Ιδιωτικά Πανεπιστήμια: Yπέρ ή κατά;

Ρεπορταζ: Aναστασία Καραγιάννη

Τον «ασκό του Αιόλου» έχει ανοίξει το υπό ψήφιση νομοσχέδιο της κυβέρνησης με τίτλο «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο» για την ίδρυση μη κερδοσκοπικών, μη κρατικών ιδρυμάτων (ως παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων) της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Την ίδια στιγμή που ορισμένοι βλέπουν τη λειτουργία μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών ιδρυμάτων ως ευκαιρία επιστροφής Ελλήνων που έως τώρα καταφεύγουν στο εξωτερικό για σπουδές και αναζήτηση εργασίας, άλλοι εμφανίζονται ιδιαίτερα επιφυλακτικοί απέναντι τους.

Έξι νέοι διαφόρων ηλικιών μιλώντας στο SPEAK NEWS και την Αναστασία Καραγιάννη σχολιάζουν το υπό ψήφιση νομοσχέδιο εκφράζοντας τις απόψεις και τις ανησυχίες τους.

Ρίζος Θεόδωρος Χαδούλης

O Ρίζος Θεόδωρος Χαδούλης είναι φυσικός. Με μεταπτυχιακές σπουδές στην Τεχνητή Νοημοσύνη, τα Δίκτυα Υπολογιστών, τη Φυσική Περιβάλλοντος και τις ευρωπαϊκές πολιτικές. Υποψήφιος Διδάκτορας του Τμήματος Πληροφορικής του ΑΠΘ. Μέλος του μητρώου φοιτητών της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης και Βοηθός Έρευνας στο Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης.

1. Τι γνώμη έχετε για τις σπουδές σε ιδιωτικά πανεπιστήμια ; Υστερούν σε σχέση με τα δημόσια ;

Τα ιδιωτικά ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που ήδη υπάρχουν στην Ελλάδα και αποκαλούνται κολέγια δεν μπορούν επ’ ουδενί να ανταγωνιστούν τα δημόσια πανεπιστήμια σε παραγωγή επιστημονικού έργου και γνώσης. Υπάρχουν όμως και μη κρατικά πανεπιστήμια που λειτουργούν ως μη κερδοσκοπικά και συγκαταλέγονται ανάμεσα στα κορυφαία ιδρύματα του κόσμου. Το πραγματικό δίλημμα λοιπόν δεν είναι μεταξύ κρατικών ή μη κρατικών πανεπιστημίων, αλλά μεταξύ χαμηλής και υψηλής ποιότητας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ως Υποψήφιος Διδάκτορας σε δημόσιο πανεπιστήμιο, είμαι σε θέση να γνωρίζω τις μικρές και μεγάλες υπερβάσεις που κάνουμε καθημερινά. Δυστυχώς, η υποχρηματοδότηση και το δίκαιο της πυγμής που επιβάλουν οι οργανωμένες μειοψηφίες μας κρατάνε πίσω.

2. Πως σχολιάζετε νομοσχέδιο μη κρατικών πανεπιστήμιων;

Κινείται στη σωστή κατεύθυνση. Μένει να δούμε την εφαρμογή του. Ο ρόλος της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης θα είναι καθοριστικός για τη ρύθμιση του τοπίου.

3. Πως θεωρείτε ότι θα επηρεάσει την οικονομική εξέλιξη της χώρας η αναγνώριση των ιδιωτικών πανεπιστημίων;

Η οικονομία της πατρίδας μας θα επωφεληθεί άμεσα από τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, τη προσέλκυση χιλιάδων ξένων φοιτητών και τη μείωση των εκροών Ελλήνων φοιτητών στο εξωτερικό. Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα συμβάλλουν και στη διάχυση της γνώσης και της καινοτομίας μεταξύ των ακαδημαϊκών, ερευνητικών, και επιχειρηματικών κοινοτήτων (spill over), ενισχύοντας έτσι την οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική πρόοδο.

4. Θα επηρεάσει αυτή η αλλαγή την αξία των πτυχίων από δημόσια πανεπιστήμια ;

Ο υγιής ανταγωνισμός μπορεί να αναβαθμίσει συνολικά το επίπεδο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Δήμητρα Ζαφειρίδου

Η Δήμητρα Ζαφειρίδου είναι επαγγελματίας στο χώρο του ψηφιακού marketing, έχει ολοκληρώσει το πρόγραμμα Business Management (BSc) στο University of York και είναι κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος στο Digital Marketing and Channel Management (MSc) του University of Surrey.

1.Τι σας οδήγησε να επιλέξετε τις σπουδές σε ιδιωτικό πανεπιστήμιο του εξωτερικού;

Η απόφαση μου να σπουδάσω στο εξωτερικό ήταν επηρεασμένη κυρίως από το ενδιαφέρον ενασχόλησης μου με τον τομέα του Μάρκετινγκ και του Ψηφιακού Μάρκετινγκ. Το 2015, όταν αποφοίτησα, αισθάνθηκα ότι ορισμένοι τομείς, όπως αυτός που με ενδιέφερε, δεν είχαν αναπτυχθεί επαρκώς στην Ελλάδα. Η διεθνής φήμη του κλάδου της διαφήμισης στο εξωτερικό, καθώς και η υψηλή κατάταξη του πανεπιστημίου που με δέχτηκε, συνέβαλαν επίσης στην απόφασή μου. Επιπρόσθετα, η ιδέα της ζωής στο εξωτερικό, συνέβαλε επίσης στον προσανατολισμό μου προς εκείνη την κατεύθυνση.

2. Τι γνώμη έχετε για τις σπουδές των ιδιωτικών πανεπιστημίων του εξωτερικού; Υστερούν σε σχέση με τα δημόσια πανεπιστήμια της Ελλάδας;

Αν και δεν έχω προσωπική εμπειρία, με γνώμονα τις συζητήσεις που έχω κάνει με απόφοιτους δημοσίων πανεπιστημίων, η γνώμη μου είναι ότι οι σπουδές μου στο εξωτερικό ξεχώριζαν σε πολλά επίπεδα. Αρχικά η εργασία σε προηγμένα και καινοτόμα προγράμματα, που δεν είχαν τότε ακόμη εισαχθεί στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια, μου πρόσφερε μια μοναδική εκπαιδευτική εμπειρία. Επιπλέον η άμεση επαφή μου με κορυφαίες διεθνείς εταιρείες, από τα πρώτα στάδια των σπουδών μου, κατάφερε να διευρύνει τις επαγγελματικές μου προοπτικές. Επίσης, η εκπαίδευση εστιαζόταν στην ερευνητική προσέγγιση και την αυτόνομη σκέψη, προκαλώντας τους φοιτητές να εξερευνήσουν και να καταλήξουν σε δικά τους συμπεράσματα. Παράλληλα η οργάνωση και διαθεσιμότητα των εκπαιδευτικών πόρων, από βιβλιοθήκες μέχρι τεχνολογικά εργαλεία, καθώς και η ποικιλία των διαθέσιμων δραστηριοτήτων, αποτέλεσαν σοβαρά προνόμια των σπουδών μου.

3. Το πτυχίο που λάβατε έχει αναγνωριστεί; Πως ήταν η επαγγελματική σας εξέλιξη μετά από αυτό; Βοήθησαν οι σπουδές την επαγγελματική σας σταδιοδρομία;

Οι διεθνείς σπουδές μου δεν απαιτούσαν αναγνώριση στην Ελλάδα, καθώς η επαγγελματική μου πορεία εστιάστηκε στον ιδιωτικό τομέα, όπου ήταν αναγνωρισμένη η αξία της διεθνούς εκπαίδευσης. Σημαντικότερος παράγοντας στην επαγγελματική μου εξέλιξη ήταν η άριστη γνώση της αγγλικής γλώσσας, που αποδείχθηκε καθοριστική για την μετέπειτα πορεία μου. Η εργασία μου σε πολυεθνικές εταιρείες απαιτούσε συχνές διεθνείς επικοινωνίες και η εξειδικευμένη γνώση της αγγλικής, που απέκτησα μέσω των σπουδών μου, ήταν απαραίτητη.

4. Τι γνώμη έχετε για το νομοσχέδιο μη κρατικών πανεπιστημίων;

Η αναγνώριση των ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα είναι μια σημαντική αλλαγή, που μπορεί να κρατήσει πολλούς Έλληνες φοιτητές στη χώρα. Αυτό θα δώσει την ευκαιρία σε πολλούς Έλληνες να ακολουθήσουν κλάδους σπουδών, ιδιαίτερα στις τέχνες, που παραδοσιακά δεν είχαν την ίδια αναγνώριση. Από την άλλη πλευρά, κατανοώ τις ανησυχίες για τις επιπτώσεις στη δημόσια εκπαίδευση, η οποία προσφέρει ίσες ευκαιρίες σε όλους. Η εκπαίδευση πρέπει να παραμείνει προσιτή και να προσφέρει πραγματική αξία σε κάθε άτομο, είτε μέσω δημόσιων, είτε μέσω ιδιωτικών ιδρυμάτων.

Φώτης Αργυρόπουλος

Ο Φώτης Αργυρόπουλος είναι δικηγόρος- νομικός σύμβουλος κατασκευαστικής εταιρείας και απόφοιτος του τμήματος νομικής του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου της Κύπρου.

1. Τι σας οδήγησε να επιλέξετε τις σπουδές σε ιδιωτικό πανεπιστήμιο της Κύπρου ;

Η απόφαση μου να φοιτήσω σε ιδιωτικό πανεπιστήμιο της Κύπρου ήρθε αφενός λόγω του καλού ονόματος που είχε το εν λόγω πανεπιστήμιο, καθώς και εξαιτίας του γεγονότος ότι μπορούσαμε να μάθουμε το ελληνικό δίκαιο. Να σημειώσω ότι με τα μόρια που συγκέντρωσα από τις πανελλήνιες εξετάσεις μπορούσα να γίνω δεκτός στο δημόσιο πανεπιστήμιο της Κύπρου στο τμήμα της νομικής, ωστόσο ενσυνείδητα κατευθύνθηκα σε ιδιωτικό πανεπιστήμιο.

2. Τι γνώμη έχετε για τις σπουδές των ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Κύπρο, σε σχέση με τα δημόσια πανεπιστήμια ;

Προσωπικά θεωρώ ότι δεν υστερούν σε τίποτα από τα δημόσια πανεπιστήμια τόσο σε επίπεδο παροχής γνώσεων και εξειδίκευσης των καθηγητών όσο και σε βαθμό εγκαταστάσεων. Περαιτέρω, όπως ισχύει και στα δημόσια πανεπιστήμια, το επίπεδο των γνώσεων που έχει ο κάθε απόφοιτος επαφίεται εν μέρει και στον προσωπικό μόχθο και στην προσπάθεια του κάθε φοιτητή. Να σημειωθεί ότι τα ως άνω συμπεράσματα αφορούν το τμήμα της νομικής όπου και τελείωσα.

3. Το πτυχίο που λάβατε έχει αναγνωριστεί ; Πως ήταν η επαγγελματική σας εξέλιξη μετά από αυτό ; Βοήθησαν οι σπουδές στην επαγγελματική σας σταδιοδρομία ;

Το 2016 απέκτησα το πτυχίο νομικής και αναγνωρίστηκε απευθείας από το ΔΟΑΤΑΠ. Ωστόσο, εξαιτίας της ιδιαιτερότητας του επαγγέλματος μου, για να μπορέσουμε να κάνουμε εγγραφή στο Δικηγορικό Σύλλογο, αρχικά ως ασκούμενοι, ήμασταν υποχρεωμένοι να εξεταστούμε σε δυο μαθήματα (πολιτική και ποινική δικονομία) από όσο γνωρίζω η συγκεκριμένη πρακτική πλέον έχει εξαλειφθεί και η εγγραφή στο σύλλογο γίνεται απευθείας. Περαιτέρω, αναφορικά με την επαγγελματική μου ανέλιξη το πτυχίο με βοήθησε στην εξεύρεση άσκησης όσο θα με βοηθούσε και ένα πτυχίο δημοσίου πανεπιστημίου. Ειδικότερα, με την ένταξη του αποφοίτου σε ένα επάγγελμα στην καθημερινότητα η επαγγελματική ανέλιξη αφιέται στον ίδιο και στο κατά πόσο μπορεί αυτός να ανταπεξέλθει στις επιταγές του επαγγέλματος, καλώς ή κακώς υπάρχουν πράγματα που δεν τα μαθαίνουμε στο πανεπιστήμιο.

4. Τι γνώμη έχετε για το νομοσχέδιο μη κρατικών πανεπιστήμιων;

Πιστεύω πως είναι ορθό το νομοσχέδιο, καθώς τα κεφάλαια που δαπανούνται από τις οικογένειες των φοιτητών σε αλλοδαπά πανεπιστήμια και πόλεις είναι κάτι που θα έδινε άλλη πνοή σε επαρχιακές και μη πόλεις. Συγκεκριμένα, είτε έχει να κάνει με την οικονομία της περιοχής, είτε με τη ζωντάνια που αυτοί αποπνέουν, οι εκάστοτε φοιτητές δίνουν άλλη πνοή στις πόλεις όπου φοιτούν. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να φοβηθούμε τις αλλαγές που θα επέλθουν, ωστόσο σε περίπτωση κατάχρησης θα πρέπει να μπορεί να αφουγκραστεί η εκάστοτε κυβέρνηση τα προβλήματα και να τα λύσει.

Μαρίνα Κολοκοτρώνη

Η δικηγόρος Μαρίνα Κολοκοτρώνη είναι απόφοιτη της Νομικής σχολής του Αριστοτέλειου πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και κάτοχος του μεταπτυχιακού διπλώματος Εφαρμοσμένης Οικονομικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

1.Πώς σχολιάζετε το νομοσχέδιο μη κρατικών πανεπιστημίων;

Ας ξεκινήσουμε από δύο δεδομένα: Α) Αναγκαία είναι η οικονομική ενίσχυση της δημόσιας παιδείας, καθότι η χώρα μας καταλαμβάνει χαμηλότατη θέση στην κατάταξη μεταξύ ευρωπαϊκών χωρών και Β) Η μέση ελληνική οικογένεια δαπανά αρκετά ποσά για να καλυφθούν τα κενά της δημόσιας παιδείας από τα φροντιστήρια. Το δημόσιο πανεπιστήμιο αναμφίβολα δε βρίσκεται στο επίπεδο που μας αξίζει και ναι μεν, δεν καθορίζεται από την ανάγκη για κερδοφορία, δεν είναι απαλλαγμένο δε από πολιτικαντισμούς, εξαρτάται από τον κρατικό προϋπολογισμό και λόγω του κρατικού μονοπωλίου απομακρύνεται από την πρωτοπορία. Ωστόσο, δεν πρέπει να παραμερίζεται η ακαδημαϊκή ελευθερία. Οι εγγυήσεις της ακαδημαϊκής ελευθερίας πραγματώνονται μέσω των ν.π.δ.δ. και όχι μέσω της ανάγκης κάποιων για κερδοφόρες δραστηριότητες μετατρέποντας τους καθηγητές σε ιδιωτικούς υπαλλήλους.

2. Θα επηρεάσει αυτή η αλλαγή την αξία των πτυχίων από δημόσια πανεπιστήμια;

Βλέπουμε εδώ και χρόνια πόσο έχει υποβαθμιστεί το ΕΣΥ, πώς εξασφαλίζεται ότι δε θα συμβεί το ίδιο και με τη δημόσια παιδεία; Ο δημόσιος χαρακτήρας της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης έγκειται στην ανάγκη εξυπηρέτησης του κοινωνικού συμφέροντος και στόχος κάθε κυβέρνησης οφείλει να είναι η πραγμάτωση της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και έρευνας σύμφωνα με την επιστήμη και όχι με τους όρους της αγοράς. Σύμφωνα με τα προλεχθέντα η εξίσωση πτυχίων που θα πιστοποιούν πιο υποβαθμισμένες γνώσεις θα επιφέρει απαξίωση του πτυχίου των δημόσιων πανεπιστημίων.

3. Πώς θεωρείτε ότι θα επηρεάσει την οικονομική εξέλιξη της χώρας η αναγνώριση των ιδιωτικών πανεπιστημίων;

Η ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων θα γεννήσει εμπορικό ανταγωνισμό μεταξύ τους, θα αραιώσει την παρουσία φοιτητών στην Περιφέρεια και οι έρευνες θα εξυπηρετούν κυρίως τα συμφέροντα εταιριών με αποτέλεσμα οι γνώσεις να είναι αποδυναμωμένες. Αξίζει επίσης να σκεφτούμε ότι το κράτος στηρίζει οικονομικά όλες τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες, συνεπώς τα ιδιωτικά πανεπιστήμια ενδέχεται να διεκδικήσουν κρατική ενίσχυση.

Νίκος Λεοντιάδης

Ο Νίκος Λεοντιάδης είναι οικονομολόγος-σύμβουλος ακίνητης περιουσίας. Απόφοιτος του τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος στην Φορολογική και Χρηματοοικονομική Διοίκηση Στρατηγικών Αποφάσεων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

1. Τι γνώμη έχετε για τις σπουδές σε ιδιωτικά πανεπιστήμια ; Υστερούν σε σχέση με τα δημόσια ;

Η γνώμη μου για τις σπουδές σε ιδιωτικά πανεπιστήμια εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το συγκεκριμένο πανεπιστήμιο, το πρόγραμμα σπουδών και τις ατομικές προτιμήσεις. Θεωρώ πως υπάρχουν πολύ αξιόλογα προγράμματα σπουδών σε ιδιωτικά πανεπιστήμια και αρκετές φορές υπερτερούν από αυτά των δημοσίων αφού οι τεχνολογικές υποδομές είναι πολύ πιο προηγμένες σε σχέση με του δημοσίου.

2. Τι γνώμη έχετε για το νομοσχέδιο μη κρατικών πανεπιστήμιων;

Με το νέο νομοσχέδιο των μη κρατικών Πανεπιστήμιων δίνεται η δυνατότητα σε νέες και νέους από όλο τον κόσμο να επιλέξουν την Ελλάδα για τον τόπο τον σπουδών τους. Ταυτόχρονα και οι Έλληνες που δεν προσπάθησαν ή δεν κατάφεραν να εισέλθουν σε δημόσιο πανεπιστήμιο έχουν μία ακόμα επιλογή εντός της χώρας τους και δεν αναγκάζονται να ξενιτευτούν σε κάποια άλλη χώρα. Θεωρώ πως θα καλυφθεί το κενό που υπάρχει στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και θα βοηθήσει και στην εξέλιξη του δημοσίου πανεπιστημίου.

3. Πως θεωρείτε ότι θα επηρεάσει την οικονομική εξέλιξη της χώρας η αναγνώριση των ιδιωτικών πανεπιστημίων ;

Η ίδρυση των μη κρατικών πανεπιστήμιων θα έχει θετικό αντίκτυπο στην ελληνική οικονομία, αφού θα προσελκύσει πολλούς αλλοδαπούς φοιτητές, και Έλληνες που θα προτιμήσουν να σπουδάσουν σε μη κρατικό πανεπιστήμιο παρά να φύγουν στο εξωτερικό. Επιπλέον, είναι μια ευκαιρία να επιστρέψουν στην Ελλάδα κάτοχοι διδακτορικών που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την χώρα μας, αφού δεν μπορούσαν τα δημόσια πανεπιστήμια να τους απορροφήσουν στις ελάχιστες θέσεις που προκηρύσσουν για καθηγητές.

Αδαμαντία Λουκάκη

Η Αδαμαντία Λουκάκη είναι φοιτήτρια στο τμήμα μαθηματικών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

1.Τι γνώμη έχετε για τις σπουδές σε ιδιωτικά πανεπιστήμια ;

Λόγω του ότι και εγώ σπουδάζω σε δημόσιο πανεπιστήμιο, πιστεύω πως το κάθε παιδί πρέπει με το σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων, να μπαίνει με την προσωπική του αξία σε κάποια σχολή. Είναι γεγονός ότι δεν έχουν όλα τα παιδιά την ίδια οικονομική δυνατότητα να σπουδάσουν σε κάποιο ιδιωτικό πανεπιστήμιο. Ως επί το πλείστον οι περισσότεροι φοιτητές σπουδάζουν σε δημόσια πανεπιστήμια της χώρας, άρα θεωρώ άδικη τη νέα ρύθμιση υπέρ των ιδιωτικών πανεπιστημίων.

2. Θα επηρεάσει αυτή η αλλαγή την αξία των πτυχίων από δημόσια πανεπιστήμια;

Πρόκειται για μια αλλαγή που δε γνωρίζω τι συνέπειες θα μπορούσε να επιφέρει σε βάθος χρόνου στην οικονομία. Ένα πιθανό σενάριο θα είναι με τα χρόνια να δοθεί έμφαση στα ιδιωτικά πανεπιστήμια, κατά τέτοιο τρόπο, ώστε ανάμεσα σε δύο υποψήφιους για μια επαγγελματική θέση, να προτιμάται τελικά ο κάτοχος πτυχίου ιδιωτικού πανεπιστημίου. Σε περίπτωση που συνέβαινε κάτι τέτοιο θα ήταν τουλάχιστον άδικο, για την πλειοψηφία των παιδιών, που φοιτούν σε δημόσια πανεπιστήμια.


Τα άρθρα και τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.

Ακολουθήστε τις ειδήσεις του speaknews.gr στο Google News πατώντας εδώ

Προηγούμενο άρθροΟ Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Αμερικής κ. Ελπιδοφόρος στο ΥΜΑΘ
Επόμενο άρθροΣπύρος Δημητρίου – Να ξαναμπεί η Κύπρος και ο ελληνισμός του νησιού στην καρδιά και στο μυαλό των Ελλήνων

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ