Δημήτρης Σαρηγιάννης: “Ο τρόπος με τον οποίο η κυβέρνηση αντιμετωπίζει τη Θεσσαλονίκη αλλά και την Κεντρική Μακεδονία είναι συνολικά προβληματικός”

Ο Γραμματέας Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων του ΠΑΣΟΚ, Δημήτρης Σαρηγιάννης, μιλάει στο SPEAKNEWS και τον Περικλή Βλάχο για την κατάσταση που επικρατεί στην πόλη με τα έργα του flyover, για τα δραστικά μέτρα που χρειάζονται προκειμένου να λυθούν τα προβλήματα της πόλης στο πεδίο της κυκλοφορίας και των μεταφορών, και για τα μεγάλα έργα που είναι απαραίτητα αλλά και που δεν μπορούν να προχωρήσουν χωρίς να έχει προηγηθεί σοβαρός σχεδιασμός.

Συνέντευξη: Περικλής Βλάχος

Κύριε Σαρηγιάννη, τα προβλήματα της Θεσσαλονίκης σε θέματα υποδομών και μεταφορών είναι χρόνια, αλλά αυτές τις μέρες αποτελούν πρώτη είδηση, με την κατασκευή του flyover και όλα όσα αυτό προκαλεί στην πόλη. Πιστεύετε ότι έγινε λάθος ο σχεδιασμός για την έναρξη του έργου;

Η διαπίστωση με την οποία ξεκινάτε είναι αληθής αλλά ταυτόχρονα πολύ πικρή γιατί μιλάμε για τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας. Η εικόνα των υποδομών έχει μείνει σε προηγούμενες δεκαετίες, αλλά και των μετακινήσεων είναι έως και θλιβερή και για αυτό υπάρχουν υπεύθυνοι. Ας αναρωτηθεί ο καθένας και η καθεμιά πότε έγιναν τα τελευταία μεγάλα έργα συνολικά στην Μακεδονία και ποιες ήταν οι πολιτικές δυνάμεις που είχαν ως πρόταγμα την ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη. Τώρα σε ό,τι αφορά στο flyover είναι προφανές ότι ο σχεδιασμός ήταν αποσπασματικός και βεβιασμένος και για αυτό έχουμε μιλήσει αναλυτικά και θα συνεχίσουμε να μιλάμε. Είναι ένα έργο που περιλαμβανότανε στο στρατηγικό σχεδιασμό των υποδομών του 2012, όμως δεν ήταν το κύριο έργο. Στο στρατηγικό σχεδιασμό της Θεσσαλονίκης, περιγράφονταν η ιεράρχηση των αναγκαίων παρεμβάσεων για νέες υποδομές, με κύριο έργο αυτό της μελέτης και κατασκευής του Εξωτερικού Δακτυλίου (ΕξοΔ) – αυτό σε μια νύχτα ξεχάστηκε και η κυβέρνηση προχώρησε στο συγκεκριμένο έργο του FlyOver. Το έργο συμβασιοποιήθηκε χωρίς να προβλεφθούν οι ανάγκες για σοβαρό σχεδιασμό της κυκλοφοριακής διαχείρισης που απαιτείται στην πόλη κατά τη διάρκεια κατασκευής του έργου. Η αλλαγή του τρόπου δημοπράτησης απο δημόσιο έργο σε έργο σύμπραξης δημόσιου με ιδιωτικού τομέα έχει σαν αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους του έργου, αλλά και την έλλειψη ενημέρωσης όσον αφορά στον οριστικό σχεδιασμό του, αφού η σύνταξη των οριστικών μελετών υπάγεται στις υποχρεώσεις του ιδιώτη και μέχρι σήμερα δεν είναι γνωστές. Ο τρόπος λοιπόν με τον οποίο η κυβέρνηση αντιμετωπίζει τη Θεσσαλονίκη αλλά και την Κεντρική Μακεδονία είναι συνολικά προβληματικός. Αδιαφορία, πλημμέλεια και υπερεπένδυση στην «επικοινωνία» – μακέτες και διακηρύξεις στον 5ο χρόνο πρωθυπουργίας του κ. Μητσοτάκη.

Στην παρούσα προβληματική κατάσταση, χωρίς μετρό, με έργα flyover και με τον ΟΑΣΘ στην κατάσταση που είναι, ποια είναι η δική σας πρόταση; Ποια δραστικά μέτρα θα μπορούσαν να ληφθούν τώρα, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το θέμα για τα επόμενα 2-3 χρόνια;

Είτε με flyover είτε χωρίς, η Θεσσαλονίκη δικαιούται έναν σοβαρό συγκοινωνιακό οργανισμό και αξιοπρεπείς αστικές συγκοινωνίες. Από το 2017 ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ) βρίσκεται υπό καθεστώς οικονομικής εκκαθάρισης, ως εκ τούτου δεν μπορεί να αναπληρώσει τις ελλείψεις σε προσωπικό και τεχνικό υλικό. Είναι λοιπόν, επιτακτική η ανάγκη ενός συγκοινωνιακού χάρτη λειτουργίας μετρό και οδικών συγκοινωνιών με μία ενιαία αντιμετώπιση στη λειτουργία των δύο μέσων μαζικής μεταφοράς, με δημόσιο οργανισμό ο οποίος θα αναλάβει τη λειτουργία των δύο αυτών συμπληρωματικών μέσων. Επιπρόσθετα, χρειάζεται να δοθεί βάρος στην ενίσχυση της Διεύθυνσης Τροχαίας Θεσσαλονίκης, στην αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και στη διαχείριση της κυκλοφορίας (π.χ. έξυπνα φανάρια). Αυτά είναι αυτονόητα πράγματα για κάθε σοβαρό ευρωπαϊκό αστικό κέντρο και το ό,τι ακόμα είναι ζητούμενα σημαίνει ότι κάποιοι απέτυχαν. Τώρα, για το flyover το ελάχιστο αλλά μείζον είναι η σοβαρή επίβλεψη της κατασκευής του έργου, η τήρηση στο έπακρο των ανοικτών προβλεπόμενων λωρίδων για τη διέλευση της κυκλοφορίας στην υφιστάμενη περιφερειακή. Διότι δεν πρέπει να γίνει ανεκτή ούτε μία ημέρα καθυστέρησης καθώς καθημερινά η πόλη πληρώνει μεγάλο κόστος.

σε ό,τι αφορά στο flyover είναι προφανές ότι ο σχεδιασμός ήταν αποσπασματικός και βεβιασμένος

Υπάρχει μια επιφυλακτικότητα και για άλλα μεγάλα έργα που έχουν ανακοινωθεί για την Θεσσαλονίκη (ανάπλαση ΔΕΘ, πάρκο Π. Μελά, παραλιακό μέτωπο κλπ.). Είναι δικαιολογημένη; Τι μηνύματα λαμβάνετε εσείς ως γραμματέας υποδομών μεταφορών και δικτύων του ΠΑΣΟΚ.

Δικαίως υπάρχει γιατί η Νέα Δημοκρατία επί πέντε χρόνια έχει επιδοθεί σε μια πρωτοφανή και ταυτόχρονα πληθωριστική σειρά εξαγγελιών χωρίς αντίκρισμα. Πλην ελαχίστων εξαιρέσεων κάποια έργα έχουν προχωρήσει – και αυτά με προβλήματα και καθυστερήσεις – αλλά στην πλειονότητά τους μιλάμε για σχέδια επί χάρτου, την ονομαζόμενη «Ατζέντα Θεσσαλονίκης». Ανάπλαση ΔΕΘ και Παραλιακό Μέτωπο, αν και είναι δύο project που δυνητικά αλλάζουν την εικόνα και ενισχύουν την αναπτυξιακή προοπτική της ευρύτερης περιοχής, συζητούνται χωρίς εμφανή πρόοδο με αποτέλεσμα στον πολίτη να μένει η εντύπωση μίας στασιμότητας. Εμείς στο ΠΑ.ΣΟ.Κ πιστεύουμε ότι αυτή η στασιμότητα προφανώς και είναι δικαιολογημένη και πηγάζει από την υπέρ το δέον καθυστέρηση ολοκλήρωσης του έργου του μετρό και από το έργο της υποθαλάσσιας αρτηρίας το οποίο δημοπρατήθηκε, μετά ακυρώθηκε, στο τέλος ο ανάδοχος του έργου αποζημιώθηκε και εντέλει ο πολίτης ζημιώθηκε. Επειδή είμαστε διαχρονικά η παράταξη των μεγάλων έργων που άλλαξαν τη χώρα, πιστεύουμε ότι πρέπει πάντα να βαδίζουμε βάσει σχεδίου, προτείνουμε διαφορετικό καταμερισμό των πόρων, μας ενδιαφέρει η περιφερειακή ανάπτυξη και για αυτόν τον λόγο ασκούμε τεκμηριωμένη και σοβαρή αντιπολίτευση.

Οι πλημμύρες στη Θεσσαλία προκάλεσαν μεγάλη φθορά στο ούτως ή άλλως απαρχαιωμένο σιδηροδρομικό δίκτυο. Ως ειδικός, πιστεύετε ότι υπάρχουν προοπτικές σωστής λειτουργίας του σιδηροδρόμου στο άμεσο μέλλον, ή θα πρέπει εν έτει 2023 να αποδεχτούμε την έλλειψη σιδηροδρομικής σύνδεσης ΑΘήνας-Θεσσαλονίκης;

Αν το αποδεχθούμε έχουμε ηττηθεί κατά κράτος. Είναι αδιανόητη η αδυναμία του κράτους και πιο στενά της ελληνικής κυβέρνησης να διασφαλίσει το ελάχιστο, τη σιδηροδρομική σύνδεση των δύο μεγαλύτερων αστικών κέντρων της χώρας. Προοπτικές για έναν καλό, σύγχρονο, ασφαλή και αξιόπιστο σιδηρόδρομο υπάρχουν αρκεί όμως να υπάρξει ανάλογη πολιτική βούληση. Η έλλειψη της σιδηροδρομικής σύνδεσης ΑΘήνας-Θεσσαλονίκης δικαιολογείται λόγω του πλημμυρικού φαινομένου, η αποτελεσματικότητα όμως της κυβέρνησης θα φανεί στο χρονοδιάγραμμα της πλήρους αποκατάστασης της σιδηροδρομικής γραμμής, σε επίπεδα προ του δυστυχήματος των Τεμπών. Δεν είμαι αισιόδοξος για το άμεσο μέλλον του σιδηρόδρομου στη Βόρεια Ελλάδα, δεδομένου ότι αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχει σύνδεση Θεσσαλονίκης – Φλώρινας και τα τελευταία χρόνια δεν λειτουργεί ο άξονας Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη. Η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει εδώ και χρόνια ότι θα δημοπρατήσει ένα έργο συντήρησης με τη μορφή ΣΔΙΤ για την επαναλειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου στη Βόρεια Ελλάδα, αλλά φοβάμαι ότι η υλοποίηση του έργου αυτού δε διαφαίνεται στο άμεσο μέλλον. Για το λόγο αυτό ο Νίκος Ανδρουλάκης ως βουλευτής Θεσσαλονίκης κατέθεσε ερώτημα στη βουλή συνολικά για την έλλειψη σιδηροδρομικού δικτύου στη Βόρεια Ελλάδα και ζητά απαντήσεις σε συγκεκριμένα ερωτήματα.

Δεν είμαι αισιόδοξος για το άμεσο μέλλον του σιδηρόδρομου στη Βόρεια Ελλάδα, δεδομένου ότι αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχει σύνδεση Θεσσαλονίκης – Φλώρινας και τα τελευταία χρόνια δεν λειτουργεί ο άξονας Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη

Τι σημαίνει για εσάς η θέση του Διευθυντή του Πολιτικού Γραφείου του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ στη Θεσσαλονίκη, που πρόσφατα σας εμπιστεύτηκε ο Νίκος Ανδρουλάκης;

Η ανάληψη της τιμητικής αυτής θέσης στην πόλη που γεννήθηκα, μεγάλωσα, σπούδασα και εργάστηκα, καθώς και η εμπιστοσύνη που επέδειξε στο πρόσωπό μου ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ κινήματος αλλαγής, υπέχει ευθύνη, τόσο για εμένα όσο και για τους συνεργάτες μου. Εργαζόμαστε συντονισμένα υπό τη συνεχή καθοδήγηση του προέδρου ως ομάδα, με ανιδιοτελή διάθεση προσφοράς που τόσο ανάγκη έχει η πόλη μας. Απαιτείται πολλή δουλειά, σοβαρότητα, συνέπεια και εξωστρέφεια για να επιτύχουμε μία νέα σχέση εμπιστοσύνης με τους πολίτες της Θεσσαλονίκης και είμαι αισιόδοξος ότι θα καταφέρουμε να ανταποκριθούμε στις υψηλές προσδοκίες των συμπολιτών μας.

Μετά την επιτυχία των αυτοδιοικητικών εκλογών, το ΠΑΣΟΚ παρουσιάζεται στις τελευταίες δημοσκοπήσεις ως δεύτερο κόμμα πια. Πως θα μπορέσετε να διατηρήσετε αυτή τη θέση και να βελτιώσετε τα ποσοστά σας. Υπάρχουν περιθώρια για συσπείρωση δυνάμεων της κεντροαριστεράς και ποιος είναι ο ρόλος του ΠΑΣΟΚ σε αυτή την προοπτική;

Δεν πανηγυρίζουμε. Στόχος μας δεν είναι να διατηρήσουμε τη δεύτερη θέση αλλά να διεκδικήσουμε και να κερδίσουμε τις εθνικές εκλογές. Το ΠΑΣΟΚ κίνημα αλλαγής έχει όλα τα εχέγγυα να αποτελέσει τη νέα κυβερνητική πρόταση – έχει τους ανθρώπους, το πρόγραμμα, τις πολιτικές θέσεις και θα το κάνει, με συνεχή προσπάθεια, οικοδομώντας μια σχέση εμπιστοσύνης με την κοινωνία. Οι όποιες συμμαχίες, όπως σημείωσε και ο πρόεδρος, θα γίνουν με όρους πολιτικούς και όχι όρους εξουσίας. Το κάλεσμα είναι πολιτικό, και προς την κοινωνία και προς ανθρώπους της ευρύτερης κεντροαριστεράς, του προοδευτικού Κέντρου, της ανανεωτικής αριστεράς. Το ΠΑΣΟΚ κίνημα αλλαγής ανανεώνεται διαρκώς και ανοίγει ένας νέος κύκλος που έχουμε χρέος να τον υπηρετήσουμε με ακόμη μεγαλύτερη προσπάθεια.

Προηγούμενο άρθροΚ. Σκρέκας: Ο νόμος για την αθέμιτη κερδοφορία θα συνεχιστεί και το 2024
Επόμενο άρθροΟρκωμοσία Στέλιου Αγγελούδη: «Αυτή η πόλη χρειάζεται μια νέα αρχή»

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ