Τεχνολογία στην Εκπαίδευση: Μονόδρομος για το μέλλον της Ελλάδας

Της Δρ. Έρης Τόκα


Είναι πραγματικά η τεχνολογία αιτία φόβου ή μήπως μπορεί να είναι ο απόλυτος σύμμαχος που θα μεταμορφώσει την εκπαίδευση και θα εξοπλίσει τα παιδιά μας για τις προκλήσεις του μέλλοντος;

Ζούμε σε μια εποχή που η τεχνολογία εξελίσσεται με ασύλληπτη ταχύτητα. Από τις ευκολίες των smartphones μέχρι την ανακάλυψη αυτοκινούμενων οχημάτων, η τεχνολογία διαμορφώνει το μέλλον μας. Είναι καιρός να αναρωτηθούμε: Είμαστε πραγματικά προετοιμασμένοι για αυτήν την ταχεία εξέλιξη; Και ποιος πρέπει να αποκτήσει τη γνώση και τις δεξιότητες για να επιβιώσει και να ευδοκιμήσει σε αυτόν τον ανταγωνιστικό νέο κόσμο;

Η απάντηση βρίσκεται στην εκπαίδευση μας και στο πώς αξιοποιούμε την τεχνολογία σε αυτήν. Πώς μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι οι μαθήτριες και οι μαθητές είναι προετοιμασμένοι για τον ανταγωνισμό του αύριο; Πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε τις νέες τεχνολογίες στη σχολική εκπαίδευση για να δημιουργήσουμε ένα ευέλικτο, δημιουργικό και συνδυαστικό περιβάλλον μάθησης; Είναι πραγματικά η τεχνολογία αιτία φόβου ή μήπως μπορεί να είναι ο απόλυτος σύμμαχος που θα μεταμορφώσει την εκπαίδευση και θα εξοπλίσει τα παιδιά μας για την πρόκληση του μέλλοντος;

Φανταστείτε μία μαθήτρια ή έναν μαθητή που σήμερα είναι μόλις 8 ετών. Τι μπορεί να καταφέρει αυτό το παιδί όταν φτάσει τα 18 του χρόνια, στο μέλλον της τεχνολογίας; Πρώτα απ’ όλα, ας φανταστούμε έναν κόσμο που είναι ακόμα πιο συνδεδεμένος, πιο ψηφιακός και πιο αυτοματοποιημένος από ποτέ. Αυτός o άνθρωπος θα πρέπει να έχει μεγάλη ευελιξία και προσαρμοστικότητα στη χρήση νέων τεχνολογιών. Να είναι εξοικειωμένος με την επαυξημένη πραγματικότητα, την εικονική πραγματικότητα και τις τεχνολογίες αιχμής που σήμερα ακόμα μας φαίνονται εξωπραγματικές. Να μπορεί να επικοινωνεί με μηχανές, ρομπότ και τεχνητή νοημοσύνη, καθώς η αυτοματοποίηση θα επηρεάζει σχεδόν κάθε πτυχή της ζωής του. Αυτός ο νέος άνθρωπος θα είναι πρωτοπόρος και δημιουργός σε έναν κόσμο που εξελίσσεται με αλλοπρόσαλλους ρυθμούς. Θα αναπτύσσει λύσεις για παγκόσμια προβλήματα, θα συνεργάζεται με ανθρώπους από διαφορετικές χώρες και πολιτισμούς, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία ως εργαλείο για την επίτευξη κοινωνικής αλλαγής και καινοτομίας. Όλα αυτά είναι δυνατά, και η προετοιμασία του παιδιού μας σήμερα με τη σωστή εκπαίδευση και την αξιοποίηση της τεχνολογίας θα του επιτρέψει να καλύψει τις απαιτήσεις αυτού του θαρραλέου νέου κόσμου.

Οι ανακοινώσεις των τελευταίων ημερών για τις μεταρρυθμίσεις που προγραμματίζονται από το Υπουργείο Παιδείας για την επόμενη τετραετία έχουν στο επίκεντρο την τεχνολογία – Όχι ως «πρωταγωνιστικό ρόλο», αλλά ως «καθοριστικό ρόλο», όπως διευκρινίστηκε από τον ίδιο τον Υπουργό. Ποια είναι λοιπόν αυτή η αξία της τεχνολογίας στην εκπαίδευση και ποιο ρόλο μπορεί να διαδραματίσει στην προετοιμασία των παιδιών μας; Επιλεκτικά από το νέο πρόγραμμα σε σχέση με την διδασκαλία ξεχωρίζουν τα εξής:

1. Διαδραστικά Συστήματα. Πολλή μεγάλη η συμβολή στη δημιουργία ενδιαφέροντος μαθησιακού περιβάλλοντος. Η χρήση διαδραστικών συστημάτων στην τάξη επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς να προσεγγίζουν το αντικείμενο διδασκαλίας με έναν καινοτόμο τρόπο, απελευθερώνοντας τη δημιουργικότητα των μαθητών, ενθαρρύνοντας τη συνεργατική μάθηση και προάγοντας ταυτόχρονα την εξέλιξη των δεξιοτήτων κριτικής σκέψης, και ανάπτυξης καινοτομίας.

2. Εργαστήρια Καινοτομίας: Η πρωτοβουλία αυτή δημιουργεί ένα περιβάλλον που ενθαρρύνει την εφευρετική σκέψη και τη δημιουργικότητα των εκπαιδευτικών και των μαθητών. Με τον τρόπο αυτό μπορούν τα παιδιά να εξοικειωθούν με την τεχνολογία και να αναδειχθεί το τι κρύβεται πίσω από αυτήν. Επιπλέον μέσα από τη συνεργασία και την πρακτική άσκηση, οι μαθητές μπορούν να ανακαλύψουν τις δυνατότητες που προσφέρει η τεχνολογία και να εφαρμόσουν τις γνώσεις τους σε πραγματικές συνθήκες.

3. Εργαστήρια Διδασκαλίας Επαυξημένης Πραγματικότητας. Με τη δημιουργία πιλοτικών εργαστηρίων επαυξημένης πραγματικότητας, ανοίγεται ένα νέο κεφάλαιο στην εκπαιδευτική διαδικασία εισάγοντας την στην νέα ψηφιακή εποχή. Οι τεχνολογίες εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας παρέχουν μοναδικές ευκαιρίες για την εμβάθυνση της μάθησης και τη δημιουργία εντυπωσιακών εκπαιδευτικών εμπειριών.

4. Επέκταση, Ανάπτυξη Ανοικτού Ψηφιακού Εκπαιδευτικού Περιεχομένου: Η διάθεση ανοικτού εκπαιδευτικού περιεχομένου δίνει τη δυνατότητα σε όλους τους εκπαιδευτικούς και μαθητές να έχουν πρόσβαση σε πλούσιο υλικό, ενώ η διαλειτουργικότητα μεταξύ των πλατφορμών εξασφαλίζει μια ολοκληρωμένη εκπαιδευτική εμπειρία. Ταυτόχρονα, η στρατηγική συνεργασία με φορείς και εταιρείες επιτρέπει την ανάπτυξη και την εφαρμογή ποιοτικών εκπαιδευτικών εφαρμογών που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες.

Ναι, είναι καιρός να απορρίψουμε τον φόβο της τεχνολογίας και να αποδεχθούμε ότι η εκπαίδευση και η τεχνολογία είναι αλληλένδετες. Να αποφασίσουμε ότι η τεχνολογία και η εκπαίδευση είναι οι πυλώνες για το μέλλον των παιδιών μας. Να προχωρήσουμε σε μια νέα εποχή εκπαίδευσης, όπου οι τεχνολογίες θα αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της μάθησης και θα επιτρέπουν στα παιδιά μας να αποκτήσουν τις δεξιότητες και τις γνώσεις που χρειάζονται για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνίας.

Είναι καιρός να αγκαλιάσουμε αυτήν την αλλαγή και να αναγνωρίσουμε ότι η τεχνολογία δεν είναι απειλή, αλλά μια ευκαιρία για ανάπτυξη και πρόοδο. Ας δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον όπου η τεχνολογία και η εκπαίδευση συνδυάζονται για να προετοιμάσουν τα παιδιά μας για το αύριο. Αυτή είναι η πρόκληση που οφείλουμε να αναλάβουμε, και με τη στήριξη των ανθρώπων της εκπαίδευσης και της ελληνικής πολιτείας, και την αποφασιστικότητα ΟΛΩΝ μας, μπορούμε να την κατακτήσουμε.


* Μηχανολόγος Μηχανικός ΑΠΘ, Υπεύθυνη Γραφείου Μεταφοράς Τεχνολογίας ΑΠΘ, Μέλος Επιτροπής Ανταγωνιστικότητας, Επιχειρηματικότητας και Καινοτομίας ΤΕΕ/ΤΚΜ, Μέλος ICC Women Hellas


Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.

Ακολουθήστε τις ειδήσεις του speaknews.gr στο Google News πατώντας εδώ

Προηγούμενο άρθροΤΕΠΑΚ: Ανοικτές Πανεπιστημιακές Διαλέξεις στην ελεύθερη επαρχία Αμμοχώστου
Επόμενο άρθροΓιατί οι Κινέζοι φοιτητές βγάζουν φωτογραφίες αποφοίτησης και δείχνουν «περισσότερο νεκροί παρά ζωντανοί»

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ