως όχι, δεν υπάρχει κάποια διαφορα που να βλέπω εγώ τουλάχιστον.

Σε τι στάδιο βρίσκεται η αγορά τον τελευταίο χρόνο και συγκεκριμένα τον μήνα των εκλογών;

Τον τελευταίο χρόνο έχω παρατηρήσει ότι γενικότερα αγορές, γίνονται. Για το μήνα των εκλογών συγκεκριμένα δεν μπορώ να πω αλλά όπως είπα και παραπάνω, στον απλό κόσμο δεν νομίζω να υπάρχει κάποια αλλαγή.

Πιστεύετε ότι οι εκλογές δεν επηρεάζουν την αγορά εφόσον έχουμε πλέον μπει σε τουριστική περίοδο;

Ναι διότι ο τουρισμός είναι ένα από τα κύρια εισοδήματα της Ελλάδας και από τη στιγμή που έχει ξεκινήσει η περίοδος θα υπάρχει κίνηση στην αγορά.

Είστε αισιόδοξοι ή επιφυλακτικοί για το μέλλον της επιχείρισης σας;

Πιστεύω τείνω προς το αισιόδοξος.

Περιμένετε κάποια αλλαγή απο την νεα κυβέρνηση στον τομέα της οικονομίας και της ανάπτυξης των επιχειρήσεων;

Όπως είναι γνωστό, έταξε να κάνει κάποια πράγματα η κυβέρνηση άμα βγει και περιμένουμε να δούμε άμα όντως θα τα κάνει. Μακάρι να έρθουν όλες αυτές οι θετικές αλλαγές που υποσχέθηκαν, για το καλό όλων μας.

Σε σχέση με το 2020 και νωρίτερα, πόσα χρήματα είναι διατεθειμένος ο μέσος Έλληνας να σπαταλήσει σε μια καθημερινή του έξοδο /αγορά σήμερα;

Σε σχέση με το 2020 ίσως να είναι περισσότερα αλλά σε σχέση με τις εποχές προ πανδημίας τότε είναι σίγουρα λιγότερα.


Εμμανουήλ Σταμούλης, 23

Ιδιοκτήτης Οικογενειακών Επιχειρήσεων Εστίασης, Χαλκιδική απο το 1974

Πιστεύετε πως οι εκλογές επηρεάζουν την αγορά; Πως;

Ναι, διότι οι κυβερνήσεις πάντα στην εκλογική και προεκλογική περίοδο συνήθως αυξάνουν τους μισθούς και μοιράζουν περισσότερα έπιδοματα ενισχύοντας οικονομικά τον λαό σε όλα τα στρώματα των κοινωνικών ομάδων. Έτσι αυξάνεται και η κίνηση της αγοράς. Επίσης βοηθάει και το γεγονός ότι η εκλογική περίοδος ξεκινάει μαζί με την αρχή του καλοκαιριού.

Πιστεύετε ότι οι εκλογές δεν επηρεάζουν την αγορά εφόσον έχουμε πλέον μπει σε τουριστική περίοδο;

Σε γενικές γραμμές η αγορά επηρεαζεται μόνο τις ημέρες που είναι οι ίδιες οι εκλογές, ακόμη και οι τουρίστες προτιμούν να καθυστερήσουν δυο μέρες τις διακοπές τους.

Σε τι στάδιο βρίσκεται η αγορά τον τελευταίο χρόνο και συγκεκριμένα τον μήνα των εκλογών;

Οι εκλογές γίνονται σε καλοκαιρινή περίοδο, όποτε είναι και πιο εύκολο λόγω εποχής να αυξάνονται οι πωλήσεις. Πάντοτε τους χειμώνες υπάρχει μια χαλαρή ύφεση διότι η χώρα βασίζεται στον καλοκαιρινό τουρισμό, όποτε είναι πιο δύσκολος ο χειμώνας από ότι το καλόκαιρι.

Η συμπεριφορά των καταναλωτών έχει αλλάξει τον τελευταίο χρόνο; Που πιστεύετε οτι οφείλεται αυτό;

Εννοείται πως έχει αλλάξει η συμπεριφορά εκ μέρους των καταναλωτών διότι δεν υπάρχει οικονομική κρίση μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε όλο τον κόσμο, όποτε όσο περνάει ο καιρός, ντόπιοι και τουρίστες προτιμούν να μην είναι το ίδιο σπάταλοι.


Arbion Kondili, 34

Ιδιοκτήτης Καταστήματος Λιανικής, Θεσσαλονίκη απο το 2018

Πιστεύετε πως οι εκλογές επηρεάζουν την αγορά; Πως;

Ναι, πιστεύω ότι οι εκλογές επηρεάζουν την αγορά. Κατά τη διάρκεια των εκλογών, οι επιχειρηματίες και οι καταναλωτές μπορεί να εκδηλώνουν μια πιο προσεκτική συμπεριφορά και να αναβάλλουν τις αποφάσεις τους σχετικά με τις επενδύσεις και τις αγορές τους.

Είστε αισιόδοξοι ή επιφυλακτικοί για το μέλλον της επιχείρισης σας; Για ποιόν λόγο;

Είμαι αισιόδοξος για το μέλλον της επιχείρησής μου. Παρά τον φόβο και τις αμφιβολίες που σχετίζονται με τις εκλογές και την οικονομική κατάσταση, πιστεύω ότι η επιχείρησή μου έχει την ικανότητα να προσαρμοστεί σε διάφορες συνθήκες και να εκμεταλλευτεί τις ευκαιρίες που προκύπτουν.

Περιμένετε κάποια αλλαγή απο την νεα κυβέρνηση στον τομέα της οικονομίας και της ανάπτυξης των επιχειρήσεων;

Κάθε νέα κυβέρνηση φέρνει μαζί της νέες πολιτικές και προτεραιότητες, και αυτές οι αλλαγές μπορούν να επηρεάσουν το περιβάλλον για τις επιχειρήσεις. Τώρα προς το καλύτερο ή προς το χειρότερο θα το δούμε.

Η συμπεριφορά των καταναλωτών έχει αλλάξει τον τελευταίο χρόνο; Που πιστεύετε οτι οφείλετε αυτό;

Ναι, η συμπεριφορά των καταναλωτών έχει αλλάξει τον τελευταίο χρόνο, πολύ. Αυτό οφείλεται σε πολλούς παράγοντες, όπως τα περιοριστικά μέτρα λόγω της πανδημίας, οι οικονομικές ατυχίες μετά από αυτό και οι αλλαγές στις αγοραστικές συνήθειες. Βέβαια, η ακρίβεια είναι ο κύριος παράγοντας, το ξέρουμε όλοι.


Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.

Ακολουθήστε τις ειδήσεις του speaknews.gr στο Google News πατώντας εδώ

Προηγούμενο άρθροΟι «Τρωάδες» του ΚΘΒΕ στο Δάσος
Επόμενο άρθρο«Εποχή» Μαρτίνεθ στον Ολυμπιακό

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ